1. Vključevanje orodij umetne inteligence v celovite informacijske rešitve: primer napovedovanja prodaje in zalogGarvin Gajšek, 2024, master's thesis Abstract: Izziv dela predstavlja integracijo celovitih informacijskih rešitev s tehnologijami umetne inteligence za napovedovanje prodaje in upravljanje zalog v podjetjih, s posebnim poudarkom na platformi Microsoft Dynamics 365 Business Central. V sodobnem poslovnem okolju predstavlja napovedovanje prodaje in zalog enega izmed ključnih elementov za ohranjanje konkurenčne prednosti podjetij. Zaradi naraščajočega pomena teh dejavnikov se vse pogosteje poslužujemo orodij umetne inteligence in strojnega učenja, ki omogočajo bolj natančne in pravočasne napovedi ter optimizacijo zalog. Ena izmed glavnih prednosti strojnega učenja je sposobnost obravnave kompleksnih podatkovnih nizov, ki vključujejo več dejavnikov ali značilk. S tem lahko izboljšamo model in natančnost napovedi, saj lahko algoritmi strojnega učenja učinkoviteje izkoristijo informacije, ki jih vsebujejo podatki. Ta pristop nam daje pomembno prednost nad konkurenco in nam omogoča, da ostajamo korak pred njo v dinamičnem poslovnem okolju. Seveda pa je ključnega pomena pravilna izbira dejavnikov, ustrezna obdelava podatkov ter izbira ustrezne metode strojnega učenja, da lahko dosežemo najboljše rezultate pri napovedovanju. Velik izziv na področju na tem področju je zato vprašanje, katere podatke in zgodovino podatkov umetna inteligenca uporablja in potrebuje za izvajanje kvalitetnih napovedi.
V magistrskem delu predstavimo osnovne paradigme strojnega učenja (angl. machine learning, v nadaljevanju ML), ki so uporabljene v našem eksperimentu napovedovanja prodaje iz zalog. Opisani so elementi poteka dela ML, okvir regresijsko temelječih metod ML in ocenjevalne matrike ML. Pomemben del naloge je posvečen analizi in opisu programske kode jezika R, s katero poglobimo razumevanje delovanja modela strojnega učenja v okolju Azure Machine Learning (v nadaljevanju AML) Studio. Model strojnega učenja v AML Studio je nato objavljen kot spletna storitev, do katere dostopamo preko REST (prenos predstavitvenega stanja, angl. REpresentational State Transfer, v nadaljevanju REST) API (aplikacijski programski vmesnik, angl. Application Programming Interface, v nadaljevanju API) protokola.
V nadaljevanju je opisan razvoj razširitve Business Centrala, ki predstavlja jedro izvedbe napovedovanja in integracije vtičnika strojenega učenja. Razširitev služi kot neposredni komunikator med uporabnikom in modelom strojnega učenja. Končnemu uporabniku Business centrala omogoča izvajanje funkcij učenja, ocenjevanja in napovedovanja.
Magistrsko delo zaključimo z interpretacijo kvantitativnih rezultatov napovedi. Kvantitativna primerjava rezultatov različnih modelov strojenega učenja nam pokaže, da eksperiment strojnega učenja sicer izpolnjuje osnovne pogoje in procese napovedovanja, a se sooča z določenimi pomanjkljivostmi. Keywords: umetna inteligenca, strojno učenje, celovite informacijske rešitve, napovedovanje prodaje in zalog, nadzorovano učenje. Published in DKUM: 07.01.2025; Views: 0; Downloads: 42
Full text (2,64 MB) |
2. Vplivi uvedbe celovitih informacijskih rešitev na poslovanje bankAnja Sekirnik, 2024, master's thesis Abstract: Magistrsko delo raziskuje vplive uvedbe celovitih informacijskih rešitev na poslovanje bank, pri čemer se osredotoča na optimizacijo poslovnih procesov in izboljšanje konkurenčne pozicije v sodobnem digitalnem okolju. V uvodnem delu je opisana problematika, opredeljeni so namen, cilji in hipoteze raziskave, ter predpostavke in omejitve. Raziskovalne metode vključujejo analizo literature, študije primerov in empirične raziskave, s katerimi je proučevan vpliv celovitih informacijskih rešitev na različne vidike bančnega poslovanja.
Celovite informacijske rešitve so podrobno opredeljene, vključno z njihovimi moduli, prednostmi in slabostmi. Poudarjeno je, kako pravilna izbira in uvedba teh rešitev lahko vodi do izboljšane operativne učinkovitosti, medtem ko napake in tveganja lahko znatno vplivajo na uspeh projekta. Raziskava izpostavlja tri glavne koristi uvedbe celovitih informacijskih rešitev v bankah: povečano operativno učinkovitost, izboljšano uporabniško izkušnjo in boljše upravljanje tveganj. Hkrati se prepoznajo izzivi, kot so tehnične težave, organizacijski izzivi in prilagajanje zaposlenih na nove tehnologije.
Na primeru banke Nova KBM, d. d., je prikazana analiza poslovanja pred in po uvedbi sistema Hibis, ki je nadomestil prejšnji sistem Nobis. Rezultati kažejo, da je nova rešitev prinesla pomembne izboljšave v poslovnih procesih, optimizaciji delovanja banke in prenovi poslovnih procesov. Zaključek dela ponuja priporočila za uspešno uvedbo celovitih informacijskih rešitev, poudarja pomen strateškega vodenja in prilagodljivosti organizacije ter izpostavlja dolgoročne koristi učinkovite implementacije teh rešitev za banke, ki želijo ostati konkurenčne v hitro spreminjajočem se digitalnem okolju. Keywords: informacijska tehnologija, celovite informacijske rešitve, optimizacija poslovanja bank, tveganja, uvedba celovitih informacijskih rešitev Published in DKUM: 12.09.2024; Views: 43; Downloads: 60
Full text (2,43 MB) |
3. Uporaba programskega jezika al v okolju microsoft dynamics 365 business centralSara Čelan, 2021, master's thesis Abstract: Celovita informacijska rešitev je programska oprema, ki jo podjetja uporabljajo za upravljanje in integracijo poslovnih procesov znotraj podjetja. Dandanes podjetja nenehno iščejo načine, kako izboljšati svojo uspešnost, pridobiti poslovno prednost in ostati konkurenčen na svojem trgu. Konkurenca jih sili k temu, da čim bolj optimizirajo področja, na katerih delujejo, iščejo nove rešitve in tehnologije ter tako povečujejo pomen sodobnih informacijskih sistemov. Sodobno vodstvo se močno opira na informacije kot nujen vir za razvoj drugih virov in pridobivanje prednosti pred konkurenco. Uporaba ene baze podatkov dramatično poenostavi pretok informacij v celotnem podjetju. Celovite informacijske rešitve vključujejo več modulov, povezanih z eno centralizirano bazo podatkov. Ti moduli so: prodaja, človeški viri, finance, logistika, proizvodnja, izpolnjevanje naročil in upravljanje dobaviteljev. Celovite informacijske rešitve tako odpravljajo težave s podatki, kot so odvečnost, nedoslednost, podvojenost itn. Omogočajo tudi vpogled celo podjetje v realnem času, saj omogočajo sledenje naročil in inventarja izdelkov, avtomatizacijo naročil in plačil, nižje stroške namestitve, skrajšanje časa cikla naročil in izboljšanje upravljanja z denarnimi sredstvi. Večina podjetij, ki imajo uvedene celovite informacijske rešitve, ima višje rezultate pri odločanju in višjo kakovost sprejetih odločitev.
Ena izmed teh rešitev je tudi Microsoft Dynamics 365 Business Central, ki je oblačna rešitev za mala in srednja podjetja. Microsoft uporablja Visual Studio Code kot razvojno okolje za Business Central. Visual Studio Code je bil predstavljen aprila 2015 in je brezplačen odprtokodni urejevalnik kod. Prav tako si je treba namestiti tudi programski jezik AL. Z nekaj izjemami ves razvoj aplikacij Business Central poteka v Visual Studio Code. V praktičnem delu bomo predstavili del razvoja Business Central v programskem jeziku AL. Ustvarili bomo razširitev za nadzor kakovosti, v katerem bomo ustvarili nove tabele, strani, razširitve tabel, jih med seboj povezali in prikazali končni izdelek v rešitvi Business Central. Keywords: Microsoft Dynamics 365 Business Central, celovite informacijske rešitve, programski jezik AL, programiranje, oblačna rešitev. Published in DKUM: 20.12.2021; Views: 1011; Downloads: 114
Full text (3,03 MB) |
4. Uporabniška izkušnja rešitve erp v javni upravi: študija primeraMaruška Dvoršak, 2021, master's thesis Abstract: V magistrskem delu smo raziskovali, kako pomembno vlogo ima dobra uporabniška izkušnja pri uvedbi nove rešitve ERP. Ugotovili smo, da samo dobra rešitev ERP ni dovolj, da jo bodo uporabniki sprejeli, z veseljem uporabljali ter tako bili bolj učinkoviti pri svojem delu. Večina uporabnikov žal nima potrebnega predznanja. Rešitve ERP pa so velikokrat prezapletene, da bi jih običajni uporabniki znali uporabljati, zato morajo biti enostavne za uporabo. Tako smo ugotovili, da igra odločilno vlogo za učinkovito uporabo rešitev ERP dobra uporabniška izkušnja. Le-ta uporabniku lahko omogoči prijaznejšo in enostavnejšo uporabo programske opreme, ter posledično večjo učinkovitost in zadovoljstvo pri delu.
V magistrskem delu smo se osredotočili na uporabniško izkušnjo rešitve ERP v javni upravi. V študiji primera smo izvedli anketni vprašalnik za ocenitev uporabniške izkušnje rešitve ERP Cadis poslovanje. Anketirali smo zaposlene enega izmed oddelkov v občini x, kjer uporabljajo rešitev ERP Cadis poslovanje. Keywords: uporabniška izkušnja, celovite informacijske rešitve (ERP), javna uprava, rešitev ERP Cadis poslovanje Published in DKUM: 20.12.2021; Views: 838; Downloads: 112
Full text (2,23 MB) |
5. Digitalna transformacija podjetij: analiza vloge celovite informacijske rešitveTilen Sašo Kaloh, 2021, master's thesis Abstract: V magistrskem delu smo obravnavali digitalno transformacijo organizacij, pri čemer smo se osredotočili na celovito informacijsko rešitev. V teoretičnem delu smo raziskali pojma digitalna transformacija in celovite informacijske rešitve. V prvem sklopu teoretičnega dela smo s pomočjo domače in tuje literature predstavili pojme digitalna transformacija, internet stvari in industrija 4.0, različne modele digitalne zrelosti, strategije digitalne transformacije, primere in posledice, ki jih ima digitalna transformacija za organizacije, ter trende digitalizacije na ravni Republike Slovenije.
V drugem sklopu teoretičnega dela pa smo opredelili pojem celovite informacijske rešitve s pomočjo domačih in tujih avtorjev. Spoznali smo zgodovinski razvoj celovitih informacijskih rešitev, uvajanje rešitev ter katere so pozitivne in katere negativne lastnosti uporabe celovitih informacijskih rešitev. V nadaljevanju smo predstavili dva ponudnika rešitev in njune metodologije za uvajanje rešitev in izzive, s katerimi se soočajo organizacije pri uporabi in implementaciji celovitih informacijskih rešitev.
V empiričnem delu magistrskega dela smo raziskovali celovito informacijsko rešitev iScala, ki jo podjetje ponuja s pomočjo partnerskega podjetja LANCom. Podjetje LANCom smo kot ponudnika primerjali z izzivi celovitih informacijskih rešitev, ki smo jih našli v literaturi, in spoznali lastnosti celovite informacijske rešitve iScala. Keywords: digitalna transformacija, digitalizacija, celovite informacijske rešitve, uvajanje celovitih informacijskih rešitev, COVID-19. Published in DKUM: 21.10.2021; Views: 983; Downloads: 184
Full text (2,36 MB) |
6. Uporabniška izkušnja erp rešitve v oblaku pro.4 podjetja pro-bit d.o.o.Tjaša Cavnik, 2019, master's thesis Abstract: Magistrsko delo obravnava tematiko uporabniške izkušnje ERP rešitev. Uporabniška izkušnja se nanaša na človeška čustva in odnos do uporabe določenega izdelka, sistema ali storitve. Vključuje praktične, izkustvene, čustvene, smiselne in dragocene vidike interakcije človek-računalnik. Uporabniška izkušnja se lahko šteje za subjektivno naravo, saj gre za individualno dojemanje in razmišljanje v zvezi s sistemom. ERP rešitve postajajo vse bolj pomembne za delovanje zasebnih in javnih organizacij ter eden najpomembnejših aplikacij med informacijskimi sistemi. Vendar pa sta izbira in uvedba ERP rešitev v organizacije zapletena postopka, saj rešitev vsakodnevno uporablja več različnih vrst uporabnikov. Pri izbiri ERP rešitve mora organizacija upoštevati tudi značilnosti informacijskih sistemov, ki prispevajo k dobri uporabniški izkušnji uporabnikov. Na dobro uporabniško izkušnjo vpliva delovanje informacijskega sistema, stopnja težavnosti uporabe informacijskega sistema, družbeni vpliv, možnost združljivosti z drugimi rešitvami, stroški programske opreme in varnost. Pri izbiri ERP rešitve je pomembno, da je ERP rešitev prilagodljiva procesom podjetja, privlačna, jasna, učinkovita in zanesljiva.
Podjetja se v zadnjih časih večinoma odločajo za nakup ERP rešitev v oblaku, saj nudijo mnogo možnosti za izboljšanje učinkovitosti poslovanja. ERP rešitve v oblaku ne zahtevajo zapletene strojne opreme in nastavitev, ampak so prilagodljive in dostopne preko spletnega brskalnika iz raznih naprav.
Na podlagi standardnega vprašalnika za ocenjevanje uporabniške izkušnje User Experience Questionnaire (UEQ) smo na vzorcu stotih uporabnikov ERP rešitve v oblaku PRO.4 ocenili uporabniško izkušnjo rešitve. Keywords: računalništvo v oblaku, celovite informacijske rešitve, uporabniška izkušnja, uporabnost, PRO.4, Pro-Bit d.o.o. Published in DKUM: 24.10.2019; Views: 1485; Downloads: 185
Full text (2,61 MB) |
7. Prihodnost in inovacije celovitih informacijskih rešitevStaš Matoh, 2019, master's thesis Abstract: Za trajnost in nadaljno rast mora podjetje skrbeti za vse interesne skupine, ki so vključene v poslovne procese; tako za zaposlene kot tudi za lastnike in okolje. V ta namen mora podjetje oblikovati ERP sistem, ki zbira podatke in jih nato naredi dostopne vsem interesnim skupinam hkrati. Ob tem je potrebno poslovne procese tako organizirati, da uporabljajo ti procesi ERP sistem, zasnovan za učinkovito delovanje in izboljševanje splošne učinkovitosti podjetja.
V sklopu magistrskega dela bomo predstavili novosti in inovacije, ki se razvijajo na področju ERP sistemov. Najprej bomo ERP sisteme definirali, potem predstavili zgodovino razvoja in trenutnega stanja na trgu ERP sistemov ter tri najbolj poznane ponudnike: SAP, Microsoft in Oracle. Poudarili bomo trenutne trende in v katero smer gre razvoj ter praktičen primer vključevanja priprave in izobraževanja o ERP sistemih že v času študija. Na kratko si bomo pogledali tudi implementacijo ERP sistema pri malih in srednje velikih podjetjih. Glavne inovacije, opisane in opredeljene v magistrskem delu, pa so: povezava ERP sistemov s socialno programsko opremo, ERP sistemi v Oblaku in v obliki programske opreme kot storitve, kaj je to Dvo-Tirni ERP sistem ter kaj je Blockchain in kako se umešča v prihodnost ERP sistemov. Keywords: Celovite informacijske rešitve – ERP, Programska oprema kot storitev – SaaS, Oblak, Družbena programska oprema za podjetja – ESS, Dvo-tirni ERP sistem, Veriga Blokov. Published in DKUM: 14.08.2019; Views: 1465; Downloads: 154
Full text (2,15 MB) |
8. Primerjalna analiza trendov na področju ERP-rešitevAnemari Fifer, 2017, master's thesis Abstract: V današnjih časih je sledenje tehnoloških spremembam oziroma novostim zelo velikega pomena. Tudi tehnologija zelo vpliva na podjetja – če želijo ostati konkurenčna na trgu, morajo prav tako slediti novi tehnologiji in inovacijam. Vedno več podjetij se zato odloča za uvedbo celovitih informacijskih rešitev oziroma na kratko ERP-rešitev. ERP-rešitve nudijo podporo poslovanju podjetja. Ponudniki ERP-rešitev se trudijo izdelati rešitve tako za velika podjetja kot tudi za srednje velika in mala podjetja, ki jih je v Sloveniji zelo veliko. Tudi na področju ERP-rešitev se pojavljajo različni trendi na področju informatike, ki jim ponudniki rešitev sledijo, da so lahko prav tako konkurenčni na trgu. Zato je naš namen predstaviti ERP-rešitve in njihove trende.
V magistrskem delu smo najprej predstavili in opisali ERP-rešitve. Opredelili smo njihovo zgodovino, zgradbo, prednosti in slabosti. Nato smo v nadaljevanju predstavili trende, ki se pojavljajo na področju informatike. Osredotočili smo se na trende rešitev v oblaku, zunanje izvajanje ERP-rešitev, mobilni dostop in x-ERP. Potem smo predstavili tri tuje največje globalne ponudnike rešitev po tržnem deležu ter rešitve podjetij SAP, Microsoft in Oracle. Za vsako rešitev smo najprej predstavili ponudnika rešitve, nato opisali arhitekturo ERP-rešitev, njihove module, kakšno metodologijo uvajanja uporabljajo in kako sledijo trendom na področju informatike. Na koncu pa smo naredili tudi primerjalno analizo izbranih ERP-rešitev na osnovi splošnih značilnosti, arhitekture, modulov, metodologije uvajanja in trendov.
Prišli smo do zaključka, da so si izbrane ERP-rešitve v osnovi podobne. Vse imajo nekatere skupne module in vsi ponudniki skušajo slediti novim trendom na področju informatike. Rešitve so narejene na podobni arhitekturi odjemalec/strežnik. Prav tako pa ima vsak ponudnik izdelano svojo metodologijo uvajanja ERP-rešitve. Prišli smo tudi do zaključka, da rešitve pokrivajo različne velikosti podjetij. SAP ERP je namenjen predvsem srednje velikim in velikim podjetjem, Microsoft Dynamics NAV predvsem malim in srednje velikim podjetjem, rešitev Oracle E-Business Suite pa vsem podjetjem. Keywords: celovite informacijske rešitve, ERP, trendi, SAP, Microsoft Dynamics NAV, Oracle E-Business Suite Published in DKUM: 26.10.2017; Views: 1759; Downloads: 204
Full text (2,02 MB) |
9. Posebnosti izbire in uvedbe celovite informacijske rešitve v mala podjetja na primeru podjetja 3tel d.o.o.Vito Jakič, 2017, master's thesis Abstract: Za uvedbo nove ERP-rešitve so danes na voljo številni ponudniki, ki malim podjetjem ponujajo mnogo različnih rešitev, kar je edina možna rešitev za uvedbo novega informacijskega sistema s strani zunanjih izvajalcev. Pozorni morajo biti pri izbiri, da izberejo najprimernejšo in za njih najpravilnejšo možno rešitev, ki bo odpravila težave poslovanja. Glede na čas, v katerem smo, je v malih podjetjih še toliko bolj pomembno, da na odločitve o spremembah poslovanja gledajo predvsem z vidika stroškov, saj je poleg uspešne spremembe pomembno tudi, da je le-ta finančno ugodna za podjetje. Implementacija nove rešitve predstavlja za podjetje nedvomno velik izziv, na katerega mora biti dobro pripravljeno. Da se pri upravljanju z novo rešitvijo izognejo nepotrebnim nevšečnostim, kot npr. počasnost in nepripravljenost zaposlenih, mora vodstvo z uvedbo seznaniti zaposlene že pred začetkom projekta. Uspešnost projekta uvedbe pa še ne pomeni, da je delo opravljeno in da so pozitivni rezultati zagotovljeni, ampak je potrebno znati z novo programsko opremo tudi pravilno upravljati in izkoristiti vse tiste atribute, ki jih s prejšnjo sploh ni bilo mogoče ali pa njeno delovanje ni bilo pravilno. Tako sta za uspešnost poslovanja potrebni dve stvari, in sicer, sistem je potrebno dobro integrirati in izrabiti je potrebno vse možne kapacitete vpeljane ERP-rešitve. Keywords: ERP-rešitev, izbira, uvedba, celovite informacijske rešitve, mala podjetja, Pantheon, informacijski sistem, kritični dejavniki uspeha, hitra strategija. Published in DKUM: 23.10.2017; Views: 1308; Downloads: 163
Full text (2,24 MB) |
10. Primerjava pristopov k izbiri rešitve ERPJanja Donko, 2017, master's thesis Abstract: V magistrskem delu smo analizirali in primerjali pristope k izbiri celovitih informacijskih rešitev. S pregledom literature smo identificirali najpogosteje uporabljene metode, jih prestavili in podali njihove prednosti ter slabosti. V primerjavo so bili zajeti koraki metode, predlagan nabor kriterijev in posebnosti posameznega pristopa. Ugotovili smo, da se pri izbiri primerne rešitve in njenega ponudnika najpogosteje uporablja metoda analitični hierarhični proces, seznam kriterijev izbire pa je potrebno oblikovati glede na značilnosti in poslovne cilje podjetja in ne glede na uporabljeno metodo. Zbrali smo napotke za izvedbo postopka in navedli nekatere izzive povezane s stroški, trajanjem postopka izbire in odprtokodnimi rešitvami. Keywords: informacijski sistemi, celovite informacijske rešitve, proces izbire, metode izbire, kriteriji izbire Published in DKUM: 18.08.2017; Views: 1307; Downloads: 166
Full text (3,55 MB) |