| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 33
First pagePrevious page1234Next pageLast page
1.
Analiza opolnomočenja in emancipacije Disneyjevih princes v izbranih pesmih od leta 1937 do leta 2019 : magistrsko delo
Katja Kocjančič, 2024, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo predstavlja analizo opolnomočenja in emancipacije Disneyjevih princes v izbranih pesmih od leta 1937 do leta 2019. Opolnomočenje in emancipacija sta gonilni sili družbenih sprememb, predvsem feminizma. Disneyjeve princese v animiranih filmih odražajo družbeni čas, v katerem so bile izdane, zato nas je zanimalo, ali so predstave le-teh skladne z družbenimi spremembami – feminističnimi valovi, opolnomočenjem, emancipacijo in spremembami v kulturi oblačenja. S kvalitativno analizo vsebine besedil in videospotov izbranih 14 pesmi na eksplicitnem in implicitnem nivoju smo želeli prikazati razvoj opolnomočenja in emancipacije Disneyjevih princes od leta 1937 do leta 2019. Preverjali smo še, kako njihove predstave sovpadajo z opolnomočenjem in emancipacijo v času, v katerem so bile izdane. Raziskava je pokazala, da predstave Disneyjevih princes sovpadajo s feminističnimi valovi. V 82 letih je viden razvoj od pasivnih, v usodo vdanih princes do opolnomočenih in emancipiranih kraljic z močjo vladanja. Tudi v prihodnje bi bilo smiselno, da se temu trendu sledi ter se ga razširi in stopnjuje.
Keywords: opolnomočenje, emancipacija, feminizem, Disneyjeve princese, pesem hotenja
Published in DKUM: 10.09.2024; Views: 51; Downloads: 10
.pdf Full text (11,96 MB)

2.
Seksistični grafiti in njihova preoblikovanja
Branka Vičar, 2021, published scientific conference contribution

Abstract: Prispevek preučuje seksizem, kakor ga odražajo ter obenem vzdržujejo in reproducirajo grafiti na ulicah in zidovih slovenskih mest. Pojmovni okvir, v katerega umestim seksistične grafite, je koncept govora, ki rani Judith Butler. Seksistični grafiti, ki jih v zadnjem desetletju spremljamo na zidovih slovenskih ulic, so označevalec dobe neoliberalnega kapitalizma, za katero je značilno, kot za vse različice kapitalizma, da sistematično utrjuje, krepi in poglablja patriarhat. Seksizem v grafitih je praviloma odkrit in neposreden, osebe zvečine seksualno objektivizira, neredko spodbuja k seksualnemu nasilju. Sočasno s pojavljanjem seksističnih grafitov, ki se vzpostavljajo kot učinek institucionalnega patriarhata na mikroravni, lahko spremljamo tudi širjenje feminističnih grafitov, ki predstavljajo odziv na seksizem v grafitih, kakor tudi na družbenopolitične strukture, ki ulični seksizem omogočajo. Besedna preigravanja, ki preoblikujejo seksistične grafite, razkrivajo, da je tudi govor, ki rani, ranljiv, tj. odprt za delegitimacijo in nevtralizacijo.
Keywords: slovenščina, poststrukturalizem, razmerja moči, seksizem, feminizem, politični grafiti
Published in DKUM: 05.08.2024; Views: 71; Downloads: 5
URL Link to full text

3.
Reprezentacija ženskosti - Guerrilla Girls in boj za enakopravnost : magistrsko delo
Katja Čepe, 2023, master's thesis

Abstract: Magistrska naloga v teoretičnem delu proučuje feminizem, njegove ključne trenutke in spremembe skozi zgodovino. V povezavi s feminizmom je predstavljena umetniška skupina Guerrilla Girls, ki aktivno deluje na tem področju. Za oris nekaterih značilnosti feminističnega ustvarjanja so vključeni posamezni primeri pokojnih in sodobnih umetnic. Reprezentacija ženskosti je z vidika spola avtorja podrobneje analizirana s pomočjo oblikovne in vsebinske primerjave plakata Morajo biti ženske nage, zato da bi prišle v Metropolitanski muzej? (Guerrilla Girls) s sliko Velika odaliska umetnika Jeana Augusta Dominiqua Ingresa, na katero se plakat nanaša. Praktični del sestavljajo likovna dela, ki so ustvarjena z različnimi mediji, (navidezno) povezanimi z žensko, in namen katerih je predstaviti lasten odziv na trenutni položaj ženske v družbi.
Keywords: feminizem, Guerrilla Girls, reprezentacija ženskosti
Published in DKUM: 19.12.2023; Views: 474; Downloads: 33
.pdf Full text (5,11 MB)

4.
Terorizem in medijska reprezentacija teroristk v luči feminističnih teorij : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko delo
Valdona Gashi, 2023, undergraduate thesis

Abstract: V terorističnih organizacijah imajo ženske pomembne vloge, ki se med seboj razlikujejo glede na raven sodelovanja – simpatizerke, vohunke, bojevnice in dominantne članice – njihovo sodelovanje v terorističnih dejavnostih pa številčno narašča. Prisotnost ženskega spola je ključnega pomena v separatističnih gibanjih, kot sta LTTE in čečenske črne vdove, kjer so samomorilske napadalke sestavne članice skupin. Motivi teroristk za sodelovanje v terorizmu so lahko prisilni ali prostovoljni, pogosto pa se razlikujejo od motivacije moških teroristov. Analiza medijske reprezentacije teroristk skozi feministično ogledalo kaže, da stereotipne predstave o ženskah in terorizmu vplivajo na njihovo medijsko podobo. Ženske teroristke so prikazane skozi različne vidike, vključno z viktimizacijo, demonizacijo, seksualizacijo, poudarjanjem fizičnega izgleda, stereotipnih vlog, sodelovanja iz ljubezni in neuspešnih materinskih vlog. Pri poročanju mediji uporabijo kombinacije več vidikov ter s tem vplivajo na družbeno strukturo, javno mnenje in dojemanje tega fenomena. Medijsko poročanje se razlikuje glede na ženske in moške teroriste, tako kvantitativno kot tudi kvalitativno. Medijsko poročanje o njihovih dejanjih razkriva spolne predsodke, hkrati pa teroristične organizacije te stereotipe izkoriščajo. Obstaja potreba po prepoznavanju žensk kot aktivnih udeleženk terorizma ter kritičnem premisleku o medijskih reprezentacijah, ki ženske običajno podrejajo tradicionalnim vlogam. Medijske upodobitve pogosto služijo obnovi patriarhalnih konstrukcij ženstvenosti, z ogrožanjem tradicionalnega prikaza žensk. S stereotipno in viktimizirano upodobitvijo teroristk jim je odvzeta aktivna vloga delovanja.
Keywords: teroristke, samomorilske napadalke, motivacija, feminizem, medijska reprezentacija, diplomske naloge
Published in DKUM: 14.12.2023; Views: 566; Downloads: 65
.pdf Full text (1,27 MB)

5.
Feministične ideje in družbene vloge žensk v romanu Ženske Marilyn French
Suzana Remih, 2021, master's thesis

Abstract: Ženske so bile večji del zgodovine zaradi prevlade patriarhata v slabšem družbenem položaju kot moški. Ko so ženske začele opažati svoje drugorazredne vloge, se je razvil feminizem, ki se je zavzemal za ukinitev podrejenega položaja žensk na vseh področjih. V tem obdobju se je tudi književnost, predvsem izpod peres pisateljic, ukvarjala z vprašanji položaja žensk v družbi. V svojem magistrskem delu sem skozi analizo romana Ženske skušala ugotoviti, kakšne družbene vloge imajo ženski liki v romanu in katere feministične ideje se v delu pojavijo. Roman Marilyn French, ki sledi življenju in feminističnemu prebujanju Mire Ward in njenih prijateljic, vsekakor vsebuje feministične ideje. Ženski liki, ki so na začetku romana ujeti v tradicionalnih ženskih vlogah, se odločijo za spremembe, se odpovedujejo neuspešnim zakonom in med sabo govorijo o neenakosti med spoloma. Prikazovanje ekonomske odvisnosti žensk, bremen materinstva in neplačanega gospodinjskega dela, pomanjkanja časa za lastne interese, neenakopravnosti, manjvrednosti, izkoriščanja, zatiranosti ali celo nevidnost v javnih in zasebnih življenjih so glavne teme romana. Pisateljica pa prikaže tudi bolečino in ovire, ki ženske čakajo na poti do osvoboditve, saj boj proti močnim družbenim strukturam prinese trpljenje, odpovedovanje in osamljenost.
Keywords: Marilyn French, Ženske, feminizem, družbene vloge, spol, odnosi, družbeni položaj žensk
Published in DKUM: 04.11.2021; Views: 1034; Downloads: 94
.pdf Full text (742,00 KB)

6.
Feministična kriminologija in kriminaliteta : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko delo
Lina Muhvič, 2020, undergraduate thesis

Abstract: Kriminologijo so večinoma raziskovali moški, ki so se osredotočali na preučevanje moške kriminalitete, zato je ženska kriminaliteta dolgo ostala prezrta in spregledana. Sprva so kriminaliteto dojemali kot tipično moško vedenje, saj so ženske že od nekdaj veljale za bolj ubogljive, podrejene in posledično tudi manj nevarne. Težko si je predstavljati žensko kot storilko. Pri kaznivih dejanjih žensk gre bolj za ekonomske delikte. Razlogi za kriminaliteto se med spoloma razlikujejo. Ženske zagrešijo kaznivo dejanje predvsem iz razlogov preživetja. Rojene kriminalke so izjemno redke med ženskami prestopnicami. Možnosti kriminalnega vedenja lahko povečuje alkoholizem, travma iz otroštva, posledično tudi depresija, ki lahko vodi v uporabo drog. Ženske so bile skozi čas obravnavane kot manj pomemben subjekt pri raziskovanju kriminalitete. To se izraža tudi v pomanjkanju literature o problematiki kriminalitete žensk. Pomembni premiki na tem področju so se začeli z drugim valom feminizma. Začele so se pojavljati znanstvenice, ki so ostro kritizirale klasično kriminologijo in opozarjale na problem pomanjkanja raziskav glede ženske kriminalitete. Diplomsko delo bo predstavljalo sam pojem feminizma in njegovo vlogo na področju feministične kriminologije in kriminalitete. Predstavljen bo razvoj in prispevek feministične kriminologije na področju ženske kriminalitete. Pojasnjen bo tudi vidik tradicionalnega kriminološkega pogleda na žensko kriminaliteto, prav tako njegova kritika. Analiziran bo tudi profil ženske obsojenke ter aktualne statistične razmere na področju kriminalitete žensk v Sloveniji.
Keywords: diplomske naloge, feminizem, feministična kriminologija, ženska kriminaliteta
Published in DKUM: 06.07.2020; Views: 1488; Downloads: 201
.pdf Full text (1012,06 KB)

7.
Aktivisti za moške pravice in feministi: sovražniki ali potencialni zavezniki?
Sandi Anžel, 2019, master's thesis

Abstract: Aktivizem za moške pravice ima bogato in zanimivo zgodovino. Začel se je sočasno s feminizmom, a zaradi ideoloških nestrinjanj sta se nato gibanji razšli. V naši nalogi smo pri gibanjih ugotovili dve pomembni razliki. Prva se kaže v dojemanju patriarhata. Aktivisti za moške pravice trdijo, da so moški podvrženi trpljenju zaradi feminizirane družbe, kjer imajo večino moči ženske, medtem ko feministi trdijo, da še vedno živimo v patriarhalni družbi, ki posameznike socializira v tradicionalne spolne vloge. Druga se kaže v dojemanju nastanka neenakosti na podlagi spola. Aktivisti za moške pravice trdijo, da te neenakosti nastanejo zaradi avtonomnih in individualnih odločitev posameznikov in ne zaradi strukturnega zatiranja na podlagi spola, kot to trdijo feministi. Našli pa smo tudi nekaj podobnosti. Prva izhaja iz začetka gibanja, ko so aktivisti za moške pravice skupaj s feministi trdili, da patriarhat in tradicionalne spolne vloge škodijo tako ženskam kot moškim. Druga podobnost pa je v postfeministični teoriji, ki se v veliko točkah sklada z nekaterimi prepričanji aktivistov za moške pravice. Odkrili smo tudi potencial za zavezništvo, in sicer v postfeministični teoriji in v skupnem delovanju zmernih predstavnikov obeh strani, kar bi se lahko v prihodnosti manifestiralo v skupnem gibanju za tranzicijo spolov oz. spolnih vlog.
Keywords: feminizem, aktivizem za moške pravice, spolne vloge, patriarhat, neenakost
Published in DKUM: 25.10.2019; Views: 2158; Downloads: 360
.pdf Full text (1,22 MB)

8.
Opus Ivane Kobilce v interpretaciji likovnih kritikov
Tea Plaftak, 2019, master's thesis

Abstract: Predmet pričujočega magistrskega dela je opus in značaj slikarke Ivane Kobilca (1861–1926), kakor so ju interpretirali likovni kritiki od konca 19. stoletja do današnjih dni. Rojena Ljubljančanka je večino svojega življenja in predvsem leta umetniškega ustvarjanja preživela izven rojstnega mesta. Svojo pot je iz Ljubljane kot osemnajstletna nadaljevala na Dunaju, v Münchnu, Parizu, Sarajevu in Berlinu, svoj življenjski in umetnostni krog pa sklenila v Ljubljani. Umetnica je bila od samih začetkov deležna pozornosti kritike, raziskovalcev, novinarjev, umetnostnih zgodovinarjev, umetnostnih poročevalcev in širše javnosti. Prvi del magistrske naloge se ukvarja s stanjem raziskav, ki je, glede na Kobilčino priljubljenost, zelo obsežno, saj vključuje poročanja, razmišljanja in dognanja piscev ter kritikov v več kot 130-ih letih. Zaradi obsežnosti sem stanje raziskav obravnavala kronološko, medtem ko je vsebinsko razdeljeno na dva dela: poročanje in kritika ob razstavah ter Kobilčin značaj, kakor so ga interpretirali različni pisci. Stanje raziskav je pokazalo, da so sliko o Kobilci v začetkih »ustvarjali« moški pisatelji z le redkimi izjemami. Slednje se je spremenilo z letom 1950, ko so o Kobilci začele pisati predvsem ženske. Želja umestiti Kobilco v »mrežo« točno določenega umetniškega sklopa, dogajanj ali gibanj je vseskozi prisotna. Slednja je najbolj izražena s poskusi umestitve Ivane Kobilca v sklop feministične umetnosti na prelomu 20. v 21. stoletje. V nadaljevanju sledi analiza najnovejše Kobilčine retrospektivne razstave Narodne galerije iz leta 2018 in spremljajočih kritiških besedil. Dognanja spremljajoče monografije, še zlasti pa enega izmed avtorjev, Jureta Mikuža, so bistveno pripomogla »izluščiti« najkakovostnejše poudarke kritiških razmislekov preteklih obdobij, prav tako pa se je slednja pokazala kot logično nadaljevanje in nadgradnja razstave iz leta 1979 ter poglobljene študije v spremnem katalogu, ki jo je napisala Špelca Čopič.
Keywords: Ivana Kobilca, Ferdo Vesel, realizem, impresionizem, kritika, kritiki, feminizem
Published in DKUM: 26.03.2019; Views: 1436; Downloads: 163
.pdf Full text (2,72 MB)

9.
»Kruh in vrtnice« Diskurzivna konstrukcija osmega marca v slovenskih tiskanih medijih
Martina Ferlinc, 2017, master's thesis

Abstract: Magistrska naloga se ukvarja z reprezentacijo 8. marca, mednarodnega dneva žena, v slovenskem medijskem diskurzu v povezavi z vlogo in položajem ženske od leta 1945 do danes. Z metodo kritične diskurzivne analize so bili obravnavani prispevki, ki so bili od konca 2. svetovne vojne do leta 2017 objavljeni v časopisih Delo in Večer, v reviji Naša žena in v revijalni prilogi Ona. Gre za časopisa in reviji, ki so imeli med obravnavanimi leti največji doseg bralcev in s tem posredno največji vpliv na oblikovanje javnomnenjske podobe o osmem marcu in percepcijo žensk v družbi. V ospredje analize je postavljen vpliv družbenoekonomskega sistema na diskurz o ženskah in o osmem marcu, pri čimer ugotavljamo, da je bil osmi marec od konca 2. svetovne vojne pa vse do sedemdesetih let 20. stoletja obravnavan kot praznik delavskih žensk in kot tak povezan z idejo socialističnega feminizma, da je boj žensk za enakopravnost boj za enakopravnost celotnega delavskega razreda. Od sedemdesetih let naprej je opazno izrazito zmanjšanje števila prispevkov o osmem marcu, popolno preosmišljenje prvotne ideje o pomenu osmega marca pa je v prispevkih opazno zlasti od devetdesetih let naprej, ko se prične kazati komercializacija praznika. Predrugačenje pomena 8. marca je v skladu s kapitalistično težnjo po repatriarhalizaciji in redomestifikaciji žensk. Tako v izbranih prispevkih spremljamo desetletja sprememb in različnih pojmovanj pomena mednarodnega dneva žena – od orodja za spodbudo in širjenje emancipacijskih idej socialistične družbe do njegovega izrabljanja za namene potrošnje in utrjevanja neenakosti in izkoriščevalskih praks kapitalističnega sistema.
Keywords: mednarodni dan žena, konstrukti spola, socialistični feminizem, liberalni feminizem, socializem, kapitalizem, kritična diskurzivna analiza
Published in DKUM: 23.10.2017; Views: 1632; Downloads: 194
.pdf Full text (1,29 MB)

10.
Odkrivanje nasilja nad moškimi : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študija Varnost in policijsko delo
Danijela Panić, 2017, undergraduate thesis

Abstract: V ožji in širši družbi obstajajo definirana pravila, kjer velja, da so nekatera dejanja in vedenja dopustna in nekatera ne. Družba se skozi čas spreminja, s tem pa tudi način življenja in definirana pravila. Uresničevanje potencialov in živeti v stiku z drugimi je povezano s kvalitetnim življenjem vseh. Za kvalitetno življenje in pristen odnos med ljudmi je ključnega pomena spoštovanje človekovih pravic in osebnih meja posameznikov. V diplomskem delu je poudarek na nasilju nad moškimi, ki je javnosti manj znano kot nasilje nad ženskami. Moške žrtve nasilja se ne izpostavljajo, ker ne želijo, da se jim kdo na ta račun posmehuje, zato se je odkrivanja nasilja nad moškimi treba lotiti na primeren in pazljiv način. Moški v takih situacijah niso osveščeni, kam se lahko zatečejo po pomoč. Diplomsko delo zajema definicijo nasilja nad moškimi v primerjavi z nasiljem nad ženskami in opis, kako se moški z nasilneži spopadajo. Jasno je vidno, da niso samo moški tisti, ki izvajajo nasilje nad ženskami, temveč je realnost takšna, da so moški različnih skupin enako ranljivi in prizadeti. Za moške žrtve nasilja lahko jemljemo moške različnih starosti in statusov, kot so odrasli moški, starostniki, brezdomci in homoseksualci. Za odkrivanje nasilja nad moškimi smo izbrali intervju z nekaterimi žrtvami nasilja in nasilje nad moškimi predstavili skozi njihovo življenjsko zgodbo. Analizirali smo osebna pogovora dveh žrtev nasilja, rezultat pri obeh pa je pokazal, da sta bili žrtvi izpostavljeni psihični obliki nasilja. Prav tako je pogovor s strokovno delavko CSD pokazal, da so moški deležni psihičnega pritiska bolj kot katere koli druge oblike nasilja. Iz vseh treh pogovorov je bilo mogoče razbrati, da psihično nasilje nad moškimi nastaja predvsem v partnerski zvezi in ga izvajajo partnerice, traja pa nekaj let. Strokovna delavka je v pogovoru povedala, da vsak, ki se obrne na CSD po pomoč, to tudi dobi. Žrtvi pa sta v pogovoru delo CSD ocenili kot površno in nestrokovno ter v takšno institucijo nimata veliko zaupanja.
Keywords: nasilje, moški, žrtve, odkrivanje, preprečevanje, feminizem, viktimizacija, diplomske naloge
Published in DKUM: 06.02.2017; Views: 1896; Downloads: 201
.pdf Full text (707,00 KB)

Search done in 0.28 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica