1. Razvoj prototipa modularne balvanske plezalne stene za učence razredne stopnje v osnovnih šolah : magistrsko deloŽiga Seušek, 2023, master's thesis Abstract: Namen magistrskega dela je bil idejno zasnovati modularno balvansko plezalno steno, ki je alternativa že obstoječim plezalnim stenam, nahajajočih se v šolah, kasneje takšno plezalno steno izrisati kot 3D model ter izdelati maketo takšne stene. Hkrati je smoter naloge oblikovati način, kako bi se takšna plezalna stena vključila v pedagoški proces razredne stopnje. Plezanje ima namreč veliko pozitivnih učinkov na gibalni razvoj otrok. Čeprav se pri plezanju razvija celo telo, se pogosto zaradi raznih težav ne vključuje v pouk na OŠ. Pregledali smo plezalne stene, ki se nahajajo v slovenskih osnovnih šolah in pogostost njihove uporabe ter razloge za neuporabo teh plezalnih sten. Preučili smo vse potrebno za izdelavo modularne plezalne stene, torej potrebne materiale in ustrezne varnostne zahteve, ki so potrebni za izdelavo ter uporabo balvanske plezalne stene. Nato smo izdelali 3D model modularne balvanske plezalne stene, ki je izhajal iz idejne zasnove. Kasneje je bila izdelana še maketa, narejena iz balza lesa. Zasnova takšne plezalne stene skuša rešiti nekaj težav, s katerimi se učitelji srečujejo in zaradi katerih se plezanje redkeje vključuje v pouk. Hkrati so bili izdelani še praktični primeri aktivnosti, v oblikah didaktičnih iger, ki se lahko uporabijo na razredni stopnji in vključujejo uporabo plezalne stene. Keywords: modularna balvanska stena, gibalni razvoj otrok, 3D model, maketa, didaktične igre, razredna stopnja Published in DKUM: 13.07.2023; Views: 527; Downloads: 55 Full text (8,90 MB) |
2. Vzpostavitev povezave med linearnim potenciometrom in simulacijskim programom z mikrokrmilnikom arduino za potrebe obratovanja modela elektroenergetskega sistema : diplomsko deloBenjamin Zlodej, 2020, undergraduate thesis Abstract: Elektroenergetski sistem je obsežen sistem elektroenergetskih elementov za proizvodnjo, transformacijo in prenos električne energije od elektrarn do končnih porabnikov. Model elektroenergetskega sistema Slovenije bomo predstavili na interaktivni maketi, ki je zasnovana z namenom, da širšemu občinstvu prikaže izgled in delovanje elektroenergetskega sistema. Maketa bo poleg vizualnega učinka imela še simulacijsko ozadje. Program za simulacijo proizvodnje električne energije bomo izdelali s pomočjo programskega okolja Matlab/Simulink, ki ga bomo prenesli na mikrokrmilnik Arduino, na katerega bodo povezani tudi drsni potenciometri za spremembo izhodne moči posamezne elektrarne. Na maketi EES FERI bo tako mogoče simulirati vodenje elektroenergetskega sistema, podobno kakor dejanski elektroenergetski sistem vodijo v republiškem centru za vodenje. Keywords: električna energija, elektroenergetski sistem, mikrokrmilnik, maketa EES, elektrarne, proizvodnja električne energije, republiški center vodenja, Arduino, linearni potenciometer. Published in DKUM: 04.11.2020; Views: 1199; Downloads: 135 Full text (2,09 MB) |
3. RAZVOJ UČNEGA MODULA ZA UČENJE OSNOV PROGRAMIRANJA INDUSTRIJSKIH KRMILNIKOVBožo Gerlica, 2014, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo zajema izdelavo elektro-pnevmatskega krmilja z vso centralno periferijo in pripadajočo osnovo tekočega traku, ki omogoča nadaljnjo razširitev in služi kot učni pripomoček za učenje osnov programiranja. Kot primer uporabe je prikazan postopek izgradnje makete tekočega traku s celotno pnevmatsko ter elektronsko decentralno periferijo, potrebno za izvedbo delovanja avtomatiziranega procesa sortiranja kosov različnih velikosti. V nadaljevanju je predstavljena izdelava celotne logike, potrebne za delovanje v avtomatskem režimu, ki je razvita s programskim orodjem SIEMENS S7 in teče v SIEMENS inteligenčnem vmesnem modulu IM 151-7. Keywords: avtomatiziran proces sortiranja, učni modul, maketa sortirnice, SIEMENS Simatic, CPU IM151-7, STEP 7 WinCC Published in DKUM: 19.02.2015; Views: 1612; Downloads: 269 Full text (9,09 MB) |
