2.
Nadzor nad porabo občinskih proračunskih sredstev : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študija Varnost in notranje zadeveŠpela Hančič, 2016, undergraduate thesis
Abstract: Občina je temelj lokalne samoupravne skupnosti. O lokalni samoupravi govorimo,
kadar prebivalci lokalne skupnosti upravljajo lokalne zadeve na podlagi posebnega
pravnega poloţaja, ki ga lokalni samoupravi podeli drţava z zakonom ali celo kar z
Ustavo (Kaučič in Grad, 2003). Deluje kot samostojna gospodarska enota z lastnim
premoţenjem, lokalne zadeve javnega pomena pa financira iz lastnih virov, sredstev
drţave in zadolţevanja. Vsi prihodki in izdatki porabe občine morajo biti zajeti v
proračunu občine (Zakona o lokalni samoupravi, 2007: 57. člen).
Ko se govori o javnih sredstvih oz. javni finančni porabi občine, se pojavi potreba po
nadzoru. Nadzor nad javno porabo v občini je pregledovanje, spremljanje poteka ali
razvoja porabe proračunskih sredstev. Občina mora z javnimi sredstvi ravnati
zakonito, učinkovito in gospodarno, ter tako zagotavljati kvalitetne javne dobrine
svojim prebivalcem. Nadzor v demokratičnih drţavah je zagotovljen tako na drţavni
kot na lokalni ravni s strani drţave. Vsebina in vrste nadzora so urejene z različnimi
zakonskimi in podzakonskimi akti ter institucijami, ki so odgovorne za samo izvajanje
nadzora. Z ustreznimi sistemi nadzora nad finančnim poslovanjem občin, se
preprečujejo prekoračitve omejitev pooblastil, katera so določena z Ustavo RS (1991)
in zakoni, poleg tega pa zagotavljajo ravnovesje med interesi javnosti, občine in tudi
individualnimi pravicami.
Diplomsko delo podrobno opisuje nadzor nad finančnim poslovanjem občin oziroma
nadzor nad porabo občinskih proračunskih sredstev. Za ustrezno vzpostavitev
ustreznega sistema finančnega poslovanja občine, notranje kontrole in revizije, mora
poskrbeti ţupan, s tem da organizira notranje revidiranje. Najvišji organ nadzora
javne porabe v občini je nadzorni odbor. Le-ta opravlja nadzor nad razpolaganjem z
občinskim premoţenjem, ter preverja namene in smotrnost porabe proračunskih
sredstev. Delo nadzornega odbora je tudi nadzor nad finančnim poslovanjem drugih
uporabnikov proračunskih sredstev (ZLS, 2007: 32. člen).
Drugi zelo pomembni organi nadzora pa so Računsko sodišče Republike Slovenije,
Ministrstvo za finance in institucije Evropske unije.
Po proučevanju dosedanjih statističnih in javno dostopnih podatkov ter strokovne
literature smo ugotovili, da notranji nadzor lokalnih skupnosti največkrat nima
6
zavedanja, da gre pri porabi proračunskih sredstev za javno dobro in da za
ugotovljene oz. dokazane nepravilnosti ne obstojajo nikakršne sankcije.
Keywords: lokalne samouprave, občine, proračunska sredstva, javne finance, finančni nadzor, računsko sodišče, diplomske naloge
Published in DKUM: 14.12.2016; Views: 1867; Downloads: 175
Full text (974,33 KB)