1. Izbrane slikanice v drugem starostnem obdobju vrtca na temo travnika : diplomsko deloRajka Miladinović, 2025, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu je predstavljena slikanica kot posebna oblika knjige, predvsem kaj jo določa, njena posebnost in kako je mogoče izbrati kakovostno slikanico na določeno tematiko.
Teoretični del je namenjen predstavitvi bralne pismenosti; izpostavljeni so trije gradniki bralne pismenosti, in sicer razumevanje koncepta bralnega gradiva (3. gradnik), besedišče (5. gradnik) in razumevanje besedila (7. gradnik). Predstavljene so osnove travnika, pomen le-tega ter travniške živali in rastline.
Z metodo multimodalne analize so prikazane izbrane slikanice na temo travnika, to sta leposlovni slikanici Andreje Peklar Buba, Sunčane Škrinjarič Plesna obleka rumenega regrata; literarno-informativna slikanica Lile Prap Žuželčji zakaji ter dve informativni slikanici, Antona Polenca Potok in travnik ter Holgerja Haaga Moja prva knjiga o naravi.
V praktičnem delu je predstavljena izvedba dejavnosti v vrtcu in na travniku pri otrocih drugega starostnega obdobja. Travnik je dom za travniške živali in travniške rastline, ki so bile otrokom predstavljene skozi zgodbe in v naravnem okolju. Keywords: slikanica, bralna pismenost, gradniki bralne pismenosti, travnik Published in DKUM: 28.05.2025; Views: 0; Downloads: 3
Full text (1,91 MB) |
2. Plesne dejavnosti v povezavi z gradniki bralne pismenosti : diplomsko deloŠpela Prejac, 2025, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu smo predstavili plesne dejavnosti v povezavi z gradniki bralne pismenosti. Želeli smo raziskati in ugotoviti, kakšne so možnosti povezave plesnih dejavnosti z gradniki bralne pismenosti v drugem starostnem obdobju. V teoretičnem delu diplomskega dela smo predstavili značilnosti plesa v predšolskem obdobju, vlogo vzgojitelja pri plesnih dejavnostih z otroki, elemente in vidike plesa. Osredotočili smo se tudi na ustvarjalni gib, značilnosti jezika v predšolskem obdobju in gradnike bralne pismenosti. Pri gradnikih bralne pismenosti smo se osredotočili na govor, glasovno zavedanje in besedišče. Na koncu teoretičnega dela pa smo predstavili tudi povezovanje plesa in jezika v predšolskem obdobju. V praktičnem delu diplomskega dela smo na osnovi teoretičnih izhodišč pripravili osem priprav, ki vključujejo plesne dejavnosti v povezavi z gradniki bralne pismenosti. Dve dejavnosti sta bili osredotočeni na govor, tri so bile na glasovno zavedanje in tri na bogatenje besedišča. Plesne dejavnosti smo izvedli v vrtcu s skupino otrok starih 5-6 let. Na podlagi evalvacij izvedenih plesnih dejavnosti smo ugotovili, da se področji plesa in jezika med seboj odlično povezujeta. Ugotovili smo tudi, da obstaja veliko različnih možnosti za pripravo raznolikih plesnih dejavnosti v povezavi z gradniki bralne pismenosti. Otroci so v načrtovanih plesnih dejavnostih spoznavali in utrjevali imena, jutranjo rutino, ustvarili gibe glede na zastavljeno besedo, plesno usklajevali zvoke, prepoznavali predmete na slikah skozi gibalne uganke ter izgovarjali začetne glasove besed. S pomočjo plesa so spoznavali in utrjevali tudi letne čase, čustva ter spoznavali in utrjevali glasove. Keywords: ples, jezik, gradniki bralne pismenosti, ustvarjalni gib, govor, besedišče in glasovno zavedanje Published in DKUM: 18.04.2025; Views: 0; Downloads: 41
Full text (3,69 MB) |
3. Nekateri mehanizmi razvijanja bralne pismenosti na področju vzgoje in izobraževanjaDragica Haramija, Milena Ivanuš-Grmek, 2024, original scientific article Abstract: V prispevku osvetljujemo problematiko razvijanja bralne pismenosti v povezavi s posodabljanjem ku-rikuluma za vrtce in učnih načrtov po celotni vertikali vzgoje in izobraževanja. Opozarjamo na vlogo vseh strokovnih delavcev v vrtcu in šoli pri razvijanju bralne pismenosti. Poudarjamo, da na bralno pismenost vplivajo dobro opravljeno opismenjevanje, kvalitetna učna gradiva, motivacija učencev za branje ter ustrezne strategije dela z učenci. Keywords: bralna motivacija, gradniki bralne pismenosti, opismenjevanje, vrtec, šola Published in DKUM: 07.10.2024; Views: 0; Downloads: 27
Full text (1,20 MB) This document has many files! More... |
4. Analiza bralne pismenosti in spremljajočih dejavnikov pri 15-letnikih v mariborskih srednjih šolah : magistrsko deloKatarina Grosek, 2024, master's thesis Abstract: Temeljni namen magistrskega dela je bil ugotoviti, kakšno je stanje bralne pismenosti in spremljajočih dejavnikov učne uspešnosti pri 15-letnikih v mariborskih srednjih šolah. V teoretičnem delu naštejemo in opišemo mednarodno primerljive raziskave o znanju in dosežkih učencev ter opredelimo merske značilnosti vprašalnikov in testov znanja. Osredotočimo se tudi na spremljajoče dejavnike učne uspešnosti, in sicer odnos s starši in učitelji, počutje v šoli in zadovoljstvo z življenjem. Nato podrobneje opredelimo bralno pismenost, tako da naštejemo in predstavimo njene gradnike. Empirični del temelji na kvantitativnem pristopu, v okviru katerega so dijaki šestih mariborskih srednjih šol reševali test znanja bralne pismenosti, in kvalitativnem pristopu, v okviru katerega smo opravili polstrukturirane intervjuje s petimi učitelji slovenščine na mariborskih srednjih šolah. Kombinacija obeh pristopov nam je omogočila, da bolje razumemo rezultate testa bralne pismenosti, hkrati pa smo z intervjuji dobili vpogled v mnenja, ki jih s kvantitativnim pristopom nismo mogli dobiti, saj tako pridobljene informacije dopolnjujejo in nadgrajujejo kvantitativne ugotovitve. Rezultati so pokazali, da je naš sklop vprašanj v primerjavi s tistim iz predraziskave PISA z vidika veljavnosti podrobnejši, saj zajema več različnih taksonomskih stopenj in gradnikov bralne pismenosti. Ugotovili smo še, da so 15-letniki večinoma zadovoljni s svojim življenjem in se v šoli dobro počutijo, dejavnika odnos s starši in počutje v šoli pa sta povezana z rezultati bralne pismenosti. Keywords: bralna pismenost, spremljajoči dejavniki, srednja šola, gradniki, test znanja Published in DKUM: 11.09.2024; Views: 52; Downloads: 87
Full text (4,14 MB) |
5. Multimodalne značilnosti izvirnih slovenskih slikopisovDragica Haramija, Janja Batič, 2023, original scientific article Abstract: V članku so predstavljene značilnosti izvirnih slovenskih slikopisov, ki so izšli v knjižni izdaji v zadnjih petih letih. Sistematično so bili pregledani tudi starejši (izvirni in prevedeni) slikopisi, zato smemo trditi, da lahko ugotovitve posplošimo na to posebno obliko bralnega gradiva z izrazito didaktično funkcijo v času opismenjevanja oz. razvijanja bralne pismenosti. V raziskavi nas je zanimalo, katere književne vrste in teme se pojavljajo v slikopisih, kakšen je položaj ilustracij v slikopisu in kakšne so značilnosti kakovostnih slikopisov. Z analizo 24 slikopisov smo identificirali književne vrste in teme ter oblikovni vidik slikopisa (položaj ilustracije). Z multimodalno analizo izbranega slikopisa smo identificirali temeljne značilnosti kakovostnih slikopisov. Keywords: muzej, slikopis, slikanica, multimodalnost, strukturalizem, gradniki bralne pismenosti Published in DKUM: 12.04.2024; Views: 179; Downloads: 42
Full text (435,05 KB) This document has many files! More... |
6. Funkcionalizacija tekstilij z izoliranimi gradniki jajčnih lupin in izdelava nanovlaken iz le - teh : magistrsko deloRosvita Pliberšek, 2024, master's thesis Abstract: Glavna tema magistrske naloge je izolacija gradnikov jajčnih lupin kokoši in prepelice ter obdelava sintetičnih (poliester, PES) ter naravnih (bombaž) tekstilij z le-tem. Izbira teme je temeljila na pogledu na jajčne lupine kot odpadek in hkrati kot uporabno surovino, ki lahko izboljša lastnosti drugih surovin oz. materialov, pri tem pa lahko ustvarimo napredek na področju ognjevarnih, medicinskih ter UV-zaščitnih oblačil.
V nalogi smo preverjali izbrane funkcionalne lastnosti vodne raztopine jajčnih lupin, kot so: velikosti delcev in zeta potencial, pH vrednost, motnost, površinska napetost, stični kot, električna prevodnost in antioksidativnost; ter analizirali učinkovitost obdelave poliestrnih (PES) in bombažnih tkanin s pridobljenimi raztopinami, pri čemer smo uporabili napredne preparativne (hidrotermična razgradnja- hidroliza) in analitske metode (merjenje pH, spektroskopija).
Ugotovili smo, da je vzorec v obliki vodne raztopine pokazal dobre lastnosti na področju površinske lastnosti, prav tako je pokazalo dobre rezultate pri meritvah zeta potenciala ter pri merjenju električne prevodnosti. Pri obdelanih PES in bombažnih vzorcih s to raztopino jajčnih lupin, pa lahko poudarim, da so bili vidni rezultati na področju ognjevarnosti, protimikrobnosti in UZF. Rezultati sicer niso bili izraziti, ampak bili opazni in so mejili v dobro smer. Keywords: jajčne lupine, hidroliza, funkcionalizacija, izolirani gradniki, PES in bombažne tekstilije, ognjevarnost, medicinske tekstilije, UV zaščita Published in DKUM: 22.03.2024; Views: 334; Downloads: 33
Full text (3,18 MB) |
7. Razvoj bralne pismenosti v 2. starostnem obdobju vrtca skozi izbrane tematske sklope : diplomsko deloEva Štampar Ivanuša, 2022, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu je navedena raznolika in kakovostna literatura z izborom navezujočih se dejavnosti, ki so primerne za predšolske otroke. Delo je ustvarjeno z namenom ozaveščanja otrok in vzgojiteljev o pomembnosti bralne pismenosti za otrokov razvoj. V teoretičnem delu diplomskega dela je predstavljen pojem bralne pismenosti, njeni elementi ter pomembnost za otrokov razvoj. Predstavljeni so gradniki bralne pismenosti, ki se med seboj dopolnjujejo in otroku omogočajo celosten bralni razvoj. Predstavljena pa je tudi slikanica, njene značilnosti in iztočnice, iz katerih lahko izhajamo, kadar iščemo kakovostna slikaniška dela. V raziskavi smo uporabili deskriptivno metodo, metodo klasifikacije, metodo analize in sinteze, komparativno metodo ter metodo praktičnega dela. V praktičnem delu diplomskega dela smo opravili multimodalno analizo petih izbranih slikanic. Sledi pet izbranih tematskih sklopov, v katerih so omenjena tri slikaniška dela in nanje navezujoče se dejavnosti, ki so izvedene na neslučajnostnem vzorcu otrok 2. starostnega obdobja vrtca in opis odziva otrok ter vzgojiteljev. Prisoten je model celostnega branja. Ugotovili smo, da otroci ob prisotnosti odraslega bralca z veseljem sodelujejo pri bralnih dejavnostih. Otroci imajo branje radi, saj ob prijetnih ter pozitivnih izkušnjah kažejo zanimanje za branje. Keywords: bralna pismenost, kakovostna slikanica, gradniki bralne pismenosti, tematski sklopi, multimodalna analiza Published in DKUM: 05.09.2022; Views: 786; Downloads: 195
Full text (4,81 MB) |
8. Gradniki bralne pismenosti : Teoretična izhodišča2020 Abstract: Znanstvena monografija o gradnikih bralne pismenosti vsebuje 11 poglavij, v katerih je poglobljeno zajeto izhodišče posameznega gradnika. Razvijanje gradnikov je sistematično, saj so namenjeni vsem stopnjam izobraževanja od vrtca do konca srednješolskega obdobja, hkrati pa je njihov temeljni namen, da se pozornost za razvoj bralne pismenosti usmerja na vsa področja dejavnosti v vrtcu in na vse predmete v osnovni in srednji šoli. Posamezni gradnik se razvija kod del celote, vsi gradniki so povezani s cilji vseh predmetov/področij, razvijajo se procesno. Pomembno je, da se gradniki razvijajo integrirano in v skladu z zmožnostjo otrok, učencev in dijakov glede na njihov razvoj, predznanje, potrebe in posebnosti. Izhodišča se navezujejo na vseh devet gradnikov bralne pismenosti: govor, motiviranost za branje, razumevanje koncepta bralnega gradiva, glasovno zavedanje, besedišče, tekoče branje, razumevanje besedil, odziv na prebrano, kritično branje. Keywords: gradniki bralne pismenosti, pismenost, slovenski jezik, metode, medpredmetno povezovanje Published in DKUM: 10.11.2020; Views: 1533; Downloads: 215
Link to file |
9. Osnovanje opisnikov gradnikov za dvig naravoslovne pismenosti in njihova uporaba pri poučevanje teme odboj in lom svetlobeAna Tement, 2018, master's thesis Abstract: Eden izmed pomembnejših ciljev poučevanja fizike je usposobiti učence in dijake za kritično presojo svojega napredka in pomanjkljivosti. Zato je zelo pomembno, da ves čas učnega procesa prejemajo povratne informacije o razsežnostih svojega znanja in spretnosti. To jim omogoča diagnostično in formativno preverjanje znanja, ki služi tudi kot povratna informacija učitelju o uspešnosti njegovega dela. V magistrski nalogi se posvetimo obravnavi izbrane fizikalne teme iz učenega načrta odboj in lom svetlobe z dodanimi opisniki gradnikov. Učne priprave so narejene za osnovno šolo, srednje strokovno izobraževanje, klasično in splošno gimnazijo. V pripravah so razvidne razlike med poučevano vsebino, zahtevnostjo poučevane vsebine in v dodanih opisnikih, glede na stopnjo izobraževanja. Uporabili smo opisnike 1. gradnika, ki so jih razdelali člani projekta Na-Ma POTI, ter 2. gradnika, ki smo jih izdelali sami v magistrski nalogi. S takšnimi pripravami na učne ure želimo izboljšati in povečati raznolikost pouka, izboljšati učiteljevo oziroma profesorjevo podajanje snovi in ne nazadnje dvigniti nivo znanja in razumevanja učencev in dijakov. Keywords: Naravoslovna pismenost, osnovna šola, srednja šola, splošna gimnazija, klasična gimnazija, fizika, gradniki, podgradniki, opisniki, odboj in lom svetlobe. Published in DKUM: 02.10.2018; Views: 1524; Downloads: 175
Full text (3,37 MB) |
10. Analiza sodobnih konceptov družbenih medijevŠtefan Papa, 2018, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu smo se osredotočili na analizo uporabe sodobnih konceptov v družbenih medijih. S pomočjo virov in literature smo podrobneje predstavili pet sodobnih konceptov, ki so prevladovali v preteklem letu, to so družabno sporočanje, boj proti lažnim novicam, pristna vsebina oz. oddajanje videoposnetkov v živo, obogatena resničnost in klepetalni roboti. Z metodo analize smo ugotovili in prikazali, kateri izmed njih se pojavljajo v priljubljenih družbenih medijih in na kakšen način so le-ti prisotni v njih. Sledila je konvergenca ugotovitev, kjer smo zbrali rezultate analize. Prišli smo do ugotovitve, da sodobni koncepti predstavljajo pomemben segment v družbenih medijih. Keywords: družbeni mediji, družbena omrežja, sodobni koncepti, temeljni funkcionalni gradniki Published in DKUM: 23.05.2018; Views: 1952; Downloads: 213
Full text (4,27 MB) |