1. Ekološka kriminaliteta v Krajinskem parku Goričko : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko deloSandra Grah Kompare, 2025, undergraduate thesis Abstract: Slovenija zelena dežela, tretja najbolj gozdnata država v Evropi, ki je zaradi številčnosti živalskih in rastlinskih vrst prepoznana kot »vroča« točka Evrope. Več kot tretjino ozemlja je uvrščeno pod omrežje Nature 2000, z namenom ohranjevanja biotske raznovrstnosti. Ker nam kvaliteta okolja v katerem živimo narekuje kvaliteto našega življenja, bi morala biti skrb za naravo in njene dobrine naša prioriteta. Z namenom ohranjanja narave so vzpostavljena tudi zavarovana območja in Krajinski park Goričko je eden izmed njih. Nastal je na pobudo lokalnega prebivalstva, z namenom zavarovanja naravnih vrednot, ohranitve biotske raznovrstnosti in z željo po razvoju območja. Pa vendar je slika o
zelenem in neokrnjenem Goričkem le marketinška floskula. Krajinski park Goričko se ne glede na status zavarovanega območja, sooča z ekološko kriminaliteto, ki je v Sloveniji in širom sveta rastoč problem in kliče po ukrepanju in preprečevanju le-te. Diplomsko delo obravnava ekološko kriminaliteto na področju Slovenije in njene oblike, zakonodajo na področju Krajinskega parka goričko in ukrepe, ki jih izvaja upravljalec parka ter podrobneje z ekološko kriminaliteto na področju Krajinskega parka Goričko. Z analizo statističnih podatkov o kaznivih dejanjih in prekrških je bilo ugotovljeno, da so najpogostejša kazniva dejanja zoper okolje, prostor in naravne dobrine na območju parka, kazniva dejanja nezakonitega lova, mučenja živali in obremenjevanja in uničevanja okolja. Izveden je bil tudi intervju s predstavniki lokalnih društev, ki je potrdil nizko stopnjo ekološke ozaveščenosti lokalnega prebivalstva. Ekološka ozaveščenost je prvi in izredno pomemben korak k spremembam na področju ravnanja z okoljem. Rešitve so tudi v strožjih in primernih sankcijah za kršitelje, uvedbi sorazmernih kazni v primerjavi z ostalimi oblikami kriminalitete in strožjih inšpekcijskih nadzorov v podjetjih, ustanovitvi specializirane enote za odkrivanje in preiskovanje ekološke kriminalitete, povečanju obsega površin namenjenih za ekološko pridelavo hrane, ter v raziskavah, ki bi s svojimi izsledki in orodji olajšali odkrivanje in preprečevanje ekološke kriminalitete. Keywords: ekološka kriminaliteta, kazniva dejanja, prekrški, ekološka ozaveščenost, Krajinski park Goričko, diplomske naloge Published in DKUM: 10.03.2025; Views: 0; Downloads: 56
Full text (1,19 MB) |
2. Problematika ekološkega ozaveščanja na razredni stopnji izobraževanja, v času dela na daljavo, na področju pomurja. : magistrsko deloKaja Premzel, 2022, master's thesis Abstract: Zaradi vedno večjega onesnaževanja in poseganja v naravo se svet sooča z okoljskimi problemi. Pomembno je, da se o varovanju okolja ozavešča že najmlajše generacije, ki bodo naredile spremembe in ohranjale okolje, v katerem bodo živele še naslednje generacije. Vsak posameznik se mora zavedati, da je prav on tisti, ki mora prevzeti odgovornost in spoštovati naravo, saj brez nje ne bi bilo nas in življenja na Zemlji. Ekološko ozaveščanje ima veliko vlogo pri razvoju takšnega razmišljanja, učenci pa znanje in vrednote pridobijo prek okoljskih projektov in delavnic, kjer spoznajo pomen varovanja narave. Med pandemijo covida-19 so se šole zaprle in učenci so se šolali doma, vendar pa se je ozaveščanje o varovanju okolja nadaljevalo tudi na daljavo.
V empiričnem delu smo prek spletne ankete raziskali, kakšno je zanimanje za varovanje okolja pri učiteljih razrednega pouka, saj imajo prav oni pomembno vlogo pri ozaveščanju učencev. Veliko vlogo pri ekološkem ozaveščanju predstavljajo tudi projekti, ki potekajo na šolah, zato nas je zanimalo, kakšna je vključenost osnovnih šol v okoljske projekte. Učitelji veliko novega znanja, idej in izkušenj pridobijo s sodelovanjem na konferencah, zato smo raziskali tudi, kako ocenjujejo svojo vključenost na konferencah, katerih tematika je varovanje okolja. Med raziskavo je potekalo šolanje na daljavo zaradi pandemije covida-19, zato smo med drugim raziskali, kakšne težave so imeli pri ozaveščanju o varovanju okolja v času dela na daljavo, katere načine ozaveščanja so ubrali, kako ocenjujejo poučevanje med delom na daljavo in kakšnih sprememb si želijo glede ekološkega ozaveščanja na šolah. Anketo je ustrezno izpolnilo 96 učiteljev razrednega pouka, ki poučujejo v Pomurju. Učitelji se največ vključujejo v različne okoljske akcije za varovanje okolja. Skoraj vsi učitelji, ki so bili anketirani, se strinjajo, da so s šolo in razredom vključeni v okoljske projekte za varovanje okolja, medtem ko se konferenc o varovanju okolja udeležuje manj kot polovica učiteljev razrednega pouka. Ugotovitve so pokazale, da večina učiteljev ni imela težav pri ozaveščanju o varovanju okolja v času dela na daljavo, ubrali pa so različne načine, kako učence ekološko ozaveščati. Učitelji so se v večini strinjali, da bi snov okoljske tematike bolje izpeljali v šoli. Se pa na splošno anketirani učitelji v večini strinjajo, da so potrebne spremembe glede ekološkega ozaveščanja na šolah. Keywords: ekološka ozaveščenost, okoljska vzgoja, trajnostni razvoj, šolanje na daljavo, okoljski projekti. Published in DKUM: 14.10.2022; Views: 689; Downloads: 103
Full text (2,20 MB) |
3. Ekološka ozaveščenost učiteljev prvega triletja osnovne šole v SlovenijiSara Krumpak, 2020, master's thesis Abstract: V naravi lahko vidimo, da je vse, kar le-ta vsebuje, v ravnovesju in da konec enega predstavlja začetek drugega. Del ekosistemov, skupnosti rastlin, živali in majhnih organizmov smo tudi mi, zato moramo to ravnovesje ceniti in zanj skrbeti. Treba se je izobraziti s ciljem, da razvijemo trajnostno mišljenje in trajnosten način življenja, kar se v veliki meri začne pri razvijanju ekološke pismenosti, in sicer učiteljev in učencev. Pri razvoju te pismenosti imajo velik pomen konkretne, izvenšolske izkušnje, saj je osnova vzgoje in izobraževanja za okolje nabiranje izkušenj v naravi. Neposredno doživljanje spodbuja učenje, krepi radovednost, razvija kreativnost in razumevanje same narave. Poučevanje učencev o okolju in za okolje je bistveno za njihov osebni razvoj. Vsi smo odvisni od okolja, zato mora biti naš življenjski namen preusmerjen na vzdrževanje in izboljševanje le-tega. Učitelji učence pripravljajo in ozaveščajo o okolju in pomenu njegovega ohranjanja in varovanja.
Učitelji imajo pri razvijanju ekološke ozaveščenosti učencev in samem pogledu na varovanje narave ključno vlogo, zato smo v empiričnem delu s pomočjo spletnega anketnega vprašalnika raziskali njihovo angažiranost, vključenost v dejavnosti za okolje, zanimanje za okolje in trajnostni razvoj ter njuno pomembnost, vključevanje določenih dejavnosti v pouk za boljše okoljsko izobraževanje svojih učencev, razmišljanje o izboljšanju stanja okoljskega izobraževanja za učence prvega triletja in izboljšanju ekološke ozaveščenosti učiteljev razrednega pouka. Anketni vprašalni sta izpolnila 202 učitelja prvega triletja osnovnih šol iz vseh dvanajstih regij Slovenije. Učitelji so v povprečju pokazali na visoko zanimanje za okolje, visoko so ocenjevali pomembnost okoljskega izobraževanja, kar se je kazalo pri rezultatih glede aktivnosti, ki jih vključujejo v pouk, za primerno okoljsko izobraževanje. Pokazali so, da se zavedajo pomembnosti ekološke ozaveščenosti ljudi v trenutnem svetu, kjer ima ključno vlogo za spodbujanje le-tega izobraževanje. Ugotovitve so prav tako pokazale raznolikost pri strinjanju oz. nestrinjanju glede potrebe po izboljšanju okoljskega izobraževanja za učence v prvem triletju kot tudi glede potrebe po izpopolnitvi ekološke ozaveščenosti učiteljev razrednega pouka v Sloveniji. Keywords: ekološka ozaveščenost, okoljsko izobraževanje, trajnostni razvoj, varovanje okolja Published in DKUM: 07.10.2020; Views: 1094; Downloads: 158
Full text (1,29 MB) |
4. EKOLOŠKA OZAVEŠČENOST MLADIH V OBČINI KOČEVJEPetra Zalar, 2016, bachelor thesis/paper Abstract: Podnebje, ki kroji življenjske razmere na površju Zemlje, kot je navedeno v (Walker 2005), se močno spreminja, predvsem v škodo človeštva. S svojimi dejavnostmi in posegi v naravo človek razmere celo poslabšuje. Znanost ugotavlja, da živi sedanje človeštvo v dobi, ko v naravi poteka proces izumiranja naravnih vrst, na ljudi pa pritiskajo bolezni in posledice onesnaževanja okolja. Sedaj človeštvo išče pot iz te okoljske in družbene krize, ker gre za njegov obstoj. Izhod je: treba je spremeniti odnos do narave, način gospodarjenja in družbeno ureditev, da bi nastale primerne razmere, v katerih bi se lahko obnavljala tako narava kot človeštvo. Že pri najmlajših je pomembno razvijati pozitiven odnos do okolja in poudariti potrebo sprejemanja navad v soglasju z okoljem. Ozaveščanje ima tako pomembno vlogo v skrbi za okolje. Pomembno je, da mladi že dovolj zgodaj začnejo prispevati k varčevanju in gospodarnemu ravnanju z naravnimi viri, skrbijo za ohranjanje okolja in zdravja in so usmerjeni k spremembam življenjskega sloga in prijaznim načinom zadovoljevanja potreb.
V diplomski nalogi so podana teoretična spoznanja globalnega stanja okolja, predstavljene so raziskave in ugotovitve ekološke ozaveščenosti, glede ločevanja in recikliranja odpadkov, varčevanja z energijo in pitno vodo mladih v občini Kočevje. Keywords: ekološka ozaveščenost, odpadki, mladi, občina Kočevje Published in DKUM: 13.10.2016; Views: 1698; Downloads: 123
Full text (1,20 MB) |
5. Ekološka vzgoja za prihodnostCarmen Rokavec, 2016, bachelor thesis/paper Abstract: Odpadki za Slovenijo in svet predstavljajo vedno večji problem. Načrtno se je treba čim prej ekološko ozavestiti in prispevati k varovanju okolja. Prav zaradi tega smo se odločili raziskati stanje ločevanja odpadkov v Vrtcu Mojca, Enota Muca. Izsledki ankete so pokazali, da poteka ločeno zbiranje odpadkov na zadovoljivi ravni. Ugotovili smo, da so se otroci ob naravoslovnih dejavnostih, pravljicah in ob igri začeli zavedati sebe in prispevati svoj delček k celoti. Dejstvo je, da starši in vzgojitelji učimo otroke in jih vzgajamo ekološko, velikokrat pa tudi otroci aktivno sodelujejo in opozorijo na storjene napake pri ločevanju ali ravnanju z odpadki.
V procesih ločevanja in recikliranja odpadkov ohranjamo naravne vire, varujemo naravo in industriji vračamo surovine za proizvodnjo novih izdelkov. Možnosti za napredek pri ločenem zbiranju so vedno na voljo. V prihodnosti je treba največ narediti na preprostem načelu, imenovanem manj je več. Manj proizvedenih odpadkov pomeni več možnosti za ohranitev naravnega okolja. Keywords: odpadki, ekološka ozaveščenost, varovanje okolja, ločevanje odpadkov, naravno okolje Published in DKUM: 05.10.2016; Views: 1358; Downloads: 124
Full text (1,32 MB) |
6. |
7. EKOLOŠKA OZAVEŠČENOST UČENCEV 4. IN 5. RAZREDA NA OSNOVNI ŠOLI TRŽIŠČENina Šinkovec, 2015, undergraduate thesis Abstract: POVZETEK
V diplomskem delu smo predstavili koncept vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj in koncept okoljske vzgoje kot del vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj. Predstavili smo vlogo šole in učiteljev pri izobraževanju za trajnostni razvoj. Ugotovili in ovrednotili smo pomen ekološke ozaveščenosti v vzgoji in izobraževanju za trajnostni razvoj.
Na osnovi analize pedagoške dokumentacije Osnovne šole Tržišče smo predstavili projekt Ekošola in njene težnje delovanja. Našteli in opisali smo eko dejavnosti in eko vsebine, ki sovpadajo z okoljskim vidikom trajnostnega razvoja in načeli vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj. Analizo eko dejavnosti smo izvedli s pomočjo koordinatorice Osnovne šole Tržišče. Izvedli smo analizo Učnega načrta za Naravoslovje in tehniko za 4. in 5. razred osnovne šole z vidika vsebin okoljske vzgoje in načel vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj v sklopu Smernic vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj, izdanih 2007 pri Ministrstvu Republike Slovenije za šolstvo in šport. Rezultati analize so pokazali dobro zastopanost učnih ciljev z okoljskega vidika, a so ti vsebinsko preozko zastavljeni. Ugotavljamo, da je vključevanje okoljskih vsebin trajnostnega razvoja v učenje in poučevanje v veliki meri odvisno od učiteljevega znanja, osebne ozaveščenosti in lastne angažiranosti. Preučili smo pomen učnega predmeta Naravoslovje in tehnika v 4. in 5. razredu osnovne šole za izobraževanje za trajnostni razvoj. V zaključnem delu diplomskega dela smo izvedli raziskavo o ekološki ozaveščenosti med učenci 4. in 5. razreda OŠ Tržišče v šolskem letu 2013/14. V intervjuju smo se osredotočili na ekološke vsebine, ki kažejo njihovo raven ekološke ozaveščenosti. Keywords: okoljska vzgoja, ekološka ozaveščenost, ekošola, razredni pouk, načela vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj, trajnostni razvoj Published in DKUM: 08.12.2015; Views: 3271; Downloads: 268
Full text (1,64 MB) |
8. MODEL UPORABE INFORMACIJSKE TEHNOLOGIJE (IT) ZA OZAVEŠČANJE IN STIMULIRANJE PREBIVALCEV OBČINE LITIJA ZA LOČENO ZBIRANJE KOMUNALNIH ODPADKOVPrimož Lambergar, 2012, master's thesis Abstract: Magistrsko delo opredeljuje področje ločenega zbiranja komunalnih odpadkov. Občina Litija že ima vzpostavljen sistem ločenega zbiranja komunalnih odpadkov, ekološke otoke, vendar je količina zbranih ločenih frakcij premajhna, zaradi slabe ozaveščenosti prebivalcev in sistema zaračunavanja storitve, ki občanov ne stimulira. Zato se število mešanih komunalnih odpadkov povečuje, oddane ločeno zbrane frakcije pa se z leti od uveljavitve ekoloških otokov ne povečujejo in ne napredujejo s smernicami Evropske unije. Zbranih frakcij je enostavno premalo.
Zato je magistrska naloga osredotočena na izboljšavo zavesti občanov in njihovo stimuliranje. Vpeljava IT aplikativnega programa Potko bi pripomogla k obveščanju, ozaveščanju občanov glede pomembnosti ločevanja odpadkov na samem izvoru, v gospodinjstvu in tudi k stimuliranju ločevanja. Magistrsko delo poda rešitev uveljavitve sistema zbiranja ločenih frakcij na izvoru, v gospodinjstvu in uveljavitve stimulacijske sheme plačevanja odvoza odpadkov po dejansko odloženi količini. Keywords: - IT
- ekološka ozaveščenost
- komunalni odpadki
- ločeno zbiranje
- RFID tehnologija Published in DKUM: 21.01.2013; Views: 1691; Downloads: 148
Full text (1,50 MB) |
9. ALTERNATIVNI VIRI ENERGIJE IN NJIHOVA UPORABA V INDIVIDUALNI GRADNJI OBJEKTOVGregor Škratek, 2010, undergraduate thesis Abstract: Pod pojmom alternativni viri energije označujemo vse oblike in načine koriščenja energije, ki so obnovljivi in so alternativa obstoječim konvencionalnim oblikam. V to skupino v osnovi prištevamo sončno, vetrno, vodno, geotermalno in energijo biomas. Vse te postajajo tudi vedno pomembnejše in dostopnejše običajnemu človeku, saj si bo moral v prihodnosti v svojem bivališču zagotavljati dobršno mero lastne energije. Pri tem bo moral spremeniti svoj način mišljenja in graditi energetsko varčnejše objekte, da bo v večji meri zadovoljeval energetske potrebe za svoje bivanje, V takšnih objektih bo potreba po energiji nepredstavljivo manjša, kot je to v klasičnih gradnjah s konca sedemdesetih let prejšnjega stoletja. Ta diplomska naloga predstavlja, katere oblike energije koristiti in na kakšen način. Ko se ozremo v nebo, se nam oblika energije, ki bo v prihodnosti zagotavljala energetsko preskrbo hiš, ponuja kar sama od sebe — sonce. Da diplomsko delo ne bi samo predstavilo oblik koriščenja alternativnih virov energije in podalo primer takšnega koriščenja, je bila v okviru tega diplomskega dela izvedena tudi anketa med učitelji tehnike in tehnologije v osnovnih šolah o tem, kako bi te vsebine lahko prenesli v šolski kurikulum in z okoljsko vzgojo in smotrno energetsko gradnjo ozavestili šolajoče se generacije. Keywords: Alternativni viri energije, energetsko varčne hiše, naturacentrični pristop, ekološka ozaveščenost, šolski kurikulum. Published in DKUM: 24.12.2010; Views: 5548; Downloads: 740
Full text (3,69 MB) |