1. Možnost uvajanja načina dokumentiranja in uporabe dokumentacije po pristopu Reggio Emilia v 1. in 2. razred javnih osnovnih šol v SlovenijiŠpela Jevšnik, 2020, master's thesis Abstract: Pristop Reggio Emilia je sodoben pedagoški pristop, ki poudarja pomembnost celostnega razvoja otroka, vključenost vseh deležnikov vzgojno-izobraževalnega procesa in okolja. Ob tem nastaja edinstvena dokumentacija, ki je eden od elementov pristopa Reggio Emilia. V magistrski nalogi smo proučevali možnosti uvajanja načina dokumentiranja in uporabe dokumentacije po pristopu Reggio Emilia v 1. in 2. razredu javnih osnovnih šol v Sloveniji. Na podlagi polstrukturiranih in strukturiranih intervjujev z vzgojiteljicami in z učiteljicami ter opazovanja z udeležbo je bilo ugotovljeno (i) da je mogoče z manjšimi prilagoditvami uvajati vse raziskovane elemente RE pristopa; (ii) da ima RE dokumentacija oz. celoten RE pristop vpliv na dobro sodelovanje med starši oz. skrbniki in vzgojno-izobraževalno ustanovo; (iii) da se z RE elementom moč dokumentacije otroku omogoča spremljanje samega sebe v procesu, s tem je spodbujena otrokova samostojnost, samomotivacija in kreativnost ter (iv) da bi lahko bila RE dokumentacija uspešna dopolnitev opisnemu ocenjevanju. Učitelju bi se namreč omogočilo zajeti vsa področja učenčevega dela, tudi tista, ki se pri opisni oceni pojavljajo redkeje; ker RE dokumentacija omogoča in spodbuja sprotno (samo)refleksijo vseh vpletenih, bi bilo razumevanje opisnih ocen večje in boljše; vključili bi vse deležnike vzgojno-izobraževalnega procesa, predvsem pa starše, ki bi na podlagi Reggio Emilia dokumentacije in Reggio Emilia pristopa nasploh, postali pomemben del otrokove učne izkušnje. Keywords: pristop Reggio Emilia, dokumentacija, opisne ocene, pedagogika, javne šole, javni vrtci, alternativni pedagoški pristop Published in DKUM: 28.10.2020; Views: 1013; Downloads: 142 Full text (946,77 KB) |
2. JAVNE IN ZASEBNE GLASBENE ŠOLEAndreja Klinc, 2016, undergraduate thesis Abstract: Glasbeno izobraževanje v Republiki Sloveniji urejajo Zakon o glasbenih šolah, Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja ter Zakon o zavodih.
V Republiki Sloveniji je glasbeno izobraževanje prostovoljno in se izvaja v javnih ter zasebnih glasbenih šolah, ki imajo praviloma statusno obliko zavodov. Vpisane so v sodni register in v centralni razvid Ministrstva za izobraževanje znanost in šport. V šolskem letu 2015/2016 je bilo v razvid vpisanih 68 izvajalcev javno veljavnih programov.
Z diplomskim delom želim predstaviti pravno ureditev javnih in zasebnih glasbenih šol v Republiki Sloveniji. Podrobneje sem analizirala organizacijo, pogoje za ustanovitev glasbenih šol, financiranje, programsko usmerjenost glasbenih šol, nadzor in zaposlovanje. Obdelala sem tudi statistične podatke po posameznih segmentih.
V diplomskem delu se podrobneje posvečam delitvi zasebnih glasbenih šol na zasebne šole s koncesijo in zasebne šole brez koncesije ter delitvi zasebnih šol glede na javno veljavni program, ki ga izvajajo. Namen diplomskega dela je bilo pripraviti priročnik z navodili za ustanovitev zasebne glasbene šole. Opisani so zakonsko določeni pogoji in postopek ustanovitve.
Javni glasbeni sistem vzgoje in izobraževanja v Republiki Sloveniji poteka vzporedno z osnovnošolskim izobraževanjem in je pretežno financiran s strani države in lokalnih skupnosti. Podoben sistem imajo države vzhodne Evrope, zato sem del diplomskega dela namenila tudi glasbeno izobraževalnim sistemom držav zahodne in severne Evrope. Keywords: Javne glasbene šole, zasebne glasbene šole, zavod, negospodarske dejavnosti, javna mreža glasbenih šol, javno veljavni programi glasbenih šol, koncesija, zasebne šole s koncesijo, zasebne šole brez koncesije, nadomestne glasbene šole, alternativne glasbene šole. Published in DKUM: 18.11.2016; Views: 3434; Downloads: 500 Full text (1,30 MB) |
3. Primerjava učnih načrtov angleščine javne in waldorfske osnovne šole v SlovenijiAnja Majger, 2016, master's thesis Abstract: V magistrski nalogi smo primerjali učna načrta angleščine javnih in waldorfskih osnovnih šol v Sloveniji in preučevali pristop poučevanja angleščine kot tujega jezika na waldorfskih osnovnih šolah. Naredili smo podrobni analizi obeh učnih načrtov in primerjali naslednje tri skupne točke: definicija predmeta, minimalni standardi znanja in didaktična priporočila. Naš cilj je bil ugotoviti, kaj imata učna načrta skupnega in v katerih točkah se razlikujeta. Predvidevali smo, da je učni načrt za pouk angleščine v javnih osnovnih šolah v Sloveniji bolj uraden, obširen, jasnejši in bolj posodobljen kot učni načrt za pouk angleščine v waldorfskih osnovnih šolah v Sloveniji. Prav tako smo predvidevali, da prvi vsebuje podrobnejše opise ciljev, standardov znanja in didaktičnih priporočil kot drugi, ki naj bi bil napisan bolj svobodno. Preverili smo tudi, kako poučevanje angleščine kot tujega jezika na wldorfskih osnovnih šolah poteka v praksi, zato smo opazovali tri učne ure na Waldorfski osnovni šoli Savinja. Osredotočili smo se predvsem na metode in tehnike poučevanja waldorfskega učitelja angleščine, sodelovanje waldorfskih učencev pri pouku angleščine ter na odnos učitelj-učenec. Ugotovitve smo primerjali z izkušnjami, ki smo jih pridobili med opazovanjem pouka angleščine na javni osnovni šoli Osnovna šola Ljubečna, v sklopu prakse, leta 2015. Ocenjevali smo v kateri osnovni šoli, javni ali waldorfski, je poučevanje angleščine kot tujega jezika bolj učinkovito in katero okolje je bolj spodbudno za učence. Keywords: učni načrt za pouk angleščine, javne šole, waldorfske šole, antropozofija, Rudolf Steiner, Waldorfska osnovna šola Savinja Published in DKUM: 25.10.2016; Views: 2251; Downloads: 248 Full text (941,68 KB) |
4. Možnosti zgodnjega pridobivanja drugega jezika v Avstriji in SlovenijiIvanka Peršuh Greif, 2016, undergraduate thesis Abstract: Diplomska naloga obravnava možnosti zgodnjega pridobivanja drugega jezika v Avstriji in Sloveniji. V začetnem delu najprej opredelimo pojme dvojezičnosti, večjezičnosti, zgodnje simultane in konsekutivne dvojezičnosti, dvojezičnost neke družbe ter obravnava probleme, povezane z večjezično vzgojo v določenem okolju. V nadaljevanju se osredotočamo na možnosti pridobivanja drugega jezika v kontekstu javnih in zasebnih vrtcev in šol, v mednarodnih šolah in v okviru manjšinskega izobraževanja. Posebej na področju javnih in zasebnih šol gre za izobraževanje, kjer se vedno bolj uveljavlja poučevanje po metodi CLIL-a. Ta metoda se nanaša na pouk učnega predmeta preko jezika, vendar je zelo pomembna za pridobivanje drugega jezika. V tem sklopu se tematika navezuje na usmeritev Evropske unije, katere cilj je, da bi posamezniki ob maternegm jeziku obvladali še dva tuja jezika. Gre za usmeritev, ki v globaliziranem svetu pridobiva na pomenu. V okviru mednarodnih šol gre v osnovi za pouk v jeziku, ki se razlikuje od uradnega jezika posamezne države, prav to pa omogoča individualno dvojezičnost. Omejitve se v tem primeru kažejo v lokaciji teh šol, saj so večinoma prisotne zgolj v glavnih mestih posameznih držav in so dostopne zgolj premožnemu delu prebivalstva. Ker je manjšinsko šolstvo regionalno omejeno, se večina nadaljnih možnosti za pridobivanje drugega jezika zarisuje znotraj javnega šolstva obeh držav. Keywords: dvojezičnost, pridobivanje drugega jezika, Avstrija, Slovenija, CLIL, nemščina, javne šole, zasebne šole, mednarodne šole, manjšinsko šolstvo, javni vrtci, zasebni vrtci Published in DKUM: 10.10.2016; Views: 1329; Downloads: 102 Full text (1,43 MB) |
5. PRESOJA UPORABE DOKUMENTACIJSKEGA SISTEMA V OSNOVNIH ŠOLAHTeja Jurak, 2016, undergraduate thesis Abstract: Namen sistemov za upravljanje z dokumenti je poleg arhivske funkcije še ustvarjanje, urejanje in upravljanje z dokumenti ter možnosti njihovega sledenja in revidiranja. V javnih osnovnih šolah v Sloveniji sta najpogosteje zastopana Lo.Polis podjetja Logos in eAsistent konzorcija Herkules. Prednosti sta ta dokumentacijska sistema prinesla predvsem učiteljem zaradi velike preglednosti in znatno hitrejše obdelave raznih statističnih podatkov. Najmanj so nad dokumentacijskim sistemom navdušeni osnovnošolci, ker imajo njihovi starši informacije takoj na razpolago. Računovodstvo uporablja druge računalniške programe, v največji meri je zastopan SAOP. Za lažje in učinkovitejše delo je omogočen uvoz in izvoz podatkov iz šolskega dokumentacijskega sistema v računovodski program. Osnovne šole dokumente, ki so vezani trajni hrambi, hranijo ali samo v papirni obliki ali kombinirano, tako v papirni kot tudi elektronski obliki. Dokumente, ki se hranijo določen čas 5 let ali manj oz. krajši kot je minimalni rok hrambe dokumentov, več dokumentov arhivirajo v elektronski obliki. Keywords: dokument, dokumentacijski sistem, centralna zbirka dokumentov, sistem za upravljanje dokumentov, javne osnovne šole, računovodstvo osnovnih šol Published in DKUM: 25.08.2016; Views: 1214; Downloads: 112 Full text (1,62 MB) |
6. Spodbujanje razvoja vrednot s pomočjo mladinske problemske literatureJanja Vidmar, 2016, undergraduate thesis Abstract: V pričujočem diplomskem delu sem prikazala in utemeljila, zakaj in na kakšen način je mladinska problemska literatura lahko v pomoč pri spodbujanju moralnega razvoja, razvoja vrednot in avtonomnega kritičnega mišljenja pri otrocih in mladostnikih.
V teoretičnih izhodiščih sem predstavila vzgojo v javni šoli in temeljne vrednote javne šole, ki izhajajo iz Splošne deklaracije človekovih pravic. Iz klasifikacije vrednot po Janeku Musku sem poudarila socialne in societalne vrednote ter poiskala vzporednice med vrednotami javne šole in etično komponento mladinske problemske literature, katere značilnosti sem predstavila z vidika različnih strokovnjakov s tega področja. Teme, načini branja in etična komponenta v mnogih delih mladinske problemske literature potrjujejo elemente medkulturnosti, strpnosti in razumevanja drugačnosti, obenem pa avtorji v teh delih velikokrat opozarjajo na pomanjkanje tradicionalnih vrednot v domačem okolju.
Problematiko socialnih in societalnih vrednot sem potem analizirala na podlagi lastnih izbranih književnih del.
V praktičnem delu sem na podlagi istih izbranih del v treh razredih izvedla debatno uro in razdelila anketni vprašalnik, da bi preverila, v kolikšni meri se ugotovitve iz teoretičnih izhodišč potrjujejo v praksi. Rezultati so potrdili, da je model uporaben pri spodbujanju razvoja vrednot s pomočjo mladinske problemske literature, obenem pa je zaradi opredeljevanja in kritične presoje učencem v pomoč pri oblikovanju avtonomne osebnosti. Keywords: spodbujanje moralnega razvoja, temeljne vrednote javne šole, socialne in societalne vrednote, mladinska problemska literatura Published in DKUM: 19.07.2016; Views: 1877; Downloads: 249 Full text (1,31 MB) |
7. ZASEBNO KATOLIŠKO ŠOLSTVO V SLOVENIJILara Jug, 2012, undergraduate thesis Abstract: Zasebno šolstvo je poleg šol, ki jih je ustanovila država, del mreže javnega šolstva v Sloveniji. Najvišji odstotek teh šol predstavljajo katoliške šole. Glavni namen diplomskega dela je predstavitev državnih formalno-političnih okvirov in navodil Kongregacije za katoliško vzgojo v Vatikanu, ki jih te šole pri svojem delovanju upoštevajo. V drugi del naloge je zajeta konkretna predstavitev štirih katoliških gimnazij v Sloveniji – Gimnazija Želimlje, Škofijska gimnazija Vipava, Škofijska klasična gimnazija in Škofijska gimnazija Antona Martina Slomška; in katoliške Osnovne šole Alojzija Šuštarja. Opredeljene so njihove specifične lastnosti in dejavnosti, po katerih se razlikujejo od javnih šol in med sabo. Tukaj gre predvsem za dodatne vzgojne komponente programov, verski pouk in duhovno naravnane dejavnosti omenjenih šol. Keywords: zasebno katoliško šolstvo, javne šole, Slovenija, Kongregacija za katoliško vzgojo v Vatikanu, verski pouk. Published in DKUM: 14.12.2012; Views: 2986; Downloads: 243 Full text (753,61 KB) |
8. PRIMERJALNA ANALIZA IZDELAVE KOLESARSKEGA IZPITA MED PODEŽELSKIMI IN MESTNIMI ŠOLAMI SV SLOVENIJEMelita Hrovat, 2012, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo z naslovom Primerjalna analiza izdelave kolesarskega izpita med podeželskimi in mestnimi šolami v severovzhodnem delu Slovenije je razdeljeno na teoretični in empirični del.
Teoretični del obsega varno prečkanje ceste, proceduro kolesarskega izpita; od teoretičnega, praktičnega vse do usposabljanja na javnih prometnih površinah, akcije prometne varnosti, varnega kolesa, psihološke osnove prometne varnosti ter prometne varnosti v očeh otrok.
V empiričnem delu je predstavljena raziskava učencev petih razredov, ki opravljajo kolesarski izpit. V njej nas predvsem zanima, kateri učenci so bolj pripravljeni na varno vožnjo s kolesom v prometu, kdo izmed njih se bolj srečuje s konkretnimi prometnimi situacijami ter kje so bolj urejene kolesarske steze. S pomočjo raziskave se je ugotovilo, da obstajajo razlike med mestnimi in podeželskimi šolami pri opravljanju kolesarskega izpita. Tako je v mestu gostejši promet, več semaforiziranih križišč, urejene so kolesarske steze. Tega na podeželju oz. na vasi ni ali pa je le v manjši meri. Učenci iz mestnih šol so bolj pripravljeni na vožnjo po javnih prometnih površinah kot podeželski otroci. Razlika se kaže tudi v samem teoretičnem delu kolesarskega izpita, saj je za mestne učence nekoliko zahtevnejši kot za podeželske; zajema namreč 21 vprašanj, pri katerih sta zadnji dve vezani na križišča. Keywords: kolesarski izpit, mestne šole, podeželske šole, javne prometne površine, učenci, akcije prometne varnosti. Published in DKUM: 11.10.2012; Views: 1877; Downloads: 163 Full text (2,43 MB) |
9. PODJETNIŠKE PRILOŽNOSTI ZA PRIDOBIVANJE DOHODKOV JAVNIH ZAVODOV NA TRGUAnica Pučko, 2009, undergraduate thesis Abstract: Podjetniško obnašanje pomeni zaznavo podjetniške priložnosti in njeno uresničitev z namenom doseganja ekonomske koristi, dobička. Za socialnega podjetnika pa je zanimiva tista podjetniška priložnost, ki poleg ekonomske koristi ponuja tudi možnost prispevati k družbeni blaginji. Podjetniško obnašanje v nepridobitni dejavnost se kaže v minimiziranju stroškov in maksimiziranju kakovosti opravljenih storitev.
