1. Optimizacija postopka kalibracije jeklenih kotnikov : magistrsko deloLuka Štelcer, 2025, master's thesis Abstract: V magistrski nalogi smo se osredotočili na optimizacijo postopka kalibracije jeklenih kotnikov s pomočjo koordinatne merilne naprave, s čimer smo skrajšali čas kalibracije ter razbremenili kader laboratorija. Za izdelavo univerzalnega programa smo uporabili programski paket PC-DMIS. Izračunali smo merilno negotovost novega postopka, ki je bila primerljiva klasičnemu procesu umerjanja. Z uporabo univerzalnega programa lahko izvajamo kalibracije za različno velike kotnike ter tipe le–teh, prav tako pa lahko podajamo pravokotnost zunanjega kraka na notranjo referenčno ploskev ter pravokotnost notranjega kraka na zunanjo referenčno ploskev. Keywords: Avtomatizacija, kalibracija, trikoordinatni merilni stroj, merilna negotovost, jekleni kotniki Published in DKUM: 07.04.2025; Views: 0; Downloads: 0
Full text (2,03 MB) |
2. Naprava za temperaturno kalibracijo pospeškometrov MEMSVid Pigac, 2023, master's thesis Abstract: Zaključno delo opisuje postopek zasnove, izdelave ter testiranja naprave za temperaturno kalibracijo pospeškometra MEMS. Potreba po tovrstni napravi se je pojavila v podjetju, ki se ukvarja z razvojem ter izdelavo merilnih naprav, s katerimi merimo pospeške. V merilni napravi se nahaja pospeškomer MEMS ter ostala potrebna periferija za zajemanje meritev. Tovrstne merilne naprave se pogosto uporabljajo za monitoring večjih konstrukcij. Za te namene je na teh merilnih napravah treba izvesti temperaturno kalibracijo, s katero kompenziramo vpliv temperature na meritve pospeškov. V zaključnem delu je na kratko opisano teoretično ozadje delovanje pospeškometrov MEMS. Predstavljen je problem temperaturnega vpliva na meritve pospeškometra MEMS. V nadaljevanju pa je opisan postopek zasnove, konstruiranja, avtomatizacije in nazadnje tudi testiranja naprave za temperaturno kalibracijo pospeškometrov MEMS. Keywords: MEMS, kalibracija, pospeškomer Published in DKUM: 23.11.2023; Views: 402; Downloads: 0 |
3. Uporaba stereo vida za tridimenzionalno zaznavanje objektov v proizvodnih sistemih : magistrsko deloMarko Marković, 2023, master's thesis Abstract: Magistrsko delo opisuje eksperimentalni pristop pri uporabi stereo vida za tridimenzionalno zaznavo objektov v proizvodnih sistemih. V delu je opisan postopek, kako z nizkocenovno opremo lahko zajemamo optične informacije, s katerimi razen širine in dolžine dobimo še tretjo dimenzijo, globino. Podana je osnovna razlaga pomembnih pojmov strojnega vida ter prikaz na primerih v praksi. Prikazana je kalibracija sistema v programskem okolju Matlab ter rezultati v pogledu globinskega zemljevida. Razloženi sta težavi, s katerima smo se soočili med delom. Naša glavna naloga je pridobiti tretjo dimenzijo iz zajetih slik in razviti sistem, ki se bo testiral s primeri realnih objektov iz proizvodnega okolja. Keywords: stereo vid, strojni vid, kalibracija, globinski zemljevid, Matlab, proizvodni sistemi Published in DKUM: 24.04.2023; Views: 565; Downloads: 43
Full text (3,12 MB) |
4. Integracija merilne naprave SIRIUS XHS-PWR v kalibracijske sisteme ECU : magistrsko deloMatej Novak, 2022, master's thesis Abstract: V magistrskem delu raziščemo področje kalibracije ECU. Opravimo analizo najbolj prisotnih orodij na trgu in primerjavo protokolov, ki se uporabljajo za kalibriranje ECU. Razvijemo rešitev v obliki prenosljive programske knjižnice, ki omogoča prenos podatkov preko kalibracijskega protokola XCP. Knjižnico nato integriramo v izvajalno okolje merilne naprave SIRIUS XHS-PWR in programske opreme DewesoftX. Zaključimo z ugotovitvijo, da smo uspešno razvili rešitev, ki omogoča integracijo merilnih sistemov podjetja Dewesoft d. o. o. v kalibracijske sisteme ECU. Keywords: kalibracija ECU, protokol XCP, merilni sistemi, zajem podatkov Published in DKUM: 16.01.2023; Views: 578; Downloads: 62
Full text (3,91 MB) |
5. Modeliranje in večnamenska optimizacija pridobivanja energije in koristnih produktov iz organskih odpadkov na osnovi anaerobne razgradnje : doktorska disertacijaTina Kegl, 2022, doctoral dissertation Abstract: Tehnologije z uporabo anaerobne razgradnje imajo pomembno vlogo pri zmanjševanju odpadkov in izpustov toplogrednih plinov v ozračje ter pri proizvodnji energije iz obnovljivih virov. Gre za kompleksno in večplastno temo, ki jo obravnava doktorska disertacija.
V tej disertaciji je predstavljen razvoj novega fizikalno matematičnega BioModela za simulacijo in optimizacijo procesa anaerobne razgradnje organskih odpadkov. Prav tako je pozornost namenjena določanju neznanih ali težko določljivih parametrov BioModela. Posebej so izpostavljene vpeljane novosti na področju modeliranja in optimizacije tako parametrov BioModela kot tudi procesa anaerobne razgradnje, ki predstavljajo izviren prispevek doktorske disertacije k znanosti. Novosti se nanašajo na (i) upoštevanje dnevno spremenljive sestave vhodnega kompleksnega substrata in dnevno spremenljivih procesnih pogojev v bioreaktorju, (ii) modeliranje razgradnje ogljikovih hidratov, lipidov in proteinov ob delovanju 3 vrst hidrolitičnih encimov in 13 različnih vrst acetogenih, acidogenih in metanogenih bakterij, pri čemer imajo pomembno vlogo različni inhibitorji, ki zavirajo rast in delovanje posameznih vrst bakterij, (iii) modeliranje procesov disociacije-asociacije, precipitacije in prenosa mase iz tekoče v plinasto fazo, (iv) upoštevanje sestave bioplina iz CO2, CH4, H2, H2S, NH3 in vodne pare, (v) določanje trenutnega pH brez dolgotrajnih iteracij, (vi) vpeljavo temperaturno in pH odvisnih parametrov, (vii) modeliranje aktivnosti bioloških in anorganskih aditivov, (viii) razvoj novega optimizacijskega postopka z naborom aktivnih spremenljivk za kalibracijo prametrov BioModela in (ix) vpeljavo aproksimacijskega gradientnega algoritma v postopek optimizacije. Celotna programska koda za modeliranje in optimiranje procesa anaerobne razgradnje je razvita v objektnem programskem jeziku C#. Za nadaljnjo uporabo CO2 iz bioplina in še iz nekaterih drugih točkovnih virov je s pristopom mešanega celoštevilskega nelinearnega programiranja razvit konceptualni model za optimizacijo celotnega oskrbovalnega omrežja CO2, od zajemanja, skladiščenja do uporabe CO2 za proizvodnjo metanola. Za nadaljnjo uporabo CH4 iz bioplina kot goriva v dvogorivnih dizelskih motorjih je narejena kritična analiza vpliva uporabe nanodelcev kot aditivov h gorivu. Prav tako je predstavljena analiza uporabe nanodelcev kot adsorbentov za odstranjevanje kovin iz odpadnih voda z namenom odstranjevanja težkih kovin in nutrientov iz tekočega digestata.
