1. Analiza uporabe pirotehničnih izdelkov med božično-novoletnimi prazniki : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko deloMonika Avberšek, 2025, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu je bila opravljena analiza uporabe pirotehničnih izdelkov med božično – novoletnimi prazniki v Sloveniji v obdobju 2012 – 2022. Poudarek je bil na statističnem pregledu kršitev zakonodaje, poškodb, poškodovanja premoženja in zasegov pirotehničnih izdelkov, pri čemer je bila uporabljena kombinacija opisne in primerjalne metode. Glavni cilj je bil preveriti zastavljene hipoteze in ugotoviti, ali obstajajo dolgoročni trendi, ki bi nakazovali napredek ali poslabšanje stanja na tem področju.
Analiza je pokazala, da število kršitev in poškodb ne sledi enotnemu trendu naraščanja ali upadanja, temveč kaže na izrazita nihanja, ki jih pogosto povzročajo zunanji dejavniki, kot so zakonodajne spremembe ali ukrepi za zajezitev virusa COVID-19. prav tako ni bilo zaznati doslednega porasta zasegov pirotehničnih sredstev. Ugotovljeno je bilo, da so mladoletniki med najpogostejšimi udeleženci nesreč povezanih s pirotehniko, ter da pri poškodbah prevladujejo primeri lažje narave. Delna potrditev hipotez kaže na kompleksnost problema in potrebo po nadaljnji analizi.
Ugotovitve poudarjajo pomen preventivnih aktivnosti, nadzora in ozaveščanja, saj zakonodaja brez učinkovitega izvajanja ne prinaša zadostnih rezultatov. Keywords: pirotehnični izdelki, preventivni projekti, diplomske naloge Published in DKUM: 17.10.2025; Views: 0; Downloads: 15
Full text (1,51 MB) |
2. Razvoj tehniške ustvarjalnosti otrok skozi izdelavo praktičnih izdelkov iz tekstila v vrtcu : diplomsko deloLana Špes, 2025, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo, z naslovom »Razvoj tehniške ustvarjalnosti otrok skozi izdelavo praktičnih izdelkov iz tekstila v vrtcu«, sestavlja teoretični, empirični in praktični del. V teoretičnem delu so predstavljene razvojne značilnosti otrok, didaktična izhodišča tehniške vzgoje in tehnično-tehnološke vsebine.
V empiričnem delu je bila uporabljena kvantitativno-kvalitativna raziskovalna metoda, z uporabo vprašalnika za otroke. Vzorec je obsegal 20 otrok, starih 4–5 let, iz Vrtca Rogoza – Sonček. Rezultati so pokazali nizko poznavanje tekstilnih materialov in orodij, a hkrati visoko izražen interes za ustvarjanje.
Praktični del vključuje izvedbo petih tehniških dejavnosti z ocenjevanjem otrokovega dela in s samovrednotenjem. Ugotovljene so bile razlike v angažiranosti, samostojnosti, spretnostih, varnostnem ravnanju in težavnosti, neodvisno od predhodnega znanja ali spola. Dejavnosti so pri večini otrok spodbudile zanimanje, ustvarjalnost in ponos.
Rezultati prispevajo k boljšemu razumevanju otrokovega predhodnega znanja in interesa ter poudarjajo pomen raznolikih, varnih in razvojno ustreznih izzivov. Hkrati so vzgojiteljem ponujene konkretne smernice za tehniške dejavnosti v vrtcu. Keywords: predšolska vzgoja, tehniška vzgoja, tehniška ustvarjalnost, tekstil, praktični izdelki Published in DKUM: 30.09.2025; Views: 0; Downloads: 25
Full text (10,59 MB) |
3. Socialno sprejemanje izdelkov za segrevanje tobakaDanilo Pušnik, 2025, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo ponuja pregled področja ogrevanih tobačnih izdelkov, njihovega trga, trženja in socialnega sprejemanja teh izdelkov. Vključuje tudi analizo ankete, ki je bila izvedena v sklopu diplomskega dela in v katerih so respondenti odgovarjali na vprašanja, povezana s tobačnimi izdelki.
V teoretičnem delu diplomskega dela je opisana zgodovina trženja tobačnih izdelkov skozi stoletja, tj. vse od začetka uporabe tobačnih izdelkov do sodobnih oblik, kot so ogrevani tobačni izdelki. Vključena je tudi analizo trga ogrevanih tobačnih izdelkov in naprav za segrevanje tobačnih izdelkov, pregled promocije in diferenciranja na trgu in pregled teorij socialnega sprejemanja in zaznavanja izdelkov ter njihovo odražanje pri zaznavanju in sprejemanju ogrevanih tobačnih izdelkov.
V empiričnem delu je bila izvedena raziskava, pri kateri so morali respondenti odgovarjati na vprašanja v povezavi s tobačnimi izdelki, kjer je bil fokus na ogrevanih tobačnih izdelkih in njihovi socialni sprejemljivosti v primerjavi s tradicionalnimi cigaretami.
Na trgu je na voljo veliko različnih naprav za segrevanje tobaka, ki jih ponujajo tobačna podjetja, predvsem se lahko izpostavijo IQOS- in glo-naprave. Tobačna industrija kljub prepovedi promocije tobačnih izdelkov v določenih državah, kot je Poljska, še vedno izvaja promocijo ogrevanih tobačnih izdelkov, kar vključuje različno posredno promocijo teh izdelkov in promocijo tobačnih blagovnih znamk. Hkrati pa je na družbenih omrežjih veliko objav, ki promovirajo naprave za segrevanje tobaka, pogosto brez prikaza tobačnih paličic, ki so potrebne za uporabo teh naprav. Vsebina objav se večinoma osredotoča bolj na poudarjanje življenjskega sloga ljudi. Rezultati ankete, ki je bila izvedena v sklopu diplomskega dela, so pokazali, da so glede socialne sprejemljivosti ogrevanih tobačnih izdelkov v primerjavi s tradicionalnimi cigaretami stališča respondentov v povprečju zgoščena proti nevtralni točki z rahlim nagibom k večji socialni sprejemljivosti ogrevanih tobačnih izdelkov. Hkrati pa je prisotnih tudi nekaj močnih stališč, ki so v prid eni ali drugi izbiri. Glede zaznane primernosti ogrevanih tobačnih izdelkov za določen spol pa se respondenti v povprečju nagibajo k nevtralnemu stališču z rahlim nagibom k večji zaznani primernosti za ženske. Keywords: ogrevani tobačni izdelki, tobak, IQOS, Glo, promocija, socialno sprejemanje Published in DKUM: 25.09.2025; Views: 0; Downloads: 8
Full text (3,43 MB) |
4. Analiza nakupnih navad in možnost razvoja peke kruha kot dopolnilne dejavnosti na kmetiji v občini turnišče : diplomsko deloKlara Bojnec, 2025, undergraduate thesis Abstract: V današnjem času postajata hrana in potrošnik vedno bolj povezana, saj hrana predstavlja sredstvo za oglaševanje in prepričevanje potrošnikov. Kruh je osnovno živilo, ki predstavlja simbol preživetja posameznika in skupnosti. Potrošniki ga potrebujejo vsak dan, postajajo pa tudi vedno bolj informirani, zahtevni in vedo, česa si želijo. Diplomska naloga obravnava nakupne navade potrošnikov v občini Turnišče s poudarkom nakupa kruha in pekovskega peciva in možnosti za razvoj peke kruha kot dopolnilne dejavnosti na kmetiji. V teoretičnem delu naloge sta predstavljena nakupno vedenje in proces odločanja potrošnikov, opisani so dejavniki, ki vplivajo na nakupne odločitve potrošnikov, analiziran je trg žit s poudarkom na pšenici v EU, svetovni ravni in v Sloveniji ter razčlenjena uredba o dopolnilni dejavnosti na kmetiji s poudarkom peke kruha na kmetiji. Empirični del naloge vključuje raziskavo nakupnih navad prebivalcev občine Turnišče. Na podlagi analize podatkov so predstavljene ugotovitve, ki potrjujejo, da na potrošnike občine Turnišče ne vplivajo dodatne akcije in promocije ter kruh kupijo, ko ga potrebujejo. Glede na izkazan interes za nakup domačega kruha bi bil razvoj dopolnilne dejavnosti za peko kruha smiseln. Kmetija bi uporabila lastna žita za peko kruha, člani družine pa bi kruh prodajali na kmetiji, za kar so bili anketiranci najbolj zainteresirani. Če bodo potrošniki izkazali željo po dodatnih izdelkih, dopuščajo tudi možnost izdelave in peke slanega pekovskega peciva, ki je po rezultatih raziskave med potrošniki najbolj priljubljeno. Keywords: nakupne navade, kruh, pekovski izdelki, dopolnilna dejavnost, peka kruha Published in DKUM: 05.09.2025; Views: 0; Downloads: 14
Full text (1,81 MB) |
5. Upravljanje in regulacija podatkov v pravu EU: analiza Akta o podatkih : magistrsko deloGal Pastirk, 2024, master's thesis Abstract: Razvoj digitalnih tehnologij ima odločilen vpliv na razvoj družbe in prava. Pomen podatkov se je z uvedbo interneta stvari, velikih podatkov, umetne inteligence in drugih naprednih tehnologij, še znatno povečal. Vse boljši sistemi za upravljanje in analizo so podatkom dodali ogromno ekonomsko in družbeno vrednost. Internet stvari pri tem igra pomembno vlogo, saj omogoča povezljivost digitalnih naprav preko senzorjev, kar ustvarja spet nove količine podatkov.
Mnoge svetovne velesile so prepoznale potencial digitalnih tehnologij in podatkov ter ga s pridom izkoriščajo. Tega potenciala se zaveda tudi EU, ki pospešuje digitalizacijo, saj jo prepoznava kot odločilno pri ustvarjanju novih priložnosti za inovacije, gospodarsko rast in ohranjanje konkurenčnosti na svetovnem trgu.
Akt o podatkih je del širše regulativne ureditve, ki ga je EU zasnovala za doseganje ciljev, kot so krepitev podatkovnega gospodarstva, digitalizacije in sistemov umetne inteligence, z namenom vzpostavitve digitalne suverenosti.
Akt o podatkih je bil sprejet z namenom krepitve notranjega trga s podatki, saj želi spodbuditi več podatkov za inovacije in konkurenco. Vzpostavlja bolj pošten način delitve podatkov, ki nastajajo z uporabo naprav interneta stvari in določa nove pravice do dostopa in deljenja podatkov za uporabnike teh naprav. Hkrati vzpostavlja pravni okvir za sklepanje novih pogodb med imetniki podatkov in uporabniki, kar slednjim omogoča pravičen dostop do podatkov. Obseg Akta o podatkih ureja tako osebne kot neosebne podatke.
V magistrskem delu ugotavljam, da je bilo upravljanje podatkov zaradi pomanjkljive zakonodaje na določenih področjih oteženo. Zaradi številnih izzivov se evropsko pravo o podatkih nenehno širi in razvija. Akt o podatkih in drugi regulatorni predpisi predstavljajo pomemben prispevek k boljšemu upravljanju s podatki. Vzpostavljen je bil nov sistem, ki prispeva k bolj pošteni delitvi podatkov med deležniki. Kljub temu obstajajo pomisleki o tem, kako učinkovito bodo novi mehanizmi lahko pripomogli k uresničitvi vseh začrtanih ciljev.
Magistrsko delo obravnava vlogo podatkov in interneta stvari v sodobni družbi, razvoj upravljanja podatkov v EU ter se osredotoča na nekatere ključne vidike Akta o podatkih. Keywords: upravljanje podatkov, internet stvari, povezani izdelki in storitve, neosebni podatki, Evropska strategija za podatke, deljenje podatkov, imetnik podatkov, uporabnik. Published in DKUM: 20.12.2024; Views: 0; Downloads: 74
Full text (1,13 MB) |
6. Načrtovanje implementacije logističnega informacijskega sistema: analiza primeraAljoša Števanec, 2024, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu je obravnavana analiza primera implementacije novega logističnega informacijskega sistema. V teoretičnem delu smo preučili logistične procese, kjer je poudarek na logistiki oz. prevozu gastronomskih izdelkov s tovornjaki in na informacijskih sistemih za podporo logistiki. Drugi del teoretičnega dela vsebuje opis implementacije informacijskega sistema in različne pristope. Naredili smo tudi primerjavo med Big Bang sistemom, vzporednim, faznim, pilotnim in hibridnim postopom. Praktični del vsebuje analizo notranje dokumentacijo za izbiro pravilne metode implementacije informacijskega sistema.
Logistika s svojimi procesi omogoča, da je svetovno blago takoj na dosegu roke. Gastronomski izdelki v logističnih procesih potrebujejo posebno oskrbo, še posebej pri transportu in skladiščenju glede na pravilno razvrščanje na ustrezne temperaturne režime za ohranjanje ustrezne kakovosti izdelka. Logistični informacijski sistemi so se avtomatizirali in pospešili izvajanje logističnih procesov, pri tem pa so se razvili v logistične sisteme za upravljanje skladišča in transporta blaga.
Načrtovanje implementacije informacijskega sistema vključuje proces vzpostavitve novega informacijskega sistema bodisi namesto starega sistema bodisi z vzpostavitvijo že obstoječim informacijskim okoljem. Sistemska integracija omogoča, da podjetja svoje sisteme vzpostavijo tako, da učinkujejo skupaj z enotno bazo podatkov, avtomatskim prenosom in prevajanjem podatkov.
Sklep diplomskega dela zajema izbiro ustrezne metodologije implementacije novega informacijskega sistema na podlagi interne dokumentacije podjetja. S pomočjo zahtevkov iz dokumentacije podjetja smo določili, da je najboljši pristop za projekt implementacije novega logističnega sistema za podporo šoferjev hibridni pristop, ki služi kot kombinacija pilotnega in faznega pristopa. Keywords: implementacija, logistični procesi, integracija, pristopi, načrtovanje, informacijski sistemi, gastronomski izdelki. Published in DKUM: 10.10.2024; Views: 0; Downloads: 56
Full text (1,24 MB) |
7. Vpliv viralnega oglaševanja na uporabo digitalnega izdelkaJan Paveo, 2024, undergraduate thesis Abstract: Diplomski projekt obravnava vpliv viralnega oglaševanja na uporabo digitalnega izdelka, s posebnim poudarkom na primeru aplikacije Spotify v Indoneziji. Viralno oglaševanje izkorišča družbena omrežja za širjenje informacij o izdelku, pri čemer spodbuja uporabnike, da te informacije delijo naprej.
V našem primeru se osredotočamo na digitalne izdelke, ki so neopredmetena oziroma nematerialna dobrina, obstoječa v digitalni obliki. V diplomskem projektu je predstavljen celoten razvojni cikel digitalnih izdelkov, ki vključuje faze zasnove, oblikovanja in razvoja, ter rast izdelka na trgu. Razvoj digitalnih izdelkov je ključnega pomena za uspešno uvajanje na trg, pri čemer so ključne lastnosti digitalnih izdelkov njihova neuničljivost, spremenljivost in ponovljivost. Analiza lastnosti in tržnih strategij je omogočila globlji vpogled v kompleksnost digitalnih izdelkov in njihovo uspešnost.
Digitalno oglaševanje, še posebej viralno oglaševanje, je izpostavljeno kot pomembno orodje za povečanje prepoznavnosti in pospeševanje uporabe digitalnih izdelkov. Uporabljena študija analizira, kako različne dimenzije viralnega oglaševanja - informiranost, zabava, draženje in verodostojnost vira - vplivajo na namero uporabe digitalnega izdelka. S kvantitativno metodo in analizo podatkov je bilo ugotovljeno, da zabava, draženje in verodostojnost vira pomembno vplivajo na namero uporabe Spotifyja, medtem ko informiranost nima pomembnega vpliva. Keywords: viralno oglaševanje, digitalni izdelki, oglaševanje, digitalno oglaševanje Published in DKUM: 27.09.2024; Views: 0; Downloads: 41
Full text (1,78 MB) |
8. Določanje težkih kovin v različnih sladolednih izdelkih z ICP-MS : diplomsko delo univerzitetnega študijskega programa I. stopnjeGaja Kolšek, 2024, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu smo za določanje Al, As, Ba, Cd, Co, Cr, Cu, Fe, Ga, Mn, Mo, Ni, Pb, Sn, Sr, Tl in Zn v različnih sladolednih izdelkih uporabili tehniko induktivno sklopljene plazme z masno spektrometrijo. Sladoledne izdelke smo razklopili z mikrovalovnim kislinskim razklopom z uporabo HNO3, H2O2 in ultra čiste vode. Izvedli smo delno validacijo metode z določitvijo meje zaznavnosti, meje določljivosti, linearnega koncentracijskega območja, točnosti in natančnosti. Linearnost metode smo potrdili z določitvijo kvadrata korelacijskega koeficienta (R2) s kriterijem R2 ≥ 0,9900. Točnost metode smo preverili z izračunom izkoristka za realne vzorce z dodatkom znane množine analita (Re) in izkoristka raztopin standardov (Rec) na več koncentracijskih nivojih določenega linearnega koncentracijskega območja. Z vrednostmi Re in Rec znotraj zastavljenega kriterija (med 80,0 % in 120,0 %) smo potrdili točnost metode. Natančnost metode smo potrdili z izračunom relativnih standardnih odmikov, katerih vrednosti so morale biti nižje ali enake kriteriju 20,0 %. Točnost s številom injiciranj med meritvami smo preverjali z merjenjem raztopine standarda z določeno koncentracijo 40,0 µg/L. Določili smo vsebnosti težkih kovin v ng/g zatehte sladolednega izdelka in vsebnosti primerjali z mejnimi vrednostmi za težke kovine v mleku in mlečnih izdelkih, ki jih postavljajo različni regulativni organi. Med seboj smo primerjali lokalne (sladoledni izdelki, kupljeni v slaščičarnah, kioskih, stojnicah) in industrijske sladoledne izdelke (sladoledni izdelki, kupljeni v trgovinah), veganske in mlečne sladoledne izdelke, sladoledne izdelke različnih proizvajalcev ter različnih okusov. Ugotovili smo, da so najvišje vsebnosti težkih kovin imeli čokoladni sladoledni izdelki. Keywords: sladoledni izdelki, težke kovine, induktivno sklopljena plazma z masno spektrometrijo, mikrovalovni kislinski razklop, delna validacija metode Published in DKUM: 16.09.2024; Views: 17; Downloads: 108
Full text (2,70 MB) |
9. |
10. Razvoj in prepoznavnost rokodelstva skozi kolektivne blagovne znamke, vzpostavljene po modelu ‘Izvorno slovensko’Tanja Lešnik Štuhec, 2022, independent professional component part or a chapter in a monograph Abstract: Rokodelski mojstri, združeni v cehe, so stoletja močno držali vajeti v rokah svojih rokodelskih spretnosti, prenašali znanja na rodove vajencev in z rokodelskimi de-javnostmi preživljali svoje družine. Z razvojem industrializacije je tonilo rokodelstvo, država pa po drugi svetovni vojni ni pretirano spodbujala ohranjanja in obujanja ter prenašanja spretnosti na mlade rodove. Izjemen upad števila rokodelcev pa ne velja za sosednje države, kjer je pristen stik roke z lokalnimi gradivi ter odnos rokodelcev z oblikovalci, dobavitelji, tržniki in prodajalci še kako živ.Kolektivne blagovne znamke, vzpostavljene po modelu ‘Izvorno slovensko’, so orodje razvoja podeželja v zeleno, pametno, dostopno in pristno podeželsko destinacijo. Spodbujajo odnos človeka z naravo, z zemljo, lokalno kulturo in gradivi, ki jih je od nekdaj uporabljal pri svojem ustvarjanju in vsakodnevnih opravilih, pa tudi medčloveške odnose, ki temeljijo na deljenju znanj in izkušenj. Delujejo kot podeželski podjetniški inkubatorji, ki spodbujajo k obujanju spretnosti in vključevanju novodobnih rešitev, oblikovanju povezanih izdelkov in storitev, partnerskemu odnosu z oblikovalci ter vzpostavljanju pristnih doživetij s prenosom znanja na vse generacije tako rezidentov kot obiskovalcev.S spodbujanjem radovednosti in prikazom oziroma prenosom rokodelskih (tradicionalnih) znanj v obliki turističnih doživetij se krepita identiteta in razpoznavnost države, rokodelska ustvarjalnost pa lahko spet postane donosna gospodarska panoga. Strokovno vrednotenje rokodelskih izdelkov ter izdelkov unikatnega in industrijskega oblikovanja z lokalno dodano vrednostjo s kratko dobaviteljsko verigo, privlačno zgodbo izdelka, njegovo celostno vizualno po-dobo in navodili za uporabo postaja vse pomembnejše področje prvega nivoja znamk, vzpostavljenih po modelu ‘Izvorno slovensko’. Keywords: rokodelska dediščina, kolektivna blagovna znamka, Izvorno slovensko, rokodelski izdelki, vodena doživetja Published in DKUM: 19.01.2024; Views: 343; Downloads: 37
Full text (33,51 MB) This document has many files! More... |