Javni zavodi opravljajo dve vrsti dejavnosti: javno službo in tržno dejavnost. Javna služba se opravlja kot nepridobitna dejavnost. Njen namen je proizvodnja javnih dobrih, ki je ne moremo ali ne smemo prepustiti delovanju trga. V tržni dejavnosti pa javni zavod nastopa s svojimi konkurenčnimi storitvami na trgu z namenom ustvarjanja dobička.
Zaradi neusklajene in premalo natančne zakonodaje na tem področju ni enotne opredelitve katere storitve spadajo pod javno službo in katere pod tržno dejavnost. Posledično je potem tudi težje ugotavljati presežek prihodkov nad odhodki oziroma pri tržni dejavnosti dobiček.
Za javne osnovne šole v Mestni občini Maribor smo ugotovili, da prihodki iz tržne dejavnosti predstavljajo majhen delež v celotnih prihodkih, ter da ne zaznavajo in ne opredeljujejo dodatnih podjetniških priložnosti. Pri tem jih omejuje obstoječa zakonodaja.
Po našem mnenju ni smiselno javnim osnovnim šolam omogočiti dodatno tržno dejavnost, ker bi to vodilo k zmanjšanju kakovosti izvajanja javne službe in k povečanju razlik med zaposlenimi in samimi javnimi osnovnimi šolami. Keywords: podjetniška priložnost, socialno podjetništvo, javne službe, javni zavodi, tržna dejavnost, javne osnovne šole Published in DKUM: 23.07.2010; Views: 2344; Downloads: 277 Full text (586,50 KB) |
10. Avtonomija javnih in zasebnih srednjih šolNina Bošnjak, 2009, undergraduate thesis Abstract: Teoretično lahko avtonomijo pojmujemo na več načinov, vendar bi v praksi morala biti avtonomija izhodišče koncepta šole. Če šola nima avtonomije, je njeno delo ovirano. Vendar pa je avtonomija šole odvisna tako od avtonomije učiteljev kot tudi od avtonomije učencev. Te tri avtonomije so med seboj nerazdružljivo povezane. Sistem je naravnan tako, da določa posamezne cilje, ki jih tako učitelji kot učenci morajo doseči za kvaliteten vzgojno izobraževalni proces, obenem pa jim dopušča proste roke, da v sistem vključijo svoje znanje in strokovno usposobljenost in s tem naredijo sistem bolj oseben in privlačen za vse udeležence. Za razvoj avtonomije šole je smiselno in spodbudno, da imajo tako učitelji kot učenci svoj del avtonomije, da jo uresničujejo, saj s tem kažejo svojo odgovornost do sistema. V empirični raziskavi so sodelovali učitelji in dijaki tako zasebnih kot javnih srednjih šol. Vprašanja v raziskavi se nanašajo na strokovno avtonomijo učiteljev na različnih področjih in na avtonomijo dijakov; le kolikšna ta je ter kje in kako jo lahko uporabijo. Dokaj veliko število učiteljev se čuti strokovno usposobljene in avtonomne, medtem ko bi dijaki zase hoteli imeti še več avtonomije. Keywords: KLJUČNE BESEDE: avtonomija učiteljev in učencev, avtonomija v Evropi, zasebne in javne srednje šole, strokovna avtonomija učiteljev. Published in DKUM: 23.12.2009; Views: 3710; Downloads: 565 Full text (608,39 KB) |