1. Osebna istovetnost in miselni eksperimenti : magistrsko deloPetra Očko, 2024, master's thesis Abstract: V zaključnem delu smo se ukvarjali s proučevanjem osebne istovetnosti skozi prizmo miselnih eksperimentov. Raziskali smo različne kriterije osebne identitete, vključno s telesnim, z možganskim, s fizičnim in psihološkim kriterijem, ter kritično ovrednotili njihove prednosti in slabosti. Poseben poudarek smo namenili Parfitovim miselnim eksperimentom, ki so bistveno vplivali na sodobno razumevanje osebne identitete. Ugotovili smo, da noben izmed obstoječih kriterijev ne nudi popolnoma zadovoljivega odgovora na vprašanje, kaj ohranja osebno identiteto skozi čas. Da bi premostili te pomanjkljivosti, smo predstavili koncept dinamičnega integrativnega jedra, ki združuje elemente različnih kriterijev in poskuša zagotoviti bolj celovito razumevanje osebne identitete. Ta koncept omogoča bolj natančno zajemanje kompleksnosti osebne identitete skozi čas, saj povezuje različne vidike, ki so ključni za njeno ohranjanje. Naše teoretično raziskovanje tako prispeva k boljšemu razumevanju osebne identitete v filozofskem kontekstu in poskuša ponuditi inovativno rešitev za nekatere izmed glavnih izzivov na tem področju. Keywords: osebna istovetnost, miselni eksperiment, hibridni kriterij, eksperimentalna filozofija Published in DKUM: 03.09.2024; Views: 25; Downloads: 5 Full text (1022,12 KB) |
2. Raziskovanje gorenja sveče v vrtcu : diplomsko deloLarisa Zorec, 2024, undergraduate thesis Abstract: Zgodnje naravoslovje je otrokovo prvo doživetje v naravi. Osebnostni razvoj pri otrocih v njih spodbuja radovednost in željo po raziskovanju. Vzgojitelji moramo omogočiti otrokovo sodelovanje pri dejavnostih ter pristne izkušnje. Otroci si pri eksperimentiranju nabirajo še dodatne izkušnje ter si stvari lažje in hitreje zapomnijo.
Diplomska naloga je sestavljena iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu smo predstavili zgodnje naravoslovje ter vlogo vzgojitelja. Predstavili smo tudi proces gorenja in procese povezane z njim. Prav tako smo na kratko opisali tudi gorenje sveče ter sestavo le te. V teoretičnem delu smo raziskali tudi že predstavljene raziskave podobne naši.
V empiričnem delu smo predstavili raziskavo, ki smo jo izvedi v OŠ Selnica ob Dravi – vrtec Kobanček. Sodelovali so otroci stari od 4 do 6 let. Izvedli smo eksperiment s svečo ter kozarcem. Ugotavljali smo, zakaj sveča ugasne, ko jo s kozarcem pokrijemo. Eksperiment smo izvajali individualno. Otroci so naše hipoteze potrdili s svojimi odgovori ter razmišljanjem pred in po izvedenem eksperimentu. Ugotovili smo, da otroci še ne vedo, kaj sveča potrebuje za gorenje, otroci vedo, da se bo sveča stalila pri gorenju. Prav tako vedo, da bo sveča ugasnila, ko jo bomo pokrili s kozarcem. Otroci prav tako ne vedo, kaj je vzrok, da sveča ugasne, če jo pokrijemo s kozarcem. Bili so navdušeni nad izvedenim eksperimentom. Takšne dejavnosti pritegnejo pozornost otrok ter jih še bolj spodbudijo k raziskovanju, zato bi jih lahko več vključevali v vsakodnevne načrtovane dejavnosti. Keywords: Zgodnje naravoslovje, sveča, gorenje, eksperiment, učenje Published in DKUM: 04.06.2024; Views: 135; Downloads: 12 Full text (682,41 KB) |
3. Analiza, izboljšava in preizkus prirobnice zalogovnikov vode : diplomsko deloLuka Lešnik, 2023, undergraduate thesis Abstract: V diplomski nalogi smo se ukvarjali z izboljšavo prirobnice za zalogovnike vode, sej je bila obstoječa konstrukcijsko nedovršena. Najprej smo analizirali obstoječo prirobnico z uporabo simulacij programskega paketa PrePoMax v1.3.5. Nato smo s programom Solidworks ustvarili novo prirobnico in na njej opravili simulacijo. Na zadnje smo opravili še eksperiment, s katerim smo ugotovili, ali prirobnica dejansko zdrži predvideno obremenitev. Ugotovili smo, da se prirobnica ne deformira in je pripravljena za na trg. Izboljšana prirobnica je izdelana z manj materiala, tako da smo privarčevali na ceni. Keywords: prirobnica, simulacija, eksperiment, izboljšava Published in DKUM: 04.10.2023; Views: 284; Downloads: 33 Full text (4,57 MB) |
4. Raziskovanje plovnosti v vrtcu : diplomsko deloLea Jelenko, 2022, undergraduate thesis Abstract: Zgodnje poučevanje naravoslovja je v predšolskem obdobju zelo priporočeno, saj otroci zelo radi raziskujejo in se učijo novih stvari. Je pa v praksi to področje, predvsem z vidika eksperimentiranja, kjer otroci prevzamejo vlogo preizkuševalcev, velikokrat zapostavljeno ali pa pomanjkljivo načrtovano in izvedeno. To se v kasnejših letih kaže tudi v pomanjkanju znanja pri naravoslovnih predmetih.
Diplomsko delo je sestavljeno iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu je s pomočjo strokovne literature predstavljeno zgodnje poučevanje naravoslovja, priprava na izvajanje eksperimentalnih dejavnosti v vrtcu ter vlogo odraslih pri le-teh.
V empiričnem delu je predstavljena raziskava, ki je bila izvedena v Javnem zavodu Vrtec Zreče, in njeni rezultati. Z otroki so bile izvedene eksperimentalne dejavnosti, s katerimi se je ugotavljalo, zakaj nekateri predmeti plavajo, drugi pa potonejo. Pri izvajanju poskusov so bili uporabljeni predmeti različnih velikosti, oblik in materialov. Večina otrok je bila prepričana, da je plovnost predmeta odvisna predvsem od mase, torej da težki predmeti potonejo. Z eksperimentiranjem je bilo ugotovljeno, da na plovnost vplivajo posamezni materiali, saj se le-ti med sabo razlikujejo po gostoti. Eksperimentiranje je s strani otrok bilo izvedeno z velikim navdušenjem, kar je lahko spodbuda za strokovne delavce, zaradi česar bi eksperimentalne dejavnosti, bodisi z različnimi tekočinami ali pa preučevanjem pojavov, bile večkrat vključene v načrtovano vzgojno-izobraževalno delo. Keywords: plovnost, zgodnje naravoslovje, eksperiment, predšolski otrok Published in DKUM: 08.09.2022; Views: 926; Downloads: 136 Full text (3,09 MB) |
5. Numerično modeliranje lebdečega sloja z uporabo dvofaznega modela na osnovi kinetične teorije granularnega toka : magistrsko deloMatija Založnik, 2022, master's thesis Abstract: Lebdeči sloj je fizikalni pojav, ki se uporablja v številnih pomembnih industrijskih panogah. Je pojav, pri katerem delci zaradi toka tekočine preko njihove površine preidejo iz stacionarnega v lebdeče stanje. V magistrski nalogi smo se osredotočili na analizo fizikalnega pojava lebdečega sloja, ki smo ga obravnavali s pomočjo eksperimentalne meritve tlačnega padca v laboratorijski napravi za lebdeči sloj. Sam proces je bil nato prenesen v virtualno okolje, kjer smo s pomočjo numerične simulacije ovrednotili tlačne padce v virtualnem sistemu. Dobljene rezultate smo primerjali z rezultati eksperimenta. Validacija numeričnega modela je bila uspešna in zabeležili smo dobro ujemanje med numeričnimi in eksperimentalnimi rezultati. V nadaljevanju se je numerični model uporabil še za analizo vpliva distribucijske plošče na razne parametre. Ugotovili smo, da tudi sama oblika distribucijske plošče močno vpliva na porazdelitve toka zraka po preseku distribucijske plošče, kar nato posledično vpliva tudi na fluidizacijo delcev v lebdečem sloju. Keywords: lebdeči sloj, numerično modeliranje, eksperiment, tlačni padec. Published in DKUM: 07.09.2022; Views: 602; Downloads: 233 Full text (5,36 MB) |
6. Načrtovanje laboratorijske naprave in procesa z lebdečim slojem : magistrsko deloTimotej Šturm, 2021, master's thesis Abstract: Lebdeči sloj, ki se uporablja v najpomembnejših industrijah, je na prvi pogled preprost pojav, vendar je v resnici izredno kompleksen in zahteva za izdelavo naprave, v kateri ga želimo vzpostaviti, veliko znanja ter prilagajanja. V magistrski nalogi so v prvem delu predstavljene osnove omenjenega pojava, v drugem delu je prikazana zasnova in izdelava naprave, v zadnjem pa rezultati meritev, ki so bili izvedeni na napravi, ter primerjava rezultatov z analitičnim izračunom. Izkaže se, da se pri previdni obravnavi in interpretaciji rezultatov meritve ujemajo z analitičnim izračunom. Keywords: lebdeči sloj, distribucijska plošča, velikost delcev, eksperiment Published in DKUM: 05.11.2021; Views: 929; Downloads: 220 Full text (3,00 MB) |
7. Eksperimentalna analiza Ranque-Hilsch vrtinčne cevi : magistrsko deloIvo Petrič, 2021, master's thesis Abstract: Delo se ukvarja z eksperimentalno analizo Ranque-Hilsch vrtinčne cevi. V delu je pojasnjeno delovanje vrtinčne cevi in kako se spreminja pretok na hladni in vroči strani. Postavljene so tri hipoteze. Prikazana je merilna proga, ki se je uporabila za izvajanje eksperimentov in metodologija meritev. V nadaljevanju je prikazana obdelava rezultatov meritev in problemi, ki so se pojavili pri izvedbi meritev. Nato je opisana karakteristika vrtinčne cevi. Tlak se je spreminjal od 1,5 bar do 6 bar po inkrementih za 1,5 bar. Rezultati kažejo, da je pri najvišjem tlaku hlajenje najboljše, dosežena je bila povprečna temperatura -14°C. Pri vseh tlakih je bila temperatura na hladni strani najnižja med dvema in tremi zasuki ventila ter pri šestih zasukih ventila. Najvišja dosežena temperatura na vroči strani je bila 57°C. Najvišja dosežena temperaturna razlika med hladno in vročo stranjo se je vedno pojavila pri enem zasuku, največja pa je bila 64°C. Hitrosti na hladni strani so bile največje pri enem zasuku ventila pri vsek tlakih, največja vrednost hitrosti je bila večja kot 15 m/s. V zadnjem poglavju so hipoteze ovrednotene, hkrati pa so tudi podane rešitve za zmanjšanje problemov pri izvajanju meritev. Keywords: Eksperiment, meritev, vrtinčna cev, delovanje, karakteristika Published in DKUM: 14.09.2021; Views: 896; Downloads: 69 Full text (4,45 MB) |
8. Izvajanje eksperimentov tematskega sklopa snovi pri pouku spoznavanja okolja v osnovni šoliAnka Frece, 2021, master's thesis Abstract: Magistrsko delo z naslovom Izvajanje eksperimentov tematskega sklopa snovi pri pouku spoznavanja okolja v osnovni šoli je namenjeno izpostavitvi pomembnosti eksperimentiranja pri pouku spoznavanja okolja. Raziskovanje je usmerjeno v tematski sklop snovi, saj glede na priporočila učnega načrta prav ta sklop zahteva aktivno raziskovanje snovi in snovnih sprememb. V teoretičnem delu predstavimo predmet spoznavanje okolja, pomembnost zgodnjega uvajanja naravoslovja, opis naravoslovnih postopkov, podrobno predstavimo tudi eksperiment pri učenju in izsledke tujih raziskav. V empiričnem delu opišemo izsledke naše raziskave, za katero so bili pridobljeni podatki na podlagi anketnega vprašalnika med učitelji razrednega pouka od 1. do 3. razreda. Prek analize odgovorov spletnega anketnega vprašalnika smo ugotovili, da se učitelji zavedajo pomembnosti izvajanja eksperimentov v tematskem sklopu snovi in da jih tudi pogosto izvajajo (vsaj tri na leto). Kljub vsemu pa pri izvajanju izražajo veliko potrebo po kvalitetni zbirki eksperimentov ter izpostavljajo pomanjkanje ustreznih merilnih instrumentov. Učitelji izvajajo demonstracijske eksperimente in eksperimentalno delo učencev, saj se podobno kot mnogi avtorji objavljenih raziskav večinoma zavedajo, da učenci z eksperimentiranjem usvojijo praktična in povezljiva znanja ter pridobijo izkušnje in spretnosti. V zaključku je didaktično dodelan primer za eksperimentalno delo učencev (sušenje sadja). Keywords: eksperiment, eksperimentiranje, spoznavanje okolja, tematski sklop snovi Published in DKUM: 21.07.2021; Views: 1100; Downloads: 152 Full text (1,31 MB) |
9. Spoznavanje vremenskih pojavov z didaktično igro v vrtcuSanja Vodan, 2021, undergraduate thesis Abstract: Pomembno je, da otroke spodbujamo k raziskovanju narave, saj je srečanje z naravo bistvenega pomena za otroke. Dandanes se otroci premalo srečujejo z naravo, vremenskimi pojavi in naravoslovnimi eksperimenti v vrtcu . Namen diplomskega dela je, pripraviti in preizkusiti eksperimente o vremenskih pojavih v vrtcu ter preveriti pridobljeno znanje otrok s pomočjo izdelane didaktične igre. Otroci so tri dni spoznavali pet vremenskih pojav: slano, dež, tornado, mavrico in meglo. Kasneje so preko didaktične igre utrdili znanje. Didaktična igra je bila preizkušena z 20 otroki (12 deklic in 8 dečkov), starih 5 let, ki so igro igrali razdeljeni po skupinah. Pri didaktični igri so bila vprašanja vezana na pogovor in predstavljene eksperimente. Cilje, ki smo si jih zastavili v začetku diplomske naloge, torej da otrok spoznava vremenske pojave, otrok razume nastanek vremenskih pojavov, otrok opisuje vremenske pojave smo uresničili.. Pri opazovanju in sodelovanju otrok smo ugotovili, da so dečki pokazali več zanimanja za vremenske pojave kot deklice. Po izvedbi ocenjujemo, da so izbrani eksperimenti in izdelana didaktična igra ustrezni in primerni za predšolske otroke. Keywords: vremenski pojavi, otrok, didaktična igra, eksperiment Published in DKUM: 12.02.2021; Views: 1999; Downloads: 400 Full text (2,17 MB) |
10. KONSTRUKTIVISTIČNI PRISTOP PRI POUKU GEOGRAFIJE NA PRIMERU UČNE TEME LATINSKA AMERIKABiserka Gavez, 2014, undergraduate thesis Abstract: Temeljni namen diplomskega dela je bil proučiti možnost vključevanja konstruktivističnega pristopa pri razvijanju učenčeve miselne dejavnosti pri pouku geografije, ter ugotoviti njegovo potencialno večjo uspešnost od tradicionalnega pristopa z elementi konstruktivizma. Cilji diplomskega dela so bili: analizirati temeljne značilnosti konstruktivističnega pristopa in tradicionalnega pristopa pri pouku regionalne geografije; izdelati in izvesti izbrano učno uro na temo Latinska Amerika, ki temelji na proučevanih pristopih; preveriti uspešnost konstruktivističnega pristopa v primerjavi s tradicionalnim pristopom z elementi konstruktivizma pri izbrani učni temi Latinske Amerike; s testom ugotavljanja predznanja in osvojenega znanja ter z anketnim vprašalnikom preveriti, kateri učni pristop je dijakom bližnji in bolj izraža njihovo individualnost ter aktivnost pri pouku geografije.
V teoretičnem delu diplomske naloge smo predstavili cilje in kompetence predmeta geografije v programu osnovne šole in v programu splošne gimnazije, poučevanje geografije v tujih državah, značilnosti tradicionalnega pristopa, značilnosti in razvoj konstruktivističnega pristopa, značilnost tradicionalnega pristopa z elementi konstruktivizma.
V aplikativnem delu diplomske naloge smo, na podlagi testov ugotavljanja predznanja in testov ugotavljanja osvojenega znanja, analizirali uspešnost konstruktivističnega pristopa pri učni temi Latinske Amerike v primerjavi s tradicionalnim pristopom z elementi konstruktivizma. S pomočjo ankete smo pridobili mnenja dijakov o načinu pouka pri predmetu geografije in le te analizirali. Keywords: šolska geografija, učni načrt, poučevanje, konstruktivistični pristop, tradicionalni pristop z elementi konstruktivizma, pedagoški eksperiment. Published in DKUM: 04.02.2021; Views: 1133; Downloads: 52 Full text (1,87 MB) |