Rezultati numeričnih simulacij procesa anaerobne razgradnje potrjujejo zanesljivost novo razvitega BioModela in učinkovitost tako novo razvitega postopka za kalibracijo parametrov kot tudi optimizacijskega gradientnega algoritma z aproksimacijsko metodo. Na osnovi opravljenih raziskav na področju nadaljnje obdelave produktov procesa anaerobne razgradnje pa lahko zaključimo, da z ustrezno kombinacijo tehnologije anaerobne razgradnje, tehnologije zajemanja, skladiščenja in uporabe CO2 ter nanotehnologije lahko prispevamo k zmanjšanju onesnaževanja okolja. Keywords: anaerobna razgradnja, fizikalno-matematični model, gradientni optimizacijski algoritem, kalibracija modelnih parametrov, oskrbovalno omrežje CO2, nanotehnologija Published in DKUM: 05.10.2022; Views: 1295; Downloads: 990
Full text (39,79 MB) |
6. Validacija numeričnega modela ohišja avtomobilskega baterijskega paketa pri tlačni obremenitvi : magistrsko deloDomen Stamenov, 2022, master's thesis Abstract: Namen magistrskega dela je izdelava in ovrednotenje numeričnih tlačnih računalniških simulacij ohišja baterijskega paketa in materialnih modelov z eksperimenti. Ohišja baterijskih paketov so v električnem vozilu pogosto integrirana v karoserijo avtomobila, kar pripomore k togosti in robustnosti le-tega. V notranjosti ohišja baterijskega paketa se nahajajo pomembne komponente električnega sistema vozila kot npr. baterijske celice, ki morajo biti ob morebitnem trku vozila tudi ustrezno zaščitene. Ker baterijski paketi najpogosteje predstavljajo del vozila, ki se razprostira čez celotno podvozje vozila, so le-ti lahko precej ranljivi v primeru bočnega trka avtomobila, ko je območje absorpcije energije trka zelo majhno. V tem primeru nosijo ključno vlogo stranski ekstrudirani profili baterijskih paketov, ki s svojo obliko in materialnimi lastnostmi omogočajo, da se energija trka ne prenese na ključne komponente baterijskega sistema, prav tako pa tudi na preostali del karoserije in posledično potnike v vozilu. Magistrsko delo opisuje pripravo numeričnega modela ohišja baterijskega paketa, ki je izpostavljen tlačni obremenitvi in sledi internim pravilom modeliranja v podjetju. Uporabljene so eksplicitne računalniške simulacije, ki so pripravljene v programskem okolju ANSA in Abaqus. V magistrskem delu je predstavljena tudi študija in analiza uporabe različnih vrst končnih elementov in koeficientov trenja kot tudi geometrijske in materialne nelinearnosti. Delo prav tako zajema karakterizacijo in kalibracijo materialnega modela aluminijeve zlitine AW-6060-T66, ki je v obravnavanem ohišju baterijskega paketa uporabljena kot material ekstrudiranih profilov. Magistrsko delo opisuje detajlno analizo nateznega preizkusa in implementacijo dobljenih rezultatov v materialni model. Zaključek in validacija kalibracije materialnega modela predstavlja primerjava rezultatov z eksperimenti, kjer je uporabljena sodobna 3D merilna oprema ARAMIS in metoda korelacije digitalnih slik. Delo vključuje razvoj zanesljivih numeričnih modelov, kjer validacijo le-teh predstavlja eksperimentalni del, s čimer so cilji magistrskega dela doseženi. Rezultati numeričnih simulacij pokažejo zelo dober približek eksperimentov, kar vključuje odziv sila-pomik, deformacijo ekstrudiranega profila in obnašanje zvarov v ohišju baterijskega paketa ter predstavlja validacijo numeričnega modela. Keywords: ohišje baterijskega paketa, eksplicitne računalniške simulacije, tlačna obremenitev, kalibracija materialnega modela, alumijineve zlitine, eksperimenti Published in DKUM: 26.08.2022; Views: 695; Downloads: 0 |
7. |
8. Preučitev izvedljivosti pretvorbe modela motorja iz 1D v AVL CruiseM 0D (na primeru stranke) : diplomsko deloNejc Jarc, 2019, undergraduate thesis Abstract: Glavni namen diplomske naloge je izdelava in kalibracija 0D modela v simulacijskem orodju AVL CRUISE™ M na podlagi obstoječega, delujočega 1D modela v okolju GT-Power. V skladu s slednjim sta v prvem delu naloge opisana delitev in osnovno teoretično ozadje na področju motorjev z notranjim zgorevanjem. Sledita opis in razlaga osnovnih veličin, ki so pomembne pri ocenjevanju delovnega krožnega procesa motorja. Opisano je teoretično ozadje notranjih in efektivnih veličin; prav tako so opisane posamezne veličine, ki spadajo v okvir prej omenjenih, ter njihov vpliv na delovanje motorja. Sledi praktični del naloge. V slednjem je najprej opisana osnovna postavitev 0D modela motorja. Prav tako so opisane v modelu uporabljene komponente ter osnovni parametri, ki jih definirajo. Simuliranje motorja je potekalo pri obratih od 1000 min-1 do 6000 min-1, po intervalu 1000 min-1. Skupaj je steklo vsega 12 simulacij, 6 pri polni in 6 pri delni obremenitvi motorja. Postopek kalibracije je potekal s pomočjo programa Microsoft Excel; po končani simulaciji 0D modela so bili pridobljeni rezultati o temperaturi in tlaku v valju v odvisnosti od kota motorne gredi namreč izvoženi v poprej omenjen program; prav tako so bili vanj izvoženi podatki istih veličin iz 1D modela. Iz teh sta bila ustvarjena dva grafa. Prvi predstavlja spremembo tlaka iz obeh simulacij v odvisnosti od kota motorne redi, drugi pa temperaturo. Nato se je pričel proces kalibracije, kjer so se z namenom izenačitve krivulj spreminjali določeni parametri, ki odločilno vplivajo na zgorevanje in posledično na zmogljivost motorja. Po uspešni kalibraciji modela motorja pri polni obremenitvi je sledila pretvorba slednjega v model pri delni oz. 80 % obremenitvi. Slednje je bilo doseženo predvsem s pomočjo omejevanja dotoka zraka motorju. Sledi prikaz rezultatov prej omenjenih notranjih in efektivnih veličin. Le-ti so na grafih predstavljeni v parih 1D in 0D, saj je tako odstopanje jasno vidno. Prav tako je odstopanje rezultatov 0D modela od 1D modela izraženo v procentnem deležu prikazano v dveh tabelah. Nato je predstavljena ustreznost rezultatov; v diskusiji sledijo še predlogi za možno dodatno delo in predlogi za morebitne izboljšave Keywords: AVL CRUISE™ M, 0D simulacija, kalibracija, motorji z notranjim zgorevanjem, termodinamika, validacija Published in DKUM: 27.01.2020; Views: 1063; Downloads: 24
Full text (1,56 MB) |
9. Konstrukcija glave ohišja krmilnega mehanizma z vidika izdelovalnosti : diplomsko deloJurij Gačnik, 2018, undergraduate thesis Abstract: Diplomska naloga opisuje konstrukcijo glave ohišja krmilnega mehanizma, ki ga je mogoče izdelati samo s postopkom preoblikovanja, kot je to zahteval kupec. Naloga zajema konstruiranje in optimiranje različnih variant glave ohišja krmilnega mehanizma s pomočjo računalniških simulacij toplega preoblikovanja (kalibriranja). Predstavljeni so glavni robni pogoji, brez katerih ni mogoče priti do realnih rezultatov. Na podlagi dobljenih rezultatov je predstavljena najustreznejša varianta, ki se najbolj približa kupčevim zahtevam. Ker je izdelek v začetni fazi razvoja, so na koncu predstavljeni še napotki za nadaljnje delo. Keywords: utopno kovanje, topla kalibracija, računalniške simulacije, metoda končnih elementov, orodje Published in DKUM: 25.10.2018; Views: 1340; Downloads: 106
Full text (3,40 MB) |
10. STEREO VIDSmiljan Lampret, 2017, diploma project paper Abstract: Stereo vid je pomembno področje v industrijski avtomatizaciji in igralni industriji. V diplomskem delu je opisano, kako s sistemom dveh kamer generirati sliko, ki nam zraven višine in širine poda še tretjo dimenzijo, globino. S pomočjo programskega orodja Matlab je prikazana kalibracija sistema kamer ter končna slika globinskega zemljevida. Podan je podroben opis pomembnih pojmov, opis kamere, algoritmov in kalibracije. Glavni cilj naloge je prikaz globinskega zemljevida in primerjava tega z zemljevidom, pridobljenim z Microsoftovo igralno konzolo kinect.algoritmov in kalibracije. Glavni cilj naloge je prikaz globinskega zemljevida in primerjava tega z zemljevidom, pridobljenim z Microsoftovo igralno konzolo kinect. Keywords: stereo vid, kalibracija, globinski zemljevid, Matlab Published in DKUM: 29.01.2018; Views: 2065; Downloads: 178
Full text (1,50 MB) |