4. MAKETARSTVO KOT OBLIKA INTERESNE DEJAVNOSTI (PROJEKTNA NALOGA V OKVIRU MAKETARSKEGA KROŽKA)Gorazd Bezjak, 2012, undergraduate thesis Abstract: V diplomski nalogi je predstavljeno maketarstvo kot oblika interesne dejavnosti v okviru maketarskega krožka na osnovnih šolah. Diplomsko delo predstavlja pomen ohranjanja kulturne in tehniške dediščine. Glavni namen naloge je bil učiteljem predstaviti maketo kmečke hiše, da ugotovim ali je izdelek primeren za maketarski krožek v šestem razredu osnovne šole. Ugotoviti sem želel tudi ali se učenci v osnovih šolah odločajo za maketarstvo kot interesno dejavnost. V teoretičnem delu so na kratko predstavljene teoretične osnove tehniških dni in interesnih dejavnosti, njihov namen in cilji ter vrste tehničnih interesnih dejavnosti. Obravnavane so tudi vsebine kulturne in tehniške dediščine, ker so predstavljeni tipi kmečkih slovenskih hiš po pokrajinah in njihove značilnosti. V empiričnem delu diplomskega dela najdemo interpretirane podatke, zbrane s pomočjo anketnih vprašalnikov. Praktični del nam ponuja prikaz izdelovanja makete, podprt s slikovnim gradivom. Keywords: maketarstvo, interesne dejavnosti, maketa kmečke hiše Published in DKUM: 02.08.2012; Views: 1969; Downloads: 134 Full text (2,63 MB) |
5. NIZKO ENERGETSKI BIVALNI SISTEMIMarko Šebrek, 2012, undergraduate thesis Abstract: V diplomski nalogi sem na kratko predstavil vse nizkoenergetske bivalne sisteme s poudarkom na pasivni hiši, ki je dosledno izpeljana nizkoenergijska zgradba brez gradbeno fizikalnih pomanjkljivosti, kljub klasični zidavi. Prav tako smo del tega znanja z osnovnošolci uporabili v raziskavi o pomenu toplotnega ovoja stavbe.
Diplomska naloga je tematsko sestavljena iz dveh delov. V prvem, teoretičnem, so predstavljene energijsko varčne stavbe (nizkoenergetska hiša, trilitrska hiša, pasivna hiša, ničenergijska hiša, energijsko samozadostna hiša in plusenergijska hiša), veliko o posebnostih gradnje pasivne hiše (toplotni ovoj, zrakotesni ovoj, kontrolirano prezračevanje z rekuperacijo, zgradba brez toplotnih mostov, nekonvencionalni ogrevalni sistem s toplotno črpalko, izkoriščanje sončne energije itd.).
V drugem, empiričnem delu je predstavljena raziskava o pomenu umetnih gradiv in energijskih izgub skozi ovoj hiše. V skupnem medpredmetnem projektu so z izvedbo, meritvami in rezultati sodelovali sedmošolci OŠ Kungota in OŠ Cerkvenjak-Vitomarci. Raziskava je bila izvedena v okviru rednega pouka tehnike in tehnologije ter likovnega snovanja, kjer je na koncu nastal uporaben predmet. Keywords: Energijsko varčne zgradbe, pasivna hiša, osnovna šola, umetna gradiva, raziskava, energetika, toplotne izgube, maketa hiše, medpredmetno povezovanje, uporabni predmet. Published in DKUM: 11.07.2012; Views: 2410; Downloads: 256 Full text (3,22 MB) |
6. PROJEKTNA NALOGA V FUNKCIJI PRIDOBIVANJA VEDENJ IN STALIŠČ O POMENU TEHNIŠKE DEDIŠČINEMatevž Jurše, 2011, undergraduate thesis Abstract: POVZETEK
Glavni namen diplomskega dela z naslovom Projektna naloga v funkciji pridobivanja vedenj in stališč o pomenu tehniške dediščine je ugotoviti predznanje, izkušnje in interes učencev za praktično delo v povezavi s tehniško dediščino in zbrati mnenja o vključevanju znanj in vedenj o dediščini pri različnih učnih predmetih s poudarkom na tehniški dediščini v pedagoškem procesu. Prav tako je namen naloge ugotoviti, ali in v kolikšni meri imajo učitelji tovrstne pedagoške izkušnje pri svojem delu. Skozi raziskavo in praktično izvedeno projektno nalogo se želi pridobiti čim več znanj, vedenj in izkušenj tako pri načrtovanju, organizaciji, praktični izvedbi projekta v pedagoškem procesu, evalvaciji kot tudi pri predstavitvi znanj in konkretnih izdelkov, nastalih med projektnim delom v obliki razstave, javnega nastopa ali prijave na morebitni javni natečaj.
Raziskovanje je kombinacija kvantitativnih in kvalitativnih metod ter tehnik. Uporabljena je kombinirana metoda triangulacije, ki izhaja iz predpostavke, da vsak izmed udeležencev raziskave (učitelj izvajalec, učitelj opazovalec ter učenci) vidi in razlaga isto dogajanje drugače, morda celo nasprotno, torej zastavljeni problem obravnava s treh različnih perspektiv. V drugem delu raziskovanja je uporabljena kavzalna deskriptivna neeksperimentalna metoda empiričnega pedagoškega raziskovanja s pomočjo anketnega vprašalnika za učitelje in učiteljice razrednega pouka na OŠ Janka Glazerja Ruše in OŠ Lovrenc na Pohorju. Raziskovalni vzorec je naključen, ciljna skupina pa učenci četrtega razreda devetletne osnovne šole.
Rezultati raziskave (triangulacije kažejo), da učenci poznajo pomen materialne tehniške dediščine in imajo do nje pozitiven odnos, da razumejo pomen razvoja ideje za projektni izdelek, so tolerantni do izbora najboljše ideje in jo s svojimi močmi dopolnijo, z veseljem izdelajo prvi izdelek na nivoju makete in ga skupno dopolnijo, se znajo razporediti po tako imenovanih delovnih postajah in tako aktivno izvajati delovne operacije, znajo zaigrati in ustvariti prijetno vzdušje za predstavitev svojih izdelkov ter nenazadnje vrednotiti svoje delo in skrbeti za varnost pri delu ter racionalno izrabo materiala.
Učitelji pa menijo, da učenci poznajo pojme dediščina, tehniška dediščina, muzej in maketa, da uporabljajo te pojme pri pouku različnih učnih predmetov, trdijo, da učenci v času šolanja na razredni stopnji obiskujejo muzeje, izdelujejo makete, gradijo z gradniki, izdelajo maketo tehniške naprave, izdelajo igračo in glasbilo, trdijo tudi, da učenci radi in z veseljem praktično izdelujejo tehnične izdelke, so prepričani, da bi pri pouku lahko izdelali maketo drče ali druge primere materialne tehniške dediščine, menijo da je koristno ter pomembno učence seznanjati s tehniško dediščino, šegami in navadami ter z načinom življenja nekoč. Učitelji so prepričani, da učni načrti na razredni stopnji osnovne šole vsebujejo dovolj ciljev, ki obravnavajo kulturno in tehniško dediščino, šege in navade ter načine življenja nekoč in vsaj občasno pri obravnavi učnih sklopov izvajajo projektno učno delo. Keywords: Ključne besede: tehniška dediščina, gozdarstvo, dnevi dejavnosti, projektna naloga, maketa drče. Published in DKUM: 29.03.2011; Views: 2867; Downloads: 207 Full text (3,72 MB) |
7. POČITNIŠKA HIŠA IZ SLAMESamanta Rebernak, 2010, bachelor thesis/paper Abstract: Lokalno dosegljivi materiali so zaznamovali gradbeniško dejavnost v času pred globalizacijo in tudi danes se uporabljajo v vsakdanji gradbeni praksi na manj razvitih območjih. Večina svetovne populacije nima možnosti graditi z visokotehnološkimi materiali, ki so v široki potrošnji v razvitem delu sveta. Večanje zavesti o pomembnosti trajnostnega razvoja vodi do zanimanja za gradnjo z naravnimi materiali tudi v razvitem delu sveta. Današnji tehnološki dosežki v kombinaciji s tradicionalnimi materiali omogočajo kvalitetno sonaravno bivanje, a je za to potreben primerno izobražen kader.
V diplomskem delu sem se posvetila slami kot gradbenemu materialu. Slama je stranski proizvod pridelave hrane in je letno obnovljiv naravni vir. Gradnja s slamo ima dolgo tradicijo, saj se je, zvezana v snope, uporabljala za izolacijo in kritje strehe, pomešana z zemljo pa se je uporabljala za gradnjo objektov. Tehnika, kjer se slama oblikovana v bale uporablja v konstrukcijske namene, je sorazmerno mlada. V poznem 19. stoletju so bili prebivalci ameriškega mesta Nebraska, zaradi pomanjkanja gradbenega materiala, primorani poiskati druge metode gradnje. Omislili so si gradnjo s slamnatimi balami, ki je v uporabi še danes.
V okviru praktičnega dela diplomske naloge sem zasnovala enonadstropno počitniško hišo iz slame, pokrito z enokapno streho in izdelala maketo objekta, v merilu 1:5. Uporabila sem lesen nosilni sistem, pred katerega so postavljene bale. Tloris objekta sestoji iz dnevnega prostora s kuhinjskim delom, spalnice in kopalnice. Dnevni prostor dopolnjuje pokrita terasa, dostopna tudi iz spalnice. V prvi fazi izdelave makete sem zasnovala orodje, s katerim sem izdelala bale v merilu 1:5. Keywords: trajnostna arhitektura, gradnja s slamo, maketa počitniške hiše Published in DKUM: 15.10.2010; Views: 5587; Downloads: 741 Full text (47,62 MB) |
8. POČITNIŠKA HIŠA IZ NEŽGANIH ZIDAKOVKlara Šmigoc, 2010, bachelor thesis/paper Abstract: Zemljina kot gradbeni material je v zadnjem času ponovno dobila na veljavi. V razvitih državah, kjer je podnebje primerno, moderni projekti ponovno vključujejo zemljino kot glavni ali spremljajoči material. Drugo skrajnost predstavljajo nerazvita področja, na katerih se sodobni gradbeni materiali sploh še niso pojavili in zemljina predstavlja edini dosegljivi vir za gradnjo. Diplomsko delo obravnava zidak iz nežgane zemljine kot glavni gradbeni element pri zasnovi preproste počitniške hiše. Na začetku so predstavljene lastnosti zemljine kot gradbenega materiala ter opisane prednosti in slabosti na področju gradbeništva. V nadaljevanju so zbrane fizikalne in mehanske lastnosti zemljine, ki jih ponuja literatura, ter opisani poizkusi o tlačni in upogibni trdnosti, ki sem jih izvedla na izbrani mešanici zemljine. Drugi del diplomskega dela opisuje realizacijo glavne ideje — izdelavo makete počitniške hiše iz nežganih zidakov. Opisani so nekateri referenčni primeri iz sveta, ki vključujejo zemljino in so mi bili v pomoč pri snovanju projekta počitniške hiše. Opisani so vsi koraki, ki so bili potrebni, da se je gradnja makete v merilu 1:10 lahko začela in tudi uspela. Opisana so pripravljalna dela, med katera štejemo: izdelavo načrtov, pripravo materiala in pripomočkov, ki so bili nujno potrebni za realizacijo. Po korakih je opisana gradnja makete ter težave in rešitve, ki so se pojavile tekom gradnje z realnim materialom in elementom. Na koncu so kot priloga dodani načrti, ki so bili izdelani za projekt počitniške hiše in predstavljajo korak naprej v primerjavi z izvedeno maketo. Glavni cilj pri izdelavi makete je bil seznaniti se z materialom in tehniko gradnje z zidaki iz nežgane zemljine, pri čemer niso bila upoštevana in izvedena vsa konstrukcijska, toplotna in ostala načela, ki jih sicer zahteva praksa. Keywords: zemljina, zidak iz nežgane zemljine, maketa počitniške hiše Published in DKUM: 15.09.2010; Views: 3216; Downloads: 235 Full text (1,80 MB) |
9. POČITNIŠKA HIŠA IZ ZBITE ZEMLJEKaja Kastelic, 2010, bachelor thesis/paper Abstract: Zemljina kot gradbeni material spremlja človeštvo že od samih začetkov. Zgradbe iz zemljine najdemo na vseh kontinentih, razen na Antarktiki. Še danes živi približno tretjina svetovnega prebivalstva v hišah iz zemljine. Pomembno vlogo igra predvsem v nerazvitem delu sveta, kjer so sodobni gradbeni materiali težko dostopni. Z višanjem zavesti o pomembnosti trajnostnega razvoja pa narašča zanimanje za gradnjo z zemljino tudi v razvitih deželah. Obstaja veliko različic tehnike gradnje, pri kateri se zemljino zbija v opaž. Poleg tradicionalnih, so se tudi v kasnejšem času razvijale nove tehnike gradnje z zemljino.
Praktični del diplomske naloge obsega izdelavo idejne zasnove počitniške hiše in makete iz zbite zemljine v merilu 1:10. Zasnova hiše sestoji iz dnevnega prostora s kuhinjo ter izhodom na teraso, spalnice ter kopalnice. Maketo sem izdelala s pomočjo sistema opažev, ki sem ga predhodno razvila in je prilagojen izbranemu merilu. Omejila sem se na izdelavo konstrukcijskih delov stavbe. Podzidek zidov je iz cementne, mikroarmirane malte, na njem stojijo nosilni zidovi iz zbite zemljine, ki se zaključijo z vencem iz cementno-apnene malte. Na njega je nameščeno leseno ostrešje. V odprtine oken in vrat so vstavljeni leseni okvirji.
Osrednja tema diskusije po končani gradnji se nanaša na pojav razpok v zidovih iz zbite zemljine. Nastale so predvsem v okolici odprtin. Razpoke so posledica krčenja med sušenjem. Preprečujemo jih lahko z nizkim deležem gline in vode v zemljini ter z omejitvijo dimenzij zidov ali segmentov zidov. Zagotavljanje počasnega sušenja bistveno pripomore k zmanjševanju razpok. Keywords: trajnostna gradnja, zbita zemljina, maketa počitniške hiše Published in DKUM: 08.09.2010; Views: 4160; Downloads: 549 Full text (9,94 MB) |
10. TEHNIŠKI DNEVI V OKVIRU STROKOVNIH OSNOV IN MEDPREDMETNEGA POVEZOVANJAŠtefka Vidovič, 2010, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu so predstavljeni tehniški dnevi, ki so od leta 1998 del obveznega programa devetletne osnovne šole, in pomen medpredmetnega povezovanja vsebin različnih predmetnih področij z vsebinami tehniških dni. Diplomsko delo predstavlja tudi pomen ohranjanja tehniške dediščine za sedanji čas. Glavni namen naloge je bil organizirati tri tehniške dni, katerih vsebina je bila usklajena z medpredmetno načrtovanimi vsebinami pri ostalih predmetih. Vsebina tehniških dni v okviru katerih so učenci šestega razreda po izbrani strategiji delovne naloge med drugim izdelali makete koruznjakov iz lesa, se je med seboj dopolnjevala in nadgrajevala. Učenci so tako pomen spoznavanja in negovanja tehniške dediščine spoznavali pri različnih vzgojno-izobraževalnih dejavnostih. Z uporabo deskriptivne metode so v delu na kratko predstavljene teoretične osnove tehniških dni, cilji pogoji in faze medpredmetnega načrtovanja vsebin. Medpredmetno načrtovane aktivnosti so zajemale obravnavo vsebin s področja naravne, kulturne in tehniške dediščine. V delu je zato mogoče najti tudi kratko opredelitev kulturne, predvsem tehniške dediščine, s poudarkom na predstavitvi tehniške dediščine kraja Cerkvenjak. Diplomska naloga v teoretičnem delu bralca pregledno seznani s tehniškimi dnevi, vse od ciljev do predlaganih vsebin in strategij vzgojno-izobraževalnega dela, s teoretičnimi osnovami medpredmetnega načrtovanja, s povezanostjo med okoljsko in tehnično vzgojo, z osnovnimi informacijami o kraju Cerkvenjak in na koncu s koruznjakom kot enim od spomenikov tehniške dediščine, ki spada v zvrst ljudskega stavbarstva. Druga polovica naloge, empirični in praktični del, uporabljena je bila namreč metodološka plat praktičnega diplomskega dela, bralcu ponuja interpretacijo zbranih podatkov in nekaj slikovnega gradiva. Keywords: tehniški dnevi, medpredmetno povezovanje, tehniška dediščina, koruznjak, maketa koruznjaka, Cerkvenjak Published in DKUM: 04.06.2010; Views: 4605; Downloads: 372 Full text (3,27 MB) |