| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 8 / 8
First pagePrevious page1Next pageLast page
1.
Poskus analize delovanja ironije v besedilih različnih funkcijskih zvrsti
Maja Petek, 2018, master's thesis

Abstract: Magistrska naloga z naslovom Poskus analize delovanja ironije v besedilih različnih funkcijskih zvrsti je razdeljena na dva dela. V prvem, teoretičnem delu smo se najprej posvetili samemu besedilu ter splošni definiciji besedila. Besedila smo na kratko definirali tudi glede na funkcijske zvrsti, pri čemer smo se oprli na delitev funkcijskih zvrsti po Toporišiču. Pri tem smo se posebej osredotočili na praktičnosporazumevalna, publicistična, umetnostna ter strokovna besedila. V zvezi z besedili smo se dotaknili tudi humornega ter večkodnega besedila, pri slednjem smo izpostavili vizualno komunikacijo, ki je pomembna za uspešno razumevanje besedila. V nadaljevanju smo se posvetili sporazumevalnim načelom po Griceu. V okviru teh sodelovalnih načel smo obravnavali štiri podrejena načela oz. maksime: kakovosti, količine, relevantnosti/primernosti ter maksimo načina. V tem delu magistrske naloge smo vključili še Leechevo načelo vljudnosti, ki je tudi pomembna za razumevanje in prepoznavanje ironije. Nazadnje smo se posvetili največjemu in najpomembnejšemu delu magistrske naloge ironiji, kjer smo na kratko pojasnili razvoj raziskovanja ironije, emotivno funkcijo pri uporabi ironije, razloge, pokazatelje ironičnega ter postopek ugotavljanja uporabe verbalne ironije. V empiričnem delu magistrske naloge smo se posvetili analizi besedil različnih funkcijskih zvrsti, pri čemer smo se osredotočili na iskanje ter analizo ironije. Tako smo v delo vključili analizo ironije v umetnostnih, publicističnih, praktičnosporazumevalnih ter poljudnoznanstvenih besedilih. V primerih besedil posameznih funkcijskih zvrsti smo poiskali ter analizirali ironijo, primere smo razložili ter pojasnili kaj je ironično v teh konkretnih primerih. Določenim primerom smo dodali še leksikalni scenarij.
Keywords: besedilo, funkcijske zvrsti, sporazumevalna načela, ironija, žrtev ironije
Published: 22.11.2018; Views: 364; Downloads: 53
.pdf Full text (2,43 MB)

2.
Primerjalna analiza humorističnih učinkov v slovenskem in madžarskem prevodu romana Slaughterhouse-five avtorja Kurta Vonneguta
Goran Kalman, 2018, master's thesis

Abstract: V svojem romanu Klavnica pet, ki ga je napisal leta 1968, želi Kurt Vonnegut predstaviti strah in trepet vojne. Romanu želi z uporabo humorja in znanstvenofantastičnih elementov dodati manj resno plat zgodbe ter s tem ublažiti temačnost vojne. Humor v romanu je ciničen, satiričen in ironičen, zato humorni učinki pogosto niso v ospredju in za prevajalce pomenijo poseben izziv. Tudi sama definicija humorja ni najbolj preprosta naloga, zato se bomo v nalogi spopadli tudi z definicijo termina in težavami pri prevajanju humorja. V magistrski nalogi bomo iz slovenskega prevoda, ki ga je leta 1980 prevedel Branko Gradišnik in iz madžarskega prevoda Nemesa Lászlója, najprej izdanega leta 1969, izpisali odlomke z humornimi vložki ter jih primerjali z izvirnikom in klasificirali po vrstah spontanega humorja D. Longa in A. Graesserja. Humorne učinke v prevodih bomo primerjali z izvirnikom, ter ugotovili, ali sta prevajalca učinke uspešno ohranila in prevedla. Poleg prevajanja humornih učinkov je pomembno tudi prevajanje pomena, zato bomo analizirali tudi prevajalske premike, s pomočjo katerih ugotovimo, ali sta prevajalca v prevodih ohranila tudi pomen. Rezultati analize so pokazali, da sta prevajalca humorne odseke odlično prepoznala in jih v prevodih ohranila. Glede na pričakovanja pri prevajanju večinoma uporabljata adaptacijo in ekvivalenco, ki sta najbolj pogosta premika pri prevajanju literarnih besedil.
Keywords: humor, satira, črni humor, ironija, zbadanje, humorni učinek, prevajalski premik
Published: 04.10.2018; Views: 364; Downloads: 58
.pdf Full text (1,18 MB)

3.
Sioranove vježbe nepokornosti
Svetlana Kalezić-Radonjić, 2013, original scientific article

Abstract: Sioranove vaje nepokornosti Osnovni cilj prispevka je iskanje sistema v Sioranovem filozofskem nesistemu. Opus tega filozofa ponuja obilo prodornih in nevsakdanjih razmišljanj o fenomenu Boga, umetnosti (v prvi vrsti glasbe in poezije) ter o smislu obstoja. V središču njegovih obsesij se nahaja prepričanje o nesposobnosti človeštva (obsojenega na neskončno ponavljanje trpljenja in revščine), da bi bistveno spremenilo svoj položaj. Pri tem sta imela po njegovem videnju pomembno vlogo prav religija in Bog, ki si ju je človek izmislil zato, da bi pojasnil svojo bolečino, nesrečo in notranje skušnjave. Čeprav kaotična in kontradiktorna, je Sioranova filozofska misel predvsem antidogmatska, takšen pa je tudi njen jezikovni izraz, zato jo karakterizira izrazita poetska zgoščenost. Ta izhaja iz globokega občutka tragičnega obstoja in je usmerjena na življenje samo – kot takšna se upira vsakršni sistematizaciji.
Keywords: filozofija, Bog, transcendenca, liričnost, ironija
Published: 14.02.2018; Views: 577; Downloads: 317
.pdf Full text (314,32 KB)
This document has many files! More...

4.
Liki z obrobja družbe v kratki prozi Tomaža Kosmača
Vanja Stermšek, 2016, undergraduate thesis

Abstract: Namen diplomskega dela z naslovom Liki z obrobja družbe v kratki prozi Tomaža Kosmača je bil predstaviti avtorja in njegovo delo, definirati pojma marginalec in marginalne družbene skupine, pojasniti vpliv družbenega okolja na pojavnost marginalnih likov v slovenski literaturi, analizirati like z obrobja družbe v Kosmačevih zbirkah kratke proze in povzeti jezikovne ter slogovne značilnosti zbirk Driska, Žalostno, toda resnično in Punk is dead. Analiza je pokazala, da v pripovedih vseh treh zbirk Kosmačeve kratke proze prevladujejo moški liki z obrobja družbe, pri čemer najbolj izstopajo liki boemskega umetnika, alkoholika in brezdelneža. Med ženskimi liki z obrobja družbe prav tako prevladuje lik pijanke. Osrednji marginalni lik vseh treh zbirk je protagonist Kosmo, preko katerega se razkrijejo odnosi in razmerja med liki ter njihov odnos do širšega družbenega okolja. Ta je poseben predvsem zaradi uporniške drže osrednjega lika proti uveljavljenim in veljavnim družbenim normam, kot so redna zaposlitev, partnerska zveza in družinske vezi. Kosmačevo pisanje se s tem približa značilnostim literature, ki upoveduje like z obrobja družbe, in t. i. beatništva, ki smo ju v diplomskem delu prav tako posebej izpostavili.
Keywords: Tomaž Kosmač, rob družbe, marginalec, alkoholik, brezdelnež, boemski umetnik, ironija.
Published: 08.09.2016; Views: 532; Downloads: 41
.pdf Full text (1,00 MB)

5.
HUMORISTIČNO-SATIRIČNE PRVINE RADIJSKE ODDAJE ZAMURJENCI
Darja Blagić, 2016, undergraduate thesis

Abstract: V diplomskem delu z naslovom Humoristično-satirične prvine radijske oddaje Zamurjenci smo analizirali humorna besedila z značilnostmi prekmurskega in prleškega narečja na regionalni radijski postaji Radio Murski val. V satirični radijski igri je v ospredju družbenokritična funkcija, ki graja politiko, državo in pasivnega človeka, za večji učinek kritike so nastala besedila humorna, in sicer humor temelji na ironiji, metafori, hiperboli, besednih igrah in medbesedilnosti. V teoretičnem delu diplomske naloge so predstavljene značilnosti in vloge besedil, teorija in vrste sporočanja ter sporočanjska načela s poudarkom na sodelovalnem načelu Paula Gricea. Zanimale so nas funkcije in teorije humorja. Za analizo humornega besedila v radijski igri Zamurjenci smo izhajali iz teorije nadrejenosti, teorije neskladja, teorije razbremenitve, Raskinove teorije na osnovi semantičnega scenarija in teorije verbalnega humorja. Nadalje smo predstavili značilnosti in razvoj satire kot besedilo z družbeno-kritično temo. Radiu, tradicionalnemu mediju, smo določili osnovne funkcije ter opisali radijsko igro in kabaret. V empiričnem delu diplomske naloge smo v izbranih humornih pasažah analizirali humor, ki se prepleta s satiro. Za razporeditev in analizo izbranih šal v radijski igri Zamurjenci smo uporabili klasifikacijo šal po Mojci Stritar.
Keywords: govorjeno besedilo, humor, radijska oddaja – kabaret, satira, ironija.
Published: 09.08.2016; Views: 1194; Downloads: 83
.pdf Full text (1,60 MB)

