1. Vpliv mikro in makro vplivnežev na nakupne namere sledilcevAjda Grabnar, 2025, master's thesis Abstract: Hiter razvoj družbenih omrežij je bistveno preoblikoval dinamiko digitalnega marketinga, še posebej digitalnega marketinškega komuniciranja in vedenja odjemalcev. Vplivnostni marketing se je uveljavil kot ključna promocijska strategija, pri čemer imajo vplivneži osrednjo vlogo pri oblikovanju nakupnih namer svojih sledilcev. Magistrsko delo je bilo namenjeno raziskovanju in primerjavi vpliva mikro in makro vplivnežev na nakupne odločitve sledilcev.
V teoretičnem delu smo opredelili temeljne koncepte vplivnostnega marketinga ter razlike med mikro vplivneži (10.000 do 99.999 sledilcev) in makro vplivneži (100.000 do 1.000.000 sledilcev). Preučili smo dejavnike, kot so zaupanje, avtentičnost in angažiranost, ter njihov vpliv na nakupne odločitve odjemalcev. Pregled obstoječih raziskav je pokazal, da mikro vplivneži pogosto vzbujajo večjo stopnjo avtentičnosti in zaupanja, medtem ko makro vplivneži zagotavljajo večji domet in prepoznavnost, kar lahko različno vpliva na vedenje odjemalcev.
Empirični del temelji na kvantitativni metodologiji. Izvedena je bila spletna anketa med odjemalci družbenih omrežij (n = 119), s katero smo preverili štiri raziskovalne hipoteze. Osrednji cilj je bil ugotoviti, ali obstajajo statistično značilne razlike med mikro in makro vplivneži glede na stopnjo zaupanja v oglaševalske pozive, vpliv glede na spol sledilcev, učinkovitost priporočil pri oblikovanju nakupne namere ter splošno učinkovitost vplivnežev. Rezultati so pokazali, da med analiziranimi skupinami ni bilo statistično značilnih razlik. Izkaže se, da razlike med mikro in makro vplivneži same po sebi niso zadosten dejavnik za predvidevanje vedenja sledilcev, saj na njihove odzive vplivajo številni drugi dejavniki, vključno s psihološkimi značilnostmi sledilcev, kontekstom komunikacije, vsebino sporočil in algoritmi družbenih omrežij, ki določajo vidnost in doseg objav.
Magistrsko delo prispeva k poglobljenemu razumevanju vplivnostnega marketinga v slovenskem okolju ter ponuja izhodišče za prihodnje raziskave. Te bi se lahko osredotočile na kvalitativne vidike vpliva, dolgoročno sodelovanje med vplivneži in blagovnimi znamkami ter primerjavo vpliva vplivnežev na različnih platformah. Keywords: mikro vplivneži, makro vplivneži, zaupanje, nakupne namere, vplivnostni marketing Published in DKUM: 28.08.2025; Views: 0; Downloads: 30
Full text (3,28 MB) |
2. Integracija poslovnega asistenta v mikro podjetje : diplomsko deloMiha Rotovnik, 2025, undergraduate thesis Abstract: Digitalizacija je eden ključnih dejavnikov za uspeh mikro podjetij v sodobnem poslovnem okolju. V dobi, ko se potrošniške navade hitro spreminjajo, je vzpostavitev učinkovite spletne prisotnosti bistvenega pomena za dolgoročno konkurenčnost podjetij. Kljub številnim prednostim digitalizacije se mikro podjetja pogosto soočajo s težavami pri uvajanju sodobnih tehnologij, predvsem zaradi pomanjkanja sredstev in znanja. Zato je pomembno raziskovati pristope, ki omogočajo cenovno dostopno in tehnično enostavno uvedbo digitalnih rešitev. V diplomskem delu smo obravnavali proces implementacije spletne platforme Wix v izbranem podjetju, z namenom izboljšanja prodajnih procesov v poslovanju s končnimi potrošniki. Na podlagi analize trenutnega stanja, prepoznavanja ključnih izzivov ter raziskovanja razpoložljivih spletnih orodij smo oblikovali konkretne smernice za digitalizacijo procesov dela v mikro podjetje. Poseben poudarek smo namenili funkcionalnostim, kot so avtomatizacija, integracija s plačilnimi sistemi, optimizacija za spletne iskalnike ter uporaba analitičnih orodij. Diplomsko delo ponazarja enega od možnih pristopov k digitalni preobrazbi mikro podjetja in lahko ponudi uporabne usmeritve tudi drugim podjetjem v podobni situaciji. Keywords: Mikro podjetje, poslovni asistent, digitalizacija, integracija Published in DKUM: 18.08.2025; Views: 0; Downloads: 19
Full text (3,69 MB) |
3. Usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja lastnikov mikro podjetijTanja Strehovec, 2024, master's thesis Abstract: V magistrskem delu so obravnavane razlike v usklajevanju poklicnega in zasebnega življenja med lastniki mikro podjetij, ki so nastala kot posledica hobija, in tistimi, ki so nastala kot odgovor na potrebe trga. V teoretičnem delu smo tako obravnavali različne strategije, dejavnike in teorije, s katerimi raziskovalci odkrivajo elemente, pomembne za učinkovito usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja. V empiričnem delu pa smo raziskovali, kako se usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja, stopnja stresa in uporabljene strategije razlikujejo glede na vzgib za ustanovitev podjetja. S pomočjo anketnega vprašalnika smo ugotovili, da ni statistično značilnih razlik v usklajevanju poklicnega in zasebnega življenja ter doživljanju stresa glede na vzgib za ustanovitev podjetja, čeprav lastniki podjetij, ki so nastala iz hobija, pogosto izkazujejo višjo raven motivacije in navdušenja nad delom. Prav tako več časa posvečajo prostočasnim aktivnostim, kot sta druženje z družino in šport, kar prispeva k boljšemu obvladovanju stresa. Se pa pogosteje soočajo s težavami pri postavljanju meja med delom in prostim časom, saj pogosto zaznavajo delo kot del svojega hobija. Vsi lastniki mikro podjetij se večinoma poslužujejo osnovnih strategij za usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja, kot sta določanje prioritet in vključevanje prostočasnih aktivnosti (oziroma rednih odmorov med delom) za zmanjševanje stresa. Zaključili smo s spoznanjem, da bi bilo treba za relevantnejše rezultate pri anketi upoštevati še osebnostne lastnosti posameznika, ki so za doživljanje stresa in zmožnost postavljanja meja zelo pomembne. Keywords: poklicno življenje, zasebno življenje, usklajevanje, mikro podjetje Published in DKUM: 11.03.2025; Views: 0; Downloads: 45
Full text (1,33 MB) |
4. Vpliv mikro- in nanoplastike iz kopenskih ekosistemov na varnost hrane in zdravje ljudiTjaša Božič, 2024, master's thesis Abstract: Uvod: Drobni delci plastike, ki so posledica razgradnje večjih plastičnih odpadkov ali pa so sestavine kozmetičnih, tekstilnih ali drugih izdelkov za splošno rabo, postajajo tudi v kopenskih ekosistemih pomembno tveganje za okolje, rastline, živali in ljudi. Ko se drobni delci plastike sprostijo v okolje, se prenašajo s pomočjo vetra, vode in zraka. Namen dela je ugotoviti, kako pojavnost mikro- in nanoplastike v kopenskih ekosistemih vpliva na varnost hrane in zdravje ljudi.
Metode: Za sintezo dokazov in oceno obsega literature o temi smo uporabili metodo scoping review. Uporabili smo iskalno strategijo z iskalnim nizom, ki je vseboval ključne besede: »micro and nanoplastic«, »human health« in »impact on environment« z njihovimi sopomenkami, ter uporabo Boolovih operatorjev (AND/OR). Iskali smo v naslednjih podatkovnih bazah: CINAHL, PubMed in SAGE.
Rezultati: Podatkovna zbirka CINAHL je vrnila 5 zadetkov na obravnavano temo, podatkovna zbirka PubMed 8 zadetkov in podatkovna zbirka SAGE 31 zadetkov, skupno 44 zadetkov. Po upoštevanju vključitvenih in izključitvenih kriterijev nam je za končno analizo in sintezo podatkov ostalo 10 člankov, ki smo jih na opisni način prikazali v obliki sintezne tabele in jim določili moč dokazov.
Razprava in zaključek: Plastika je vsestranski material, izdelan s kemičnimi postopki iz organskih polimerov. Zaradi svojih lastnosti razpada na manjše delce, ki jih glede na velikost imenujemo mikro- in nanoplastika. Zaskrbljujoče je, da so z mikro- in nanoplastiko onesnažena kmetijska tla. Plastika iz onesnaženih tal lahko prehaja v rastline, ki jih uporabljamo v prehrani ljudi ali krmi živali. To ima negativen vpliv na varnost hrane, prav tako pa tudi na zdravje živali in ljudi. Keywords: mikro- in nanoplastika, kopenski ekosistemi, varnost hrane, zdravje ljudi. Published in DKUM: 21.11.2024; Views: 0; Downloads: 96
Full text (871,65 KB) |
5. |
6. Vpliv mikro reliefa grbinastih travnikov na variabilnost morfoloških potez jajčastolistnega muhovnika Neottia ovata (L.) Bluff & Fingerh : magistrsko deloKlavdija Pliberšek, 2024, master's thesis Abstract: Namen magistrske naloge je raziskati vpliv mikro reliefa grbinastih travnikov na variabilnost morfoloških potez jajčastolistnega muhovnika (Neottia ovata). Grbinasti travniki so površinski geomorfološki pojav, prisoten v alpskem svetu, vključno s Slovenijo. Predstavljajo pomembno naravno in kulturno dediščino, ki jo je potrebno ohranjati in vzdrževati. Jajčastolistni muhovnik iz družine kukavičevk (Orchidaceae), pripada evroazijsko-cirkumborealnemu geoelementu in je ena od najbolj razširjenih vrst iz družine kukavičevk na območju Slovenije.
V raziskavi smo popisali 23 grbin na izbranem grbinastem travniku, ob cesti, ki vodi na prelaz Vršič, na nadmorski višini 1353 metrov. Na območju enega grbinastega travnika smo na terenu premerili 383 primerkov jajčastolistnega muhovnika ter beležili vrednosti njihovih morfoloških potez, kot so: višina rastline, dolžina socvetja, število cvetov, število oplojenih cvetov, površina listov, vsebnost klorofila v listih, višina lokacije rastline na grbini, globina substrata in višina travne ruše v neposredni bližini rastlin.
Z uporabo statističnih metod smo ugotovili korelacije med mikro reliefom (dimenzije grbin) grbinastega travnika in izmerjenimi vrednostmi morfoloških potez jajčastolistnega muhovnika. Ugotovili smo, da položaj rastlin na grbini najbolj vpliva na dolžino socvetja, število cvetov in delež oplojenih cvetov. Rezultati kažejo, da posamezne grbine ustvarjajo specifične mikro klimatske in pedološke razmere, ki imajo pomembno vlogo pri ustvarjanju optimalnih rastiščnih pogojev za uspevanje jajčastolistnega muhovnika. Hkrati so redno vzdrževani grbinasti travniki pomemben habitat pri ohranjanju vrstne pestrosti na lokalni ravni. Zato je nujno, da te tipične alpske travnike pravilno upravljamo in ohranjamo. Keywords: grbinasti travniki, jajčastolistni muhovnik, mikro relief, morfološke poteze, Julijske Alpe, Vršič Published in DKUM: 27.09.2024; Views: 0; Downloads: 11
Full text (3,27 MB) |
7. Sinteza magnetno zeolitnega nanokompozita : magistrsko deloMelissa Sterniša, 2024, master's thesis Abstract: Magistrsko delo zajema sinteze magnetnih nanodelcev in sinteze magnetno zeolitnih nanokompozitov. Magnetni nanodelci so bili sintetizirani z metodo koprecipitacije oz. s soobarjalno metodo in mikrovalovno metodo. Magnetno zeolitni nankompoziti so nastali z naknadno sintezo in sočasno sintezo. Dobljeni produkti so bili okarakterizirani s Fourierjevo transformirano infrardečo spektroskopijo na oslabljen totalni odboj (ATR-FTIR), termogravimetrično analizo (TGA), dinamičnim sipanjem svetlobe (DLS), Brunauer-Emmett-Tellerjevo metodo (BET), vrstičnim elektronskim mikroskopom (SEM) in rentgensko praškovno difrakcijo (RTG). Rezultati karakterizacijskih metod so pokazali, da je bila uspešnejša sinteza magnetno zeolitnega nanokompozita z naknadno sintezo tako pri soobarjalnih magnetnih nanodelcih kot tudi pri mikrovalovnih. Sintetizirani magnetni nanodelci in nanokompoziti so bili nato še uporabljeni za odstranjevanje mikro in nanoplastike iz vode. Odstranjevanje je potekalo s pomočjo ultrazvočne kopeli in posedanjem na magnetu iz modelne raztopine polietilena. UV/VIS spektroskopija je pokazala, da je bilo najuspešnejše odstranjevanje z magnetnimi nanodelci sintetiziranimi s soobarjalno sintezo. Keywords: Magnetni nanodelci, zeolit, magnetno zeolitni nanokompozit, mikro in nanoplastika Published in DKUM: 11.09.2024; Views: 16; Downloads: 35
Full text (5,69 MB) |
8. Investigating the impact of supply chain management practices on customer relationship management objectives : doctoral dissertationNourhan Ahmed Saad, 2023, doctoral dissertation Abstract: Mikro, mala in srednje velika podjetja (v nadaljevanju MMSP) imajo pomembno vlogo pri gospodarski rasti in razvoju zlasti držav v razvoju in vzponu. Nedavna pandemija Covid-19 je močno prizadela sektor MMSP, kar je vplivalo na ponudbo in povpraševanje ter posledično na preživetje organizacij. Ob tem se je uspešnost sektorja MMSP dramatično zmanjšala, stranke pa niso mogle zadovoljiti svojih potreb in zahtev, kar je povzročilo ranljivost oskrbovalnih verig in manjše zadovoljstvo strank. Ob omenjenem izzivu se je naša raziskava osredotočila na izboljšanje medorganizacijskega upravljanja odnosov s strankami oziroma partnerji v MMSP z razvojem okvira, ki upravlja dejavnosti in prakse oskrbovalnih verig v organizacijah.
V naši raziskavi je bila izvedena empirična študija egiptovskega sektorja MMSP z uporabo kvalitativnih in kvantitativnih raziskovalnih metod. Najprej je bil za vse raziskovalne spremenljivke opravljen poglobljen sistematični pregled literature v dveh pomembnih znanstvenih bazah (Scopus in Web of Science) v skladu s smernicami PRISMA. S tem smo raziskali vzročno povezanost med raziskovalnimi spremenljivkami, na podlagi katerih je bil razvit teoretični okvir. Nato so bili na podlagi teoretičnih ugotovitev izvedeni polstrukturirani intervjuji z deležniki MMSP, da bi analizirali trenutne razmere v egiptovskem sektorju MMSP in potrdili prej razvit teoretični okvir. V ta namen smo uporabili analizo vsebine na podlagi programskih paketov NVivo, s katerimi je bil določen konceptualni okvir. Nazadnje je bil končnim potrošnikom MMSP razdeljen anketni vprašalnik, da bi s pomočjo pametnega modeliranja strukturnih enačb (PLS-SEM) raziskali vzročno povezanost med spremenljivkami raziskave. Na osnovi slednjega smo opredelili ključne spremenljivke, ki vplivajo na egiptovski sektor MMSP, in oblikovali priporočila in načrt za deležnike MMSP, da bi se ti lahko čim bolj kakovostno spopadli z dinamičnim poslovnim okoljem in zadovoljili potrebe svojih potrošnikov.
Ugotovitve pričujoče raziskave so pokazale vzročno povezanost med praksami upravljanja oskrbovalne verige in cilji upravljanja odnosov s strankami (tj. zadovoljstvo in zvestoba strank) prek operativne uspešnosti MMSP, pri čemer je SEM analiza rezultirala v opredelitvi glavnih dejavnikov, ki vplivajo na egiptovski sektor MMPS. Rezultati so pokazali pozitiven statistično značilen vpliv strateškega partnerstva z dobavitelji v oskrbovalnih verigah, praks upravljanja odnosov s strankami, ravni in kakovosti izmenjave informacij ter vitkih praks upravljanja na operativno uspešnost MMSP. Prav tako so rezultati pokazali pozitiven statistično značilen vpliv strateškega partnerstva z dobavitelji, ravni izmenjave informacij, vitkih praks upravljanja oskrbovalnih verig na zadovoljstvo strank. Ob tem operativna uspešnost pomembno vpliva na zadovoljstvo strank, ki nadalje pozitivno vpliva na dolgoročno zvestobo strank. Uspešna operativna izvedba ima hkrati pomemben vpliv na odnos med partnerji v oskrbovalnih verigah (tj. strateškim partnerstvom z dobavitelji, praksami upravljanja odnosov s strankami, ravnijo izmenjave informacij, kakovostjo izmenjave informacij in vitkimi praksami) in zadovoljstvom strank. Na koncu je bil kot rezultat raziskave zainteresiranim stranem MMSP predstavljen načrt za izboljšanje njihove operativne uspešnosti in zadovoljstva strank, zlasti med pandemijami in podobnimi kriznimi situacijami. Keywords: prakse upravljanja oskrbovalne verige, operativna uspešnost, zadovoljstvo strank, zvestoba strank, mikro, mala in srednje velika podjetja Published in DKUM: 22.07.2024; Views: 185; Downloads: 31
Full text (9,71 MB) |
9. Digitalni marketing v mikro podjetjihBasri Ganiu, 2023, undergraduate thesis Abstract: Z razvojem tehnologije skozi leta je vedno več podjetij digitaliziralo svoje poslovanje. V tem času se je pojavil tudi digitalni marketing, ki je prehitel tradicionalni marketing. Velika podjetja z velikim proračunom in z izobraževanjem ustreznega kadra, so digitalni marketing uvedli z lahkoto. Mikro podjetja z majhnim številom zaposlenih pa so prišli do spoznanja in izkoriščanja digitalnega marketinga nekoliko kasneje. Dandanes tudi veliko mikro podjetij uporablja digitalni marketing, vendar pri tem nekateri niso še dovolj izobraženi glede novih razvijajočih se metod. Nekateri pa še vedno vztrajajo s tradicionalnim marketingom v mikro podjetjih, ki jim zmanjša konkurenčnost v današnjem trgu.
Digitalni marketing nasploh in digitalni marketing v mikro podjetjih bomo v tej diplomski nalogi predstavili skozi teoretični in praktični del. V nalogi bomo opisali metode digitalnega marketinga in platforme ter pripomočke za njihovo izvedbo. Osredotočili se bomo na marketing na digitalnih omrežjih, ki jih uporabljajo mikro podjetja. Pri tem bomo predvsem podrobno opisali strategije za uspešno izvedbo metod in doseganje želenih rezultatov. Opisali bomo tudi digitalni marketing mikro podjetja v praktičnem primeru in izvedli analizo uspešnosti izbranega podjetja. Poleg tega bo predstavljena možna uvedba video marketinga in e-poštnega marketinga v obravnavnem podjetju. Keywords: digitalni marketing, digitalni marketing v mikro podjetjih, metode digitalnega marketinga, oglaševanje, opredelitev ciljnega občinstva, družbena omrežja. Published in DKUM: 18.10.2023; Views: 573; Downloads: 233
Full text (1,36 MB) |
10. Prostorsko modeliranje bioplinskega potenciala za sočasno anaerobno razgradnjo živinskih in prehranskih odpadkov : doktorska disertacijaTomaž Levstek, 2023, doctoral dissertation Abstract: Cilj raziskave je bil razviti interaktivni model GIS za iskanje primernih lokacij za postavitev mikro bioplinarne. Z modelom smo na podlagi razpoložljivih kvantitativnih in prostorskih podatkov o kmetijah in prehranskih odpadkih na izbranem območju iskali primerne lokacije za mikro bioplinarne, ki ob predvidenih proizvodnih parametrih omogočajo ekonomsko upravičeno proizvodnjo. Primarni vhodni substrati so goveji gnoj, prehranski odpadki in odpadna prehranska olja. Za izdelavo modela smo uporabili odprtokodni program QGis in podatke iz leta 2019, njegovo eksperimentalno validacijo pa smo izvedli na območju Gorenjske.
Iz končnega izbora smo izločili farme z več kot 500 GVŽ, ker smo v svojem konceptu energetskih skupnosti predvideli samo zasebne manjše kmetije. S pomočjo večnivojskih interesnih območij smo nato določili optimalno razdaljo za oblikovanje skupka kmetij, ki sestavljajo potencialno energetsko skupnost s skupno bioplinarno. Pri tem smo zaradi čim nižjih transportnih stroškov upoštevali skupke na čim manjši površini, kar pomeni optimalno razdaljo med kmetijami. To razdaljo lahko v modelu poljubno spreminjamo glede na količino odpadkov v okolici ali druge prostorske dejavnike. V svojem izračunu smo določili spodnjo in zgornjo mejo števila GVŽ med 300 in 500.
Skupkom GVŽ kot primernim lokacijam za mikro bioplinarne smo dodali lokacije prehranskih obratov ter njihovo količino oddanih prehranskih odpadkov in odpadnega jedilnega olja. Z dodajanjem uteži v obliki razdalje od primarnih skupkov GVŽ smo izločili vse lokacije, ki so brez odpadkov ali odpadnih olj. Preizkusili smo dva scenarija z različno razdaljo skupkov GVŽ in različno razdaljo območij prehranskih obratov. Za izhodišče smo vzeli štiri velikosti bioplinarn, in sicer 20 kW, 30 kW, 40 kW in 50 kW. Življenjska doba projekta je načrtovana za dobo 25 let, ko naj bi prišlo do tehnološke iztrošenosti tehnologije. Za bioplinarne smo načrtovali 8000 ur delovanja na leto. Osnova za izračun odkupne cene električne energije je referenčna cena 64,01 €/MWh za leto 2019, ki jo je pripravila Agencija za energijo. Osnovni ceni je dodano 82,9 € obratovalne podpore, ki jo vsako leto izračunava Borzen. K temu se prida še 8,29 € dodatne podpore za rabo 15-% deleža toplote v vhodni energiji bioplina, 8,29 € (10 %) za uporabo gnoja in gnojevke v več kot 30-% deležu in dodatnih 16,58 € (20 %) kot obratovalna podpora za vse naprave do 200 kW. Tako smo dobili zagotovljeno odkupno ceno 180,07 €/MWh. Za ceno toplote smo upoštevali povprečno ceno lastniških distribucijskih sistemov daljinskega ogrevanja (brez sistemov na lesno biomaso) za Gorenjsko, ki jo določa Agencija za energijo in je za leto 2019 znašala 102 €/MWh toplote. Za ekonomsko oceno investicije smo uporabili neto sedanjo vrednost (NSD), diskontirano dobo vračanja (DDV) in interno stopnjo donosnosti (ISD).
Združevanje kmetij v skupke je potekalo v okviru dveh ločenih scenarijev na razdalji 350 in 500 metrov, združevanje prehranskih odpadkov in odpadnih maščob pa v petih interesnih pasovih pri razdalji 350, 800, 1000, 1500 in 2000 m. Pri tretjem scenariju smo z modelom iskali možnosti za mikro bioplinarno v občini Bled, ki ima zaradi velike turistične priljubljenosti razmeroma veliko turističnih namestitev in s tem večje količine prehranskih odpadkov.
Pri prvem scenariju smo dobili 6 lokacij z interesnimi pasovi na petih razdaljah. Štiri lokacije se ponavljajo pri vseh razdaljah interesnih pasov (Naklo 1, Naklo 2, Kranj 1, Cerklje na Gorenjskem), dve lokaciji pa se pojavita v interesnem pasu 800 metrov (Šenčur) in 1000 metrov (Kranj 2). Samo na dveh lokacijah je NSV pozitivna (Naklo 1, Kranj 1), na preostalih štirih pa je negativna. Lokacija Naklo 1 ima pri razdalji 350 m NSV 50.254,30 €, ISD 13 % in DDV 20 let, pri razdalji 800 m so parametri enaki, pri razdalji 1000 m pa so NSV 56.182,85 €, ISD 13,6 % in DDV 21 let ter pri razdalji 1500 m NSV 65.614,98 €, ISD 13,8 % in DDV 21 let. Na lokaciji Kranj 1 so pri razdalji 350 m Keywords: bioplin, mikro bioplinarna, mapiranje GIS, prehranski odpadki, energijske samooskrbne skupnosti, ekonomika bioplinarne Published in DKUM: 26.09.2023; Views: 552; Downloads: 60
Full text (3,20 MB) |