| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 119
First pagePrevious page12345678910Next pageLast page
1.
Primerjava ogrevanja stanovanjske hiše na lesno biomaso in toplotno črpalko ter njihov vpliv na okolje : master study programme
Lucija Pacek, 2024, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo zajema preračun toplotnih obremenitev po standardu SIST EN 12831:2004, za katerega je določena notranja temperatura po standardu SIST EN ISO 7730 206. Na podlagi dejanske temperature okolice za območje objekta je po tehnični smernici o učinkoviti rabi energije določen časovno odvisen COP toplotne črpalke zrak–voda za tri kurilne sezone (2020/2021, 2021/2022 in 2022/2023). Primerjava izračunanih toplotnih obremenitev, ki upoštevajo projektno zunanjo temperaturo s toplotnimi obremenitvami, ki temeljijo na dejanskih temperaturah, je pokazala, da izračuni, ki temeljijo na projektni zunanji temperaturi, ne prikazujejo dejanske toplotne obremenitve objekta. Podana je primerjava porabe električne energije idealnega in dejanskega COP števila. Z izračunanimi vrednostmi toplotnih obremenitev je določena poraba lesne biomase, ki je primerjana s porabo električne energije pri uporabi toplotne črpalke. Zaradi števila COP je toplotna črpalka energetsko učinkovitejši sistem ogrevanja. Za dobljeno porabo obeh energentov so bile določene emisije. Primerjava emisij je pokazala, da ogrevanje z lesno biomaso v primerjavi z ogrevanjem s toplotno črpalko prispeva k manj CO2 in za uporabnika predstavlja nižji strošek.
Keywords: toplotna obremenitev, električna energija, lesna biomasa, toplotna črpalka, emisije
Published in DKUM: 27.03.2024; Views: 68; Downloads: 11
.pdf Full text (5,70 MB)

2.
Analiza vplivov tehnološkega razvoja letalskih motorjev na okolje
Anđelina Arsenijević, 2023, undergraduate thesis

Abstract: Okoljski vpliv tehnološkega razvoja letalskih motorjev je kritična tema zaradi naraščajočega svetovnega povpraševanja po energiji, fosilnih goriv in rasti svetovnega prebivalstva. Prekomerno poraba fosilnih goriv povzroča izpuste ogljikovega dioksida in prispeva k podnebnim spremembam. Letalski promet, ki je nepogrešljiv del svetovnega gospodarstva, ima pomemben vpliv na okolje s svojimi emisijami in drugimi negativnimi učinki. To zahteva hitre in temeljite ukrepe za zmanjšanje škodljivih posledic ter spodbujanje trajnostnih rešitev v letalski industriji. Celovita ocena podnebnih in ozonskih sprememb zaradi letalskih emisij razkriva znanstvene negotovosti, potrebo po nadaljnjih raziskavah in razvoju tehnoloških ter regulativnih ukrepov za zmanjšanje emisij. Razumevanje gospodarskih in okoljskih posledic teh ukrepov je ključnega pomena za boljše oblikovanje politik in predpisov v letalski industriji ter za zaščito okolja in človeške populacije. V študiji smo izvedli raziskavo z namenom raziskovanja onesnaževanja okolja, ki ga povzroča letalska industrija. Naš cilj je bil pridobiti vpogled v mnenja in predstave letalskih potnikov o emisijah škodljivih snovi, ki izvirajo iz letalskega prometa, ter raziskati, kako te emisije vplivajo na okolje. Anketa je zajela 109 anketirancev, ki so odgovarjali na 16 vprašanj, razdeljenih na dve glavni področji: sociodemografske značilnosti anketirancev in njihova stališča do degradacije okolja zaradi zračnega prometa.
Keywords: letalstvo, emisije, podnebne spremembe, okoljski učinki
Published in DKUM: 08.11.2023; Views: 265; Downloads: 20
.pdf Full text (4,26 MB)

3.
Analiza vpliva električnih avtomobilov na okolje skozi celoten življenjski cikel
Lovro Mesec Košir, 2023, undergraduate thesis

Abstract: Prodaja električnih vozil se je s pomočjo oglaševanja okoljevarstva, izboljšanja infrastrukture in obljube manjših stroškov vzdrževanja v zadnjih letih povišala. V diplomski nalogi želimo ugotoviti in predstaviti, kakšen vpliv na okolje ima električni avtomobil skozi celoten življenjski cikel in kateri dejavniki pripomorejo k njegovi večji čistosti. Raziskali smo, kako poteka pridobivanje surovin, ki so potrebne za sestavo baterije in permanentnih magnetov. Primerjali smo električne avtomobile z avtomobili z motorji z notranjim izgorevanjem v času uporabe glede na njihove emisije CO2 oziroma emisije vira energije in emisije trdnih delcev. Poleg omenjene primerjave smo raziskali tudi druge tipe vozil, ki uporabljajo elektriko kot vir energije, ter kakšne so možnosti reciklaže in kako se ravna z odsluženimi baterijami. S pomočjo anketnega vprašalnika smo preverili, ali se ljudje zavedajo celotnega vpliva električnega avtomobila na okolje.
Keywords: električni avtomobili, onesnaževanje okolja, emisije trdnih delcev, varstvo okolja, permanentni magneti
Published in DKUM: 10.10.2023; Views: 246; Downloads: 34
.pdf Full text (997,76 KB)

4.
Simulacija zgorevanja dizelskega goriva in DME v zgorevalni komori dizelskega motorja : diplomsko delo
Tomi Gjergjek, 2023, undergraduate thesis

Abstract: Namen diplomskega dela je bila primerjava zgorevanja dizla in dimetil etra v zgorevalni komori dizelskega motorja. Simulacije so bile izvedene v programskem paketu FIRE in omejene na izsek ene zgorevalne komore. V dizelskih motorjih poteka zgorevanje s samovžigom goriva, zato so različne lastnosti obeh goriv vplivale na potek zgorevanja in posledično na temperaturo, tlak ter na produkte zgorevanja oziroma emisije. Na zgorevanje vpliva tudi kot ročične gredi, pri katerem se vbrizga gorivo, zato so se simulacije izvedle pri treh različnih kotih vbrizga. Škodljive emisije dizelskih goriv, kot so dušikovi oksidi, ogljikovodiki, delci, ogljikov monoksid in dioksid, nelagodno vplivajo na zdravje ljudi in naravo, zato se standardi za emisije, ki določajo dovoljeno količino emisij pri zgorevanju, bližajo vse nižjim vrednosti. Dimetil eter bi naj bil ustrezen nadomestek za dizelsko gorivo, tako imenovano alternativno gorivo. Rezultati simulacije so pokazali različne vrednosti tlaka, temperature in emisij, kot tudi prednosti in slabosti dimetil etra v primerjavi z dizlom.
Keywords: numerična simulacija, zgorevanje, dizelski motor, goriva, dizel, dimetil eter, programski paket FIRE, emisije
Published in DKUM: 05.10.2023; Views: 188; Downloads: 18
.pdf Full text (4,03 MB)

5.
Vplivi motoriziranega prometa na okolje v času trajnostnega dogodka: primer FIS Finale svetovnega pokala v smučarskih skokih Planica 2023 : diplomsko delo
Jan Prelc, 2023, undergraduate thesis

Abstract: Trajnostni športni dogodki so del družbene in gospodarske trajnosti, ki vplivajo na zmanjšanje emisij v okolju. Netrajnostne oblike mobilnosti, kot so vozila na fosilna goriva, prispevajo k onesnaženosti narave. Planica slovi po smučarskih poletih in gostovanje trajnostnega športnega dogodka v njej ima več pozitivnih vplivov na mobilnost in okolje. Organizacijski Komite Planica udeležence spodbuja k uporabi alternativnim oblikam prevoza, kot so javni prevoz, hoja ali deljenje prevoza. S tem poskušajo zmanjšati število osebnih vozil na cesti, prometne zastoje in emisije. V soboto, 1. 4. 2023, so obiskovalci z vozili, vključno s tehničnim osebjem v treh urah pridelali 58,32 t emisij. Z namenom po zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov v dolini, ki leži tik ob Triglavskem narodnem parku smo pripravili štiri variante prometnih ureditev, ki bi lahko pripomogle k čistejšemu okolju. S pomočjo programskih orodij Vissim in Enviver smo izdelali prometni model in preko analize ugotovimo, da bi bila najboljša sedanja rešitev za zajezitev emisij varianta C z avtobusi, brez osebnih vozil. Dolgoročno gledano pa električni avtomobili ter avtobusi, ki naj bi bili 50 % na električni pogon. S prehodom z dizelskih na električne avtobuse želimo v Sloveniji zmanjšati izpuste toplogrednih plinov
Keywords: trajnostni dogodek, mobilnost, emisije, okolje, simulacija
Published in DKUM: 11.09.2023; Views: 282; Downloads: 35
.pdf Full text (2,76 MB)

6.
Zmanjševanje obremenjevanja ozračja z uvedbo električnih avtomobilov
Katarina Koren, 2022, undergraduate thesis

Abstract: V diplomskem delu bomo predstavili problem uvajanja električnih avtomobilov in težave, ki pri tem nastajajo. Poudarili bomo predvsem okolijske in organizacijske vidike uvajanja električnih avtomobilov. Število avtomobilov se je povečalo predvsem v drugi polovici 20. stoletja. Posledično je postala množična uporaba avtomobilov, ki jih poganja motor z notranjim izgorevanjem, problematična. Avtomobili pomembno prispevajo k obremenjevanju okolja.
Keywords: električni avtomobili, onesnaževanje okolja, avtomobilske emisije, varovanje okolja
Published in DKUM: 01.02.2023; Views: 399; Downloads: 33
.pdf Full text (1,19 MB)

7.
Primerjalna analiza načinov transporta blaga v mestu
Aljaž Dimič, 2022, undergraduate thesis

Abstract: V diplomskem delu smo predstavili različne načine prevoza tovora znotraj mest. Raziskali smo vpliv posameznega načina na okolje, njegove zmogljivosti in novosti, ki strmijo k zmanjševanju onesnaževanja okolja. Osredotočili smo se na to, kolikšna je zmogljivost posameznega prevoznega sredstva in kako vpliva na okolje. Raziskali smo prevoz tovora z lahkim tovornim vozilom na električni pogon in z lahkim tovornim vozilom z motorjem z notranjim izgorevanjem. Primerjali smo izpuste, ki jih v ozračje oddamo v postopku izdelave tako električnega kot tudi vozila na fosilno gorivo in emisije v času uporabe. Pri določevanju zmogljivosti smo si izbrali merilo ene euro palete. Zanimalo nas je koliko tovora lahko prepelje električno vozilo v primerjavi z vozilom z motorjem z notranjim izgorevanjem.
Keywords: tovor, elektrika, vozilo, emisije, mesto
Published in DKUM: 15.11.2022; Views: 420; Downloads: 38
.pdf Full text (718,15 KB)

8.
Analiza električnih vozil skozi prikaz eksternih stroškov na primeru integracije električnega vozila v podjetje : magistrsko delo
Vinko Rebula, 2022, master's thesis

Abstract: Zaradi naraščajočega prometa se prometni sektor danes sooča z velikimi problemi glede izpustov škodljivih emisij. Zaradi cilja, ki si ga je zadala Evropska unija, je bil leta 2019 predstavljen evropski zeleni dogovor, s katerim želi Evropa do leta 2050 doseči podnebno nevtralnost. Zato se vlade evropskih držav zavzemajo za izpolnitev tega cilja. Velik del emisij prispeva prav cestni promet. V prvem delu naloge smo predstavili emisije v Evropi, nato smo preučili zgodovino in razvoj električnih avtomobilov ter različne vrste električnih in hibridnih vozil ter njihove prednosti in slabosti. Ker večina držav Evropske unije z raznimi subvencijami spodbuja nakup okolju prijaznih vozil smo preučili, kakšne so spodbude po posameznih državah. V osrednjem delu naloge smo preučili eksterne stroške v cestnem prometu in kakšen je vpliv električnih vozil na te stroške. Prav tako smo analizirali tudi stroške, ki so zelo pomembni pri odločitvah glede nakupa električnih vozil. S pomočjo podatkov pridobljenih v podjetju smo izračunali vplive na okolje in stroške uporabe vozil z notranjim izgorevanjem. Primerjali smo tri električna vozila, katera bi bilo smiselno uvesti v podjetje. Na podlagi analiz in pridobljenih rezultatov ter z izračunom ROI smo podali mnenje glede nabave električnih vozil v podjetju. Na podlagi pridobljenih podatkov smo analizirali tudi eksterne stroške obstoječih vozil in predstavili rešitve za zmanjšanje teh stroškov. V podjetju se zavedajo problematike škodljivih emisij zato že sedaj veliko vlagajo v zmanjšanje emisij in ozaveščanje javnosti.
Keywords: eksterni stroški, električna vozila, stroški električnih vozil, emisije iz prometa, subvencije, povračilo investicije ROI
Published in DKUM: 02.11.2022; Views: 556; Downloads: 78
.pdf Full text (3,42 MB)

9.
Pregled in ocena tehnologij zajema co2 iz dimnih plinov toplarne daljinskega ogrevanja : diplomsko delo
Etjan Kiralj, 2022, undergraduate thesis

Abstract: V diplomski nalogi je predstavljena problematika globalnega segrevanja, podnebnih sprememb in doprinos CO2 k temu. Kot ukrep za zmanjšanje izpustov emisij CO2 so podrobneje predstavljene tehnologije za zajemanje CO2 iz dimnih plinov naprav v energetskem sektorju. Kot referenčna toplarna je bil obravnavan proizvodni obrat podjetja Energetike Maribor. Ker je v povezavi s to tehnologijo veliko negotovosti, predvsem iz vidika stroškov, se je pripravil računski model, s katerim je mogoče oceniti padec izkoristka proizvodnje koristne energije, stroške zajemanja CO2 in potrebo po dodatni energiji.
Keywords: ogljikov dioksid, emisije, toplogredni plini, zajemanje CO2, absorpcija, termična predelava odpadkov, zemeljski plin, ločevanje plinov
Published in DKUM: 12.09.2022; Views: 483; Downloads: 49
.pdf Full text (2,96 MB)

10.
Emisije toplogrednih plinov v Evropski uniji in vpliv lobijev na evropsko zakonodajno urejanje : magistrsko delo
Tjaša Cvenk, 2022, master's thesis

Abstract: Naloga obravnava vplivanje lobijev na zakonodajo EU na področju emisij toplogrednih plinov. Lobiranje je dejavnost, ki se vsakodnevno odvija okoli nas ter poteka s strani oseb, ki želijo vplivati na zakonodajo, tako da bi končni rezultat pozitivno vplival na njihovo dejavnost. V praksi je veliko bolj zaželjeno in tudi ustvarja večjo moč na vplivanje in odločanje zakonodajnih organov, če se več podjetij združi med seboj, kjer njihove interese predstavlja en zastopnik, pri čemer se na tak način ustvari močan vpliv na celoten postopek sprejemanja zakonodaje. Lobiranje se v večini primerov dogaja tajno, preko sestankov, na zasebnih skupščinah in organiziranih večerih, prek pisem ter mailov. Lobiranje lahko preseže legalno dejavnost ter se sprevrže v ilegalno dejavnost, ki se kaže z grožnjami in podkupovanjem. V nalogi nas zanima lobiranje v okviru petih kategorij izpustov toplogrednih plinov. To so emisije, ki nastajajo iz petih dejavnosti, tj. raba energije, industrijski procesi in raba proizvodov, kmetijstvo, raba tal, sprememba tal in gozdarstvo ter ravnanje z odpadki, izredno negativno vplivajo na podnebne spremembe, zdravje ljudi in celoten ekosistem na zemlji. Na podlagi primerov iz vsake kategorije izpustov toplogrednih plinov je mogoče okvirno videti lobije, na kakšne načine vplivajo na vsako od kategorij ter kaj želijo doseči s svojim delovanjem. Dejavnost lobiranja samo po sebi ni problematična, saj je pomemben del demokratične družbe. Lobiranje je lahko tudi v prid zakonodajnim organom EU, saj jim lobisti, ki imajo specializacijo iz različnih področij, pomagajo pri sestavi predlogov zakonodajnih aktov. Problem v zvezi z lobiranjem nastane, ko pričnejo zakonodajni organi EU slediti željam podjetij in ne širši evropski javnosti. Lobisti mnogokrat želijo doseči, da bi se EU zakonodaja sprejela z zamikom, jo sabotirajo ali poskušajo preprečiti njeno sprejetje. Zakonodajni organi EU sicer sprejemajo predloge zakonodajnih aktov, s katerimi bi izboljšali življenski standard evropskega prebivalstva in ekosistemov, vendar pa močna podjetja pogosto nasprotujejo njihovim načrtom. Problem je prav tako netransparentnost podjetij, ki lobirajo institucije EU. Evropska unija ima uveljavljen EU Register za preglednost (v nadaljevanju: Register), pri čemer gre za sistem kjer morajo biti registrirane vse interesne skupine, v primeru, če želijo vplivati na zakonodajna telesa EU, tj. Komisijo, Parlament in Svet. Čeprav je bil Register v letu 2021 posodobljen, postal pa je tudi obvezen, njegova vsebina še vedno ne predstavlja nujno dejanskega stanja, saj lobistični stiki niso enotni in pregledni. V ta namen bi moral biti zagotovljen enoten dan letnih posodobitev podatkov vseh evropskih podjetij, ki opravljajo dejavnost lobiranja v EU ter podrobnejši pregled podatkov glede finančnih sredstev. Preko Registra ter primerov iz medijev se poskušajo prebivalci EU seznaniti s delovanjem lobijev, ki ga imajo le-ti na zakonodajne organe EU. Zaradi nepopolnega Registra ter primerov, ki prikazujejo le izbrane ter splošne informacije določenih škandalov, le-ti nimajo veliko možnosti, da bi se lahko spoznali s dejanskim vplivom delovanja lobijev na institucije EU. V zadnjem delu naloge so predstavljene tabele kategorij virov toplogrednih plinov, v katerih so razčlenjena podjetja vsake kategorije glede na število lobistov, stikov, ki jih imajo s Komisijo in Parlamentom, ter finančni stroški lobiranja. Namen tabel je priti do ugotovitve, ali je Register dovolj pregleden, ko se prične informacije podjetij primerjati med seboj. Zaključimo lahko, da Register, ne glede na nove spremembe, ni dovolj transparenten in pregleden ter še vedno povzroča nejasnosti pri zbiranju podatkov. Čeprav Register še ni zasnovan v obliki, ki bi popolno zadovoljil uporabnike, je potrebno dodati, da pot k njegovemu izboljšanju meri v pozitivno smer.
Keywords: institucije EU • transparentnost • tehnike lobiranja • razkritje • EU Register za preglednost • korupcija • načelo demokratičnosti • emisije toplogrednih plinov
Published in DKUM: 08.07.2022; Views: 892; Downloads: 47
.pdf Full text (1,54 MB)

Search done in 20.81 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica