| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 14
First pagePrevious page12Next pageLast page
1.
Res publica mixta
Mitja Sadek, 2009, master's thesis

Abstract: Mešana ustava (res publica rnixta) je ena najpomembnejših idej v zgodovini politične misli. Mešana ustava je bila v teoriji vedno prikazovana kot oblika vladavine, ki zagotavlja največjo stopnjo stabilnosti in družbene pravičnosti ter skuša onemogočati zlorabo oblasti. Izvira iz nestanovitnih političnih razmer v grških polis klasične dobe. Tako Platon kot Aristotel sta jo razglasila za najboljšo uresničljivo državno obliko. Grški zgodovinar Polibij je v njej videl glavni vzrok za vzpon rimskega imperija. Cicero je z mešano ustavo hotel rešiti propadajočo rimsko republiko. Ta antična ideja je imela izreden vpliv na najvidnejše politične filozofe srednjega in novega veka. Iz nje neposredno izhaja tudi paradigma o delitvi oblasti, ki predstavlja temelj moderne predstavniške demokracije.
Keywords: ustavna zgodovina, antika, mešana ustava, politična filozofija, magistrska dela
Published: 03.04.2020; Views: 241; Downloads: 0

2.
Metafore iz grško-rimskega sveta v delih slovenskega pisatelja Alojza Rebule
Jadranka Cergol, 2012, original scientific article

Abstract: Članek se osredotoča na analizo nekaterih primer in metafor v delih slovenskega pisatelja Alojza Rebule, in sicer upošteva samo tiste metafore, ki imajo kot predmet metafore prispodobe iz klasičnega grško-rimskega sveta. Na podlagi interakcijske teorije metafore avtorica predstavi antiko najprej kot glavni predmet, nato kot stranski predmet, v zaključnem delu pa odkriva, kaj pomeni za pisatelja Alojza Rebulo interakcija.
Keywords: antika, interakcijska teorija metafore, humanitas
Published: 13.02.2018; Views: 480; Downloads: 276
.pdf Full text (403,80 KB)
This document has many files! More...

3.
Primerjalnopravno vrednotenje ženskega vprašanja v antiki (Grčija-Rimska država)
Dunja Kokol, 2017, undergraduate thesis

Abstract: Za jasnejšo predstavo o položaju in situaciji žensk v antiki sem se osredotočila na primerjavo družbene situacije v stari Grčiji in rimski državi, saj ti dve civilizaciji predstavljata začetke formiranja držav in demokracije in s tem posledično državljanstva, političnih pravic in kultivirane družbe kot jo poznamo danes. Družbeno stanje takratnega časa in takratni aktualni dogodki, ki pričajo o situiranosti žensk, so podkrepljeni in dokumentirani s pisnimi viri, kar omogoča lažje raziskovanje. Takratnemu času je bila primerna tudi pravna terminologija, ki sem jo poskušala obrazložiti tako za antično Grčijo kot za rimsko državo. Nekateri pravni termini so se nanašali na enako problematiko tako v Grčiji kot v Rimu, definicija nekaterih istih terminov pa se je v obeh državah razlikovala. Analitični del diplomske naloge sem opravila s pomočjo pravnozgodovinske in primerjalnopravne raziskovalne metode in s pomočjo deskripcije poskušala odgovoriti na vprašanje žensk v politiki, samostojnosti, odnosu do lastnine, njihovem statusu znotraj zakonske zveze in znotraj pravne varnosti. Na podlagi slednjih sem ugotovila, da o zgodovinskem ženskem vprašanju v antični Grčiji in rimski državi ne moremo razpravljati, saj se je sam pojem ženskega vprašanja začel razvijati šele v času francoske revolucije.
Keywords: antika, žensko vprašanje, ženske pravice, pravo, terminologija
Published: 29.05.2017; Views: 906; Downloads: 112
.pdf Full text (298,14 KB)

4.
ANTIKA V SODOBNEM POUKU ZGODOVINE
Lucija Jagodič, 2016, undergraduate thesis

Abstract: Antika je v zgodovini čas, kjer se rodijo pravljice, začnejo se vzporednice z današnjim načinom življenja. Od tod izvira ogromno materialnih ostankov, ki nas popeljejo v čas Grkov in Rimljanov. Menim, da je ravno pri tej temi učitelju omogočena uporaba prav vseh sodobnih metod, ki učenca vključijo v pouk, da ga sooblikuje oziroma soustvarja. Učenci morajo namreč sami priti do spoznanj in ugotovitev, saj je tako znanje resnično pridobljeno. Med sodobnimi metodami so zelo pomembne tudi medpredmetne povezave, s katerimi učenca še bolj pritegnemo k usvajanju učne snovi. Pri pregledu osnovnošolskih učbenikov sem ugotovila, da je tema antika slikovito obarvana, učencem je na voljo slikovno in materialno gradivo. Slednje je velikokrat kar v bližini njihovega doma. Namen diplomskega dela je tako predstavitev sodobnega pouka zgodovine v primerjavi s preteklostjo kot predstavitev sodobnih učnih enot, ki so predstavljene na praktičnih primerih urnih učnih enot.
Keywords: antika, sodobni pouk, didaktične strategije, viri, Grki, Rimljani.
Published: 30.09.2016; Views: 1009; Downloads: 66
.pdf Full text (2,48 MB)

5.
Gradnja ločnih konstrukcij v antičnem Rimu
Nejc Hanžel, 2016, diploma project paper

Abstract: Projektna naloga obravnava gradnjo ločnih konstrukcij v antičnem Rimu. Na kratko je opisan razvoj gradbeništva in tehnologij grajenja pred Rimskim imperijem. Opisani so načini pridobivanja, obdelave, vgrajevanja in transporta različnih gradbenih materialov. Podanih je nekaj informacij o rimskem znanju matematike in teoretičnih znanjih, ki so jih Rimljani uporabljali pri gradnji. Glavni del naloge nam poda informacije o statičnem sistemu loka, njegovem kronološkem razvoju in tehnologiji grajenja različnih ločnih konstrukcij. Največje rimske gradnje so prikazane v obliki časovnega traku.
Keywords: lok, obok, kupola, rimski beton, opeka, gradbeništvo, antični Rim, Rimljani, zgodovina, antika
Published: 12.09.2016; Views: 893; Downloads: 148
.pdf Full text (5,81 MB)

6.
GRŠKA ANTIKA V GIMNAZIJSKIH UČBENIKIH ZA ZGODOVINO SKOZI ČAS
Aljaž Kovačič, 2016, master's thesis

Abstract: Učbenik je temeljna šolska knjiga. Učenci jo uporabljajo vsak dan pri pouku, zato mora biti oblikovana v skladu z učnim načrtom. Vsebina in obseg zajetih problemov se morata podrejati povprečnemu učencu v njegovi razvojni dobi. V učbeniku je potrebno uporabljati jezik, primeren razvojni stopnji učencev, ki ga bodo uporabljali. Podlago učbeniku predstavlja učni načrt, ki določa in vsebuje vsebino, standarde znanj in cilje posameznih predmetov ali predmetnih področij. Vsebina v njem je didaktično oblikovana, prilagojena vrsti in stopnji izobraževanja ter izbrana po veljavnih splošnih družbenih, znanstvenih in strokovnih kriterijih. Leta 1774 je Marija Terezija izdala splošni red, s katerim je bila vpeljana splošna šolska obveznost za vse otroke od šestega do dvanajstega leta starosti. Ta reforma je za ozemlje današnje Slovenije pomenila, da se v takratnih šolah uvede pouk zgodovine. Razvoju pouka zgodovine je vzporedno sledil razvoj učnih načrtov in učbenikov. Pregled učnih načrtov nam pokaže spremembo podobe in obsega le-teh iz različnih časovnih obdobij. Učni načrti iz leta 1936, 1945 in 1955 so bili oblikovani v dokumente, v katerih so bili združeni učni načrti vseh predmetov, ki so se takrat poučevali v šoli in so bili po strukturi skoraj v celoti omejeni le na učno vsebino. Učni načrt za zgodovino iz leta 1996 je bil za razliko od starejših samostojen dokument, v katerem se je število ur za zgodovino zmanjšalo. Na popolnoma drugačen način je sestavljen učni načrt iz leta 2008, ki vsebuje bistveno več didaktičnih napotkov za učitelje. Novost je tudi, da učne teme niso predstavljene po letnikih, temveč po obdobjih, ter da ima učno snov razdeljeno na obvezne in izbirne teme. Vsi učni načrti dajejo podobne smernice za poučevanje učne teme grške antike. Učni sklop grške antike je v različnih učbenikih predstavljena po obsegu in strukturi na različen način. V starejših učbenikih je bila učna snov razložena zelo opisno, na dolgo ter brez kakršnega koli grafičnega ponazarjanja učne snovi. Kljub temu sta učbenika iz leta 1938 in 1954 vsebovala slike, medtem ko je bil učbenik iz leta 1946 brez njih. Učbenik iz leta 1989 je imel veliko učnih enot združenih v skupnih poglavjih, ki so bila hkrati vsebinsko manj obsežna. Za razliko od svojih predhodnikov je imel učno snov ilustrirano tudi grafično. Že na prvi pogled popolno novost predstavlja učbenik iz leta 2014, ki je v celoti barven. Učna snov je ponovno obsežneje obdelana, a vendar krajše kot v učbenikih pred tistim iz leta 1989. Omenjeni učbenik vsebuje veliko slikovnega in grafičnega materiala ter vprašanja, ki podobno kot v predhodnem učbeniku služijo za ponovitev in utrditev snovi.
Keywords: učbenik, učitelj, učenec, učni načrt, pouk zgodovine, grška antika, razvoj učbenika in učnega načrta
Published: 01.06.2016; Views: 1425; Downloads: 123
.pdf Full text (1000,06 KB)

7.
Ženska v antični Grčiji in Rimu
Tjaša Jerič, 2015, master's thesis

Abstract: Položaj ženske v Grčiji se je skozi časovna obdobja starogrške države spreminjal. V zgodnjem obdobju, je bila ženska skoraj enakovredna moškemu, nato se je položaj močno poslabšal. Družbena depriviligiranost ženske se je kazala že ob njenem rojstvu, ko je bila nemalokrat prepuščena na milost in nemilost na kraju izpostavitve. Če jo je družina obdržala, je bila deležna najosnovnejše izobrazbe. Skozi vsa življenjska obdobja je bila podrejena moškemu, sprva očetu, po poroki možu. Njena družbena vloga je bila omejena na rojevanje dobrih državljanov. Najbolj cenjena je bila, ko je igrala vlogo pokorne, ustrežljive in tihe gospodinje, ki je za zidovi domačega gospodinjstva tkala, predla, vzgajala otroke ter nadzirala hišne sužnje. V javnem življenju se ni smela velikokrat pojavljati, razen ob različnih praznikih, kjer so imele ženske nepričakovano veliko vlogo. Tudi rimska ženska je bila vedno v senci moških. Rimska deklica je bila deležna skromnejše izobrazbe v primerjavi z dečkom. Skozi zgodovino rimske države se je izboljševal tudi položaj ženske. Kljub temu, da je bila njena domena predvsem delo v hiši, vzgoja otrok ter nadzor sužnjev, pa so se rimske ženske velikokrat pojavljale tudi v javnem življenju. Tako kot grška ženska, je tudi Rimljanka imela zelo pomembno vlogo pri religiji in na javnih praznovanjih. Prav tako je bila njena prioritetna naloga rojevanje otrok. Sprva je bila pod oblastjo očeta ali moža, nato pa je postala pomemben člen pri odločanju o svojem življenju.
Keywords: antika, položaj ženske, grška ženska, rimska ženska, družinsko življenje, javno življenje, vloga ženske
Published: 29.10.2015; Views: 4502; Downloads: 559
.pdf Full text (1020,41 KB)

