2.
Platon in Jaspers o prihodnosti človekaBrina Miklavc, 2010, undergraduate thesis
Abstract: Platonovo delo je poskus definicije pravičnega in nepravičnega. Da bi lažje definiral ta dva pojma, se Platon loti ustroja pravičnega mesta. Najprej se loti enostavnega modela državne ureditve, ki ga imenujemo »država svinj«. Zaradi preproste strukture mesta in preglednosti ga kasneje Sokrat označi kot zdravo mesto. Ker se Sokratovi sogovorniki ne strinjajo s preprostim karakterjem mesta, se le-ta loti strukturiranja Kalipolisa.
Kalipolis je razkošno mesto, ki temelji na pravilni psihični in fizični vzgoji človeka. Utopijo Sokratovih domnev zaznamo šele takrat, ko sprevidimo bizarne predloge o kreaciji karakterjev. Platon namreč ne govori zgolj o nalogah, ki bi bile dodeljene posameznikom, pač pa tudi o vzgoji nadčloveka. Načrtno razmnoževanje in kreacija nadpovprečno dobrega človeka s pomočjo razplodnje, vzgoje in vadbe je namreč nemogoča in utopična.
Nadaljuje s tako imenovanim trojnim valom, ki zavzema, »enakopravnost spolov, ki jo je treba izvesti z enako vzgojo za ženske in moške« (Platon, 1995, 422), skupnost žena in otrok ter predpostavko, da morajo filozofi postati vladarji oz. vladarji filozofi. Znanje, ki ga morajo posedovati filozofi — kralji mora zavzemati svet idej in absolutnega dobrega.
Idejo o ustanovistvi Platonove države v moderni dobi lahko uvržemo z dejstvom, da je državna ureditev, predlagana v Državi, v popolnem nasprotju z človekovo naravo in naravnimi zakoni.
Oba, Platon in Jaspers, sta želela ustvariti boljšo prihodnost za človeka, zato sta se oba lotila ustroja boljše državne ureditve, da bi lahko znotraj le-te omogočila svobodno in pravično bivanje za ljudi.
Jaspers se v svoji knjigi o atomski bombi naslanja na zgodovinska dejstva in realistično zre v prihodnost človeka in politično ureditev sodobne dobe. Zaradi stvarnega pogleda na dogajanja med drugo svetovno vojno Jaspers kuje načrt o odpravi atomskih bomb, ter ustanovitvi institucij, ki se ukvarjajo zgolj z nadzorovanjem posameznih političnih področij. Predlaga neodvisnost medijev, zavoljo pristnih informacij in lažje kontrole nad dejavnostmi v državi.
Realističnost Jaspersovih ugotovitev se kaže v moderni politični ureditvi, saj se načrtuje postopno razoroževanje in je bila ustanovljena Evropska unija, ki izvaja institucionalni nadzor nad svojimi članicami. Medtem, ko Jaspers predlaga razoroževanje držav, ga Platon podpira. Za Platona je namreč nujen boj za lastno ozemlje, za kar potrebujemo orožje.
Keywords: Ključne besede: Platon, Jaspers, država svinj, Kalipolis, filozofi kralji, nadzorovanje, enotnost, institucionalna ureditev držav, Evropska unija.
Published in DKUM: 11.10.2010; Views: 3408; Downloads: 266
Full text (275,35 KB)