1. Organizacijska kultura v malih podjetjihManja Ančevski, 2025, master's thesis Abstract: Organizacijska kultura je eden ključnih dejavnikov, ki pomembno vpliva na uspešnost podjetja, zavzetost in zadovoljstvo zaposlenih ter dolgoročno stabilnost organizacije. Posebej izrazito se njen pomen kaže v malih podjetjih, kjer se zaradi manjšega števila zaposlenih oblikujejo intenzivnejši medosebni odnosi, vsak posameznik pa ima večji vpliv na kulturo podjetja. Mala podjetja se pogosto soočajo z omejenimi viri, kadrovsko fluktuacijo in izzivi pri oblikovanju spodbudnega delovnega okolja, kar lahko vodi v nestabilnost in zmanjšano produktivnost. V teh okoliščinah postane organizacijska kultura temeljni element, ki lahko bodisi prispeva k uspešnosti bodisi predstavlja oviro pri njenem razvoju. V teoretičnem delu naloge so predstavljeni različni modeli organizacijske kulture in dejavniki, ki vplivajo na njen nastanek, oblikovanje in spreminjanje. Analizirani so tudi vplivi močne in šibke kulture ter posebnosti kulture v malih podjetjih v primerjavi z večjimi organizacijami. Poudarjena je vloga vodstva in zaposlenih pri oblikovanju skupnih vrednot, norm in vedenjskih vzorcev ter pomen skladnosti kulture s strateškimi cilji podjetja. Empirični del temelji na raziskavi, izvedeni v štirih slovenskih malih podjetjih, kjer je bil z anketnim vprašalnikom analiziran vpliv organizacijske kulture na zadovoljstvo, motivacijo, predanost, zavzetost, produktivnost in kakovost medosebnih odnosov. Rezultati kažejo, da močnejša in jasneje razvita organizacijska kultura pozitivno vpliva na motivacijo, zavzetost in predanost zaposlenih, hkrati pa prispeva k boljši kakovosti odnosov in večji učinkovitosti dela. Nasprotno pa šibka kultura pogosto vodi v nezadovoljstvo, pomanjkanje motivacije ter slabšo produktivnost. Na podlagi ugotovitev so oblikovani konkretni predlogi za izboljšanje organizacijske kulture v malih podjetjih, kot so krepitev komunikacije, spodbujanje sodelovanja, razvoj vodstvenih kompetenc ter ustvarjanje bolj spodbudnega delovnega okolja. Naloga tako ponuja praktične smernice, ki lahko malim podjetjem služijo kot podlaga za sistematično gradnjo in utrjevanje organizacijske kulture, kar prispeva k dolgoročni uspešnosti in stabilnosti poslovanja. Keywords: organizacijska kultura, mala podjetja, zadovoljstvo zaposlenih, zavzetost in predanost, motivacija, medosebni odnosi Published in DKUM: 04.11.2025; Views: 0; Downloads: 2
Full text (2,07 MB) |
2. Mala in srednje velika podjetja in kibernetski kriminalBlaž Iztok Janžič, 2025, undergraduate thesis Abstract: Mala in srednje velika podjetja (MSP) predstavljajo hrbtenico evropskega gospodarstva, vendar so zaradi omejenih finančnih in kadrovskih virov pogosto manj pripravljena na hitro razvijajoče se kibernetske grožnje. Digitalizacija jim prinaša večjo učinkovitost in dostop do trgov, hkrati pa povečuje njihovo izpostavljenost napadom. Najpogostejše oblike kibernetskega kriminala so zlonamerna programska oprema, izsiljevalska programska oprema, spletno ribarjenje, socialni inženiring, napadi na gesla ter napadi zavrnitve storitve. Posledice segajo od neposredne finančne škode do izgube podatkov in zaupanja strank.
Raziskava Eurobarometer 496 je pokazala, da je več kot četrtina MSP v EU doživela kibernetski napad, pri čemer je zlonamerna programska oprema najpogostejša oblika kibernetskega napada. Kljub temu številni incidenti ostanejo neprijavljeni, največkrat zaradi pomanjkanja zaupanja v pristojne organe ali prepričanja, da napad ni bil dovolj resen. Veliko podjetij še vedno premalo vlaga v usposabljanje zaposlenih in vzpostavljanje varnostne kulture.
Ugotovitve kažejo, da je za dolgoročno odpornost MSP nujno uvajanje celovitih varnostnih praks, ki vključujejo tehnične zaščitne ukrepe, redno izobraževanje zaposlenih, pripravo načrtov odziva na incidente ter aktivno sodelovanje z nacionalnimi in evropskimi institucijami. Le z večjim vlaganjem v kibernetsko varnost bodo MSP lahko ohranila konkurenčnost in zaupanje svojih strank. Keywords: Mala in srednje velika podjetja, kibernetski kriminal, kibernetska varnost, spletno ribarjenje, zlonamerna programska oprema, Eurobarometer 496 Published in DKUM: 23.10.2025; Views: 0; Downloads: 11
Full text (1,50 MB) |
3. Učinkovito upravljanje časa in virov v malem podjetju: poglobljen vpogled v izkušnjo podjetnikaHristijan Simionov, 2025, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo obravnava pomen učinkovitega upravljanja časa in virov v malih podjetjih, s poudarkom na vplivu teh dejavnikov na delovno učinkovitost, organizacijo poslovanja in dolgoročno uspešnost. V teoretičnem delu so predstavljeni ključni koncepti s področja razporejanja virov, organizacije časa, psihološki vidiki upravljanja ter vloga tehnologije in digitalnih orodij pri podpori upravljavskim procesom. Empirični del temelji na poglobljenem intervjuju s podjetnikom, ki vodi malo podjetje v gostinski panogi. Analiza razkriva praktične pristope k načrtovanju virov, delegiranju nalog, odzivanju na izzive ter iskanju ravnotežja med operativnim delom in strateškim razvojem. Ugotovitve kažejo, da so učinkovito upravljanje časa, ustrezna uporaba digitalnih orodij ter prilagajanje dinamiki trga ključni dejavniki za uspešnost malega podjetja. Diplomsko delo poudarja pomembnost samoregulacije, učenja iz izkušenj ter zmožnosti hitrega odločanja kot osrednjih kompetenc sodobnega podjetnika. Keywords: upravljanje virov, mala podjetja, podjetnik, učinkovitost poslovanja, digitalna orodja, avtomatizacija procesov, razporejanje časa. Published in DKUM: 09.10.2025; Views: 0; Downloads: 6
Full text (1,53 MB) |
4. Analiza uporabe umetne inteligence v malih in srednje velikih slovenskih podjetjihPina Unk, 2025, undergraduate thesis Abstract: Zaključno delo obravnava uporabo umetne inteligence (UI) v malih in srednje velikih podjetjih v Sloveniji. Namen raziskave je bil ugotoviti, v kolikšni meri ta podjetja prepoznavajo pomen umetne inteligence, kako jo vključujejo v svoje poslovne procese ter s kakšnimi izzivi in priložnostmi se pri tem srečujejo. Raziskava je bila izvedena s kvalitativno metodo polstrukturiranih intervjujev, v katerih je sodelovalo deset podjetij različnih dejavnosti in velikosti. Skozi intervjuje so bile zbrane informacije o konkretni uporabi umetne inteligence, področjih uporabe, vrstah orodij, stroških uvajanja ter pogledih vodstva in zaposlenih na uporabo tehnologije. Rezultati so pokazali, da vsa sodelujoča podjetja umetno inteligenco že uporabljajo, vendar v zelo različnem obsegu. Najpogostejše oblike uporabe so bili spletni pogovorni roboti, najpogostejša področja uporabe pa so bila marketing, podpora strank in pomoč pri pisanju računalniške kode ter skript. Ugotovljeno je bilo tudi, da podjetja UI dojemajo kot orodje za povečanje učinkovitosti in konkurenčnosti, vendar so hkrati previdna zaradi vprašanj varnosti, pomanjkanja znanja in nezanesljivosti rezultatov. Kot največja ovira za implementiranje umetne inteligence v raziskana podjetja so bile finance, skrbi glede varnosti in etike ter dejavnost podjetja. Na podlagi rezultatov je bilo ugotovljeno, da umetna inteligenca vstopa v mala in srednje velika slovenska podjetja, vendar trenutno še v zelo omejenem obsegu. Veliko podjetij se še ne zaveda popolnega potenciala, ki ga umetna inteligenca lahko doprinese k podjetju. Zaključno delo tako prispeva k boljšemu razumevanju trenutnega stanja uporabe umetne inteligence v slovenskih podjetjih in opozarja na pomembnost pravočasnega odzivanja na tehnološke spremembe. Keywords: umetna inteligenca, mala in srednje velika podjetja, avtomatizacija procesov Published in DKUM: 06.10.2025; Views: 0; Downloads: 9
Full text (1,64 MB) |
5. Oblačne rešitve ERP: študija primera malih podjetijNika Kampuš, 2025, undergraduate thesis Abstract: V diplomski nalogi smo obravnavali oblačne rešitve ERP na primeru dveh rešitev – Microsoft Dynamics 365 Business Central in Odoo – z vidika njihove uporabe v malih slovenskih podjetjih. Rešitve ERP omogočajo povezovanje poslovnih funkcij v enoten sistem, oblačne različice pa prinašajo dodatne prednosti, kot so nižji stroški, hitrejša uvedba, enostavno vzdrževanje in dostopnost kjerkoli in kadarkoli.
V teoretičnem delu smo predstavili značilnosti računalništva v oblaku in rešitev ERP, v empiričnem pa primerjalno analizirali Odoo in Business Central glede funkcionalnosti, arhitekture, možnosti integracije ter primernosti za mala podjetja. Ugotovili smo, da je Business Central posebej primeren za podjetja, ki že delujejo znotraj Microsoftovega ekosistema, medtem ko Odoo izstopa po svoji prilagodljivosti, odprtokodnosti in modularnem pristopu.
Študiji primera podjetij IC Elektronika in Valens potrjujeta, da ERP v oblaku pomembno prispeva k večji preglednosti, avtomatizaciji ter splošni učinkovitosti poslovanja. Obe rešitvi sta primerni za mala podjetja, končna izbira pa je odvisna od specifičnih poslovnih potreb, proračuna ter razpoložljivih tehničnih znanj v podjetju. Keywords: ERP v oblaku, mala podjetja, Microsoft Dynamics 365 Business Central, Odoo, digitalizacija poslovanja, študija primera Published in DKUM: 09.09.2025; Views: 0; Downloads: 8
Full text (1,19 MB) |
6. Prevare v malih podjetjihMia Jecelj, 2025, master's thesis Abstract: Prevara je opredeljena kot dejanje, s katerim kdo z določenim namenom zavede koga v zmoto (SSKJ, 2014). Najbolj poglobljeno se s razvrščanjem prevar ukvarja Združevnje preiskovalcev prevar (ACFE), na Slovenskih tleh pa tudi ogromno drugih avtorjev. Najbolj znano razvrščanje prevar je tako imenovano drevo prevar, ki prevare deli v korupcijo, ponaverbo sredstev in prikrojevanje računovodskih izkazov.
Cilj magistrskega dela je bilo preučiti podjetniško okolje v malih podjetjih v Sloveniji ter preučiti, kako pogoste so prevare v malih podjetjih po Sloveniji v letu 2024. Za preučitev prevar v malih podjetjih smo izvedli raziskavo, v kateri je sodelovalo 30 malih slovenjskih podjetji. Izbrana podjetja so samostojno izpolnila vprašalnik v pisni obliki. Ko smo imeli vseh 30 pravilno rešenih anket, smo podatke obdelali s programom SPSS.
Od 30 anketiranih malih podjetij, je kar 16 anketiranih oz 53,33% vseh odgovorilo, da so že bili priča prevaram v računovodskih izkazih. Za Slovenski trg oz. za mala podjetja v Sloveniji je ta številka relativno precej visoka. Prav tako je od 30 anketiranih kar 17 priznalo, da so že posumili na prirejanje računovodskih izkazov v njihovem podjetju. Tudi ta števikla, je za Slovenijo precej visoka.
Glede na visoke številke iz prejšnjega odstavka, je večina anketiranih podjetij odgovorila in se strinjala, da je v podjetju potrebno uvesti bolše in močnejše notranje kontrole. Keywords: Prevare, mala podjetja, korupcija, prikrojevanje računovodskih izkazov, poneverba sredstev. Published in DKUM: 19.06.2025; Views: 0; Downloads: 33
Full text (1,27 MB) |
7. Vpliv pandemije COVID-19 na digitalizacijo poslovanja v malih in srednje velikih podjetjihLuka Jerman, 2024, undergraduate thesis Abstract: Pandemija COVID-19 je postavila malim in srednje velikim podjetjem obilo izzivov. Mala in srednje velika podjetja so bila zaradi omejitev gibanja prisiljena spremeniti svoj način poslovanja. V raziskovalni nalogi smo primerjali deleže uporabe digitalnih tehnologij v malih in srednje velikih slovenskih in podjetij v EU-27. V času pandemije so podjetja pospešeno izvajala digitalno transformacijo, kjer so uporabljala razne tehnologije, kot so internet stvari (IoT), brezžična omrežja nove generacije, računalništvo v oblaku, analitiko velepodatkov (ang. »Big Data«), umetno inteligenco (ang. »AI«), veriženje blokov (ang. »Blockchain«) in računalniško moč. Z napredkom tehnologije je postala pomembna kibernetska varnost, saj podjetja postajajo bolj odvisna od digitalnih tehnologij. V malih in srednje velikih podjetjih se je čez čas spreminjal delež zaposlenih z internetnim dostopom. Med pandemijo so največji delež imela srednje velika slovenska podjetja, najmanjši delež pa srednje velika podjetja v EU-27. Mala slovenska podjetja so ob začetku pandemije COVIDA-19 najslabše implementirala informacijsko-komunikacijske tehnologije. Srednje velika podjetja EU-27 so se boljše prilagodila kot mala podjetja EU-27. Slovenski MSP so se slabše prilagodili kot EU-27 MSP. Delež implementacije IKT tehnologij se je v Sloveniji in EU-27 razlikoval glede na velikost podjetja. Pandemija COVIDA-19 je povzročila rast IKT incidentov. Največje povečanje zasledimo v malih slovenskih podjetjih, kjer je raba IKT najnižja. Podjetja so v času omejitve gibanja začela pospešeno uporabljati spletno prodajo, ki je v času pandemije COVIDA-19 omogočila obstoj veliko podjetij. Največji delež spletne prodaje med pandemijo COVIDA-19 so imela srednje velika slovenska podjetja, vendar je delež po koncu pandemije COVIDA-19 začel upadati. Pandemija COVIDA-19 je pospešila delo od doma. Veliko podjetij je v času pandemije COVIDA-19 kot odziv na prepoved gibanja začelo uporabljati delo od doma, katerega delež je v začetku pandemije narasel. Delež je po koncu pandemije upadel. Keywords: pandemija COVID-19, mala in srednje velika podjetja, digitalizacija, EU-27, poslovanje. Published in DKUM: 20.11.2024; Views: 0; Downloads: 45
Full text (1,34 MB) |
8. Investigating the impact of supply chain management practices on customer relationship management objectives : doctoral dissertationNourhan Ahmed Saad, 2023, doctoral dissertation Abstract: Mikro, mala in srednje velika podjetja (v nadaljevanju MMSP) imajo pomembno vlogo pri gospodarski rasti in razvoju zlasti držav v razvoju in vzponu. Nedavna pandemija Covid-19 je močno prizadela sektor MMSP, kar je vplivalo na ponudbo in povpraševanje ter posledično na preživetje organizacij. Ob tem se je uspešnost sektorja MMSP dramatično zmanjšala, stranke pa niso mogle zadovoljiti svojih potreb in zahtev, kar je povzročilo ranljivost oskrbovalnih verig in manjše zadovoljstvo strank. Ob omenjenem izzivu se je naša raziskava osredotočila na izboljšanje medorganizacijskega upravljanja odnosov s strankami oziroma partnerji v MMSP z razvojem okvira, ki upravlja dejavnosti in prakse oskrbovalnih verig v organizacijah.
V naši raziskavi je bila izvedena empirična študija egiptovskega sektorja MMSP z uporabo kvalitativnih in kvantitativnih raziskovalnih metod. Najprej je bil za vse raziskovalne spremenljivke opravljen poglobljen sistematični pregled literature v dveh pomembnih znanstvenih bazah (Scopus in Web of Science) v skladu s smernicami PRISMA. S tem smo raziskali vzročno povezanost med raziskovalnimi spremenljivkami, na podlagi katerih je bil razvit teoretični okvir. Nato so bili na podlagi teoretičnih ugotovitev izvedeni polstrukturirani intervjuji z deležniki MMSP, da bi analizirali trenutne razmere v egiptovskem sektorju MMSP in potrdili prej razvit teoretični okvir. V ta namen smo uporabili analizo vsebine na podlagi programskih paketov NVivo, s katerimi je bil določen konceptualni okvir. Nazadnje je bil končnim potrošnikom MMSP razdeljen anketni vprašalnik, da bi s pomočjo pametnega modeliranja strukturnih enačb (PLS-SEM) raziskali vzročno povezanost med spremenljivkami raziskave. Na osnovi slednjega smo opredelili ključne spremenljivke, ki vplivajo na egiptovski sektor MMSP, in oblikovali priporočila in načrt za deležnike MMSP, da bi se ti lahko čim bolj kakovostno spopadli z dinamičnim poslovnim okoljem in zadovoljili potrebe svojih potrošnikov.
Ugotovitve pričujoče raziskave so pokazale vzročno povezanost med praksami upravljanja oskrbovalne verige in cilji upravljanja odnosov s strankami (tj. zadovoljstvo in zvestoba strank) prek operativne uspešnosti MMSP, pri čemer je SEM analiza rezultirala v opredelitvi glavnih dejavnikov, ki vplivajo na egiptovski sektor MMPS. Rezultati so pokazali pozitiven statistično značilen vpliv strateškega partnerstva z dobavitelji v oskrbovalnih verigah, praks upravljanja odnosov s strankami, ravni in kakovosti izmenjave informacij ter vitkih praks upravljanja na operativno uspešnost MMSP. Prav tako so rezultati pokazali pozitiven statistično značilen vpliv strateškega partnerstva z dobavitelji, ravni izmenjave informacij, vitkih praks upravljanja oskrbovalnih verig na zadovoljstvo strank. Ob tem operativna uspešnost pomembno vpliva na zadovoljstvo strank, ki nadalje pozitivno vpliva na dolgoročno zvestobo strank. Uspešna operativna izvedba ima hkrati pomemben vpliv na odnos med partnerji v oskrbovalnih verigah (tj. strateškim partnerstvom z dobavitelji, praksami upravljanja odnosov s strankami, ravnijo izmenjave informacij, kakovostjo izmenjave informacij in vitkimi praksami) in zadovoljstvom strank. Na koncu je bil kot rezultat raziskave zainteresiranim stranem MMSP predstavljen načrt za izboljšanje njihove operativne uspešnosti in zadovoljstva strank, zlasti med pandemijami in podobnimi kriznimi situacijami. Keywords: prakse upravljanja oskrbovalne verige, operativna uspešnost, zadovoljstvo strank, zvestoba strank, mikro, mala in srednje velika podjetja Published in DKUM: 22.07.2024; Views: 185; Downloads: 31
Full text (9,71 MB) |
9. ERP v malih in srednje velikih podjetjih v Sloveniji : magistrsko deloJoži Močivnik, 2023, master's thesis Abstract: Digitalizacija sistemov v podjetju je ključnega pomena v sodobnem gospodarstvu in predstavlja konkurenčno prednost. To pojasnjuje tudi rast trga celovitih programskih rešitev ERP (Enterprise resource planning) v preteklih letih. Vedno več malih in srednje velikih podjetij (MSP) se odloča za implementacijo odprtokodnih ERP sistemov. Uporaba teh sistemov se že pojavlja tudi v slovenskem gospodarstvu. Namen magistrske naloge je predstaviti teoretične osnove ERP sistemov, ugotoviti stanje uporabe teh sistemov v MSP v Sloveniji ter praktično prikazati implementacijo poslovanja fiktivnega malega podjetja v odprtokodnem ERP sistemu. V magistrskem delu bomo predstavili odgovore na vprašanja o uporabi teh sistemov v malih in srednje velikih podjetjih v Sloveniji ter o uporabnosti odprtokodnega ERP sistema (Odoo) v Sloveniji. Naloga je sestavljena iz teoretičnih osnov, pregleda rezultatov opravljene ankete ter postavitve fiktivnega podjetja, katerega podatke bomo implementirali v Odoo. Keywords: ERP, mala in srednje velika podjetja, odprtokodni sistemi, stroški, Odoo Published in DKUM: 13.02.2024; Views: 407; Downloads: 68
Full text (1,65 MB) |
10. Prepoznavanje in upravljanje talentov v malih in srednje velikih podjetjih v slovenijiHana Trtnik, 2023, master's thesis Abstract: Magistrska naloga se osredotoča na problematiko upravljanja talentov v malih in srednje velikih podjetjih (MSP) v Sloveniji, ki kljub svoji pomembni vlogi v gospodarstvu ni ustrezno raziskano področje za tovrstno upravljanje. Najprej skozi teoretični del obravnavamo pojem upravljanja talentov, ki je opredeljen kot sistematično privabljanje, prepoznavanje, razvoj, angažiranje in zadrževanje posameznikov, ki prinašajo posebno vrednost organizaciji. V MSP pa se zaradi svojih omejenih virov, centraliziranega upravljanja in manjše profesionalnosti soočajo s posebnimi izzivi pri privabljanju in zadrževanju talentov. Nato sledi empirični del na osnovi izvedenih anonimnih intervjujev managerjev posameznih organizacij. Z njimi smo raziskovali mnenja managerjev v MSP v Sloveniji o prepoznavanju in upravljanju talentov ter njihovo pripravljenost za razvoj na tem področju. Naši cilji vključujejo ugotavljanje stališč managerjev, prikaz različnih vidikov managementa talentov, raziskovanje vzrokov za neučinkovito prepoznavanje in zadrževanje talentiranih kadrov ter pregled obstoječih praks in možnih rešitev za izboljšanje tega področja.
Rezultati razkrivajo, da je upravljanje talentov postalo ključno orodje za organizacije ne glede na njihovo velikost. Organizacije se vedno bolj zavedajo pomena prepoznavanja, razvoja, privabljanja in zadrževanja ključnih talentov kot ključnega vira konkurenčne prednosti.
Raziskava poudarja, da se MSP v Sloveniji soočajo s specifičnimi izzivi, kot so omejeni kadrovski viri, pomanjkanje strukturiranih procesov in omejen dostop do aktualnih pristopov na področju upravljanja talentov. Kljub temu so organizacije izkazale prizadevanja za izvajanje aktivnosti, kot so mentorstva, usposabljanja, izobraževanja in izboljšanje delovnih pogojev, kar prispeva k razvoju in zadrževanju talentov.
Opozarjamo tudi na potrebo po nadaljnjih raziskavah in inovativnih pristopih za bolj učinkovito upravljanje talentov v MSP. Prav tako se poudarja pomen razvoja smernic in praktičnih rešitev, ki bi MSP v Sloveniji pomagale bolje upravljati s svojimi talenti. Celovito raziskovalno in praktično delo na tem področju bi lahko prispevalo k izboljšanju konkurenčnosti in trajnostne rasti MSP ter slovenskega gospodarstva kot celote. Keywords: talenti, prepoznavanje talentov, upravljanje talentov, mala in srednje velika podjetja Published in DKUM: 11.01.2024; Views: 445; Downloads: 58
Full text (1,21 MB) |