6.
Razumevanje sokratske ironije
Špela Korošec, 2016, undergraduate thesis

Abstract: V diplomskem delu Razumevanje sokratske ironije je predstavljena ironija starogrškega filozofa Sokrata v Platonovih dialogih, pomembna dilema, ki se je je lotilo že mnogo filozofov in filozofinj in je aktualna vse do današnjih dni. Raziskali smo ironijo – njeno predhodnico eironeío in njen starogrški pomen, ter njen zgodovinski in semantični razvoj do današnje moderne ironije. Primerjali smo različne teorije sokratske ironije in odkrivali, na kakšen način je ironija v dialogih uporabljena in s kakšnim namenom. S pomočjo dognanj filozofa Gregoryja Vlastosa smo pokazali, kako je prav Sokrat spremenil semantični pomen predhodnici ironije, eironeíi. Z deskriptivno metodo smo pregledali kritike in dopolnitve Vlastosovih tez in s komparativno metodo primerjali nova spoznanja o sokratski ironiji z ironičnimi značilnostmi dialoga Fajdros ter tako pokazali sokratsko ironijo na konkretnih primerih.
Keywords: Sokrat, ironija, Platon, sokratska ironija, Gregory Vlastos, filozofija.
Published: 19.07.2016; Views: 851; Downloads: 90
.pdf Full text (395,58 KB)

7.
Humornost v kratki pripovedi Prežihovega Voranca
Marko Jesenšek, 2010, original scientific article

Abstract: V razpravi so predstavljene jezikovne značilnosti humorja v povesti Tadej pl. Spobijan - Prežihov Voranc v njej duhovito in šaljivo prikazuje srečanje meščanskih deklasirancev in ljudi iz različnih družbenih slojev in dokazuje, da ima smisel za humor, čeprav ga ne moremo označiti za humorističnega pisatelja. Humornost se kaže v zelo dobri jezikovni in slogovni ilustraciji socialnih razmer, v katerih se znajdejo posamezniki, jezikovno pa se to dopolnjuje z ljudskim izražanjem in metaforiko, besedami v prenesenem pomenu, zanimivimi besednimi igrami ter domislicami, poosebitvami in preimenovanji. Humornost je v njegovi kratki pripovedi skrita v naturalističnem, ekspresionističnem ali realističnem pripovedovanju, opisih ali kratkih dialogih, v katerih se humor prepleta z ironijo in satiro ter se lahko zaključi tudi v grotesknih podobah in spačenih občutjih.
Keywords: slovenska književnost, kratka pripoved, metaforika, jezikovne značilnosti, slogovne značilnosti, humor, satira, ironija, groteska
Published: 21.12.2015; Views: 931; Downloads: 37
URL Link to full text

8.
ALOJZ IHAN - PESNIK, PISATELJ IN ESEJIST
Veronika Mravljak, 2010, undergraduate thesis

Abstract: Namen diplomskega dela Alojz Ihan — pesnik, pisatelj in esejist je bil, predstaviti Ihanovo literarno ustvarjanje na podlagi petih tematskih sklopov, in sicer ljubezen, vera, življenje : smrt, umetnost : znanost in živali. Izziv pri iskanju podobnosti in razlik je bil, povezati fabule treh različnih literarnih zvrsti (poezije, proze in esejistike), v katerih se način komunikacije z bralci precej razlikuje. Diplomsko delo je bilo teoretično zastavljeno in je nastalo s poglobljenim študijem literature in virov. Metode dela so bile naslednje: deskriptivna metoda (življenjepis Alojza Ihana), komparativna metoda (primerjanje tematskih sklopov ljubezen, vera, življenje : smrt, umetnost : znanost in živali v poeziji, prozi in esejih ter iskanje podobnosti in razlik), metoda klasifikacije (umestitev literarnega ustvarjanja Alojza Ihana v slovenski prostor in književnost) ter metoda analize in sinteze (analiza pesmi, romanov in esejev, razčlenitev vsebine, sestavljanje ugotovljenih dejstev v novo celoto). Pri analiziranju in sintetiziranju Ihanovih literarnih del se je pokazalo, da se določeni motivi (na primer Jezus Kristus), teme (na primer človeške lastnosti Jezusa Kristusa) in literarna mnenja (na primer Jezus Kristus je poudarjal vero v človekovi intimi) pojavljajo v vseh treh literarnih zvrsteh, v katerih je ustvarjal. Sporočilnost pesmi ali tema romana se nadgradi v esejih, v katerih je literarno mnenje podprto s številnimi raznolikimi argumenti.
Keywords: poezija, proza, esejistika, tematski sklop, fabula, postmodernizem, ironija
Published: 22.04.2010; Views: 4035; Downloads: 328
.pdf Full text (635,93 KB)

Search done in 0.24 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica