1. EKOLOŠKA OZAVEŠČENOST UČENCEV 4. IN 5. RAZREDA NA OSNOVNI ŠOLI TRŽIŠČENina Šinkovec, 2015, undergraduate thesis Abstract: POVZETEK
V diplomskem delu smo predstavili koncept vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj in koncept okoljske vzgoje kot del vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj. Predstavili smo vlogo šole in učiteljev pri izobraževanju za trajnostni razvoj. Ugotovili in ovrednotili smo pomen ekološke ozaveščenosti v vzgoji in izobraževanju za trajnostni razvoj.
Na osnovi analize pedagoške dokumentacije Osnovne šole Tržišče smo predstavili projekt Ekošola in njene težnje delovanja. Našteli in opisali smo eko dejavnosti in eko vsebine, ki sovpadajo z okoljskim vidikom trajnostnega razvoja in načeli vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj. Analizo eko dejavnosti smo izvedli s pomočjo koordinatorice Osnovne šole Tržišče. Izvedli smo analizo Učnega načrta za Naravoslovje in tehniko za 4. in 5. razred osnovne šole z vidika vsebin okoljske vzgoje in načel vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj v sklopu Smernic vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj, izdanih 2007 pri Ministrstvu Republike Slovenije za šolstvo in šport. Rezultati analize so pokazali dobro zastopanost učnih ciljev z okoljskega vidika, a so ti vsebinsko preozko zastavljeni. Ugotavljamo, da je vključevanje okoljskih vsebin trajnostnega razvoja v učenje in poučevanje v veliki meri odvisno od učiteljevega znanja, osebne ozaveščenosti in lastne angažiranosti. Preučili smo pomen učnega predmeta Naravoslovje in tehnika v 4. in 5. razredu osnovne šole za izobraževanje za trajnostni razvoj. V zaključnem delu diplomskega dela smo izvedli raziskavo o ekološki ozaveščenosti med učenci 4. in 5. razreda OŠ Tržišče v šolskem letu 2013/14. V intervjuju smo se osredotočili na ekološke vsebine, ki kažejo njihovo raven ekološke ozaveščenosti. Keywords: okoljska vzgoja, ekološka ozaveščenost, ekošola, razredni pouk, načela vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj, trajnostni razvoj Published in DKUM: 08.12.2015; Views: 3271; Downloads: 262
Full text (1,64 MB) |
2. VKLJUČEVANJE VZGOJNO IZOBRAŽEVALNIH USTANOV V PROGRAM TRAJNOSTNEGA RAZVOJAEva Šturm, 2015, bachelor thesis/paper Abstract: Program Ekošola je mednarodno uveljavljen program okoljske vzgoje in izobraževanja, namenjen spodbujanju in večanju ozaveščenosti o trajnostnem razvoju med otroki, učenci, dijaki in študenti z njihovim vzgojno izobraževalnim programom ter z udejstvovanjem v lokalni skupnosti in širše. Cilj diplomskega dela je dokazati, da program Ekošola pomaga spodbujati zdravo življenje in večjo skrb za okolje, v katerem živimo, ter da obstoječe članice programa pogosteje izvajajo aktivnosti kot nečlanice. Zato smo opravili raziskavo, ki smo jo ločili v dve skupini, in sicer na članice in nečlanice programa Ekošola. Pripravili smo dva vprašalnika, ki smo ju razposlali na izobraževalne ustanove po vseh regijah Slovenije. Z raziskavo smo ugotovili, da so pri večini aktivnosti bolj dejavne članice programa Ekošola, ki jim skrb za varovanje okolja tudi več pomeni. Na podlagi rezultatov raziskave predlagamo, da se v izobraževalnih ustanovah izvaja več aktivnosti, ki učijo o pomembnosti varovanja okolja in s tem pripomorejo k skrbi za kakovost življenja nas in naših naslednikov. Keywords: program Ekošola, trajnostni razvoj, varovanje okolja, izobraževanje Published in DKUM: 09.09.2015; Views: 1410; Downloads: 114
Full text (2,03 MB) |
3. Ali program Ekošola prispeva k odgovornejšemu ravnanju učencev tretjega triletja?Katja Potočnik, Nika Golob, Darinka Sikošek, 2010, original scientific article Abstract: Okoljska vzgoja z vse večjim ozaveščanjem o okoljskih problemih in grožnjah o uničenju našega planeta Zemlje pridobiva čedalje pomembnejšo vlogo v vzgojno-izobraževalnem sistemu tako v svetu kot v Sloveniji. Osrednja tema članka se nanaša na raziskovanje odgovornega ravnanja učencev ekošol in šol, ki niso v projektu Ekošola, do okolja in njihovega okoljskega vpliva na starše oziroma na njihovo družino. Izvedena je bila anketa na treh osnovnih šolah v Sloveniji. Rezultati raziskave nakazujejo na dobro okoljsko ozaveščenost in posledično v večini primerov odgovorno ravnanje osnovnošolcev do okolja. Učenci večinoma ne vplivajo na ravnanje staršev do okolja, saj jih veliko meni, da starši pogosto ravnajo odgovorno do okolja, in prav družina je tista, ki je po njihovem mnenju glavni dejavnik vplivanja na razvijanje njihove pozitivne zavesti do okolja. Osnovna šola, bodisi Ekošola bodisi Zdrava ali katera koli druga šola, spodbuja razvoj odgovorne, okolju prijazne osebe in le v sodelovanju s starši so lahko dolgoročni cilji tudi doseženi. Keywords: vzgoja in izobraževanje, okoljska vzgoja, trajnostni razvoj, ekošola, osnovne šole Published in DKUM: 10.07.2015; Views: 2669; Downloads: 164
Full text (138,07 KB) This document has many files! More... |
4. |
5. SKRB ZA ČISTO OKOLJE Z VIDIKA UČENCEV II. TRILETJA, KI OBISKUJEJO EKOŠOLE NA PODROČJU PREKMURJASaša Markoja, 2013, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo je sestavljeno iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu so predstavljeni glavni ekološki problemi današnjega časa, kot so: onesnaženost zraka, vode, tal, problemi z odpadki, ozonska luknja, povečan učinek tople grede in kisli dež. Poiskali smo tudi različne rešitve, kako bi lahko zmanjšali te probleme. Predstavili smo tudi mednarodno uveljavljen projekt Ekošola kot način življenja, katerega namen je razvijanje in spodbujanje ekološke ozaveščenosti v šolah, izvajanje številnih dejavnosti v okviru pouka in tudi izven ter odgovorno ravnanje z okoljem.
V empiričnem delu diplomske naloge smo ugotavljali, kakšna je skrb za okolje učencev, ki obiskujejo ekošole. Raziskavo smo izvedli med učenci četrtega, petega in šestega razreda osnovnih šol v Prekmurju. Od tega sta bili dve šoli mestni in dve primestni. Ugotovili smo, da učenci v večji meri dobro poznajo izraz ekošola in da največ informacij o onesnaževanju okolja dobijo na televiziji in spletnih straneh. Izkazalo se je, da so varčni tudi pri ravnanju z vodo in električno energijo, večina učencev doma tudi ločuje odpadke. Učenci zelo dobro poznajo dejavnosti za ohranjanje čistega okolja, ki se izvajajo na šolah, in večini učencev se zdi pomembno, da obiskujejo šolo, ki je ekošola. Keywords: ekošola, ekološki problemi, varovanje okolja, osnovna šola, razredna stopnja Published in DKUM: 05.12.2013; Views: 2023; Downloads: 214
Full text (2,10 MB) |
6. DEJAVNOSTI OKOLJSKE VZGOJE V PRVEM TRILETJU OSNOVNE ŠOLE - ESTETSKO DOŽIVLJANJE NARAVE IN DELOVNE OBVEZE V NJEJAriana Prelog, 2011, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo z naslovom Dejavnosti okoljske vzgoje v prvem triletju osnovne šole – estetsko doživljanje narave in delovne obveze v njej je razdeljeno na dva dela: teoretični in empirični del.
V prvem delu smo obširno predstavili globalno stanje okolja in okoljsko vzgojo. Pregledali smo vseh šest nacionalnih učnih načrtov za pouk v prvem triletju osnovne šole in izpisali cilje, ki so v povezavi z okoljsko vzgojo. Podrobneje smo raziskali dve področji, in sicer estetsko doživljanje narave in delovne obveze v njej.
V drugem delu diplomskega dela predstavljamo rezultate in ugotovitve empirične raziskave (vanjo je bilo vključenih 823 učencev in 56 učiteljic mariborskih osnovnih šol), s katero smo želeli ugotoviti delež okoljskih aktivnosti v procesu načrtovanja in izvajanja rednega vzgojno-izobraževalnega dela v prvem triletju ter vplivu le-teh na popoldanske okoljske aktivnosti učencev. Ugotovili smo, da učiteljice pogosto načrtujejo in izvajajo dejavnosti estetskega doživljanja narave, učenci pa najraje (93,8 %) v prostem času posežejo po izdelovanju izdelkov iz naravnih materialov. Pri dejavnostih delovnih obvez učiteljice v procesu načrtovanja in izvajanja vzgojno-izobraževalnega dela niso naklonjene obiranju sadja in zelenjave ter čiščenju snega; več kot tri četrtine učencev (76,4 %), tako deklic kot dečkov, pa v prostem času rado poseže po teh dejavnostih. Keywords: ekologija, okolje, okoljska vzgoja, nacionalni učni načrt, projekt Ekošola kot način življenja, delovne obveze v naravi, estetske dejavnosti v naravi Published in DKUM: 17.06.2011; Views: 3370; Downloads: 232
Full text (2,69 MB) |
7. VPLIV EKOVRTCA NA ZDRAVO PREHRANJEVANJESara Frece, 2011, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo z naslovom »Vpliv Ekovrtca na zdravo prehranjevanje« sestavljata teoretični in empirični del. V teoretičnem delu smo podrobno predstavili program Ekovrtca ter njegove cilje in načela ter projekt »Zdravo življenje« in njegove vsebine v Šentjurskem vrtcu. Zbrali smo tudi podatke o zdravem načinu prehranjevanja.
V empiričnem delu smo opisali rezultate raziskave, ki smo jo izvedli z anketnim vprašalnikom. V raziskavi je sodelovalo 33 staršev otrok, ki obiskujejo enoti Blagovna in Ponikva vrtca Šentjur. Z raziskavo smo želeli ugotoviti, ali so starši seznanjeni s projektom Ekovrtca in njegovimi cilji, ali se starši zavedajo pomembnosti vpliva prehranjevanja na otrokovo zdravje, ali projekt Ekovrtca s svojimi cilji in vsebinami pripomore k oblikovanju dobrih prehranjevalnih navad in ali otroci izkušnje o zdravem načinu življenja, ki jih pridobijo v vrtcu, prenašajo v domače okolje.
Rezultati ankete kažejo, da starši otrok, ki so vključeni v program Ekovrtca, slednjega sicer poznajo, vendar niso ustrezno seznanjeni z njegovimi cilji in vsebinami. Starši se zavedajo vpliva prehrane na otrokovo zdravje ter ocenjujejo, da program Ekovrtca s svojimi cilji in vsebinami pripomore k oblikovanju dobrih prehranjevalnih navad ter da otroci prenašajo izkušnje o zdravem načinu življenja, ki jih pridobijo v vrtcu, v domače okolje. Keywords: Predšolski otrok, Ekošola, Ekovrtec, zdrava prehrana, projekt »Zdravo življenje«. Published in DKUM: 04.04.2011; Views: 2387; Downloads: 167
Full text (1,64 MB) |
8. GLOBALNO SEGREVANJE OZRAČJA IN VLOGA EKOŠOLAndrejka Klajžar, 2009, undergraduate thesis Abstract: V teoretičnem delu diplomske naloge je predstavljen problem globalnega segrevanja ozračja, njegove posledice ter ukrepi, ki ga blažijo. Podrobno je prikazan tudi projekt Ekošola kot način življenja, v katerega se vključuje vedno več slovenskih osnovnih šol. V empiričnem delu je narejena raziskava med učenci petega razreda osnovnih šol, ki so vključene v projekt Ekošola kot način življenja, ter učenci šol, ki niso vključene v ta projekt. Namen raziskave je ugotoviti, ali so učenci ekošol bolj ozaveščeni o problemu globalnega segrevanja kot učenci neekošol ter kako se razlikujejo njihove aktivnosti v smislu blaženja podnebnih sprememb. Predvsem pa smo želeli raziskati, ali šole skupaj z učenci, ki so vključeni v ta projekt, izvajajo razne dejavnosti vezane na problem globalnega segrevanja in s tem pripomorejo k blaženju podnebnih sprememb. Pri raziskovalnem delu smo uporabili deskriptivno metodo empiričnega pedagoškega raziskovanja. Rezultate smo razdelili v tri sklope. V prvem sklopu smo želeli proučiti ozaveščenost učencev o globalnem segrevanju. V drugem sklopu, aktivnosti učencev, smo želeli ugotoviti v kolikšni meri učenci uporabljajo to znanje in ga vključujejo v aktivnosti. V tretjem sklopu, ukrepi šole, pa smo želeli proučiti, v kolikšni meri se ekošole vključujejo v dejavnosti, vezane na globalno segrevanje. V okviru prvega sklopa smo ugotovili, da so učenci ekošol bolj ozaveščeni o problemu globalnega segrevanja ozračja, saj so v večini prepoznali njegove vzroke in potrebne ukrepe za njegovo blaženje. V okviru drugega sklopa so nam rezultati raziskave pokazali, da učenci ekošol malo bolj skrbijo za čisto okolje v okolici šole. Ugotovili smo tudi, da učenci mestnih šol bolje skrbijo za ločevanje odpadkov doma kot učenci podeželskih šol. V tretjem sklopu pa smo ugotovili, da ekošole ponujajo svojim učencem več dejavnosti, ki so vezane na ekološke vsebine, kot so npr. predavanja, ogledi dokumentarnih filmov, ekodnevi in ekotedni, ter razni drugi projekti vezani na globalno segrevanje. Keywords: globalno segrevanje ozračja, onesnaževanje okolja, odpadki, ekošola Published in DKUM: 23.12.2009; Views: 4799; Downloads: 523
Full text (5,11 MB) |
9. ODGOVORNO RAVNANJE OSNOVNOŠOLCEV DO OKOLJAKatja Potočnik, 2009, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu so predstavljene glavne karakteristike okoljske vzgoje in bistveni elementi njenega vpeljevanja v osnovne šole. Opisan je koncept trajnostnega razvoja, ki se kot vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj vse bolj uveljavlja v slovenskih šolah. Povzete so tudi glavne značilnosti mednarodnega projekta Ekošola tako po svetu kot tudi pri nas in njegove prednostne naloge v programu osnovne šole. Osrednja tema se nanaša na raziskovanje odgovornega ravnanja učencev ekošol in šol, ki niso v projektu Ekošola, do okolja in njihovega okoljskega vpliva na starše oziroma njihovo družino. Izvedeni so bili anketa, ki je bila zasnovana na vzorcu 120 osnovnošolcev dveh ekošol in ene šole, ki ni vključena v projekt Ekošola, in dva intervjuja s koordinatoricama ekošol. Rezultati raziskave nakazujejo na dobro okoljsko osveščenost in posledično v večini primerov odgovorno ravnanje osnovnošolcev do okolja. Učenci večinoma ne vplivajo na ravnanje staršev do okolja, saj jih veliko meni, da starši pogosto ravnajo odgovorno do okolja in prav družina je tista, ki je po njihovem mnenju glavni dejavnik vplivanja na razvijanje njihove pozitivne zavesti do okolja. Osnovna šola, bodisi Ekošola bodisi Zdrava ali katera druga šola, spodbuja razvoj odgovorne, okolju prijazne osebe in le v sodelovanju s starši so lahko dolgoročni cilji tudi doseženi. Keywords: okoljska vzgoja, trajnostni razvoj, vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj, ekošola Published in DKUM: 11.09.2009; Views: 3960; Downloads: 545
Full text (2,62 MB) |
10. MOŽNOSTI OBLIKOVANJA ODNOSA OSNOVNOŠOLCEV DO NARAVE V ČASU POUKAPolona Celan, 2009, undergraduate thesis Abstract: V diplomski nalogi Možnosti oblikovanja odnosa osnovnošolcev do narave v času pouka so v teoretičnem delu predstavljeni bistveni problemi današnjega stanja okolja tako v svetu kot Sloveniji, ter kako lahko onesnaževanje vpliva na zdravje ljudi, predvsem otrok. Predstavljen je projekt Ekošola kot projekt Evropske unije in projekt Ekošola kot način življenja, ki se izvaja v Sloveniji in vključuje v vzgojno-izobraževalni sistem okoljsko osveščanje in izobraževanje že pri majhnih otrocih.
V empiričnem delu diplomske naloge smo raziskovali odnos osnovnošolcev do narave. Odnos do narave smo ugotavljali pri anketiranih učencih na naslednjih področjih: znanje in vedenje o ekologiji, igre v naravi, rekreacija v naravi, izvajanje delovnih obvez v naravi, soočanje z nevarnostmi narave in izvajanje dejavnosti, ki razvijajo estetski odnos do narave. Rezultati raziskave so pokazali, da anketirani učenci vedo mnogo o ekologiji, saj veliko časa preživijo v naravi in tako ustvarjajo do nje pozitiven odnos. To se kaže predvsem v tem, da se kar 91 % anketiranih učencev udeležuje čistilnih akcij v okolici šole.
Keywords: stanje okolja, bolezni otrok, ekošola, ekošola kot način življenja, odnos osnovnošolcev do narave. Published in DKUM: 11.06.2009; Views: 3515; Downloads: 208
Full text (817,74 KB) |