1. Primerjalna analiza islamskega in tradicionalnega bančništva: razlike v načelih, produktih in poslovnih modelihŠuhra Muharemović, 2024, undergraduate thesis Abstract: Diplomska naloga bo izvedla primerjalno analizo med islamskim in tradicionalnim bančništvom, pri čemer bo osredotočena na razlike v njihovih temeljnih načelih, ponujenih finančnih produktih ter poslovnih modelih. Raziskava bo sistematično pregledala etične smernice, na katerih temeljita oba bančniška pristopa, nato pa primerjala ponujene finančne produkte in načine poslovanja, ki izhajajo iz teh načel. Cilj diplomske naloge je pridobiti celosten vpogled v obe bančniški paradigmi ter identificirati njihove ključne razlike in posledice, ki lahko vplivajo na gospodarstvo in družbo. Ugotovitve bodo prispevale k boljšemu razumevanju in primerjavi med islamskim in tradicionalnim bančništvom, kar bo koristno tako za akademsko skupnost kot tudi za praktične uporabnike finančnih storitev. Keywords: Islam, islamsko bančništvo, tradicionalno bančništvo, Šeriatsko pravo, prepoved obrestovanja, načela poslovanja Published in DKUM: 23.10.2024; Views: 0; Downloads: 21
Full text (1,52 MB) |
2. Umetna inteligenca in finančni nadzor v evrskem območju in Združenih državah AmerikeDarko Zupanc, 2024, undergraduate thesis Abstract: Umetna inteligenca ima potencial za izboljšanje učinkovitosti in inovacij v finančnem
sektorju, vendar prinaša tudi probleme. Kompleksnost in občutljivost algoritmov
umetne inteligence lahko vodita v nenadne šoke in destabilizacijo finančnih sistemov.
Regulatorji se soočajo s težavami pri nadzoru umetne inteligence zaradi kompleksnosti
delovanja in pomanjkanja transparentnosti, kar otežuje pravočasno prepoznavanje
tveganj. Umetna inteligenca pa se lahko uporabi tudi kot rešitev, čeprav ne Evropska
centralna banka ne ameriške Zvezne rezerve ne uporabljajo umetne inteligence pri
svojih osnovnih dejavnostih, pa obe centralni banke raziskujeta potencialno uporabo
umetne inteligence pri svojem delovanju. Eden možnih primerov uporabe umetne
inteligence pri finančnem nadzoru je uporaba pri obvladovanju sistemskega tveganja,
kjer jo lahko uporabljamo na dveh ravneh. Na mikro ravni se umetna inteligenca lahko
uporablja za mikrobonitetni nadzor in notranje upravljanje tveganj, kar omogoča bolj
natančno analizo in odločanje. Nasprotno pa je uporaba umetne inteligence pri
makrobonitetnem nadzoru, ki se osredotoča na stabilnost celotnega finančnega
sistema, bolj zapletena zaradi pomanjkanja podatkov in kompleksnosti finančnih trgov.
Za uspešno integracijo umetne inteligence v regulativne okvire so potrebni jasni
pravilniki, etične smernice ter sodelovanje med regulatorji, industrijo in akademsko
skupnostjo. Nadaljnje raziskave in razvoj so ključni za izboljšanje razumevanja in
obvladovanja tveganj, povezanih z uporabo umetne inteligence v finančnem sektorju. Keywords: umetna inteligenca, sistemsko tveganje, finančni nadzor, finančništvo, centralno bančništvo Published in DKUM: 09.09.2024; Views: 26; Downloads: 29
Full text (973,61 KB) |
3. E-Poslovanje in upravljanje neprekinjenega poslovanja: študijski primer v podjetju xyzNejc Sedej, 2024, master's thesis Abstract: "Zagotavljanje neprekinjenega delovanja e-storitev, kot je e-bančništvo, zahteva kompleksne aktivnosti, ki jih uporabniki storitev ne zaznamo. V ozadju teh storitev se skriva vzpostavljen sistem neprekinjenega poslovanja, ključen za zagotavljanje zanesljivih in varnih finančnih transakcij. Grožnje, kot so kibernetski napadi ali naravne nesreče, lahko resno ogrozijo delovanje in ugled banke oz. podjetja. Zato je nujno, da podjetja razvijejo in redno testirajo načrte za neprekinjeno poslovanje, ki so ključni za hitro okrevanje v primeru motenj ali kriznih situacij. Pri tem je močna podpora vodstva podjetja ključnega pomena, saj lahko le tako celotna organizacija učinkovito odreagira na morebitne izzive. Skozi oceno tveganj in analizo vpliva na poslovanje, podjetja identificirajo ključne grožnje in ranljivosti ter razvijejo strategije za njihovo obvladovanje. Redno izvajanje vaj in testiranje načrtov neprekinjenega poslovanja pa zagotavlja, da so organizacije pripravljene na soočanje z nepredvidljivimi dogodki in ohranjanje stabilnosti v dinamičnem poslovnem okolju. S povečevanjem digitalizacije in nepredvidljivostjo geopolitičnih razmer je nujno, da podjetja prepoznajo pomen neprekinjenega poslovanja in e-poslovanja ter ustrezno vlagajo v njihov razvoj, kar bo ključno za njihovo preživetje in uspeh v prihodnosti.". Keywords: e-poslovanje, e-bančništvo, neprekinjeno poslovanje, načrt. Published in DKUM: 16.07.2024; Views: 137; Downloads: 62
