1. Analiza notranjega okolja kot del planiranja na ravni strateškega managementaKatarina Gec, 2022, undergraduate thesis Abstract: Pri svojem delovanju je vsako podjetje obdano z okoljem, notranjim in zunanjim ter vplivi, ki izhajajo iz posameznega okolja. Tako se v notranjem okolju srečujejo s svojimi prednostmi in slabostmi v primerjavi z drugimi podjetji, v zunanjem okolju pa s svojimi priložnostmi in nevarnostmi na svojem trgu.
Namen diplomskega projekta je izdelati analizo prednosti in slabosti podjetja Pekarna Pečjak d.o.o. Diplomski projekt je sestavljen iz dveh delov. Uvodu sledi drugo poglavje, kjer smo opisali metode strateškega managementa. Podrobneje smo opisali analize, ki se jih uporablja za analizo notranjega okolja, to so metode: portfeljska analiza, IFAS matrika, SFAS matrika ter SWOT matrika. V tretjem poglavju smo predstavili podjetje Pekarna Pečjak d.o.o., in sicer od nastanka pa do danes. V četrtem poglavju sledi uporaba izbranih metod na primeru izbranega podjetja. Podrobneje smo analizirali s štirimi metodami, ki smo jih opisali v teoretičnem delu. Na koncu so podane ugotovitve, do katerih smo prišli s pomočjo analiz. V diplomskem projektu uporabljamo dostopno domačo literaturo, internetne vire ter članke. Ugotovili smo, da poznamo različne matrike analiz notranjega okolja. Da podjetje analiziramo, moramo poznati dejavnike, ki vplivajo tako na zunanje okolje kot na notranje okolje podjetja. Sklepna ugotovitev pri diplomskem projektu je, da se podjetje dobro srečuje s svojimi prednostmi in slabostmi, saj želi svoje prednosti ohraniti pred drugimi podjetji. Kot vsako podjetje pa želi svoje slabosti odpraviti, kar Pekarni Pečjak d.o.o. tudi dobro uspeva. Podjetje je uspešno in poznano že od ustanovitve, v prihodnosti želi prepoznavnost ohraniti na domačem trgu in v tujini, kar jim tudi dobro uspeva. Keywords: strateški management, notranji dejavniki, portfeljska analiza, IFAS matrika, SFAS matrika, SWOT analiza Published in DKUM: 06.09.2022; Views: 138; Downloads: 34
Full text (1,21 MB) |
2. Podjetniške priložnosti v lesni industrijiEnej Škrinjar, 2021, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko nalogo sestavljata dva dela, teoretičen in praktičen. V teoretičnem delu smo razdelali poslovno okolje podjetja in predstavili njegovo pomembnost za podjetje. Našteli smo nekaj lastnosti poslovnega okolja in pojasnili načine odzivov nanj. Nato smo predstavili lesno industrijo v Sloveniji in jo za lažje preučevanje razdelili na lesnopredelovalno, pohištveno in gradbeno. Da smo zajeli čim več dejavnikov zunanjega okolja, ki so politični, pravni, ekonomski, socialni, kulturni in tehnološki, smo se odločili pojasniti in kasneje uporabiti PEST-analizo okolja podjetja. PEST-analizo smo opredelili, podali praktične primere in pojasnili pozitivne in negativne vplive na podjetje. Nismo preučevali le zunanjega okolja, ampak tudi notranje. V ta namen smo izbrali SWOT-analizo, s katero preučimo prednosti in slabosti notranjega okolja ter priložnosti in nevarnosti zunanjega poslovnega okolja. SWOT-analiza omogoči primerjanje notranjih in zunanjih dejavnikov.
V praktičnem delu smo se odločili za izvedbo PEST in SWOT-analize. Za lažje razumevanje smo izbrali tri podjetja, ki predstavljajo pohištveno, lesnopredelovalno in gradbeno industrijo. PEST-analiza je združevala zunanje dejavnike vseh treh podjetij.
Nobeno izbrano podjetje v obdobju svojega poslovanja ni opravilo analize poslovnega okolja. Ugotovljeno je bilo, da se vsa obravnavana podjetja srečujejo s podobnimi težavami. Izpostavljajo pomanjkanje delovne sile, slabo izobraženost obstoječe delovne sile (kar kaže na razkorak s srednješolskim izobraževalnim sistemom). Pestijo jih tudi nihajoče cene materiala. Navajajo malo priložnosti zunanjega okolja, ker imajo polno zasedenost proizvodnje in razpoložljiva sredstva namenjajo v povečan obseg proizvodnje. Ugotovitve smo na kratko povzeli v tabelah.
SWOT-analiza je bila lažje izvedljiva, ker so podjetja lažje navajala notranje dejavnike poslovnega okolja. Za boljšo preglednost smo obravnavali vsako podjetje posebej. Ugotovili smo, da vsa tri podjetja posvečajo veliko več pozornosti notranjemu okolju. Ko pride do poslabšanja stanja v zunanjem poslovnem okolju, jih skušajo odpraviti čim hitreje brez vzbujanja posebne pozornosti. Podjetje Adego, d.o.o., ki je predstavljalo pohištveno industrijo, kot svoje prednosti navaja kakovostne izdelke, tehnološko dodelano proizvodnjo in lojalne kupce. Noah, d.o.o. smo izbrali kot predstavnika gradbene industrije. Zaradi nihajočih cen materiala so preučili možnost lastne proizvodnje, ki bi bila sicer mogoča, a so se cene materiala dovolj umirile, da so idejo opustili. So edino podjetje, ki je navajalo dvig povpraševanja med pandemijo. Podjetje Ruševec, d.o.o., smo obravnavali kot lesnopredelovalno podjetje. V podjetju poudarjajo pomen tradicionalnih postopkov predelave, lokalnih dobaviteljev in kakovosti proizvodov.
V sklepu smo preučeno teoretično znanje smiselno povezali s praktičnim delom diplomske naloge. Ugotovili smo, da se podjetja soočajo s podobno problematiko, kot smo zapisali v teoretičnem delu. Štiri predpostavljene hipoteze smo potrdili. Zavrgli smo hipotezo, ki predpostavlja, da je za konkurenčnost in vstop na trg v lesni industriji potrebna visoka tehnološka opremljenost. Razlog je, da podjetja ne proizvajajo tako zahtevnih produktov, da bi potrebovala tehnološko dovršeno opremo. Izkazalo se je, da starost opreme ni ključnega pomena.
V slovenski lesni industriji se je SWOT-analiza izkazala za primernejšo. Keywords: lesna industrija v Sloveniji, poslovno okolje podjetja, PEST-analiza, SWOT-analiza. Published in DKUM: 28.10.2021; Views: 653; Downloads: 134
Full text (597,39 KB) |
3. Internacionalizacija kot strategija rasti - študija primera podjetja v enološki dejavnostiLucija Mukenauer, 2021, master's thesis Abstract: Slovenska podjetja so velikokrat primorana poseči na tuje trge, saj prodaja na domačem trgu ne omogoča pokriti proizvodno količino in povečati prihodke. Podjetje Puklavec Family Wines d.o.o. se srečuje ravno s tem problemom oz. priložnostjo. Sedaj je prisotno že več kot na dvajsetih trgih po svetu. Na vinsko potencialnem avstralskem trgu še do tedaj ni prisotno. Skozi magistrsko nalogo smo predstavili: motive, omejitve in tveganja internacionalizacije, način izbora trgov, strategije vstopa na mednarodne trge, proces internacionalizacije, modele in teorije internacionalizacije ter internacionalizacijo malih in srednje velikih podjetij v Sloveniji. Ko se podjetje odloča internacionalizirati je pomembno prav tako vedeti po kakšni strategiji rasti raste in analizirati poslovno okolje. Poslovno okolje smo analizirali s pomočjo treh modelov. To so: Porterjev model, PEST analiza in SWOT analiza. V praktičnem delu naloge smo opisali samo podjetje Puklavec Family WInes d.o.o. ter izvedli konkurenčno, tržno in finančno analizo. Predstavili smo tudi sedanjo strategijo rasti podjetja – diverzifikacijo. Naredili smo preliminarni izbor produktov za novi trg in sicer smo za primerno linijo izdelkov izbrali izdelke višje kakovosti, ki vsebujejo vina svetovno znanih vinskih sort, tj. blagovna znamka Estate Selection. Na podlagi notranje in zunanje analize smo ugotovili, da za podjetje trenutno ne priporočamo vstopa na avstralski trg, saj med Slovenijo in Avstralijo še ni sklenjenega prosto-trgovinskega sporazuma. Zaradi tega so vstopne ovire – carine itd. previsoke. Ko bo ta ovira rešena, bo Avstralija zelo primeren trg za mednarodno sodelovanje, saj so Avstralci veliki pivci in dobri poznavalci vin. Najbolj primeren način vstopa bi v začetku poslovanja bil posredni izvoz z distributerjem, saj velja za vstopno obliko z nižjimi stroški kot ga predstavljajo investicijske oblike vstopa. Prav tako, na začetku, ko še podjetje ne pozna trga, vso odgovornost in stike s trgom prevzame distributersko podjetje, ki se je že morda srečalo s tem trgom. Podjetje Puklavec Family Wines je prepoznavno in vodilno na slovenskem trgu. Njihove znamke beležijo prepoznavnost tudi na tujih trgih. Produkti podjetja so visoke kakovosti. To lahko pojasnimo z dosegom velikega števila mednarodnih nagrad na ocenjevanjih vin. Tudi na najbolj priznanem in prestižnem vinskem ocenjevanju v Londonu so prejeli število nagrad. Keywords: Puklavec Family Wines, internacionalizacija, izbor trgov, motivi internacionalizacije, omejitve in tveganja internacionalizacije, globalizacija, internacionalizacija malih in srednje velikih podjetij v Sloveniji, teorija rasti, analiza poslovnega okolja, Porterjev model, PEST analiza, SWOT analiza, KANVAS, strategije rasti, preliminarni izbor produktov, notranja analiza, zunanja analiza, oblike vstopa na mednarodni trg. Published in DKUM: 31.08.2021; Views: 586; Downloads: 124
Full text (3,23 MB) |
4. Swot analiza možnosti koriščenja naravnih energetskih virov v PomurjuInes Korošec, 2020, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo je izdelano z namenom spoznavanja naravnih energetskih virov, tako so predstavljeni sončna, vetrna, vodna, geotermalna energija in biomasa. Ob tem smo želeli prikazati možnosti njihovega izkoriščanja v Pomurju. Raziskave so pokazale, da so med najbolj zastopanimi naravnimi viri v Pomurju biomasa, zatem sledi uporaba Sonca in geotermija. Vetra zaradi njegove šibkosti in vode zaradi zaščitenosti v obravnavani regiji ne izkoriščamo. Na kratko smo povzeli tudi ovire, na katere naletimo ob izkoriščanju naravnih energetskih virov in ugotovili, da so največje prepreke v okoljski in prostorski zakonodaji, zato bi morala država nastopiti bolj suvereno. S pomočjo SWOT analize smo s stališča štirih vidikov (prednosti, slabosti, priložnosti, nevarnosti) ovrednotili lastnosti in posebnosti posameznega naravnega energetskega vira. Analiza nam je pomagala, da smo podrobno spoznali določen vir ter nam na preprost način pokazala, kje so njegove močne in šibke točke. Keywords: obnovljivi viri, SWOT analiza, biomasa, Pomurje, geotermalna energija, hidroenergija, vetrna energija, sončna energija Published in DKUM: 03.12.2020; Views: 835; Downloads: 132
Full text (1,26 MB) |
5. Analiza poslovnega okolja na primeru podjetjaLavra Pešl, 2020, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem projektu se osredotočamo na analizo poslovnega okolja podjetja Terme Čatež d. d. Naloga je razdeljena na dva dela – teoretični del in empirični del.
V teoretičnem delu opredeljujemo izraze, povezane s poslovnim okoljem podjetja, kot sta zunanje okolje in notranje okolje. Poleg teh dveh opredelimo tudi dve analizi, ki ju kasneje v empiričnem delu podrobneje obravnavamo. To sta PEST analiza in SWOT analiza. Na podlagi analiz opredelimo še definicije dejavnikov, ki spadajo v PEST analizo – ekonomski dejavniki, pravno-politični dejavniki, socio-kulturni dejavniki in tehnološki dejavniki ter definicijo priložnosti, nevarnosti, prednosti in pomanjkljivosti podjetja, ki spadajo v analizo SWOT.
Podjetje Terme Čatež d. d., ki ima sedež na naslovu Topliška cesta 35 v Brežicah, se ukvarja z zdraviliško in kopališko dejavnostjo. Poleg tega ponuja še prenočišča, razne športne in rekreacijske aktivnosti ter gostinske storitve. Podjetje temelji predvsem na ustvarjanju nadpovprečnih rezultatov in zagotavljanju prednosti pred konkurenco.
Analizo podjetja opravimo torej s pomočjo PEST analize, kjer izpostavimo že prej omenjene štiri dejavnike, s katerimi se podjetje sooča med poslovanjem. Nato na podlagi te analize naredimo še SWOT analizo, kjer opredelimo vse priložnosti in nevarnosti ter prednosti in slabosti, ki prav tako spremljajo podjetje v okviru svojega celotnega poslovanja.
Na koncu pridemo do ugotovitev, da s tem, ko podjetje analizira svoje poslovno okolje, posledično spozna, kakšen vpliv imajo vsi ti dejavniki na podjetje v okviru svojega poslovanja. S tem se posledično podjetje kasneje tudi lažje spopada z določenimi situacijami, v katerih se lahko znajdeta izdelek ali celotna organizacija. Podjetje Terme Čatež d. d. lahko na svoji poslovni poti na dolgi rok preseže svoje pomanjkljivosti, kajti s svojimi prednostmi, ki jih ima lahko podjetje, še naprej uspešno posluje in dosega pozitivne rezultate. Keywords: podjetje Terme Čatež d. d., poslovno okolje, PEST analiza, SWOT analiza Published in DKUM: 24.09.2020; Views: 1248; Downloads: 380
Full text (1,22 MB) |
6. Analiza perspektiv pridelave sladkorne peseMaja Škrinjar, 2020, master's thesis Abstract: V Sloveniji se je po zaprtju Tovarne sladkorja Ormož po dolgem času ponovno zbralo nekaj pridelovalcev, ki so na slovenske površine posejali sladkorno peso, ki se pozneje odvaža na predelavo v tovarno Viro v Virovitico (Viro, d. d.) na sosednjo Hrvaško. V magistrskem delu je podrobneje prikazana analiza perspektiv pridelave sladkorne pese v Sloveniji nekoč, v času delovanja TSO, in danes, ko se na slovenskih tleh ponovno prideluje sladkorna pesa. Raziskali smo pridelavo sladkorne pese nekoč in danes na podlagi mnenj stroke in vseh drugih javno objavljenih podatkov, hkrati pa smo pripravili anketni vprašalnik, v katerega so bili vključeni slovenski pridelovalci, ki so pridelovali sladkorno peso v času delovanja TSO in danes. Hoteli smo tudi ugotoviti, ali je bila ekonomska upravičenost pridelave boljša v času delovanja TSO ali danes. Rezultati so pokazali, da je bila boljša v času delovanja TSO, saj danes peso izvažamo na Hrvaško, s tem nimamo stranskih proizvodov, poleg tega je odkupna cena nizka, stroški pridelave pa visoki. Na koncu magistrskega dela je narejena tudi SWOT-analiza za primer ponovne pridelave sladkorne pese. Keywords: analiza, pridelava, sladkorna pesa, anketni vprašalnik, SWOT-analiza Published in DKUM: 10.09.2020; Views: 830; Downloads: 232
Full text (2,04 MB) |
7. |
8. Celovitejši pristop k planiranju urbanega mobilnostnega sistema na osnovi mehkega večkriterijskega odločitvenega modela : doktorska disertacijaUroš Kramar, 2019, doctoral dissertation Abstract: Urbani mobilnostni sistem (UMS) predstavlja pomemben element družbenega razvoja. Prihodnjega razvoja urbane mobilnosti se je tako potrebno lotiti na način, ki bo omogočal uravnotežen trajnostni razvoj. V doktorski disertaciji je prikazan nov in celovitejši pristop k planiranju UMS, ki ob široki vključenosti različnih deležnikov omogoča sprejemanje strateških odločitev. Na osnovi izbrane metodologije smo razvili novi model, ki je sestavljeni iz treh faz: po zbranih vhodnih podatkih se preko modificirane metode ciljnih skupin s tehniko nominalnih skupin izvede SWOT analiza in v zadnji fazi nadgradi z metodo mehki analitični hierarhični proces (FAHP). S tem se pridobijo rangirana prioritetna področja, ki posledično omogočajo razvoj scenarijev. Predlagani izvirni model tako omogoča celovitejše in poglobljeno razumevanje iskanja kompromisov, s katerimi se soočamo pri večkriterijskem odločanju in usklajevanju pogosto nasprotujočih si ciljev. Novi model planiranja UMS je bil uspešno testiran na primeru realnega urbanega okolja, kar potrjuje njegovo sposobnost zagotavljanja celovitejšega pristopa k planiranju UMS. Keywords: mobilnost, urbani mobilnostni sistem, celovitejši pristop, strateško planiranje, AHP, mehka logika, FAHP, ciljne skupine, SWOT analiza Published in DKUM: 10.03.2020; Views: 1345; Downloads: 170
Full text (4,29 MB) |
9. Marketinški načrt Hiše dobrot ZalcEva Ziegler, 2019, undergraduate thesis Abstract: Posvetili smo se prikazu načina izdelave marketinškega načrta, ki smo ga na samem koncu prikazali tudi na realnem podjetju, ki je relativno novo na trgu. Glavna dejavnost podjetja je predelava in prodaja izdelkov, ki so predelani iz sadeža aronija v likerje, žgane pijače in marmelade. K tem izdelkom so vkomponirali tudi druge sadeže s katerimi so ustvarili edinstvene okuse. Njihova sekundarna dejavnost je spletna prodaja domačih proizvodov, ki jih je moč kupiti na njihovi spletni strani, poleg tega ponujajo tudi zdrave recepte, ki vsebujejo njihove in druge izdelke.
To temo bomo obravnavali, saj menimo, da je trenuten trend zdrave prehrane in domačih izdelkov ter zaradi same zanimivosti podjetja, ki se trudi, da bi svoje kakovostne izdelke približala množici kupcev. Marketinški načrt Hiše dobrot ZALC se prične z analiziranjem trga pri katerem smo opravili analizo kupcev, analizo konkurentov in na samem koncu opredelili prednosti in slabosti ter priložnosti in nevarnosti podjetja.
Raziskavo za marketinški načrt smo zastavili na podlagi analize kupcev, kjer smo v anketi spraševali koliko ljudi pozna sadež aronija in koliko ljudi je že slišalo za podjetje Hiša dobrot ZALC in v kolikšni meri poznajo njihove izdelke. Za lažjo izdelavo marketinškega načrta smo opravili tudi intervju z g. Založnikom, ki je soustanovitelj podjetja in ga spraševali kakšno je njegovo mnenje glede prepoznavnosti podjetja in na kakšne načine oglašujejo svoje izdelke.
Z analiziranjem smo ugotovili, da je poznavanje aronije zelo dobro. Ko smo spraševali ali potrošniki poznajo podjetje Hiša dobrot ZALC, dobljeni podatki niso bili pozitivne narave. Manj kot polovica anketirancev je že slišalo za omenjeno podjetje, enako število je njihove izdelke že poskusilo. Ugotovili smo tudi, da se v podjetju slabe prepoznavnosti zavedajo in da kratkoročne plane za izboljšave že pripravljajo.
V prvem sklopu opredelimo problem, ki je povod za opravljeno raziskavo. V drugem delu opravimo pregled sekundarnih virov, kjer na podlagi zbrane literature opravimo teoretični del marketinškega načrta, ta pa nam v zadnjem sklopu pripomore pri sami izdelavi marketinškega načrta za Hišo dobrot ZALC. V tretjem sklopu obdelujemo statistične podatke pridobljene z anketo, kjer ugotavljamo srednje vrednosti in standardni odklon podatkov. V samem koncu predstavimo svoje mnenje za izboljšave. Keywords: trženje, marketinški načrt, Hiša dobrot ZALC, SWOT analiza, marketinško komuniciranje Published in DKUM: 07.10.2019; Views: 1226; Downloads: 151
Full text (1,42 MB) |
10. Tržna analiza in razvoj rezalno-cepilnega stroja z metodologijo vrednostne analize v podjetju Fortis Maribor d.o.o. : diplomsko deloUroš Lobenwein, 2019, undergraduate thesis Abstract: Vsa podjetja, ne glede na gospodarsko panogo, morajo izdelke izpopolnjevati ali izvajati projekte razvoja novega izdelka. Vrednostna analiza se je najbolj uveljavila pri razvoju novih proizvodov, omogoča pa predvsem občutno skrajšanje časov in znižanje stroškov. Pogoj za uspešno izvedeno vrednostno analizo je učinkovita tržna analiza. Podjetje Fortis Maribor d.o.o. želi dopolniti svoj prodajni repertoar z inovativnim rezalno-cepilnim strojem. V diplomski nalogi sem uporabil znanstveno-raziskovalne metode, kot so analiza podatkov in zbiranje informacij, pa vse do eksperimentalnih metod. S pomočjo tržne analize in vrednostne analize sem določil najboljšo rešitev variante novega izdelka in potrdil soodvisnost navedenih raziskovalnih metod. Keywords: tržna analiza, vrednostna analiza, rezalno-cepilni stroj, razvoj izdelka, COMBINEX metoda, SWOT analiza, FAST analiza, vrednotenje funkcij, Fortis Maribor d.o.o. Published in DKUM: 11.09.2019; Views: 841; Downloads: 152
Full text (1,72 MB) |