| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 12
First pagePrevious page12Next pageLast page
1.
Učinek krajše meditativne in dihalne tehnike pri žalujočih z varnim stilom navezanosti : magistrsko delo
Tanja Goltnik, 2024, master's thesis

Abstract: Žalovanje je normativna čustvena izkušnja, ki se pojavi po izgubi ljubljene osebe, živali ali predmeta, ter je ena izmed najbolj bolečih in stresnih izkušenj v življenju. Kljub dobri raziskanosti procesa žalovanja v strokovni literaturi smo ob pregledu opazili, da primanjkuje preprostih, hitro delujočih in ekonomsko učinkovitih tehnik za izboljšanje telesnega in duševnega zdravja žalujočih. Namen tega magistrskega dela je zato bil preučiti učinke koherentne meditacije in tehnike cikličnega vzdihovanja na proces žalovanja pri žalujočih z varnim stilom navezanosti, kjer prevladuje internalizirana nadaljujoča se vez s pokojnikom. Izvedli smo randomizirano kontrolirano študijo, kjer smo 20 udeležencev razdelili bodisi v skupino, ki je dnevno izvajala vodeno koherentno meditacijo (eksperimentalna skupina), bodisi v skupino, ki je dnevno izvajala dihalno tehniko cikličnega vzdihovanja (kontrolna skupina), v skupnem trajanju štiri tedne. Z mešano ANOVO smo preverili učinek omenjenih tehnik na intenzivnost simptomov žalovanja, uravnavanje čustev, osamljenost, posttravmatsko rast ter pozitiven in negativen afekt. Statistične analize niso pokazale statistično značilnih učinkov na merjene konstrukte, kar pripisujemo večjemu osipu udeležencev, individualizaciji procesa žalovanja in tudi pomanjkljivostim eksperimentalnega dizajna. Kljub temu ima raziskava pomembne implikacije za nadaljnje raziskovanje na tem področju, hkrati pa smo v okviru magistrskega dela ustvarili veliko materialov, ki se lahko uporabijo v prihodnjih projektih.
Keywords: srčna koherenca, meditacija, fiziološki vzdihi, žalujoči, varen stil navezanosti
Published in DKUM: 04.04.2024; Views: 264; Downloads: 52
.pdf Full text (10,10 MB)

2.
Izvajanje sprostitvenih dejavnosti na osnovni šoli ter njihov učinek na razredno klimo : magistrsko delo
Maša Rus, 2020, master's thesis

Abstract: Raziskave kažejo, da se pri učencih in mladostnikih lahko pojavljajo težave s stresom, psihosomatski simptomi, tvegana vedenja in nezadovoljstvo s šolo. Po drugi strani pa raziskave s področja sprostitvenih dejavnosti poročajo o pozitivnih učinkih na duševno zdravje ter zmanjševanje stresa in psihosomatskih simptomov učencev. Razred predstavlja celoto odnosov med posameznikom in okoljem, razredna klima je dogajanje v razredu, ki je določeno z medosebnimi odnosi, osebnostnim razvojem učencev ter sistemskimi značilnostmi. Odločili smo se, da bomo raziskali področje razredne klime in sprostitvenih tehnik. Raziskava je v šolskem letu 2017/2018 potekala na dveh mariborskih osnovnih šolah, in sicer v 4., 5., 6., 7., 8. in 9. razredu na vzorcu 464 učencev, od tega jih polovica pripada kontrolni šoli. Pred začetkom šolskega leta smo na eksperimentalni šoli izvedli izobraževanje za razrednike, kjer smo jim predstavili sprostitvene aktivnosti in jim podali primere vaj (vizualizacija, enostavne telesne vaje joge, vaje čuječnosti ...). Nato so razredniki omenjenih razredov enkrat dnevno izvajali enostavne jogijske telesne vaje v času petminutnih rekreativnih odmorov in enkrat tedensko enostavne meditativne ter sprostitvene vaje pri razrednih urah. Pri tem smo zasledovali razlike med učenci eksperimentalne OŠ (z intervencijo sprostitvenih vaj) in kontrolne OŠ (brez intervencije sprostitvenih vaj), ki je primerljiva po številu učencev, razredih in kraju. Za pridobitev in analizo podatkov smo uporabili Vprašalnik za učence »Razredna klima« (Moj razred; Zabukovec, 1998) s 25 trditvami, ki se nanašajo na medosebne odnose (zadovoljstvo, povezanost) in osebnostni razvoj (tekmovalnost, težavnost, napetost). Na obeh šolah smo oktobra 2017 izvedli predtest, maja 2018 pa potest z istim vprašalnikom. Rezultati so pokazali, da se razredna klima kljub intervenciji z izvajanjem sprostitvenih tehnik v omenjenem obdobju ni izboljšala. Smo pa ugotovili tudi, kakšna je bila razredna klima na eksperimentalni šoli in na kontrolni šoli na začetku in kako se je spremenila do drugega merjenja. Ugotovili smo, da je bila razredna klima na obeh šolah slabša ob koncu šolskega leta kot na začetku. Evalvacije so pokazale, da sta na rezultate vplivala dva nepričakovana dejavnika. Učenci so bili namreč v času 2. meritve zaradi zaključevanja ocen bolj obremenjeni in pod stresom, kar je negativno vplivalo na razredno klimo. Drugi dejavnik je nedoslednost pri izvedbi, saj se sprostitvene tehnike zaradi različnih dejavnikov niso izvajale redno. Razlogi za to so bili različni, npr. spremenljivo šolsko okolje, zmanjšanje interesa razrednikov, pomanjkanje motivacije učencev ipd. Natančnega vpliva navedenih dejavnikov ni bilo možno oceniti.
Keywords: sprostitvene tehnike, čuječnost, joga in meditacija v šoli, razredna klima, stres
Published in DKUM: 28.01.2022; Views: 1247; Downloads: 241
.pdf Full text (605,60 KB)

3.
Učinkovitost sprostitvenih telesnih vaj in meditacije po sistemu joga v vsakdanjem življenju, kot pripomoček za obvladovanje stresa pri delu z otroki v vrtcu : diplomsko delo
Saša Bavcon Uduč, 2021, undergraduate thesis

Abstract: Raziskava o učinkovitosti telesnih vaj in meditacije po sistemu Joga v vsakdanjem življenju (Maheshwarananda, 2009) je bila opravljena v Vrtcu Zarja Celje. V teoretičnem delu opredeli in poveže koncepte stresa, čuječnosti, predstavi nekatere telesne vaje (asane), pa tudi raziskave o učinkovitosti joge kot načina za spoprijemanje s stresom. V empiričnem delu je uporabljena kvantitativna analiza, skupaj z eksperimentom – izvajanjem 12-tedenskega programa Sprostitvene urice z jogo. Raziskava opazuje razlike med skupino vseh vzgojiteljev na začetku eksperimenta ter skupino vzgojiteljev, ki so obiskovali Program. Opazovane so razlike pri različnih vidikih čuječnosti ter zaznani ravni stresa. Raziskava se dotakne tudi vzrokov stresa pri delu z otroki ter uporabljenih tehnik soočanja s stresom. Izmerjena je bila tudi zaznana koristnost Programa pri udeležencih. Pokazalo se je, da so udeleženci Programa imeli višjo povprečno vrednosti pri vseh vidikih čuječnosti (opazovanje, opisovanje, delovanje z zavedanjem, ne-obsojanje in ne-reagiranje). Nasprotno so bile razlike v zaznani ravni stresa zanemarljivo majhne. Udeleženci so prepoznali program kot koristen za lastno obvladovanje stresa in pri delu z otroki.
Keywords: obvladovanje stresa, vzgojitelji, čuječnost, joga, meditacija
Published in DKUM: 24.11.2021; Views: 931; Downloads: 134
.pdf Full text (1,35 MB)

4.
Učinki čuječnosti na kvaliteto življenja žensk, obolelih za rakom dojke
Metka Gorenak, 2019, undergraduate thesis

Abstract: Teoretična izhodišča: Vsako leto se beleži veliko število obolelih žensk za diagnozo raka dojke. Z napredkom v medicini se doba preživetja podaljšuje. Z podaljševanjem dobe preživetja pa se kvaliteta življenja z diagnozo raka dojke ne izboljšuje. Obolele za rakom dojke izkusijo vrsto fizičnih kot tudi psihičnih neprijetnosti, kot posledico soočanja z obolenjem. Naš namen zaključnega dela je, da ugotovimo kakšne učinke ima čuječnost na kvaliteto življenja žensk, obolelih za rakom dojke. Raziskovalne metode: V zaključnem delu smo uporabili pregled znanstvene in strokovne literature z deskriptivno metodo. Z v naprej zastavljenimi vključitvenimi in izključitvenimi kriteriji smo iskali literaturo, glede na raziskovalno vprašanje. V PRISMA diagramu je prikazan potek iskanja literature. V končno analizo dokazov smo uvrstili osem člankov. Rezultati: Rezultati so pokazali, da ima na čuječnosti osnovan program za zmanjševanje stresa ugodne učinke tako na fizično kot tudi psihično in duhovno dobro počutje. Podatki kažejo, da je čuječnost uporabna in sprejemljiva metoda podpore žensk obolelih za rakom dojke v procesu zdravljenja in rehabilitacije. Diskusija in zaključek: MBSR program je zelo koristen za ženske z diagnozo raka dojke, saj jim daje podporo s psihične plati, s tem pa se izboljšajo tudi fizični simptomi bolezni, kot so bolečina, izčrpanost, motnje spanja in celo imunski sistem.
Keywords: meditacija, MBSR program, osredotočenost, fizično stanje, psihično stanje.
Published in DKUM: 01.10.2019; Views: 1083; Downloads: 93
.pdf Full text (701,92 KB)

5.
Meditacija v osnovnih šolah: stališča in ocene učiteljev
Irena Tertinek, 2017, master's thesis

Abstract: V tem magistrskem delu preučujemo stališča o meditaciji in ocene slovenskih osnovnošolskih učiteljev o njenem vplivu. Najprej predstavljamo teoretično ozadje meditacije, njeno zgodovino, oblike, pomene in raziskave, izvedene v šolstvu. Nato se posvečamo empirični raziskavi, v kateri je sodelovalo 219 slovenskih osnovnošolskih učiteljev ter učiteljic. Skupaj z njimi smo raziskali razumevanje meditacije, izkušnje z njo, stališče do izobraževanja o njej in njeni uporabi v šoli ter ocene vpliva meditacije na kognitivno, konativno, socialno in psihomotorično področje. Pri tem smo preverili obstoj razlik glede na izbrane demografske podatke ter učinke lastne uporabe meditativnih tehnik v razredu. Rezultati so pokazali, da večina učiteljev meditacijo pojmuje kot nekaj prijetnega, umirjajočega in koristnega, da jih polovica te tehnike že uporablja, v mestu statistično značilno pogosteje kakor v primestnem okolju. Prav tako večina učiteljev izkazuje željo po tem, da bi se o meditaciji izobraževali. Preučevanje ocen vpliva na različna področja je pokazalo visoke ocene vseh področij in, kar je najpomembneje, da tisti, ki meditativne tehnike v razredu že uporabljajo, statistično značilno višje ocenjujejo vpliv meditacije na področja otrokove osebnosti.
Keywords: meditacija, meditativne tehnike, učitelji, osnovna šola, stališča, ocene vpliva
Published in DKUM: 19.10.2017; Views: 2001; Downloads: 334
.pdf Full text (1,40 MB)

6.
Tehnike sproščanja in njihov vpliv na doživljanje stresa, samopodobo in socialne odnose pri otrocih
Maja Krajnc Ružič, 2016, master's thesis

Abstract: Temeljni problem raziskave je ugotoviti, kako vplivajo sprostitvene tehnike na otroka tretjega razreda osnovne šole. V teoretičnem delu smo predstavili razvoj otroka v obdobju srednjega otroštva, razvoj osebnosti v tem obdobju, samopodobe, emocij ter socialnih odnosov. Obravnavali smo družbeni fenomen, s katerim se srečujemo vsakodnevno: stres. Proučevali smo njegove dejavnike, znake, posledice ter spregovorili o stresu pri otrocih. Nadalje smo se ukvarjali s posameznimi tehnikami sproščanja ter njihovimi vplivi na otroke. V empiričnem delu smo merili učinkovitost dveh sprostitvenih tehnik z vidika otrok, staršev in učiteljic. Rezultati kažejo pozitivne spremembe pri samopodobi, emocijah ter socialnih odnosih otrok, predvsem pa kažejo pozitivne spremembe v počutju po izvajanju posamezne sprostitvene tehnike. Tako otroci, kot starši in učiteljici so zadovoljni s spretnostjo, ki so jo pridobili. Iz raziskovalnih ugotovitev izhaja, da želijo več tovrstnih aktivnosti, ki bi bile vpete v šolsko delo.
Keywords: samopodoba, stres, tehnike sproščanja, meditacija, Access Bars
Published in DKUM: 19.01.2017; Views: 2191; Downloads: 449
.pdf Full text (3,42 MB)

7.
Nefarmakološki načini lajšanja bolečin
Bibijana Pogačar, 2014, undergraduate thesis

Abstract: Bolečine so jasno opozorilo, da je v telesu nekaj narobe. Bolečina je naraven odziv na določen proces v telesu, ki ga je treba odkriti, namesto da ga po nepotrebnem zakrivamo z analgetiki. Ob bolečini skušajmo najprej ugotoviti, kje je izvor bolečine. Učinkovito lajšanje bolečine združuje metode nefarmakološkega in farmakološkega lajšanja bolečine, ker se tako zdravljenje dopolnjuje ali izboljša. Številni nefarmakološki postopki pomagajo bolniku pri lajšanju bolečine. Medicinska sestra lahko pomaga bolnikom pri nadzorovanju bolečine s tem, da jim svetuje različne nefarmakološke tehnike, ki spremenijo dojemanje in reakcije na bolečine. Uporabljena je deskriptivna metoda dela. Pri diplomskem delu smo teoretična izhodišča opredelili s pomočjo analize domače in tuje strokovne literature ter virov. Podatke za izdelavo diplomskega dela smo pridobili s pomočjo pregleda domače in tuje strokovne literature. Uporabili bomo tudi podatkovno bazo: COBISS ter druge podatkovne baze: Pubmed, Uptodate, The Jama Network, Science Direct, CINHAL, Google itd. Bolečine ne zdravimo izključno z zdravili. K boljšemu obvladovanju pripomorejo tudi fizikalni ukrepi, kot so udobna lega, pasivno in aktivno razgibavanje, masaža ter tople ali hladne obloge, sprostitvene tehnike in drugo. Seveda je izbira nefarmakoloških ukrepov odvisna od izvora in jakosti bolečine ter stanja in želja bolnika.
Keywords: bolečina, sprostitvene tehnike, masaža, meditacija, lajšanje, zdravstvena nega
Published in DKUM: 22.08.2014; Views: 3773; Downloads: 596
.pdf Full text (285,31 KB)

8.
VPLIV MEDITACIJE NA STRES PRI DELU
Lučka Kovačec, 2013, undergraduate thesis

Abstract: Stres je aktualna tema današnje družbe. Z njo se ukvarjajo razni raziskovalci, zdravniki, svetovalci, psihologi že od časa, ko je Hans Seyla prvi opredelil stres. Pojavi se lahko v vsaki okoliščini, lahko je negativen in celo pozitiven. V diplomski nalogi smo v teoretičnem delu raziskali kaj je stres, kako se kažejo njegovi učinki pri posamezniku in pri njegovi delovni sposobnosti. Kot rešitev smo za odpravo stresa predlagali meditacijo in jo predstavili, jo zgodovinsko opredelili ter tudi predlagali splošna navodila za meditiranje. V metodološkem delu smo raziskali, ali imajo pri meditatorjih starost, izobrazba in čas kakšen učinek pri zmanjševanju stresa in izboljševanju delovne produktivnosti. Raziskavo smo izpeljali z anketnim vprašalnikom preko spleta. Ciljna skupina so bili meditatorji Republike Slovenije. Rezultate smo analizirali v SPSS programu. Rezultati so pokazali, da meditacija učinkovito pomaga posamezniku pri odpravi stresa ter izboljšanju delovne učinkovitosti.
Keywords: stres, delo, meditacija, učinek
Published in DKUM: 23.10.2013; Views: 2628; Downloads: 359
.pdf Full text (919,46 KB)

9.
10.
PREMAGOVANJE STRESA V PODJETJU SŽ-ŽIP D.O.O.
Miša Marolt, 2011, master's thesis/paper

Abstract: Stres ni le enkratno individualno doživetje, ampak se stresne situacije ponavljajo in se kažejo v fiziološkem (glavoboli, razne bolečine, hitro bitje srca, alergije, nižja odpornost) in psihičnem reagiranju (jeza, razburjenje, žalost, brezvoljnost, kronična izčrpanost) ter v spremembi vedenja (pojavljanje napak, slabša kakovost izdelkov). Ko stres prizadene zaposlenega, se v njem začnejo dogajati nenavadne stvari, boji se za svoje življenje, hitreje diha in se ne zmeni za okolico. Neprijetna situacija nastane tudi za delodajalca, kar pomeni večjo verjetnost nezgod na delovnem mestu, neučinkovitost in slabše izdelke. Zaposleni in delodajalec morata obvladovati stres in učinkovito prepoznavati vzroke ter nastanek stresa skušati celo preprečiti, če je to mogoče. Za zaposlenega to pomeni ustvarjanje lastne podobe, krepitev telesa in težnjo za zdravim življenjem. Poiskati mora najprimernejše načine obrambe svojega ega, da bo lahko obvladoval življenjske in delovne situacije. Za delodajalca je stres alarm, da začne investirati v izboljšanje tehnologije, v posodobitev organiziranosti, v tiste pogoje dela, ki so pomembni za delavčeve individualne sposobnosti in v izobraževanja in usposabljanja. Vsi našteti ukrepi gredo k istemu cilju z namenom obvladati stres na tak način, da ne bo upadalo razpoloženje pri zaposlenih, da se ne bodo pojavljale kronične izčrpanosti, psihosomatske bolezni in posledično beg v bolniške odsotnosti in invalidske upokojitve, v podjetju pa bo delovna učinkovitost ostala na ustreznem nivoju.
Keywords: Ključne besede: stres na delovnem mestu, stresni dejavniki, izgorevanje, premagovanje stresa, antistresni programi, avtogeni trening, meditacija
Published in DKUM: 19.09.2011; Views: 3221; Downloads: 216
URL Link to full text

Search done in 0.26 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica