1. Mladinska književnost v vrtcih : analiza stanja in predlogi za izboljšaveDragica Haramija, 2008, published scientific conference contribution Abstract: Na Oddelku za predšolsko vzgojo Pedagoške fakultete v Mariboru je bila izvedena raziskava zastopanosti, načina izvedbe, medpredmetnih povezav in evalvacije različnih področij dejavnosti, ki so zastopane v Kurikulumu za vrtce (npr. glasbena vzgoja, likovna vzgoja, plesna vzgoja, jezikovna vzgoja). Pridobili smo 153 trimesečnih priprav, ki so bile novembra in decembra 2003 ter januarja 2004 izvedene po različnih vrtcih v Sloveniji. Priprave so bile analizirane po dogovorjenih kriterijih, in sicer za vsa področja dejavnosti na enak način: število otrok v skupini; starost otrok; vrsta priprave (dnevna, tedenska; tematski sklop); tema; sredstva in pripomočki; področje integracije; metode dela; cilji; analiza in evalvacija. Rezultati kažejo na neupoštevanje Kurikuluma za vrtce, skromen odstotek
usmerjene književne dejavnosti v vrtcih, neustrezno izbiro obravnavanih besedil, enolično izbiro metod dela, cilji so v pripravah skromno zastopani, iz priprav je razvidno, da večinoma evalvacije sploh niso bile opravljene. Sledijo predlogi za izboljšanje književne vzgoje v vrtcih. Keywords: slovenska književnost, mladinska književnost, jezikovna vzgoja, kurikul za vrtce, učni načrt za vrtce, književna didaktika Published in DKUM: 21.03.2024; Views: 247; Downloads: 21
Link to full text |
2. Gledališče kot del književne vzgojeLaura Šadl, 2020, master's thesis Abstract: V magistrski nalogi smo raziskovali pomembnost sistematičnega razvijanja recepcijske zmožnosti gledališke predstave pri otrocih. Razvili smo didaktični model za razvijanje recepcijske zmožnosti gledališke predstave, s katerim smo usmerjali otrokovo pozornost v besedilne signale, ki jih vsebuje gledališka predstava, in sicer njene literarne in njene dramske elemente. Predvidevali smo, da bo tako sistematično razvijanje gledališke vzgoje privedlo do boljšega zaznavanja besedilnih signalov in do kakovostnejše interpretacije gledališke predstave.
V teoretičnem delu magistrskega dela smo predstavili estetiko recepcije, literarno recepcijo po posameznih obdobjih otrokovega razvoja in komunikacijski model književne vzgoje. Nato smo se osredotočili na gledališče, njegovo sestavo, obliko in zvrsti. Ob študiju domače in tuje literature smo predstavili dramatiko in gledališče v izobraževalnem procesu ter dramskogledališke dejavnosti v osnovnih šolah. Na koncu smo opredelili še pomen otroške gledališke predstave za otrokov razvoj in pravila obnašanja v gledališču.
V empiričnem delu naloge smo preverili uspešnost didaktičnega modela za razvijanje recepcijske zmožnosti gledališke predstave, in sicer smo interpretirali odgovore otrok na vprašanja o zaznavanju in razumevanju književnih oseb, književnega časa, književnega prostora in književnega dogajanja gledališke predstave. Primerjali smo odgovore otroka, ki je bil predhodno pripravljen na ogled gledališke predstave s pomočjo didaktičnega modela za razvijanje recepcijske zmožnosti gledališke predstave, in otroka, ki ni bil predhodno pripravljen na ogled gledališke predstave, ter med njima iskali razlike. Potrdili smo zastavljene hipoteze ter odprli možnosti za nadaljnje raziskovanje na tem področju. Keywords: gledališče, književna vzgoja, gledališka vzgoja, recepcija gledališke predstave, dramski in literarni elementi. Published in DKUM: 13.08.2020; Views: 1131; Downloads: 116
Full text (1,26 MB) |
3. Učiteljeva literarnodidaktična kompetenca in notranja učna diferenciacija pri pouku književnostiMilena Kerndl, 2014, original scientific article Abstract: Prispevek predstavlja ugotovitve pedagoškega eksperimenta, ki je bil izveden kot drugi del raziskave Diferenciacija in individualizacija pri pouku književnosti v tretjem triletju osnovne šole. V raziskavi smo v prvi fazi s kvantitativnimi metodami pedagoškega raziskovanja na vzorcu 274 učiteljev slovenščine in 667 njihovih učencev ugotavljali stanje na področju izvajanja načela notranje učne diferenciacije in individualizacije pri pouku književnosti v manjših (heterogenih) učnih skupinah tretjega triletja. Izkazalo se je, da gre pri večini učiteljev za osnovno nerazumevanje izhodišča diferenciacije in individualizacije, za slabo poznavanje recepcijske zmožnosti učencev in za nepoznavanje horizonta pričakovanj učencev. Ker tega znanja tudi kurikul za usposabljanje učiteljev ne predvideva, smo se v drugi fazi raziskave odločili za pedagoški eksperiment, v katerem smo pri 30 učiteljih eksperimentalno razvijali novo literarnodidaktično kompetenco zaznavanja/ spoznavanja horizonta pričakovanj učencev in z njo povezano kompetenco razvijanja literarnorecepcijske metakognicije učencev. V raziskavi je sodelovalo tudi 30 heterogenih učnih skupin učencev. Podatke smo zbirali z opazovanjem pouka (pred izobraževanjem učiteljev in po njem), analizirali priprave na pouk (pred izobraževanjem in po njem) in učitelji so evalvirali izobraževanje. Temeljna ugotovitev je, da je pri učiteljih treba razviti kompetenco oziroma jih ustrezno usposobiti, v nasprotnem primeru tudi dodatno gradivo, ki se jim ponudi za pomoč pri izvajanju pouka (v našem primeru didaktični opomnik), ne vpliva na spremembo pouka z vidika načela notranje diferenciacije in individualizacije oziroma le strokovno osmišljeno in vodeno delo z učitelji lahko vpliva na spremembe pri pouku. Keywords: književna vzgoja, učne metode, učna diferenciacija, individualizacija, osnovne šole Published in DKUM: 10.10.2017; Views: 1267; Downloads: 131
Full text (158,00 KB) This document has many files! More... |
4. NOČ BRANJA NA OSNOVNI ŠOLI Z USTVARJALNO DELAVNICO SODOBNEGA PLESASimona Mirnik, 2016, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo z naslovom Noč branja na osnovni šoli z ustvarjalno delavnico sodobnega plesa opisuje izvedbo projekta Noč branja na Osnovni šoli Ljubečna. Izvedenih je bilo več različnih ustvarjalnih delavnic, v katere so bili vključeni tretješolci. Tema večera je bil medvedek, ki je maskota otroške revije Ciciban. Tako smo obeležili 70 let njenega obstoja.
V prvem, teoretičnem delu, je predstavljen mednarodni dogodek Noč knjige. Opisan je pomen branja in delovanje bralne značke. Predstavljamo pa tudi sodobni ples in njegovo uporabnost pri književni vzgoji.
V drugem, praktičnem delu, je natančneje prikazano ustvarjanje v plesni delavnici. Dogodek je bil v celoti izveden na Osnovni šoli Ljubečna v Celju. Keywords: Noč branja, osnovna šola, prvo triletje, književna vzgoja, sodobni ples, medpredmetna povezava, ustvarjalne delavnice. Published in DKUM: 27.05.2016; Views: 1437; Downloads: 115
Full text (1,40 MB) |
5. |
6. Književna vzgoja v vrtcu ali česa naj se o književnosti naučijo otroci v otroškem vrtcuMetka Kordigel Aberšek, 1997, original scientific article Abstract: Encounters with children's literature in the pre-school period should be spontaneous and directed towards a creative voyage through literary worlds, but at the same time aiming at stimulating the child's receptive ability which would help him or her experience a literary work in all its aesthetic and emotional intensity. In literary didactics, objectives of literary education are classified as educational, functional and formative. The article focuses on the educational objectives of kindergarten literary education. Three groups of educational objectives are defined: (a) to be able to identify the communicative situation in reception of children's literature (which seems relevant for selecting an appropriate listening strategy); (b) tobe able to identify formal properties of certain literary genres (which seems relevant for production of appropriate mind patterns and thus (co)formation of horizons of expectations); and (c) to get acquainted with the canon of children's literature (which is relevant in terms of learning bothabout national identity and about the fundamental works of Slovene and world literature for children) Keywords: mladinska književnost, književna vzgoja, vrtci Published in DKUM: 10.07.2015; Views: 1927; Downloads: 125
Link to full text |
7. |
8. |
9. O miselni shemi za recepcijo pravljice v predoperativnem in operativnem obdobju otrokovega bralnega razvojaMetka Kordigel Aberšek, Mateja Šega, 2001, original scientific article Abstract: V pričujočem sestavku bomo skušali prikazati rezultate dela empirične raziskave, s katero smo preverjali prisotnost miselne sheme pravljica pri otrocih v predoperativnem in operativnem obdobju njihovega osebnostnega razvoja, zavedanje o prisotnosti miselne sheme, poleg tega pa smo opravili tudi kvalitativno analizo pravljične miselne sheme. Raziskavo smo opravili na Oddelku za razredni pouk Pedagoške fakultete v Mariboru z namenom, da preverimo ustreznost v učnem načrtu za devetletko zastavljenih aproksimativnih literanorecepcijskih ciljev v okviru razdelka Književne zvrsti in vrste - proza, ki predvideva priklicevanje relevantnih literanoestetskih izkušenj že ob samem poimenovanju književne zvrsti/vrste pred branjem oz. najkasneje potem, ko je otrok slišal/prebral prvih nekaj povedi. Keywords: književna vzgoja, predšolski otroci, recepcija pravljice, bralni razvoj Published in DKUM: 10.07.2015; Views: 1337; Downloads: 58
Link to full text |
10. Knjižnica v vrtcu - inovativni pristop k učenjuMaja Hmelak, Jurka Lepičnik-Vodopivec, 2009, published scientific conference contribution Abstract: Kurikulum za vrtce posveča posebno pozornost učenju predšolskih otrok, ki naj bi bilo optimalno in kvalitetno, hkrati pa spodbuja k inovativnim pristopom pri doseganju le-tega. Avtorici v prispevku predstavita knjižnico, ki deluje v okviru vrtca z namenom ponuditi predšolskemu otroku inovativno okolje za njegov razvoj in učenje. Prostor v knjižnici je organiziran tako, da omogoča individualno delo (knjižni, računalniški in avdio-video kotiček ter kotiček za ustvarjanje) in delo v skupinah (osrednji prostor) s pomočjo različnih medijev. Keywords: vzgoja in izobraževanje, predšolska vzgoja, vrtci, književna vzgoja, knjižnice, mediji, kakovost Published in DKUM: 07.06.2012; Views: 3098; Downloads: 271
Link to full text |