1. Didaktika : Med dediščino preteklosti in sodobnim utripom učenja in poučevanja, zbornik povzetkov2025, proceedings Abstract: Zbornik povzetkov konference prinaša raznolike in aktualne prispevke s področja vzgoje in izobraževanja. V osrednjem delu so predstavljene teme refleksije učiteljev, procesno usmerjenega študija ter sodobnih izzivov visokošolske didaktike. Razprave se dotikajo tudi stresa in izgorelosti učiteljev ter participacije študentov v akademskem odločanju. V sklopu specialnih didaktik avtorji obravnavajo pomen kulturne dediščine, matematične koncepte, zgodovinsko poučevanje in praktične vidike pouka biologije. Prispevki o jezikovnem pouku izpostavljajo pomen kritičnega branja, jezikovne politike in metodike. Sekcija o pouku izpostavlja sodobne didaktične pristope, pouk na prostem ter teoretske modele. Zadnji sklop vključuje prispevke o svetovalnem delu, umetnosti v izobraževanju ter izzivih pri izobraževanju odraslih. Skupno zbornik odraža preplet teoretskih uvidov in praktičnih rešitev za izboljšanje kakovosti izobraževalnega procesa. Keywords: refleksija učiteljev, visokošolska didaktika, procesno usmerjen študij, participacija študentov, specialne didaktike, pouk, svetovalno delo, kulturna dediščina, poučevanje jezikov, didaktične metode, izobraževanje odraslih, kakovost izobraževanja Published in DKUM: 20.06.2025; Views: 0; Downloads: 1
Link to file |
2. Sodelovalno učenje pri pouku družbe na primeru učne poti po mestu Žalec : magistrsko deloKristina Žagar, 2025, master's thesis Abstract: Magistrsko delo obravnava uporabo sodelovalnega učenja pri pouku družbe na primeru učne poti po mestu Žalec. V teoretičnem delu je predstavljen pomen sodelovalnega učenja kot pedagoškega pristopa, ki spodbuja aktivno vključenost učencev, krepi njihove socialne in kognitivne veščine ter omogoča trajnejše pridobivanje znanja. Opisana so načela sodelovalnega učenja, prednosti in izzivi njegove uporabe ter pomen izkustvenega učenja izven učilnice. Sodelovalno učenje v kombinaciji z učno potjo spodbuja večjo motivacijo učencev, boljše razumevanje učne snovi ter razvijanje kritičnega mišljenja in timskega dela. Praktični del se osredotoča na načrtovanje in izvedbo učne poti po mestu Žalec, pri čemer učenci skozi raziskovanje lokalnega okolja pridobivajo znanja o družbenih in zgodovinskih vidikih kraja. Predstavljene so aktivnosti za 4. in 5. razred osnovne šole, ki temeljijo na sodelovalnem učenju ter vključujejo delo v skupinah, problemske naloge in uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije. Dejavnosti so sestavljene tako, da omogočajo implementacijo sodelovalnih struktur pri pouku družbe in spodbujajo uporabo aktivnih učnih metod v izobraževanju. Keywords: sodelovalno učenje, učna pot, družba, kulturna dediščina, mesto Žalec Published in DKUM: 28.05.2025; Views: 0; Downloads: 11
Full text (5,18 MB) |
3. Jezikovne značilnosti rokopisnih pridig Jožefa Horvata : doktorska disertacijaNina Zver, 2025, doctoral dissertation Abstract: Doktorska disertacija obravnava prekmurski jezik v rokopisnih pridigah Jožefa Horvata, črenšovskega kaplana (1905–1912) in martjanskega župnika (1912–1932). Gre za poglobljeno jezikovno analizo, ki združuje avtoričine dosedanje raziskave in prinaša nova spoznanja o Horvatovem jeziku ter tako predstavlja pomemben prispevek k prekmurski nabožni literaturi in zgodovini jezika. Raziskava temelji na kombinaciji jezikoslovnih in zgodovinskih metod, vključuje analizo pisnih virov, terensko zbiranje podatkov, diplomatični prepis rokopisnih pridig in njihovo jezikovno analizo. Teoretična izhodišča disertacije temeljijo na raziskavah zgodovine prekmurskega jezika, cerkvene zgodovine in razvoja slovenskega knjižnega jezika. Raziskovalni problem se nanaša na proučevanje jezikovnih značilnosti, zgodovinskih vplivov ter Horvatove vloge pri razvoju prekmurskega knjižnega jezika. Glavni cilj disertacije je analiza prekmurskega jezika v rokopisnih pridigah Jožefa Horvata na pravopisni, glasoslovni, oblikoslovni, skladenjsko-stilistični in besedni ravni, eden izmed pomembnejših ciljev pa je tudi priprava diplomatičnega prepisa pridig za elektronsko objavo. Osnovna teza disertacije je, da je prekmurski knjižni jezik postopoma prehajal v narečne okvire in se približeval enotni slovenski knjižni normi. Iz te teze izhajajo hipoteze o oblikovanju in sprejemanju enotnega slovenskega knjižnega jezika v Prekmurju v zgodnjem 20. stoletju ter o vlogi cerkvenega pridižnega jezika pri tem procesu. Ena izmed hipotez se nanaša na to, da je Horvat uporabljal tri različne jezikovne koncepte v svojem skoraj tridesetletnem delovanju v Prekmurju. Disertacija prinaša pomembne ugotovitve o prekmurskem jeziku in njegovem razvoju v kontekstu cerkvenega pridigarstva. Dokazuje, da je bila prekmurska pridiga v določenem obdobju umetnostna literarna zvrst, ki je pomagala premagovati jezikovne razlike med narečjem in knjižnim jezikom ter predstavljala učinkovito sredstvo proti madžarizaciji prekmurskih Slovencev. Keywords: Jožef Horvat, prekmurske rokopisne pridige, prekmurski knjižni jezik, prekmursko narečje, prekmurska cerkvena rokopisna dediščina, prekmurska katoliška pridigarska tradicija, župnija Črenšovci, župnija Martjanci, analiza jezika, glasoslovje, oblikoslovje, skladenjska stilistika, besedje, dólinska različica prekmurskega narečja, ravénska različica prekmurskega narečja, vzhodnoslovenska knjižna norma, poenotenje slovenskega knjižnega jezika Published in DKUM: 28.05.2025; Views: 0; Downloads: 8
Full text (11,61 MB) |
4. Primer ekskurzije po rudarskem delu Zagorja ob Savi za učence 3. razreda : magistrsko deloBlažka Skerbinek, 2025, master's thesis Abstract: Ekskurzija kot oblika pouka izven učilnice omogoča neposredno in izkustveno učenje, kar prispeva k boljšemu razumevanju vsebine ter spodbuja raziskovalno in sodelovalno učenje.
Namen magistrskega dela je bil načrtovati, izvesti in evalvirati ekskurzijo po rudarskem delu Zagorja ob Savi za učence 3. razreda osnovne šole ter pridobiti mnenja in stališča tretješolcev, ki so se ekskurzije udeležili.
Mnenja in stališča učencev 3. razreda, ki smo jih pridobili s pomočjo anketnega vprašalnika po opravljeni ekskurziji kažejo na to, da tretješolci dojemajo ekskurzijo kot pozitivno izkušnjo, saj so vsi učenci ekskurzijo ocenila kot zanimivo in poučno, pri čemer so izpostavili predvsem obisk Rudarskega muzeja, kjer so si lahko ogledali rudarsko opremo in se sprehodili skozi simulacijo rudnika.
Njihovo mnenje je, da je takšna oblika pouka zanimivejša, so na njej bolj aktivni in z njo pridobijo kakovostnejše in dolgotrajnejše znanje. Keywords: ekskurzija, rudarstvo, Zagorje ob Savi, 3. razred, kulturna dediščina Published in DKUM: 28.05.2025; Views: 0; Downloads: 6
Full text (5,79 MB) |
5. Stališča učiteljev in učencev 4. ter 5. razredov o projektu Kulturni dnevnik : magistrsko deloLara Smeh, 2025, master's thesis Abstract: Kulturni dnevnik je projekt, ki osnovnošolcem omogoča spoznavanje kulture izven klasičnega učnega okolja. Učenci v okviru projekta obiskujejo različne kulturne ustanove, delavnice in dogodke, kar prispeva k pridobivanju novih znanj ter razvoju različnih spretnosti. Zaradi prepoznanih pozitivnih učinkov projekta smo raziskali mnenja učencev in njihovih učiteljev. V ta namen smo anketirali 31 učiteljev in 314 učencev 4. in 5. razredov, ki so se udeležili projekta. Rezultate smo obdelali s statističnim programom SPSS. Izsledki raziskave so pokazali, da so bili tako učitelji kot učenci po končanem projektu s projektom zelo zadovoljni, saj so prepoznali številne pozitivne učinke. Učenci so visoko ocenili vpliv delavnic, posamezne delavnice, pripravljenost za samostojne obiske kulturnih ustanov in priporočila prijateljem. Učitelji pa so izpostavili izboljšanje kulturnega razumevanja pri učencih, saj so ti skozi projekt pridobili vpogled v nove kulturne vidike, v delovanje kulturnih ustanov, se naučili kulturnega bontona in najpomembneje – širili so obzorja. Prav tako so učitelji pozitivno ocenili tudi vpliv delavnic na učence. Ena izmed pomembnejših ugotovitev skozi raziskovanje je, da so si učenci najbolj zapomnili tiste delavnice, ki so jim omogočile neposredno praktično izkušnjo in aktivno sodelovanje. Keywords: izkustveno učenje, pouk izven učilnice, kulturno-umetnostna vzgoja, kulturna dediščina, kulturni dnevnik Published in DKUM: 28.05.2025; Views: 0; Downloads: 6
Full text (2,35 MB) |
6. Spoznavanje ljudskih glasbil Grilove etnološke zbirke pri glasbeni umetnosti : magistrsko deloTjaša Hameršak, 2025, master's thesis Abstract: Skozi sistematično analizno literature smo v magistrskem delu opredelili izkustveno učenje, pri čemer smo se osredotočili na muzejsko pedagogiko. Prav tako smo opredelili pojma kulturna dediščina in ljudska glasbila ter pripravili pregled ljudskih glasbil v Grilovi etnološki zbirki. Gre za največjo zasebno etnološko zbirko v severno-vzhodnem delu Slovenije, ki priča o tem, da lahko tudi amaterski zbiratelji pripomorejo k ohranjanju kulturne dediščine.
Na podlagi analize teoretičnih izhodišč smo oblikovali štiri učne enote, zasnovane na podlagi izkustvenih delavnic. Učne enote smo v obliki delavnic izvedli na Gradu Rače s petim razredom osnovne šole. Izvedli smo kvalitativno metodo študije primera, kjer smo s triangulacijo preverili odziv učencev in učiteljev na izvedene učne enote. Učenci so izrazili zadovoljstvo z vključenimi dejavnostmi, ki so jih spremljali z zanimanjem. Učitelji so izpostavili dobro premišljen preplet dejavnosti in teoretičnega znanja, kar je učencem omogočilo, da so si snov bolje zapomnili. Keywords: Grilova etnološka zbirka kulturne dediščine, kulturna dediščina, ljudska glasbila, zvočne igrače, izkustveno učenje Published in DKUM: 25.04.2025; Views: 0; Downloads: 11
Full text (3,38 MB) |
7. |
8. Oblikovanje celostne podobe kataloga za namene promocije kulturne dediščine : magistrsko deloSara Brecl, 2024, master's thesis Abstract: Magistrsko delo skozi poglobljeno raziskavo katalogov na trgu ter analizo vsebinskih, vizualnih in tržno-komercialnih vidikov oblikovanja obravnava koncept kataloga s poudarkom na katalogih za promocijo kulturne dediščine. Predstavljene so posebnosti in predlagane smernice pri procesu oblikovanja tovrstnih katalogov ter nove možnosti, ki jih danes ponujajo spletna orodja za produkcijo spletnih katalogov.
Konkreten primer procesa oblikovanja spletnega kataloga za promocijo dediščine svile, ki temelji na teoretičnih znanjih iz prvega dela, je predstavljen v praktičnem sklopu magistrskega dela. Keywords: spletni katalog, grafično oblikovanje, celostna podoba, kulturna dediščina, svila Published in DKUM: 22.05.2024; Views: 191; Downloads: 74
Full text (5,67 MB) |
9. Slovenske pripojedke - motivacija za učenje slovenščine kot drugega in tujega jezika na razredni stopnji : a motivation for learning slovene as a second and foreign language from grades 1 to 5 of primary schoolInes Voršič, Dragica Haramija, 2024, independent scientific component part or a chapter in a monograph Abstract: Prispevek na primeru knjige Slovenske pripojedke predstavlja vpetost gradnikov bralne pismenosti v pouk slovenščine kot drugega in tujega jezika na razredni stopnji, pri tem pa se osredotoča zlasti na gradnika besedišče in razumevanje besedila. Slovenske pripojedke v povezovanju umetnostnega (ljudska pravljica/pripovedka) in neumetnostnega besedila (kuharski recept) ter različnih zanimivosti (običaji, vraže, pregovori …) omogočajo usvajanje slovenščine kot drugega in tujega jezika v tesnem prepletu s spoznavanjem slovenske kulturne dediščine na treh ravneh: (1) z vidika jezika in prehranskega besedišča; (2) z vidika slovenskih praznikov, običajev in navad; (3) z vidika slovenske ljudske mladinske književnosti. Keywords: slovenščina kot drugi in tuji jezik, ljudska pravljica in pripovedka, kuharski recept, besedišče, kulturna dediščina Published in DKUM: 08.05.2024; Views: 199; Downloads: 45
Full text (407,16 KB) This document has many files! More... |
10. |