Full text (1,72 MB) |
4. |
5. Uporaba smishinga v bančništvu : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Informacijska varnostDomen Zorko, 2023, undergraduate thesis Abstract: Smishing si kot oblika kibernetskega napada deli s phishingom skupne značilnosti, vendar se razlikuje po tem, da se izvaja preko SMS-sporočil. Napadalci, ki se odločijo uporabljati metodo smishinga, uporabljajo strategije napadov socialnega inženiringa, s ciljem, da uporabniku pošljejo sporočilo, ki vzbuja občutek nujnosti in strahu, v upanju, da povzročijo dovolj stresa, da žrtev uboga napadalca takoj in brez pomisleka. Glavni namen napadalcev je večinoma pridobitev osebnih podatkov, poverilnic, finančnih podatkov ter vodenje žrtev na zlonamerne spletne strani. Pri smishing napadih kriminalci pogosto uporabljajo SMS-spoofing, ki je ključni dejavnik pri uspešnosti smishinga še posebej v kontekstu mobilnega bančništva, ki ga dandanes uporablja večina posameznikov, ki ima v lasti mobilno naprava. Zaradi visokega števila uporabnikov in možnosti kraje denarja so mobilne banke privlačna tarča za kibernetski kriminal. Napadalci se zavedajo dejstva, da banka s svojimi tehničnimi sredstvi ni zmožna povsem odpraviti človeških napak. Zaradi tega je preprečitev smishing napadov velik izziv, ki zahteva celovit pristop. Ta pristop mora vključevati več elementov obrambe, kot so izobraževanje uporabnikov o obstoju in nevarnostih smishinga, implementacija tehničnih sredstev za prepoznavanje ter blokiranje smishing sporočil ter sodelovanje med bankami in varnostnimi strokovnjaki. Izobraževanje uporabnikov je najpomembnejše, saj lahko samo uporabnik, ki je bil poučen o odkrivanju smishinga, zanesljivo prepozna neobičajne načine komunikacije. Preprečevanje smishinga je razvijajoč problem, ki bo zahteval neprestano učenje in prilagajanje novih ukrepov. Keywords: smishing, bančništvo, socialni inženiring, diplomske naloge Published in DKUM: 05.01.2024; Views: 481; Downloads: 130
Full text (1,15 MB) |
6. Dinamika skupinskega odločanja in finančna krizaŽiva Jezernik, 2014, review article Abstract: Standardni modeli ekonomske teorije se v veliki meri osredotočajo na individualno odločanje. Šele v zadnjih letih se je okrepilo zavedanje, da veliko ekonomskih odločitev v realnem svetu sprejmejo skupine, kot so uprave, odbori ali družine. Tako postaja skupinsko odločanje vedno pogostejša tema proučevanja ekonomistov. Slabosti skupinskega odločanja so najizrazitejše prav v obdobju izjemnih razmer, kot je tudi obdobje finančne krize; začetki zadnje tovrstne krize segajo v leto 2008. Glede na to, da se korporativno upravljanje finančnih institucij pogosto poudarja kot glavni razlog za nastalo krizo, in upoštevaje dejstvo, da je sistem upravljanja v bankah in finančnih institucijah zasnovan tako, da sprejemanje odločitev v veliki meri poteka v skupinah, velja pozornost usmeriti na dinamiko skupinskega odločanja ter na njen vpliv na nastanek in razvoj finančne krize. V članku so naprej predstavljene ugotovitve prevladujočih teorij, ki izhajajo s področja socialne, kognitivne in eksperimentalne psihologije ter pojasnjujejo razlike med individualnim in skupinskim odločanjem, s poudarkom na teoriji preobrata o tveganju in teoriji skupinske miselnosti. Sledi pregled ekonomskih študij s področja skupinskega in individualnega odločanja ter analiza vplivov skupinskih odločitev na nastanek in razvoj finančne krize. Keywords: krize, finance, finančna kriza, upravljanje, odločanje, banke, bančništvo Published in DKUM: 06.09.2023; Views: 380; Downloads: 0 |
7. Izbira ustrezne banke za posameznike po končanem izobraževanju z večkriterijskimi metodamiBrin Frkač, 2023, undergraduate thesis Abstract: Odločitev za primerno banko ima dolgoročne posledice za posameznika, zato je ključno uporabiti sistematičen pristop za ocenjevanje različnih alternativ in določanje njihove ustreznosti glede na izbrane kriterije. Finančne odločitve, vključno z izbiro banke, imajo vpliv na naše osebne finance in finančno varnost. S tem namenom želimo prispevati k učinkovitemu procesu odločanja pri izbiri banke za posameznike, ki so zaključili izobraževanje.
V diplomskem delu smo se poglobili v kompleksnost izbire ustrezne banke za posameznike po končanem izobraževanju. Pri tem smo uporabili večkriterijsko odločanje, saj so kriteriji za izbiro pogosto v konfliktu med seboj. Za reševanje tega problema smo se zatekli k uporabi programa Web-HIPRE, ki nam je omogočil sistematičen pristop k ocenjevanju alternativ in določanju njihove ustreznosti glede na izbrane kriterije.
V prvem delu naše raziskave smo analizirali 4 različne alternative poslovnih bank in upoštevali 4 različne kriterije, ki smo jih določili. Z uporabo večkriterijskega odločanja smo prišli do zaključka, da je Nova Ljubljanska banka (NLB) najboljša izbira glede na izbrane kriterije in vrednosti uteži, ki smo jih določili na podlagi odgovorov iz anketnega vprašalnika. Ta ugotovitev nam omogoča, da posameznikom svetujemo, naj se odločijo za NLB kot najbolj primerno poslovno banko glede na njihove potrebe.
V drugem delu raziskave smo se osredotočili na izbiro najboljše neobanke. Analizirali smo 3 različne alternative neobank in upoštevali 3 različne kriterije. Na podlagi večkriterijskega odločanja smo ugotovili, da je Revolut najboljša izbira glede na izbrane kriterije in vrednosti uteži, ki smo jih določili na podlagi odgovorov iz anketnega vprašalnika. Ta zaključek nam omogoča, da posameznikom priporočamo neobanko Revolut kot najprimernejšo neobanko za njihove potrebe po končanem izobraževanju.
S celovito uporabo večkriterijskega odločanja in programa Web-HIPRE smo pridobili objektivne rezultate, ki nam omogočajo informirano in racionalno odločanje pri izbiri najboljše banke in neobanke za posameznike po končanem izobraževanju. Naša raziskava prispeva k bolj učinkovitemu procesu odločanja in lahko služi kot podlaga za nadaljnje raziskave na področju večkriterijskega odločanja v bančništvu. Keywords: banke, večkriterijske metode, izbira, bančništvo, poslovne banke, neobanke, kriteriji, alternative Published in DKUM: 30.08.2023; Views: 322; Downloads: 46
Full text (1,46 MB) |
8. Vidiki prehoda na celovito spletno bančništvo : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Informacijska varnostTina Slavec Ojstrež, 2022, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo se nanaša na ponudbo spletnih bank in morebitnega bančnega poslovanja na daljavo. Namen je ugotoviti, zakaj nam banke v vseh letih sprejemanja ter promocije spletne in mobilne banke še niso ponudile celovitega spletnega bančništva, ko obisk poslovalnic sploh ne bi bil potreben. V teoretičnem delu so predstavljene spreminjajoče se navade komitentov, v praktičnem delu pa opredeljene razlike med ponudbo bank v sklopu spletne banke in z intervjujem pridobljene informacije, kako se na banki X oblikuje vsebina, ki je ponujena preko digitalnih kanalov banke in kaj komitentom povzroča največ težav.
Pregledana je uporabo varnostnih mehanizmov ob vpisu v spletno banko in uporabi storitev znotraj spletne banke. Opredeljeni so izzivi bank ob oblikovanju vsebine spletne banke in komitentov pri uporabi spletne banke ter narejena primerjava ponudbe spletnih bank v Sloveniji in dveh tujih samo-digitalnih bank. Ugotovljene so velike razlike pri ponudbi celovitih storitev spletnih bank ali drugačnega poslovanja na daljavo, prav tako pa lahko trdimo, da so si v tem trenutku večja konkurenca le obstoječe banke v Sloveniji, ker tuje banke še ne ponujajo vseh svojih storitev. S pridobljeni podatki v sklopu intervjuja ugotavljamo, da je celovito poslovanje preko spleta popolnoma dosegljivo in bi koristilo tako bankam kot komitentom. Keywords: spletno bančništvo, poslovanje na daljavo, izzivi, banke, komitenti, diplomske naloge Published in DKUM: 04.11.2022; Views: 722; Downloads: 133
Full text (1,90 MB) |
9. Vpliv zaznane kakovosti na zadovoljstvo z e-bančnimi storitvamiMaya Sarah Majcen, 2022, master's thesis Abstract: Način, kako odjemalec dojema kakovost storitve in kako slednje vpliva na zadovoljstvo z e-bančništvom, se razlikuje od načina, kako odjemalec dojema kakovost in zadovoljstvo s tradicionalnim bančništvom. Zato je pomembno, da se posvetimo tudi temu področju in proučimo glavne dimenzije, ki merijo zaznano kakovost z e-bančništvom in kako te dimenzije vplivajo na zadovoljstvo.
Tema magistrske naloge so e-bančne storitve, torej mobilno in/ali spletno/elektronsko bančništvo. Odgovoriti želimo na vprašanje, kako odjemalci e-bančno storitev dojemajo z vidika zaznane kakovosti in kako zaznana kakovost vpliva na njihovo zadovoljstvo. Prav tako smo v magistrski nalogi razvili oz. opredelili metodologijo za merjenje kakovosti e-bančnih storitev. Podatke smo zbrali na vzorcu 128 odjemalcev e-bančnih storitev in s faktorsko analizo preverili veljavnost ter zanesljivost merilne lestvice. Sledila je izvedba regresijske analize, s katero smo ugotovili, kako posamezni konstrukti zaznavanja kakovosti vplivajo na zadovoljstvo. Ugotovili smo, da ima najmočnejši vpliv na zaznavanje kakovosti spremenljivka dizajn in izpolnitev pričakovanj, najšibkejši vpliv pa spremenljivka interaktivnost. Keywords: e-poslovanje, e-bančništvo, kakovost e-bančnih storitev, zadovoljstvo z e-bančnimi storitvami, faktorska analiza Published in DKUM: 11.04.2022; Views: 930; Downloads: 128
Full text (1,86 MB) |
10. Pomembnost uporabniškega vmesnika v razširitvi digitalnega poslovanja bankJure Podboršek, 2021, undergraduate thesis Abstract: Uporabniki predstavljajo dragocenost podjetja, zato se tudi banke v današnjem času trudijo, da bi v čim večji meri zadovoljile potrebe svojih strank, jim omogočile čim več storitev ter si tako zagotovile lojalnost in konkurenčno prednost. Ena izmed storitev, ki je v zadnjih letih v porastu je tudi elektronsko poslovanje bank. Širitve na e-bančništvo se banke lahko lotijo na dva načina, preko lastnega razvoja rešitve ali preko nakupa celovite programske rešitve. Ugotovili smo, da ima vsak pristop svoje prednosti in slabosti, dejstvo pa je, da nakup celovite rešitve omogoča hitrejši in zanesljivejši prehod na elektronsko poslovanje, saj omogoča standardizirano uvajanje rešitve. Pri razširitvi pa je potrebno veliko pozornosti usmeriti predvsem na uporabniški vmesnik, ki pravzaprav služi kot neke vrste vezni člen med računalnikom in uporabnikom. Po rezultatih metode SUS, s katero smo ocenjevali uporabniške vmesnike spletne banke NLB Klik, Unicredit Online banka in SKB NET, je najvišjo skupno oceno prejela NLB banka, medtem ko je najnižjo prejela SKB banka. V raziskavi z anketnim vprašalnikom pa smo ugotovili, da se veliki večini anketirancev uporabniški vmesnik zdi zelo pomemben ali pomemben ter da se večina anketirancev strinja, da so uporabniški vmesniki njihovih bank pregledni in enostavni za uporabo. Keywords: uporabniški vmesnik, digitalno poslovanje, elektronsko bančništvo, elektronsko poslovanje, metoda SUS Published in DKUM: 09.12.2021; Views: 826; Downloads: 67
Full text (902,93 KB) |