8.
OD RIMSKEGA POLITEIZMA DO KRŠČANSKEGA MONOTEIZMA
Erik Krautberger, 2014, undergraduate thesis

Abstract: V diplomskem delu je predstavljeno, kaj to religija sploh je. Opisano je, kateri so osnovni elementi religije, religijski sistemi in religiozne organizacije. V nadaljevanju so opisane značilnosti verskega sistema pri Rimljanih ter rimski bogovi in boginje. Zatem je del naloge namenjen opisu krščanstva oziroma opisu njegovega razvoja. Predstavljeno je Jezusovo delovanje in širjenje krščanstva, pri čemer sta pomembno vlogo odigrala apostola Peter in Pavel. V nadaljevanju je predstavljena vloga cesarja Konstantina pri širjenju krščanstva, saj je le-ta kot prvi cesar sprejel krščanstvo za svojo vero. Diplomska naloga zajema tudi analizo verske politike rimskih cesarjev do cesarja Teodozija I., ki je dal zapreti vse poganske templje in prepovedal vsakršne daritve ter zasebno pogansko čaščenje, krščanstvo pa je postalo edina uradna religija rimskega cesarstva.
Keywords: religija, antika, poganstvo, krščanstvo, Jezus, Konstantin, Teodozij
Published: 18.07.2014; Views: 1341; Downloads: 219
.pdf Full text (2,09 MB)

9.
Rimska najdišča v porečju Savinje
Aleš Blatnik, 2012, undergraduate thesis

Abstract: V diplomski nalogi Rimska najdišča v porečju Savinje sem zbral in predstavil rimska najdišča, ki se nahajajo v porečju Savinje. V delu so zbrana najdišča podrobneje opisana, predvsem najdbe, kjer je bilo možno, je bilo dodano tudi slikovno gradivo. Rimljani so pustili velik pečat na ozemlju današnje Slovenije. V mnogih krajih so še danes vidni ostanki zapuščine Rimljanov. Zelo veliko ostankov je bilo najdenih tudi v porečju Savinje in Savinjske doline, na katere sem se osredotočil v diplomskem delu. V Šempetru v Savinjski dolini je bilo odkrito veliko rimsko grobišče, v Ločici pri Polzeli je bil tabor II. italske legije, na Vranskem je bila opekarna, in najpomembnejša Celeia, kot mesto province Norik, kar so le nekatera pomembnejša najdišča od mnogih v porečju Savinje. Rimljani so bili poznani tudi po gradnji cest, katerih ostanke so našli na zelo podobnih trasah kot poteka današnja regionalna cesta Celje – Ljubljana. Rimska arhitektura je bila zelo dovršena, kar je razvidno iz arheoloških najdb. Zelo lepi in mogočni so nagrobniki v Šempetrski rimski nekropoli ter nagrobne table, najdene v Celju. Znani so tudi miljniki, ki so jih našli ob cesti od Trojan do Celja in proti Ptuju. Med najdenimi predmeti prevladujejo grobni pridatki, nagrobni spomeniki, nakit, arhitekturni ostanki in rimski novci.
Keywords: Antika, Rimljani, rimska najdišča, Savinja, Celeia, porečje Savinje, Rimska nekropola, Rifnik, Norik.
Published: 12.07.2012; Views: 4434; Downloads: 510
.pdf Full text (9,41 MB)

10.
Higiena, kozmetika in nakit v antičnem Rimu
Saša Omahna, 2011, undergraduate thesis

Abstract: V diplomski nalogi HIGIENA, KOZMETIKA IN NAKIT V ANTIČNEM RIMU sem s svojim lastnim pristopom predstavila zanimive podrobnosti iz osebnega in družbenega življenja prebivalcev starega Rima, njihovih higienskih navad, skrbi za osebno lepoto in dnevno svežost; predstavila pa sem tudi načine in navade ličenja ter uporabe nakita pri Rimljankah.
Keywords: antika, rimska družba, družbeni položaj Rimljanke, vloga ženske, kozmetika, moda, nakit, terme, higiena.
Published: 23.11.2011; Views: 3752; Downloads: 487
.pdf Full text (2,95 MB)

Search done in 0.33 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica