1. Izdelava senzorične table za 1. in 2. starostno obdobje ter odziv predšolskih otrok na njeno praktično uporabo : diplomsko deloUrška Čeh, 2024, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo obsega obravnavo pomena igre in igrač za predšolske otroke. Namen diplomskega dela je izdelava senzorične table, ki bi bila primerna tako za 1. kot 2. starostno obdobje. Izdelana igrača bo nekaj časa prisotna v vrtcu. Na podlagi opazovanja igre z didaktično igračo bomo glede na vnaprej zapisane postavke ocenjevali njeno uporabo. Z diplomsko nalogo želimo namreč predstaviti izdelavo didaktične igrače, ki bi pozitivno vplivala na razvoj različnih področij pri otroku, ob tem pa bi tudi staršu nudila različne možnosti in ideje za lastno oblikovanje težavnih nalog na osnovi igre.
V teoretičnem delu je predstavljen pomen igre in igrač za otroka. Pozornost smo namenili tudi vlogi odraslega, predvsem pri pomembnosti izbire in nakupovanja igrač. Vse igrače niso vedno primerne za otroka. Za njegov razvoj so dobre le tiste, ki upoštevajo kriterije dobre igrače, kar je v nadaljevanju tudi predstavljeno.
V empiričnem delu smo se posvetili izdelavi senzorične table, kjer smo poskušali upoštevati vse vidike dobre igrače. Le-to smo preizkusili v vrtcu in jo ocenili na podlagi vnaprej zapisanih postavk. S tem smo analizirali izdelano didaktično igračo. Keywords: igra, didaktična igrača, predšolski otroci, senzorična tabla, učenje Published in DKUM: 02.04.2024; Views: 228; Downloads: 30 Full text (1,65 MB) |
2. Didaktične igre v kontekstu izvedbe eksperimentalnega dela znotraj tematskega sklopa pojavi pri predmetu naravoslovje in tehnika v 5. razredu osnovne šole : magistrsko deloSara Timošek, 2023, master's thesis Abstract: V magistrskem delu želimo pokazati, da se lahko didaktične igre uporabljajo tudi pri predmetu naravoslovje in tehnika, zato smo preuredili igro človek ne jezi se v didaktično igro, pri kateri učenci na koncu izdelajo izdelek. To didaktično igro predstavimo v praktičnem delu, kjer analiziramo tudi rezultate, pridobljene s to igro. V teoretičnem delu pa smo analizirali igro, didaktične igre, kateri so sodobni pristopi poučevanja, konstruktivistično, izkustveno, inovativno ter sodelovalno učenje ter kaj je motivacija, kakšna je notranja ter kakšna je zunanja motivacija. V magistrsko delo smo vključili tudi naravoslovno-tehnični sklop ter geografski sklop, kjer smo opisali savinjsko regijo ter šole v savinjski regiji. V raziskavi, ki je opisana v empiričnem delu, smo s pomočjo ankete, ki je bila izvedena na vzorcu enaintridesetih učiteljev petih razredov osnovnih šol v savinjski regiji, pridobili rezultate, ki so nam pokazali, da didaktične igre pripomorejo k lažjemu usvajanju učne vsebine iz tematskega sklopa pojavi ter da so pomoč pri izdelovanju izdelka pri tehniki. Z raziskavo smo nadalje ugotovili, da imajo didaktične igre vpliv na interes za predmet naravoslovje in tehnika ter da pripomorejo k trajnostnemu znanju učencev. Te rezultate smo podprli z izvedbo didaktične igre, ki se je navezovala na tematski sklop pojavi in se osredotočala na temo veter in izdelovanje zmaja. Keywords: Igra, didaktična igra, naravoslovje in tehnika, tematski sklop pojavi, izdelovanje zmaja. Published in DKUM: 19.12.2023; Views: 437; Downloads: 85 Full text (6,08 MB) |
3. Spoznavanje človeškega telesa s pomočjo didaktičnih iger v vrtcuSaša Bradaškja, 2019, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo z naslovom Spoznavanje človeškega telesa s pomočjo didaktičnih iger v vrtcu, je sestavljeno iz teoretičnega dela, praktične zbirke didaktičnih iger in empiričnega dela. Didaktična igra vsebuje tri različne verzije igre, ki so prilagojene glede na starost otrok, sposobnosti in znanje. Skozi igro otrok podrobneje spozna človeška čutila. V teoretičnem delu predstavimo pomen naravoslovja v vrtcu, definicije in vlogo igre v otroštvu, podrobneje raziščemo didaktične igre, pojasnimo vlogo odraslega pri igri, podamo informacije o čutilih in razvoju zaznavanja ter mejnike pri razvoju otroka.
Didaktično igro smo preizkusili v vrtcu Pobrežje. V raziskavi so sodelovali sto trije otroci, stari od tri do šest let. Od tega je bilo oseminštirideset dečkov in petinpetdeset deklic. Na podlagi obdelanih podatkov, smo ugotovili, da se pri igri ne glede na spol, starost, osebnostne značilnosti ali znotraj skupine igralcev, ne pojavljajo statistično značilne razlike. S tem lahko potrdimo, da je oblikovana naravoslovna didaktična igra uporabna kot metoda za učenje o čutilih v predšolskem obdobju. Ugotavljamo, da igra dovoljuje iskanje različnih odgovorov, zato je primerna za uporabo na več področjih ter, da ima pomembno vlogo tudi vzgojitelj, ki otroke skozi postopek vodi. Keywords: naravoslovna didaktična igra, čutila, predšolski otrok Published in DKUM: 11.05.2021; Views: 1925; Downloads: 296 Full text (1,25 MB) |
4. Spoznavanje vremenskih pojavov z didaktično igro v vrtcuSanja Vodan, 2021, undergraduate thesis Abstract: Pomembno je, da otroke spodbujamo k raziskovanju narave, saj je srečanje z naravo bistvenega pomena za otroke. Dandanes se otroci premalo srečujejo z naravo, vremenskimi pojavi in naravoslovnimi eksperimenti v vrtcu . Namen diplomskega dela je, pripraviti in preizkusiti eksperimente o vremenskih pojavih v vrtcu ter preveriti pridobljeno znanje otrok s pomočjo izdelane didaktične igre. Otroci so tri dni spoznavali pet vremenskih pojav: slano, dež, tornado, mavrico in meglo. Kasneje so preko didaktične igre utrdili znanje. Didaktična igra je bila preizkušena z 20 otroki (12 deklic in 8 dečkov), starih 5 let, ki so igro igrali razdeljeni po skupinah. Pri didaktični igri so bila vprašanja vezana na pogovor in predstavljene eksperimente. Cilje, ki smo si jih zastavili v začetku diplomske naloge, torej da otrok spoznava vremenske pojave, otrok razume nastanek vremenskih pojavov, otrok opisuje vremenske pojave smo uresničili.. Pri opazovanju in sodelovanju otrok smo ugotovili, da so dečki pokazali več zanimanja za vremenske pojave kot deklice. Po izvedbi ocenjujemo, da so izbrani eksperimenti in izdelana didaktična igra ustrezni in primerni za predšolske otroke. Keywords: vremenski pojavi, otrok, didaktična igra, eksperiment Published in DKUM: 12.02.2021; Views: 2005; Downloads: 418 Full text (2,17 MB) |
5. Didaktične igre pri izbranih sklopih predmeta spoznavanja okoljaAnja Tajnik, 2020, master's thesis Abstract: Učni načrt in didaktična priporočila za pouk predmeta spoznavanje okolja izhajajo iz konstruktivistične teorije učenja in poučevanja. S konstruktivistično teorijo učenja in poučevanja so se pričeli ukvarjati že Dewey, Piaget, Vigotski in Bruner. V magistrskem delu podrobneje predstavljamo izkustveno učenje, ki ga David Kolb razlaga kot kontinuiran proces učenja, zasnovanega na znanju in izkušnjah, ki jih že imamo. Kadar se pri podajanju novih idej ne navezujemo na neke pridobljene izkušnje posameznika, procesa učenja ne moremo izvesti uspešno. Pod izkustveno učenje uvrščamo tudi metodo didaktične igre, ki jo z vsemi značilnostmi predstavljamo v magistrskem delu. Didaktična igra, za razliko od spontane otroške igre, sledi določenim ciljem, ki so znani in poznani pred pričetkom igre.
V praktičnem delu magistrskega dela smo izdelali didaktične igre za tri tematske sklope predmeta spoznavanje okolja. Tematski sklopi, ki smo jih izbrali, so: čas, skupnost in prostor. Igre so znotraj posameznega sklopa razdelane za vseh pet etap pouka. Za vsako igro smo opredelili razred, za katerega je igra primerna, določili vrsto didaktične igre, globalne in operativne cilje, ki smo jih razdelili na izobraževalne kognitivne učne cilje, vzgojne, afektivne učne cilje in psihomotorične učne cilje. Za vsako posamezno igro smo na koncu dodali tudi navodila za uporabo in primer poteka didaktične igre. Glavni cilj našega magistrskega dela je, da bi učencem na zanimivejši in bolj aktiven način podajali znanje ter spodbudili učitelje, da bi v svoj pouk spoznavanja okolja večkrat in bolj pogosto vključevali didaktične igre. Keywords: spoznavanje okolja, igra, didaktična igra, izkustveno učenje Published in DKUM: 13.11.2020; Views: 1588; Downloads: 352 Full text (1,91 MB) |
6. Igra dama kot didakitčna igra za utrjevanje poštevankeJulija Viličnjak, 2018, master's thesis Abstract: V magistrskem delu se ukvarjamo s problemom, kako dolgotrajno ponavljanje poštevanke pri pouku matematike narediti zanimivejše za učence ter pri tem uporabiti didaktično igro, ki bi izhajala iz tradicionalne igre dama. S takšno didaktično igro bi namreč dosegli več matematičnih učnih namenov, in sicer bi učenci z njo utrjevali poštevanko, hkrati pa bi razvijali tudi strateško mišljenje, ki spodbuja reševanje problemov.
V teoretičnem delu je tako na kratko predstavljena didaktična igra ter predvsem njena uporaba pri pouku matematike. Kot podlaga za nastanek nove didaktične igre pa je v teoretičnem delu predstavljena tudi igra dama, za katero bi lahko rekli, da je sama po sebi tako tradicionalna kot tudi didaktična igra. Dama je namreč strateška igra, preko katere igralci razvijajo strateško mišljenje, ki pripomore k boljšemu razvoju kritičnega mišljenja. Tako je že sama tradicionalna oblika te igre lahko uporabna kot didaktična igra pri pouku matematike, saj z njo uresničujemo enega izmed splošnih učnih ciljev matematike, in sicer razvoj kritičnega mišljenja.
Za potrebe magistrskega dela je nastala preoblikovana različica dame, in sicer igra dapoma. Novonastala igra je didaktična igra za utrjevanje poštevanke, zato je primerna za šolsko uporabo od 3. razreda dalje. V magistrskem delu je natančno opisan postopek izdelave te didaktične igre, ki je, za lažje razumevanje, opremljen tudi s slikovnim materialom. Natančno pa so opredeljena tudi pravila igre in nekateri pomembni koraki v sami igri.
Skozi magistrsko delo so tako predstavljene pomembne ugotovitve o didaktičnih igrah pri pouku matematike, o strateških igrah ter o predelavi tradicionalnih iger v didaktične igre, še posebej v didaktične igre za utrjevanje poštevanke. Keywords: matematika, igra, didaktična igra, poštevanka, strateško mišljenje, dama Published in DKUM: 20.11.2018; Views: 2594; Downloads: 347 Full text (5,58 MB) |
7. Učinek didaktične igre medvedek Vsevedek na razvoj socialnih veščin vezanih na komunikacijoŠpela Petrovič, 2018, undergraduate thesis Abstract: V teoretičnem delu diplomske naloge smo predstavili socialni razvoj in komunikacijo otrok, dva izmed ključnih dejavnikov za uspešno socializacijo ter kasnejši napredek otrok. Ob tem smo izpostavili pomen igre, osrednjega sredstva za učenje v predšolskem obdobju, ki ga lahko uporabljamo tudi za učenje veščin socialne komunikacije. V praktičnem in empiričnem delu smo raziskali učinek didaktične igre medvedek Vsevedek. Igro smo izdelali sami in pri tem premišljeno vključili želene elemente raziskovanja, tj. spremljanje napredka otrok v verbalni, neverbalni in simbolni komunikaciji ter spremljanje izboljšanja njihove pozornosti. V raziskavi je sodelovalo 17 otrok, starih med 5 in 6 let. Rezultati so pokazali, da so izboljšali svoje veščine pri vseh merjenih postavkah. S testiranjem vseh otrok v skupini pred in po uporabi igre smo ugotovili, da so najvišje povprečne vrednosti pri verbalni, neverbalni in simbolni komunikaciji izkazovali pri zadnjem testiranju. Otroci so tako izboljšali sposobnosti verbalnega opisovanja pojmov, ki so jih predstavili bolj podrobno in na več različnih načinov. Pri neverbalni komunikaciji so uporabljali več kompleksnih gibov, ki so jih povezovali v celoto. Tudi pri simbolni komunikaciji oz. risanju smo zaznali več podrobnosti, saj so otroci v risbe vložili več truda. Podobne rezultate je pokazala tudi analiza elevacijskega vprašalnika za strokovne delavke, ki so ves čas opazovale potek raziskovanja v skupini. Rezultati so pomembni zlasti iz vidika uporabe družabnih iger za razvoj posameznih veščin, vezanih na socialno komunikacijo. Keywords: socialne veščine, komunikacija, didaktična igra, predšolska vzgoja, metode Published in DKUM: 24.09.2018; Views: 1446; Downloads: 177 Full text (3,06 MB) |
8. Kako z didaktično igro otroku približati temo o smrti in žalovanjuSanja Stanković Petrović, 2017, undergraduate thesis Abstract: V diplomski nalogi predstavljamo smrt in žalovanje kot pomembno temo, ki je del vzgoje in izobraževanja otrok v predšolskem obdobju. V teoretičnem delu utemeljujemo, da je smrt del življenja ter da je potrebno otroku predstaviti jasne in razumljive informacije vezane na to temo, ob tem pa upoštevati otrokovo razvojno stopnjo in individualne značilnosti. Prav tako je pomembno, da odrasli dobro poznamo in razumemo procese žalovanja, tako pri odraslih kot pri otrocih, saj se proces žalovanja lahko prav tako razlikuje glede na starostno obdobje in druge okoliščine. Ugotavljamo tudi, da je še vedno premalo didaktičnih gradiv, ki se dotikajo te teme, zato smo v praktičnem delu naloge oblikovali in izdelali didaktično igro, ki lahko strokovnim delavcem v vrtcu in v začetnih razredih osnovne šole pomaga pri obravnavi te zahtevne tematike. Pri oblikovanju igre smo bili pozorni na posamezna didaktična načela (načelo nazornosti, načelo postopnosti, od lažjega k težjemu ipd.) ter na taksonomijo zahtevnostnih stopenj pri postavljanju vprašanj o temi smrt in žalovanje. Igro smo uporabili v skupini otrok starih od pet do šest let (N = 23), izmerili smo tudi učinke uporabe igre glede na znanje otrok. Rezultati so pokazali, da sta slikanica in didaktična igra ustrezna za drugo starostno obdobje ter da pripomoreta k učenju otrok o smrti in žalovanju. Z ocenjevanjem napredka v znanju otrok smo dokazali, da so nastale razlike v znanju pred in po načrtovani dejavnosti. S tem smo dosegli še en cilj diplomske naloge, in sicer prispevati kakovostno didaktično sredstvo, ki je lahko v pomoč vzgojiteljem in staršem oziroma vsem, ki delajo z otroki. Keywords: Smrt, žalovanje, predšolski otrok, slikanica, didaktična igra. Published in DKUM: 25.07.2017; Views: 3043; Downloads: 601 Full text (2,40 MB) |
9. DIDAKTIČNA IGRA KOT UČILO PRI ŽIVLJENJU S KRONIČNO VNETNO ČREVESNO BOLEZNIJOKristina Martinović, 2016, undergraduate thesis Abstract: Trideset odstotkov bolnikov s kronično vnetno črevesno boleznijo zboli že v otroštvu. Kronična vnetna črevesna bolezen je ena izmed najtežjih kroničnih bolezni v obdobju otroštva in adolescence, ki vpliva na kakovost življenja bolnikov. Zdravstvena vzgoja kroničnega pediatričnega bolnika je zelo pomembna, saj ga želimo usposobiti, da bo znal preprečevati povrnitev bolezni oz. z boleznijo kakovostno živeti. Zdravstvene vzgoje brez učnih sredstev ni oziroma je ne more biti. Z diplomskim delom smo želeli ustvariti učno sredstvo, didaktično igro, ki bo kot učilo otrokom, obolelim s kronično vnetno črevesno boleznijo, približala pomembne informacije o življenju z omenjeno boleznijo.Pri izdelavi diplomskega dela smo uporabili deskriptivno metodo dela, metodo analize in sinteze strokovne literature ter pri odgovorih na raziskovalna vprašanja metodo komparacije.Ključna ugotovitev je, da didaktične igre pozitivno vplivajo na učenje otroka. Skozi igro podano znanje je trajnejše in hitreje pridobljeno. S pomočjo didaktične igre se otrokom poveča delovna motivacija, aktivnost poslušanja in sodelovanja. Didaktično igro lahko uporabimo tudi pri zdravstveni vzgoji. Ugotovili smo, da spodbuja komunikacijo, omogoča lažje deljenje izkušenj tekmovalcev in na splošno jo otroci dobro sprejemajo. S strani strokovnjakov je pogosto svetovan učni pripomoček. Z gotovostjo lahko trdimo, da je igra osnovno delo otrokovega življenja. Skozi njo se otrok uči, razvija, prevzema različne vloge in krepi socialne veščine. Opažamo pa, da je njena raba v učnih procesih v času šolanja ali pri zdravstveni vzgoji majhna. Menimo, da bi bilo potrebno pogosteje podajati znanje s pomočjo iger. Keywords: kronična vnetna črevesna bolezen, didaktična igra, zdravstvena vzgoja, otrok, izobraževanje. Published in DKUM: 29.06.2017; Views: 2394; Downloads: 180 Full text (1,40 MB) |
10. Razvoj in uporaba didaktičnih iger pri izvedbi prometno-varnostnih vsebin v 4. razreduTjaša Lebar, 2017, master's thesis Abstract: Didaktična igra je igra, ki ima zastavljene določene cilje iz nacionalnega učnega načrta in je lahko zelo v pomoč v učnem procesu. Učenci so bolj motivirani in vključeni v poučevanje. O prometu je veliko napisanega, vendar se premalo zavedamo, kako pomembni smo v prometu, še posebej otroci. Da bi jih spodbudili k razmišljanju o tem, kako se pravilno vesti v prometu, smo jim pripravili štiri različne didaktične igre s prometno-varnostnimi vsebinami. V teoretičnem delu smo najprej opredelili, kaj je promet, katere cilje zajema prometna vzgoja, kako pomembni so otroci v prometu ter program prometne vzgoje v izobraževanju. Nato smo se osredotočili na tri učne predmete, in sicer na predmet spoznavanje okolja, predmet naravoslovje in tehnika ter predmet družba. Vsak predmet smo najprej opredelili, nato še opisali splošne cilje. Sledi kognitivni razvoj otroka s poudarkom na predoperacionalni stopnji in stopnji konkretno logičnega mišljenja. Potem smo opisali igro ter njen pomen, izpostavili smo pomen didaktičnih iger, opisali nekaj teorij o igrah, njene elemente in vrste. Za na konec smo zapisali še nekaj o igračah ter njihovih zahtevah.
V praktičnem delu smo predstavili osem didaktičnih iger domače izdelave z vsemi učnimi cilji, medpredmetnimi povezavami, pravili in fotografijami. Štiri od teh iger smo tudi izvedli v 4. razredu osnovne šole, ostale štiri so samo kot dodatek in za izvedbo za vnaprej. Namen je bil razviti didaktične igre in jih skozi specifične metode proučiti in ugotoviti, kako učenci sprejemajo takšen način dela. Odziv učencev je bil izjemno pozitiven, kar smo izvedeli preko anonimnega vprašalnika. Keywords: razredni pouk, prometna vzgoja, spoznavanje okolja, naravoslovje in tehnika, družba, didaktična igra. Published in DKUM: 07.06.2017; Views: 2560; Downloads: 583 Full text (1,73 MB) |