| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 138
First pagePrevious page12345678910Next pageLast page
1.
Iluzija zavesti: metaanaliza problema duha in telesa
Alen Lipuš, 2020, doctoral dissertation

Abstract: Disertacija najprej predstavi osrednji problem v sodobni filozofiji duha, tj. problem pojavne zavesti. Izpostavi situacijo, da je zaradi nejasnosti uporabljenih pojmov problem težavno opredeliti. Nato podrobneje predstavi ključne pojme, ki problem sestavljajo, in poda analizo sodobne dialektične situacije v filozofiji duha glede problema pojavne zavesti. Kasneje obravnava tradicionalne opredelitve problema in posledične rešitve ter jih predstavi kot nezadostne rešitve. Nato se osredotoči na metapristop, za katerega je značilno kritično preiskovanje predpostavk. Metaanaliza problema zavesti je najboljši pristop za razumevanje legitimnosti problema pojavne zavesti in za ovrednotenje posameznih stališč, ki so se do zdaj oblikovala kot reakcije na problem. To, da je vprašanje o umestitvi zavesti v svet smiselno, predpostavlja, da je zavest neka stvar iste kategorije kot razsežni predmeti; predpostavlja, da je zavest točno takšna, kot se nam kaže, saj je ravno videz zavesti tisti, zaradi katerega jo je težavno umestiti v svet; predpostavlja, da glede na zavest, razlikovanje med realnostjo in videzom ne obstaja. V metaanalizi disertacija te predpostavke artikulira in ovrednoti, kakšne so posledice njihovega sprejetja. Disertacija pokaže, da so nekatere predpostavke (npr. predpostavka o identiteti videza in realnosti zavesti) takšne, da njihovo nekritično sprejemanje pomeni prevelik teoretski davek in smo tako primorani, da jih v raziskovanju ne dojemamo kot aksiomatskih oz. samoumevnih izhodišč. Disertacija prav tako predstavi iluzionizem kot enega izmed metapristopov k reševanju problema pojavne zavesti in predlaga, da je to najboljša strategija za fizikaliste, tj. pripadnike stališča, da so mentalna stanja v bistvu fizična. Disertacija nato predstavi in obravnava iluzionizem kot fizikalistično teorijo zavesti. Obravnava proces vzpostavitve iluzionizma in predstavi sklepanje, ki običajno vodi do iluzionizma: opiše in kritično ovrednoti prvotne vzpostavitvene pogoje za iluzionizem ter pokaže, da je v trenutni literaturi iluzionizem vzpostavljen na problematičen način in kot tak neskladno stališče. Nadalje obravnava razne kritike iluzionizma in nanje odgovori ter predstavi nov problem, zaradi katerega se zdi, da iluzionizem ni skladno vzpostavljen. Na koncu opiše teoretske prednosti uspešne rešitve novega problema – največja je ta, da bi z uspešnim odgovorom na nov problem, iluzionizem postal skladna teorija –, ki sestojijo v tem, da lahko to pripomore pri dodatni obrambi iluzionizma pred drugimi, že obstoječimi kritikami.
Keywords: zavest, iluzionizem, pojavnost, takšnosti, težek problem zavesti
Published: 20.11.2020; Views: 166; Downloads: 34
.pdf Full text (1,04 MB)

2.
Primerjava algoritmov ABC in CS
David Bajs, 2020, undergraduate thesis

Abstract: V diplomskem delu sta bila raziskana algoritma ABC in CS. Algoritma ABC in CS spadata v metahevristične algoritme, s katerimi rešujemo probleme, kjer je iskalni prostor prevelik, da bi raziskali vse možne rešitve. Algoritma smo primerjali na zveznih problemih in pri diskretnem primeru, ki je bil sestavljanje urnika za zaposlene v podjetju. Po implementaciji algoritmov, smo najprej primerjali dobljene rezultate med algoritmoma. Nato smo primerjali delovanje algoritmov z rezultati iz literature. Na koncu pa smo še primerjali, kako algoritma delujeta pri sestavljanju urnika za zaposlene v podjetju.
Keywords: evolucijski algoritmi, algoritem ABC, algoritem CS, zvezni problemi, problem sestavljanja urnika
Published: 03.11.2020; Views: 88; Downloads: 11
.pdf Full text (1,64 MB)

3.
Teaching Methods for Economics and Business Sciences
2020

Abstract: The author of the first paper explores how students perceive various types of active learning techniques. The second paper identifies the teaching methods that are accepted by Generation Y students. The author of the third paper addresses the characteristics of contemporary students and their implications for teaching strategies. The fourth paper explores the effects of interdisciplinary problem-based learning on the development of students' knowledge, skills, and competences. Gamification as a teaching strategy is discussed in the fifth paper. The sixth paper addresses the challenge of merging disciplines of entrepreneurship and finance in one study program. The approaches to increasing students’ focus in learning finance-related subjects are discussed in the seventh paper. In the eighth paper authors expose the value of practical higher education as a response to the perceived phenomena of financial illiteracy and financial exclusion. The role of research results transfer into university teaching of transport economics discusses the author of the ninth paper. The authors of tenth paper explore the relevance of mastering Spanish for students of economics and business disciplines. The last paper discusses the authors' experiences with e-learning in higher education from the perspective of its extent and importance.
Keywords: higher education, economics, business sciences, teaching methods, teaching strategies, active learning techniques, Generation Y, problem-based learning, practical higher education, e-learning
Published: 02.06.2020; Views: 349; Downloads: 19
URL Link to file

4.
Odnos medicinskih sester do etičnih odločitev ob koncu življenja
Tina Hohler, 2019, master's thesis

Abstract: V zdravstveni negi se medicinske sestre nenehno srečujejo z etičnimi dilemami, saj so ob pacientu tako v procesu njegovega zdravljenja kot tudi v terminalni fazi njegovega življenja. Odločitve ob koncu življenja se nanašajo na ohranjanje osnovnih življenjskih aktivnosti, ki jih pacient sam ne zmore več izvajati. Namen magistrskega dela je bil raziskati odnos medicinskih sester do etičnih odločitev ob koncu življenja ter ugotoviti, s katerimi etičnimi odločitvami se v vsakodnevnem poklicnem življenju največkrat srečujejo. Metode: izvedli smo kvalitativno raziskavo, v kateri je sodelovalo 13 diplomiranih medicinskih sester, zaposlenih v treh različnih domovih za starejše v Sloveniji. Podatke smo zbrali z uporabo delno strukturiranega intervjuja in terenskih zapiskov. Zbrane podatke smo analizirali s pomočjo kvalitativne metode analize besedila. Rezultati: na podlagi analize intervjujev in terenskih zapiskov smo identificirali glavno kategorijo Stresno vsakodnevno soočanje medicinskih sester z invazivnim podaljševanjem življenja. Glavna kategorija je sestavljena iz štirih kategorij in osmih podkategorij. Odnos medicinskih sester, ki se vsakodnevno srečujejo z etičnimi odločitvami ob koncu življenja, se kaže predvsem z nepotrebnimi invazivnimi postopki in občutkom nemoči. Diskusija in zaključek: etične dileme so v zdravstveni negi neizogibne ter tako pogosto predstavljajo velik vir stresa za vse zdravstvene delavce. Zelo pomembno je etično znanje, ki medicinskim sestram lahko pomaga do lažjih odgovorov na etična vprašanja. Današnje medicinske sestre so izobražene in odgovorne za sprejemanje kompleksnih etičnih odločitev glede skrbi za paciente in njihove družine ter za izvajanje zdravstvene nege. Metode: izvedli smo kvalitativno raziskavo, v kateri je sodelovalo 13 diplomiranih medicinskih sester, zaposlenih v treh različnih domovih za starejše v Sloveniji. Podatke smo zbrali z uporabo delno strukturiranega intervjuja in terenskih zapiskov. Zbrane podatke smo analizirali s pomočjo kvalitativne metode analize besedila. Rezultati: na podlagi analize intervjujev in terenskih zapiskov smo identificirali glavno kategorijo Stresno vsakodnevno soočanje medicinskih sester z invazivnim podaljševanjem življenja. Glavna kategorija je sestavljena iz štirih kategorij in osmih podkategorij. Odnos medicinskih sester, ki se vsakodnevno srečujejo z etičnimi odločitvami ob koncu življenja, se kaže predvsem z nepotrebnimi invazivnimi postopki in občutkom nemoči. Diskusija in zaključek: etične dileme so v zdravstveni negi neizogibne ter tako pogosto predstavljajo velik vir stresa za vse zdravstvene delavce. Zelo pomembno je etično znanje, ki medicinskim sestram lahko pomaga do lažjih odgovorov na etična vprašanja. Današnje medicinske sestre so izobražene in odgovorne za sprejemanje kompleksnih etičnih odločitev glede skrbi za paciente in njihove družine ter za izvajanje zdravstvene nege.
Keywords: zdravstvena nega, terminalna faza, etični problem, etična dilema, izkušnje medicinskih sester, moralni stres.
Published: 19.12.2019; Views: 595; Downloads: 183
.pdf Full text (1,37 MB)

5.
Hibridna ogrožanja
Gregor Skerl Beronja, 2019, undergraduate thesis

Abstract: Hibridna ogrožanja so del našega vsakdana in z njimi se srečujemo tudi, če se tega ne zavedamo. Tovrstne grožnje so zelo zapleten in sofisticiran proces, ki se iz dneva v dan prilagaja in nadgrajuje. Različni avtorji imajo do hibridnega ogrožanja zelo podobne, oziroma skoraj enake definicije. Ko govorimo o hibridnih ogrožanjih, po mnenju večine avtorjev govorimo o uporabi tako konvencionalnega kot nekonvencionalnega orožja, uporabi kibernetičnih pristopov, poudarek pa je na kreativnosti, dvoumnosti in kognitivnih elementih vojne. Akterji uporabljajo različne, oziroma vse možne pristope, ki bi bili uporabni za doseganje njihovih ciljev in želje po vplivu. V večini iščejo ranljivosti znotraj tarče in preko te nato izvršijo napad. Problem hibridnega ogrožanja je v tem, da se v večini niti ne zavedamo, da smo tarča hibridnega napada ali da smo že bili žrtev hibridnega napada. Prav tako se hibridna ogrožanja nikakor ne zgodijo le na lokalni ravni, temveč so hibridna ogrožanja globalni problem. Izvršujejo se vsak trenutek po celem svetu. Za reševanje tovrstnega problema je potrebno tesno sodelovanje in hitro izmenjevanje informacij ter drugih znanj. Vsekakor pa je bistveni del reševanja problema močno zaupanje med osebami, organizacijami, institucijami, državami in drugimi nevladnimi ustanovami. Čeprav je polemika hibridnega ogrožanja medijsko aktualna le v zadnjih letih, pa je le to prisotno že vrsto stoletij, vendar v nekoliko drugačni obliki. Dandanes je hibridno ogrožanje v porastu predvsem zaradi nove tehnologije, vezane na globalni splet.
Keywords: diplomske naloge, hibridna ogrožanja, problem hibridnega ogrožanja, reševanje hibridnega ogrožanja
Published: 30.08.2019; Views: 657; Downloads: 134
.pdf Full text (1011,76 KB)

6.
Ekstremalni problemi psa in žoge
Ana Rozman, 2019, master's thesis

Abstract: V magistrskem delu so predstavljene optimalne poti, ki jih mora pes preteči oziroma preplavati, da pride do žoge, ki se nahaja v morju, pri čemer se spreminja položaj psa in oblika obale. Obravnavo ekstremalnih problemov pričnemo z najosnovnejšim problemom, ko želi pes, ki se nahaja na ravni obali, najhitreje priti do žoge, ki se nahaja v vodi. Problem rešimo računsko, z iskanjem globalnega minimuma obravnavane funkcije, in geometrijsko, s konstrukcijo optimalnih poti. Razvijemo tudi lemo, ki govori o razmerju med časom, ki ga pes potrebuje za plavanje in tek na določeni razdalji, ter konstruiramo kot, pod katerim mora plavati od obale proti žogi pri optimalni poti. Nadaljujemo s prvo izpeljanko osnovnega ekstremalnega problema, in sicer psa z ravne obale prestavimo v morje. Tudi ta problem rešimo računsko in geometrijsko. Poiščemo mejno množico točk, pri kateri je direktno plavanje enako hitro kot optimalna pot preko kopnega. Pri tem prvič za točko bifurkacije pojmujemo dolžino obale, drugič pa položaj žoge. Pri drugem izpeljanem ekstremalnem problemu psa z ravne obale prestavimo na kopno. Pri reševanju naletimo na analogijo z lomnim zakonom pri prehodu svetlobe iz ene snovi v drugo. Nalogo zaključimo z obravnavo tretjega izpeljanega ekstremalnega problema, kjer se pes nahaja na neravni obali. Problem rešimo geometrijsko, s konstrukcijo optimalnih poti.
Keywords: ekstremalni problem, globalni minimum, optimalna pot, točka bifurkacije, bifurkacijska krivulja, lomni zakon
Published: 10.04.2019; Views: 443; Downloads: 44
.pdf Full text (2,63 MB)

7.
Množice točk in vozlišč v splošni legi
Barbara Gašparič, 2019, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo obravnava klasični problem “no-three-in-line” in dve njegovi pospološitvi. Klasični problem “no-three-in-line” je, poiskati največje možno število točk, ki jih lahko postavimo na n × n mrežo tako, da nobene tri med njimi ne bodo ležale v ravni črti. Posplošitvi, ki ju bomo obravnavali, sta problem “no-three-in-line” v 3D in problem splošne lege v teoriji grafov. Problem “no-three-in-line” v 3D je, poiskati največje možno število točk, ki jih lahko postavimo na n × n × n mrežo tako, da nobene tri med njimi ne bodo ležale v ravni črti. Problem splošne lege v teoriji grafov pa je, poiskati največjo množico vozlišč, za katero bo veljalo, da nobena tri vozlišča iz te množice ne ležijo na skupni najkrajši poti. V prvem poglavju je navedenih nekaj definicij in pomembnih rezultatov iz področja diskretne matematike in teorije števil, ki jih bomo potrebovali v nadaljnjih poglavjih. V drugem poglavju predstavimo klasični problem “no-three-in-line”, pokažemo koliko je pričakovana zgornja meja za število nekolinearnih točk na n × n mreži pri velikih n in vidimo, da lahko na n × n mrežo zmeraj postavimo n nekolinearnih točk. V tretjem poglavju predstavimo problem “no-three-in-line” v 3D, pokažemo, kako je ta problem povezan s 3D-sliko grafa Kn in povemo, kakšno je pričakovano število nekolinearnih točk na n × n × n mreži. V zadnjem poglavju predstavimo problem splošne lege v teoriji grafov ter njegove zgornje in spodnje meje. Zgornje meje so podane na podlagi različnih izometričnih pokritij grafov, spodnje pa dobimo tako, da množice v splošni legi povežemo s premerom grafa in njegovim pakiranjem.
Keywords: problem “no-three-in-line”, splošna lega, celoštevilska mreža, 3D-slika grafa, izometrično pokritje, izometrični podgraf
Published: 15.03.2019; Views: 399; Downloads: 59
.pdf Full text (1,06 MB)

8.
Varnostni ukrepi v procesu skladiščenja, v transportu in na prometnih poteh v podjetju palfinger marine d.o.o.
Klara Novak, 2018, bachelor thesis/paper

Abstract: Diplomska naloga proučuje varnost v podjetju Palfinger Marine s sedežem podjetja v Mariboru, v katerem smo opravljali obvezno šolsko prakso. Podjetje se že osemdeset let ukvarja s proizvodnjo dvigal, ki jih trži tako v Sloveniji kot v tujini. Osredotočili smo se na varnost v delovanju podjetja. Varnost je lahko zelo razvejan pojem, zato smo obravnavali naslednja področja: varnostni ukrepi v procesu skladiščenja, varnost ljudi, varnost pri razkladalno-nakladalnih procesih, varnostna oprema in varnost pri uporabi prevoznih sredstev v procesu skladiščenja. Dotaknili smo se notranjega in zunanjega transporta, transporta v podjetju, transporta po Sloveniji in EU ter transporta izven EU. Problem, ki smo ga izpostavili, je varnost; varnost ljudi in njihovih varnostnih oblek, varnost procesov skladiščenja, razkladalno-nakladalnih procesov in varnost prevoznih sredstev. Pri vsakemu zgoraj omenjenem problemu smo našli rešitev oziroma način, kako bi lahko izboljšanje realizirali. Med pisanjem naloge in med iskanjem rešitev smo na koncu prišli do zaključka, da bi bile naše rešitve izvedljive tudi s strani podjetja.
Keywords: varnost, transport, skladišče, problem, proces
Published: 30.11.2018; Views: 375; Downloads: 71
.pdf Full text (1,58 MB)

9.
Uspešnost šestošolcev pri zapisovanju besedilne naloge na osnovi enačbe deljenja
David Vrbančič, 2018, master's thesis

Abstract: Ena izmed oblik integracije jezika in matematike so besedilne naloge, ki predstavljajo pomemben del matematičnih vsebin v šoli, saj abstraktno matematiko postavljajo v življenjski kontekst. V večini primerov je učitelj tisti, ki oblikuje besedilno nalogo, učenci pa jo morajo rešiti, tako da jo spremenijo v matematični simbolni zapis. V magistrski nalogi smo vloge zamenjali, tako da so morali učenci zapisati življenjsko besedilno nalogo na osnovi podane enačbe deljenja . S pomočjo preizkusa znanja smo želeli proučiti uspešnost učencev pri tej dejavnosti in pridobiti vpogled v pojmovno razumevanje enačbe z deljenjem. Zanimala nas je ustreznost, kontekstualiziranost in tema zapisane besedilne nalog glede na spol učencev. Raziskava je temeljila na vzorcu 651 učencev 6. razreda slovenskih osnovnih šol. Podatki so bili obdelani s kombinacijo kvalitativnih in kvantitativnih metod pedagoškega raziskovanja. Rezultati kažejo, da se šestošolci v tej obrnjeni metodi ne znajdejo najbolje, saj je le malo več kot polovica ustrezno zapisala besedilno nalogo, pri čemer razlik glede na spol ni bilo. Med neustreznimi nalogami sta prevladovala nesmiselni zapis in uporaba napačne računske operacije odštevanja. Precej boljše rezultate smo dobili pri kriteriju kontekstualiziranosti, saj je več kot 70 % učencev podalo nalogo z življenjskim kontekstom, pri čemer so bile deklice statistično uspešnejše. Rezultati kažejo tudi, da so najpogostejše teme zapisanih besedilnih nalog: sladkarije, sadje in zelenjava, matematični izrazi in ljudje, pri čemer razlik glede na spol ni bilo. Če pogledamo celostno, ugotovimo, da so bile naloge, ki so jih oblikovali učenci, zelo podobne nalogam iz učnih gradiv, ki jih vsakodnevno srečujejo v šoli.
Keywords: matematika, deljenje, enačba, matematični problem, besedilne naloge, zapisovanje besedilnih nalog.
Published: 20.11.2018; Views: 739; Downloads: 216
.pdf Full text (3,73 MB)

10.
Odnos staršev osnovnošolskih otrok do motenj hranjenja
Maja Trstenjak, 2018, master's thesis

Abstract: Motnje hranjenja so problem današnje družbe. Predstavljajo resno težavo, povezano z visoko stopnjo umrljivosti med psihološkimi boleznimi. Pri otrocih in mladostnikih so motnje hranjenja vse pogostejše, nastajajo pa vse bolj zgodaj. V magistrskem delu smo ugotavljali seznanjenost staršev z motnjami hranjenja, preverjali preventivno in kurativno ukrepanje staršev v primeru motenj hranjenja ter ugotavljali, kakšna so stališča staršev do motenj hranjenja. Preverjali smo tudi, kako spol, starost, izobrazba, razred otrok ter materialno stanje vplivajo na odnos staršev do motenj hranjenja. V raziskavi je sodelovalo 207 staršev (161 žensk in 46 moških). Rezultati so pokazali, da starši poznajo anoreksijo nervozo, bulimijo nervozo ter kompulzivno prenajedanje, ne poznajo pa novih motenj hranjenja – ortoreksije in bigoreksije. Večina staršev osnovnošolskih otrok se ne boji, da bi njihov otrok v prihodnosti zbolel za eno izmed motenj hranjenja. Največ informacij o tej problematiki pridobijo prek interneta, če pa bi njihov otrok kazal simptome motenj hranjenja, bi pomoč poiskali pri zdravniku. V povezavi s preventivnimi programi o motnjah hranjenja na šolah več kot polovica staršev (57,5 %) ne ve, ali se na šolah izvajajo preventivni programi o motnjah hranjenja, le 8,7 % staršev je odgovorilo, da se programi o motnjah hranjenja izvajajo. Stališče staršev je, da bi se morali preventivni programi o motnjah hranjenja izvajati na šolah, ker v današnji družbi motnje hranjenja pri otrocih in adolescentih predstavljajo resen problem. Potreba po preventivnih programih je torej velika.
Keywords: motnje hranjenja, problem današnje družbe, puberteta, adolescenca, starši, preventiva
Published: 25.10.2018; Views: 525; Downloads: 149
.pdf Full text (1,04 MB)

Search done in 0.32 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica