1. Simulacija vozila z električnim pogonom v kombinaciji z motorjem z notranjim zgorevanjem : magistrsko deloLuka Dobnik, 2023, master's thesis Abstract: V magistrski nalogi je predstavljena simulacija vožnje vozila z električnim pogonom v kombinaciji z motorjem z notranjim zgorevanjem v programu AVL Cruise, katera je primerjana z simulacijo vožnje pogona z konvencionalnim mehanskim menjalnikom. Namen simulacije je pridobiti teoretične rezultate porabe in zmogljivosti obeh pogonov in primerjati rezultate. S pomočjo programa SimaPRO bo izvedena LCA analiza, ki bo služila kot podpora simulaciji vožnje in bo prikazala okoljske vplive obeh pogonov skozi njun življenjski cikel. Rezultat naloge bo analiza podatkov pridobljenih iz simulacije vožnje ter LCA analize in sklep o primerjavi obeh pogonov Keywords: Simulacija voznega cikla vozila, LCA analiza, AVL Cruise, Elektro motor, Mehanski menjalnik, Primerjava pogonov Published in DKUM: 27.09.2023; Views: 458; Downloads: 29 Full text (3,97 MB) |
2. Razvoj in implementacija simulacijskega modela reaktorja za Fisher-Tropschevo sintezo za zeleni prehod v AVL CRUISE TM M : magistrsko deloJan Gimpelj, 2023, master's thesis Abstract: V tem magistrskem delu smo se osredotočili na študij in modeliranje visokotemperaturnega Fischer-Tropschevega procesa, s poudarkom na razumevanju procesnih pogojev, vloge katalizatorjev in mehanizmov kemijske reakcije. Fischer-Tropscheva sinteza je kemijski postopek za pretvorbo sinteznega plina, mešanice ogljikovega monoksida in vodika, v ogljikovodike. Osrednji del dela je bil razvoj kinetičnega modela in njegova implementacija v programih Aspen Plus in CRUISETM M. Glavni cilj študije je bil raziskati in primerjati izhodne rezultate obeh programov, opazovati vpliv parametrov, kot so temperatura, sestava vtoka in tlak, na presnovo reaktantov in proizvodnjo produktov, ter proučiti vpliv diskretizacije v programu CRUISETM M. Rezultati analize kažejo razlike v izračunanih vrednostih med obema programoma. V programu Aspen Plus smo opazili večjo presnovo reaktantov oziroma večji masni pretok nasičenih in nenasičenih ogljikovodikov. V obeh simulacijah smo med produkti opazili največji masni delež pentana. V nadaljevanju smo se posvetili primerjavi rezultatov z literaturo, s posebnim poudarkom na analizi parametra α (verjetnost rasti verige), ki vpliva na distribucijo ogljikovodikov na izhodu iz reaktorja. V študiji smo preučevali tudi vpliv različnih faktorjev, kot so temperatura, sestava vtoka in tlak na rezultate reakcije Fischer-Tropscheve sinteze. Rezultati kažejo, da temperatura, sestava vtoka in tlak občutno vplivajo na selektivnost in količino produktov. Študija predstavlja pomemben prispevek k boljšemu razumevanju Fischer-Tropschevega procesa, saj ponuja podrobno analizo vpliva različnih parametrov na reakcijski sistem. Poleg tega kinetični model, implementiran v dveh različnih programskih okoljih, predstavlja koristno orodje za nadaljnje študije in optimizacijo procesa Fischer-Tropsch. Keywords: Fischer-Tropscheva sinteza, CRUISE TM M, Aspen Plus, sintezni plin, bencin, dizelsko gorivo Published in DKUM: 11.09.2023; Views: 360; Downloads: 52 Full text (2,64 MB) |
3. Simulacija gretja, prezračevanja in hlajenja (HVAC) vozil z uporabo 1d metod : diplomsko deloTadej Bogdan, 2021, undergraduate thesis Abstract: Razvoj najsodobnejših vozil zahteva, napredne tehnike simulacij sistemov ogrevanja, ventilacije in klimatizacije (HVAC) za določanje porabe energije in emisij. Glavni ilj diplomske naloge je bil izboljšati AVL-ov proces razvoja, testiranja in integracije HVAC sistemov v novo razvita vozila. To je bilo doseženo s vzpostavitvijo simulacijskega modela avtomobilske klimatske naprave in simulacijo le-tega v treh različnih 1D simulacijskih orodjih (Cruise M, KULI in GT -Suite), ki se trenutno uporabljajo za modeliranje HVAC sistemov. Na podlagi ovrednotenja rezultatov je bilo ugotovljeno, katero orodje je najbolj primerno za simulacijo HVAC sistemov. Tak sistem je običajno zgrajen iz komponent, ki predstavljajo tipični hladilni krog električnega vozila na današnjem trgu – kompresor, kondenzator, dva termostatska ekspanzijska ventila in dva uparjalnika. En uparjalnik se uporablja za hlajenje kabine vozila, drugi za hlajenje baterije. Zaradi nizkih temperaturnih omejitev strukture Li-ionskih baterij (< 55°C), hlajenje s konvencionalnimi hladilnimi sistemi, ki se uporabljano za motorje z notranjim izgorevanjem, ni možno pri temperaturah okolice nad 30°C. Za hlajenje baterije se v ta namen uporablja parno-kompresijski sistem s hladilnimi sredstvi kot so R134a, R134yf – v tej diplomski nalogi je bil uporabljen R134a. Na začetku diplome je na kratko predstavljeno termodinamično ozadje hladilnih procesov, ki mu sledi opis komponent in njihove vloge v sistemu. Sledi mu definiranje geometrijski in fizikalnih parametrov komponent v vsakem od treh orodij, ter primerjava le-teh med različnimi orodji. Vsaka izmed komponent je bila kalibrirana, da se njeno obnašanje v modelu ujema s podatki proizvajalca oz. dobavitelja same komponente. Odstopanja med obnašanjem posameznih komponentam v vsakem orodju so predstavljena s pomočjo diagramov. Modelom so nato dodane regulacijske tehnike, kot so regulacija hitrosti kompresorja na podlagi vstopnega tlaka v kompresor, ter regulacija pregretja za uparjalnikom s spreminjanjem odprtja termostatskega ekspanzijskega ventila. Simulacija modelov je potekala pri enakih robnih pogojih; temperature okolice 30 °C in relativni vlažnosti zraka 50%. Rezultati vseh treh modelov se primerjajo po kakovosti rezultatov kalibriranja komponent in samega sistema, vrednotenju težavnosti pri modeliranju modela in simulacijskega časa. Na podlagi dobljenih rezultatov je bilo ugotovljeno, da sta orodji KULI in GT-Suite primerni za simulacijo zahtevnejših HVAC sistemov in omogočata vključitev takih HVAC modelov v sistemske simulacije, medtem ko orodje Cruise M mogoča le osnovno simulacijo HVAC sistemov pri konstantnih robnih pogojih. Keywords: HVAC sistemi, 1D simulacijsko orodje, model klimatizacije vozila, primerjava rezultatov, GT-Suite, Cruise M, KULI hvac. Published in DKUM: 15.06.2021; Views: 855; Downloads: 10 Full text (2,16 MB) |
4. |
5. Preučitev izvedljivosti pretvorbe modela motorja iz 1D v AVL CruiseM 0D (na primeru stranke) : diplomsko deloNejc Jarc, 2019, undergraduate thesis Abstract: Glavni namen diplomske naloge je izdelava in kalibracija 0D modela v simulacijskem orodju AVL CRUISE™ M na podlagi obstoječega, delujočega 1D modela v okolju GT-Power. V skladu s slednjim sta v prvem delu naloge opisana delitev in osnovno teoretično ozadje na področju motorjev z notranjim zgorevanjem. Sledita opis in razlaga osnovnih veličin, ki so pomembne pri ocenjevanju delovnega krožnega procesa motorja. Opisano je teoretično ozadje notranjih in efektivnih veličin; prav tako so opisane posamezne veličine, ki spadajo v okvir prej omenjenih, ter njihov vpliv na delovanje motorja. Sledi praktični del naloge. V slednjem je najprej opisana osnovna postavitev 0D modela motorja. Prav tako so opisane v modelu uporabljene komponente ter osnovni parametri, ki jih definirajo. Simuliranje motorja je potekalo pri obratih od 1000 min-1 do 6000 min-1, po intervalu 1000 min-1. Skupaj je steklo vsega 12 simulacij, 6 pri polni in 6 pri delni obremenitvi motorja. Postopek kalibracije je potekal s pomočjo programa Microsoft Excel; po končani simulaciji 0D modela so bili pridobljeni rezultati o temperaturi in tlaku v valju v odvisnosti od kota motorne gredi namreč izvoženi v poprej omenjen program; prav tako so bili vanj izvoženi podatki istih veličin iz 1D modela. Iz teh sta bila ustvarjena dva grafa. Prvi predstavlja spremembo tlaka iz obeh simulacij v odvisnosti od kota motorne redi, drugi pa temperaturo. Nato se je pričel proces kalibracije, kjer so se z namenom izenačitve krivulj spreminjali določeni parametri, ki odločilno vplivajo na zgorevanje in posledično na zmogljivost motorja. Po uspešni kalibraciji modela motorja pri polni obremenitvi je sledila pretvorba slednjega v model pri delni oz. 80 % obremenitvi. Slednje je bilo doseženo predvsem s pomočjo omejevanja dotoka zraka motorju. Sledi prikaz rezultatov prej omenjenih notranjih in efektivnih veličin. Le-ti so na grafih predstavljeni v parih 1D in 0D, saj je tako odstopanje jasno vidno. Prav tako je odstopanje rezultatov 0D modela od 1D modela izraženo v procentnem deležu prikazano v dveh tabelah. Nato je predstavljena ustreznost rezultatov; v diskusiji sledijo še predlogi za možno dodatno delo in predlogi za morebitne izboljšave Keywords: AVL CRUISE™ M, 0D simulacija, kalibracija, motorji z notranjim zgorevanjem, termodinamika, validacija Published in DKUM: 27.01.2020; Views: 1063; Downloads: 21 Full text (1,56 MB) |
6. Sodobni sistemi za pomoč voznikom avtomatsko uravnavanje razdalje (ACC) : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko deloStanko Soršak, 2019, undergraduate thesis Abstract: Število vozil na cestah neprestano narašča, vsakodnevne vožnje postajajo vse daljše, na cestah prihaja do zastojev, zgodijo se prometne nesreče s smrtnim izidom ali hujšimi telesnimi poškodbami, ki jim največkrat botruje človeški faktor – nepazljivost voznika. Za omejitev in preprečevanje prometnih nesreč skrbi na eni strani zakonodaja z ukrepi ozaveščanja in izobraževanja udeležencev v cestnem prometu, na drugi strani pa razvoj sodobnih tehnologij, ki pomagajo voznikom pri vožnji, njihovo delovanje pa je ocenjeno na podlagi testiranj. Poleg izboljšave motorjev, zavornih sistemov in karoserije sta zelo pomembna izboljšava in razvoj asistenčnih varnostnih sistemov, kot so aktivni asistenčni varnostni sistemi za pomoč vozniku. V diplomski nalogi smo se osredotočili na asistenčne varnostne sisteme ter podrobneje razložili delovanje in vlogo sistema avtomatskega uravnavanja razdalje ACC, ki preprečuje naletne prometne nesreče. Poudarili smo pomembnost tega sistema za varovanje varnosti in življenja ljudi ter nujnost uvedbe sistema ACC kot dela serijske opreme v vsakem vozilu. Izvedli smo anketo o poznavanju asistenčnih sistemov na splošno, posebej sistema ACC, in pridobili mnenja o pomembnosti asistenčnih sistemov kot serijske opreme v osebnem vozilu brez doplačila ter jo analizirali. Keywords: diplomske naloge, diplomske naloge, asistenčni varnostni sistemi, adaptive cruise control, varnost v cestnem prometu Published in DKUM: 26.03.2019; Views: 1491; Downloads: 115 Full text (996,56 KB) |
7. Determinants of cruise passengers' expenditures in the port of callMaršenka Marksel, Polona Tominc, Stanislav Božičnik, 2016, original scientific article Abstract: Cruise tourism generates different types of cruise consumption and related indirect, direct and induced expenditure effects, in homeports as well as in ports of call. Cruise passengers´ expenditures produce positive economic effects for destinations, from increasing the incomes and employment, to tax incomes, duties, etc. Therefore, it is no doubt that cruise stakeholders and local economies can benefit from increased cruise passenger consumption. To stimulate higher consumption and passengers´ satisfaction, it is necessary to design the supportive policy framework and build appropriate quality of products and services. Identifying influential variables of cruise passengers´ expenditures in this sense enables the design of appropriate policies and measures. In the current research, based on a survey of 357 cruise passengers, several variables included in a new theoretical model of the expenditures determinants, such as gender, nationality, frequency of cruising and frequency of visits, were found to be statistically significantly associated with cruise passengers´ expenditures. Several conclusions and suggestions to stimulate cruise passenger expenditures based on research findings are provided. Keywords: cruise tourism, consumption, behavioural intentions, tourism, maritime transport Published in DKUM: 04.07.2017; Views: 1056; Downloads: 198 Full text (773,65 KB) This document has many files! More... |
8. Traffic modelling and performance evaluation in the Kotor cruise portDavorin Kofjač, Maja Škurić, Branislav Dragović, Andrej Škraba, 2013, original scientific article Abstract: Simulation modelling of traffic in the Kotor cruise port is used for performance evaluation and optimization of the operational policy. During the summer, the traffic intensity of the cruise shipsŽ arrivals is higher than in other periods of the year. The increased traffic intensity causes congestion at anchorages, which can lead to significant dissatisfaction of the cruise ship operators and passengers. The simulation model, based on the port callingfrequency statistics and port tariff charges, is developed. First, the simulation model is validated against the real data. Second, several simulations are performed, where the scenarios of an extended main berth and of increased traffic intensity are evaluated in order to minimize congestion and to maximize revenue. Simulation results indicate significant queue reductions and a higher revenue, thus justifying the intention in the main berth extension. Keywords: traffic modelling, port revenue, operational policy, simulation, model validation, Kotor cruise port Published in DKUM: 30.12.2015; Views: 1770; Downloads: 81 Link to full text |