1. On certain functional equation in prime ringsMaja Fošner, Benjamin Marcen, Joso Vukman, 2022, original scientific article Abstract: The purpose of this paper is to prove the following result. Let R be prime ring of characteristic different from two and three, and let F:R→R be an additive mapping satisfying the relation F(x3)=F(x2)x−xF(x)x+xF(x2) for all x∈R. In this case, F is of the form 4F(x)=D(x)+qx+xq for all x∈R, where D:R→R is a derivation, and q is some fixed element from the symmetric Martindale ring of quotients of R. Keywords: prime ring, derivation, Jordan derivation, functional equation, algebra Published in DKUM: 12.06.2024; Views: 131; Downloads: 14 Full text (2,25 MB) This document has many files! More... |
2. Razvijanje algebraičnega mišljenja v predšolskem obdobju z zvočnimi vzorci : diplomsko deloAnja Doško, 2023, undergraduate thesis Abstract: Matematika je znanost in tudi jezik vzorcev. Razmišljanje o
vzorcih pomaga otroku osmisliti matematiko. Učijo se, da
matematika ni skupek nepovezanih dejstev in postopkov, ampak
prepoznavanje vzorcev in delo z njimi malim otrokom pomaga pri predvidevanju, kaj se bo zgodilo. Pogovarjamo se o odnosih in vidimo povezave med matematičnimi pojmi in njihovim svetom.
V diplomskem delu Razvijanje algebraičnega mišljenja v predšolskem obdobju z zvočnimi vzorci smo se osredotočili predvsem na zvočne vzorce. Otrokom so ritem, glasba in pesmice še posebej blizu, zato jim lažje predstavimo matematične vzorce na način ustvarjanja različnih zvočnih vzorcev.
V okviru diplomskega dela smo v teoretičnem delu predstavili, zakaj je pomembno zgodnje razvijanje algebraičnega razmišljanja in kako ga lahko s prilagojenimi dejavnostmi razvijamo že v vrtcu. V praktičnem delu smo predstavili načine, kako lahko otrokom v predšolskem obdobju predstavimo različne zvočne vzorce, jih spodbudimo, da jih nadaljujejo in tudi sami ustvarjajo. Ugotovili smo, da otroci hitro razumejo pomen vzorcev ter jih znajo ponoviti in nadaljevati, a ko pride do samostojnega ustvarjanja zvočnih vzorcev, potrebujejo še nekaj pomoči in spodbude. Keywords: algebraično mišljenje, zvočni vzorci, predšolsko obdobje, algebra, predšolski otroci. Published in DKUM: 19.10.2023; Views: 520; Downloads: 45 Full text (3,40 MB) |
3. Razvijanje algebraičnega mišljenja v predšolskem obdobju z gibalnimi vzorci : diplomsko deloLuka Marič, 2023, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo z naslovom Razvijanje algebraičnega mišljenja v predšolskem obdobju z gibalnimi vzorci je sestavljeno iz dveh delov, in sicer iz teoretičnega dela in praktičnega dela.
V teoretičnem delu smo predstavili področji matematike in gibanja ter povezovanje teh področij. Podrobneje smo predstavili matematično vsebino vzorci, kako razvijamo algebraično mišljenje in izsledke raziskav, ki so bile usmerjene v proučevanje spoznavanja vzorcev pri predšolskih otrocih.
V okviru praktičnega dela smo pripravili aktivnosti o gibalnih vzorcih, ki smo jih nato izvedli s predšolskimi otroki. Otroke smo pred in po izvedbi dejavnosti testirali in tako preverili njihovo predznanje o vzorcih in pridobljeno znanje. Rezultati so pokazali, da je že pred samo izvedbo dejavnosti večina otrok znala nadaljevati vzorec s kockami, po izvedeni dejavnosti z vzorci pa so vsi otroci uspešno nadaljevali vzorec. Napredek otrok je bil zaznan tudi pri ponovitvi in nadaljevanju gibalnega vzorca, največji napredek pa je bilo zaznati pri ustvarjanju gibalnega vzorca. Keywords: Algebraično mišljenje, gibalni vzorci, predšolski otroci, algebra, predšolsko obdobje Published in DKUM: 05.09.2023; Views: 443; Downloads: 43 Full text (2,08 MB) |
4. Jordan maps and zero Lie product determined algebrasMatej Brešar, 2022, original scientific article Abstract: Let ▫$A$▫ be an algebra over a field ▫$F$▫ with ▫$\mathrm{char} (F) \ne 2$▫. If ▫$A$▫ is generated as an algebra by ▫$[[A,A],[A,A]]$▫, then for every skew-symmetric bilinear map ▫$\Phi:A \times A \to X$▫, where ▫$X$▫ is an arbitrary vector space over ▫$F$▫, the condition that ▫$\Phi(x^2,x)=0$▫ for all ▫$x \in A$▫ implies that ▫$\Phi(xy,z) +\Phi(zx,y) + \Phi(yz,x)=0$▫ for all ▫$x,y,z \in A$▫. This is applicable to the question of whether ▫$A$▫ is zero Lie product determined, and is also used in proving that a Jordan homomorphism from ▫$A$▫ onto a semiprime algebra ▫$B$▫ is the sum of a homomorphism and an antihomomorphism. Keywords: bilinear map, zero Lie product determined algebra, derivation, Jordan derivation, Jordan homomorphism, functional identity Published in DKUM: 18.08.2023; Views: 421; Downloads: 37 Full text (215,86 KB) This document has many files! More... |
5. |
6. Funkcije, ki ohranjajo konvergenco vrst : magistrsko deloTine Tetičkovič, 2022, master's thesis Abstract: V magistrskem delu vpeljemo funkcije, ki ohranjajo konvergenco vrst. To so funkcije \newline $f:\RR \longrightarrow \RR$, za katere velja, da iz konvergence vrste $\sum\limits_{n=1}^{\infty}a_n$ sledi konvergenca vrste $\sum\limits_{n=1}^{\infty}f(a_n)$. Glavni cilj magistrske naloge je podati in dokazati enostavno karakterizacijo takih funkcij.
Najprej bomo predstavili osnovne pojme iz Analize in Algebre, ki so potrebni za razumevanje rezultatov, ki jih opisujemo v magistrskem delu.
V drugem poglavju podamo in dokažemo glavni izrek magistrskega dela o karakterizaciji funkcij, ki ohranjajo konvergenco vrst.
V zadnjem poglavju preučujemo posplošitve takih funkcij. Natančneje, definiramo lastnost, kot so biti $(c, ac)$, $(ac,c)$, $(acp)$ funkcija, in dokažemo zanimive rezultate za opisane razrede funkcij. Keywords: algebra, absolutna vrednost, funkcija, konvergentnost, limita, vrsta, vektorski prostor, zaporedje Published in DKUM: 03.05.2022; Views: 1043; Downloads: 202 Full text (434,67 KB) |
7. Diskretne struktureIztok Peterin, 2020 Abstract: V učbeniku so predstavljene nekatere veje diskretne matematike, ki so še posebej uporabne v računalništvu. Tako se sprehodimo skozi logiko, s posebnim poudarkom na dokazu. Sledijo teorije, pri katerih igra poglavitno vlogo matematična indukcija oziroma bolj splošno induktivna posplošitev. Spoznamo osnove kombinatorike in teorije števil. Predstavljene so rekurzivne relacije, s katerimi lahko opišemo ponavljajoče se procese. To nam omogoča tudi vrednotenje algoritmov glede na čas potreben za njegovo izvedbo. Relacije, ki so podmnožice kartezičnega produkta poljubnih množic, predstavljajo širok vir presenetljivih rezultatov. Eden izmed njih rezultira v mrežah in njihovih posebnih predstavnikih Booleovih algebrah. Končamo z grafi, ki predstavljajo neverjetno uporaben matematični model za simuliranje procesov iz realnega življenja. Keywords: izjavni račun, indukcija, kombinatorika, rekurzivna relacija, časovna zahtevnost, teorija števil, relacija, mreža, Booleova algebra, graf Published in DKUM: 27.10.2020; Views: 1824; Downloads: 436 Full text (5,40 MB) |
8. Načrtovanje poprocesorja za pretvorbo NC/ISO G-Kode v translacije za 3/5 osni robot ACMA ABB XR701 : diplomsko deloGregor Germadnik, 2019, undergraduate thesis Abstract: V zaključnem delu prikazujemo, kako z implementacijo poprocesorja za pretvorbe NC/ISO G-kode v translacije 3/5 osnega robota ACMA-proizvajalca ABB-model XR701 zmanjšamo strošek nakupa robota in pripadajoče programske opreme. Poprocesor z linearno algebro in razčlenjevanjem pretvori program za rezkanje kompleksnejših oblik, večjih dimenzij in pohitri nastavitev ter pretvorbo kode z uporabo uporabnikom prijaznega vmesnika izdelanega v programski opremi Visual Studio 2017 CLI (angl. Combined Language Infrastructure) in programskim jezikom C++. Na ta način privarčujemo pri nakupu licence programske opreme za pretvarjanje ISO G-kode v robotsko kodo. Keywords: stroj CNC, programski jezik C++, ISO G-koda, linearna algebra, program NC, poprocesor, robot Published in DKUM: 14.11.2019; Views: 1007; Downloads: 73 Full text (2,09 MB) |
9. Razvijanje matematičnih sposobnosti v predšolskem obdobju s pomočjo tipankeKsenija Gominšek, 2018, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu z naslovom Razvijanje matematičnih sposobnosti v predšolskem obdobju s pomočjo tipanke so predstavljene dejavnosti z matematičnimi tipankami, ki vključujejo matematične pojme s treh matematičnih področij: geometrije, algebre in aritmetike. Za vsako matematično področje smo izdelali veččutno tipanko, s pomočjo katere smo izvedli dejavnosti v vrtcu. Pri tem nas je zanimalo, v kolikšni meri bodo otroci preko dejavnosti s tipankami pridobili nova matematična spoznanja. Dejavnosti v vrtcu smo izvedli v dveh skupinah otrok, starih od 5 do 6 let, in jih natančneje opisali v praktičnem delu, kjer smo na podlagi pridobljenega vzorca evalvirali učinkovitost tipank pri razvoju matematičnih sposobnosti pri predšolskem otroku. Predstavili smo rezultate, in sicer koliko so otroci že imeli razvite matematične sposobnosti pred aktivnostmi s tipankami in po izvedenih aktivnostih s tipankami. Rezultate smo pridobili na podlagi vnaprej pripravljenega ocenjevalnega lista ter tako ugotovili, v kolikšni meri je tipanka pri otrocih razvijala matematične sposobnosti. Keywords: predšolska vzgoja, matematika, aritmetika, geometrija, algebra, tipanke, aktivnosti Published in DKUM: 13.12.2018; Views: 1643; Downloads: 237 Full text (1,31 MB) |
10. Dojemanje enačaja pri slovenskih osnovnošolcihTjaša Matičko, 2018, master's thesis Abstract: Razumevanje koncepta enačaja v algebri učencem predstavlja mnogo težav, zato smo se v magistrski nalogi odločili preučiti, kako uspešno slovenski osnovnošolci razumejo pomen enakosti, kaj jim predstavlja enačaj, in njihove rezultate primerjati z rezultati portugalskih osnovnošolcev. Podatke za raziskavo smo zbirali s pomočjo delovnih listov, na katerih je bilo podanih osem enačb seštevanja. V raziskavi smo zajeli 230 učencev Osnovne šole Neznanih talcev Dravograd. Prvošolcev je bilo 42, drugošolcev 37, tretješolcev 37, četrtošolcev 40, petošolcev 38 in šestošolcev 36. Preverili smo razumevanje pomena enačaja pri učencih glede na razred, najpogosteje podane odgovore pri posamezni nalogi ter uspešnost pri posamezni nalogi glede na matematično znanje učencev. Ugotovili smo, da učenci bolje razumejo pomen enačaja pri enostavnih tipih enačb, učenci višjih razredov (druga triada) pa celotno gledano bolje razumejo pomen enakosti kot učenci nižjih razredov. Večina učencev dojema znak za enakost v operacijskem smislu, kar pomeni, da vidijo enačaj kot »navodilo«, kateremu mora slediti odgovor. Rezultati razumevanja enačaja so pri učencih z višjo oceno matematičnega znanja boljši, pri čemer smo ugotovili, da se statistično značilne razlike glede na oceno matematičnega znanja pojavijo predvsem pri težjih tipu enačb. Nadalje smo ugotovili, da med slovenskimi in portugalskimi osnovnošolci ni večjih razlik v razumevanju pomena enačaja, saj so v večini primerov delali podobne napake. Vendarle pa je možno opaziti, da imajo portugalski učenci prve triade pri določenih primerih večji delež pravilno podanih odgovorov v primerjavi s slovenskimi. Iz tega lahko sklepamo, da morda učitelji na Portugalskem dajejo večji poudarek na dojemanje enačaja že pri učencih v nižjih razredih. Keywords: KLJUČNE BESEDE: enačaj, dojemanje enačaja, enakost, algebra, aritmetika, operativni pogled, relacijski pogled. Published in DKUM: 21.09.2018; Views: 1568; Downloads: 191 Full text (1,86 MB) |