1. Medijska prezentacija spolov v slovenski politiki : magistrsko deloJerneja Potočnik, 2023, master's thesis Abstract: Medijski prostor 21. stoletja še vedno izraža neenakosti, pri čemer izstopa medijska prezentacija žensk, ki se razlikuje od prezentacije moških ter smo se ji s primerjavo medijske prezentacije izbranih politikov in političark posvetili tudi v pričujoči raziskavi. V raziskavi smo z analizo vsebine člankov sedmih izbranih slovenskih spletnih medijev leta 2022 preučili prezentacijo dveh političark – Urške Klakočar Zupančič in Nataše Pirc Musar ter dveh politikov – Roberta Goloba in Anžeta Logarja. Z analizo vsebine v študiji primera smo tako ugotovili, da so izbrani mediji o preučevanih političarkah pisali redkeje kot o izbranih politikih; da so se izbrani mediji v zapisih pogosteje osredotočali na videz preučevanih političark kot na videz preučevanih politikov; da so izbrani mediji v zapisih skozi vlogo starša ter partnerja preučevani političarki prikazovali pogosteje kot preučevana politika; da so izbrani mediji v zapisih kot spolni objekt preučevani političarki predstavljali pogosteje kot preučevana politika ter da so izbrani mediji v zapisih pogosteje problematizirali izjave, vedenje ali odločitve preučevanih političark kot preučevanih politikov. Tako smo z analizo vsebine v študiji primera izpostavili pristranskost poročanja slovenskih medijev ter nakazali na pomen osveščanja tako bralcev kot novinarjev. Keywords: spol, mediji, politika, študija primera, analiza vsebine Published in DKUM: 07.09.2023; Views: 58; Downloads: 10
Full text (1,42 MB) |
2. Socialna vključenost učenca s posebnimi potrebami v osnovni šoli : magistrsko deloAnja Santl, 2023, master's thesis Abstract: Ljudje smo socialna bitja, potrebujemo drug drugega, da nam zadani cilji v življenju uspejo. Zato je skozi vsa obdobja razvoja pomembno, da imamo občutek pripadnosti določeni skupini, bodisi družini, oddelku vrtca, razredu itd. Občutka pripadnosti morajo biti deležni tudi učenci s posebnimi potrebami, ki obiskujejo osnovno šolo. Ostali vrstniki jih pogosto prepoznajo kot drugačne, naloga učiteljev in drugih otroku pomembnih odraslih v obdobju šolanja je, da jim privzgojimo vrednote, ki so pomembne za inkluzivno družbo. Namen magistrskega dela je raziskati in ugotoviti, kakšna je socialna vključenost učenca s posebnimi potrebami na eni izmed pomurskih osnovnih šol. V teoretičnem delu magistrskega dela je predstavljen slovenski vzgojno-izobraževalni sistem, opredeljeni so učenci s posebnimi potrebami, predstavljena sta postopek 5 stopenjske pomoči učencem s posebnimi potrebami ter njihova socialna vključenost. V empiričnem delu smo na podlagi deskriptivne študije primera raziskali socialno vključenost učenca s posebnimi potrebami v 3. razredu osnovne šole. Rezultati so pokazali, da je učenec v vrstniški skupini prezrt, a se v oddelku dobro počuti. Sošolci ga vključujejo v pogovore in igro. Ob koncu magistrskega dela so predstavljeni primeri socialnih in psihosocialnih interaktivnih iger za razvoj socialnih veščin, ki omogočajo večjo povezanost skupine in osebnostno ter socialno rast vsakega posameznika. Keywords: socialna vključenost, osnovna šola, razredni pouk, učenec s posebnimi potrebami, študija primera Published in DKUM: 23.08.2023; Views: 71; Downloads: 17
Full text (1,36 MB) |
3. Arabska pomlad - študija primera Tunizije, Egipta in Libije : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko deloNika Ražem, 2023, undergraduate thesis Abstract: Protesti t. i. »arabske pomladi« so se pričeli leta 2010, vendar se je v ozadju prebujajočih se dogodkov zrcalila dolgoletna pestra zgodovina držav, ki je med drugim vključevala avtoritarne voditelje, ki so prezirali potrebe in želje svojih ljudi. Ljudje so naposled le prišli so spoznanja, da so ravno oni tisti, ki se lahko uprejo, ki imajo dejansko moč doseči spremembe na oblasti in nenazadnje tudi življenjskih razmer, zato so se zavestno odločili svoje spoznanje udejanjiti pred očmi javnosti, in sicer s protestnimi shodi. Protesti arabske pomladi so bili organizirani v številnih arabskih državah, mi pa smo se odločili v analizo vključili le tri ključne, in sicer Tunizijo, Egipt in Libijo. Vzroki za arabsko pomlad so bili predvsem ekonomski in socialni. Dogajanja v času konflikta so bila zelo pestra, predvsem pa nasilna, saj so nasilje izvajale tako varnostne sile držav kot tudi protestniki, kar je povzročilo veliko smrtnih žrtev, veliko ljudi pa je utrpelo telesne poškodbe. V Tuniziji in Egiptu so protesti pripeljali do revolucije, medtem ko so v Libiji botrovali k nastanku državljanske vojne. Voditelji teh držav so se na proteste odzvali tako, da sta voditelja v Tuniziji in Egiptu protestnike želela pomiriti z raznimi obljubami, medtem ko je voditelj v Libiji spodbujal nasilje med svojimi podporniki in uporniškimi silami. V nobenem od omenjenih primerov protestniki niso odnehali, ravno nasprotno, s protesti so nadaljevali, saj so bili trdno odločeni, da bodo po številnih letih življenja v slabih razmerah končno dosegli tisto, kar so si zadali. Kljub pestremu dogajanju, zagnanosti protestnikov in sprva vidnemu uspehu tistih protestnikom, ki jim je v svojih državah uspelo zrušiti režim, so protesti arabske pomladi povzročili veliko neprijetnih posledic, med drugim tudi takih, ki jih ljudje sploh niso pričakovali. Namreč namesto vsesplošnega izboljšanja življenjskih razmer je bilo med ljudmi zaznati veliko nezadovoljstva tudi na političnem področju, zabeležen je bil velik upad gospodarstva, vztrajno pa se je nadaljeval val protestov in nasilja, vključno s prisotnostjo varnostnih in drugih izzivov. Keywords: arabska pomlad, protesti, nasilje, Tunizija, Egipt, Libija, študija primera, diplomske naloge Published in DKUM: 04.07.2023; Views: 266; Downloads: 51
Full text (1,11 MB) |
4. Vpliv digitalizacije na trg dela in s tem na management človeških virovSergeja Kolar, 2022, undergraduate thesis Abstract: Nenehni napredek v tehnologiji in digitalizacija konstantno spreminjata način delovanja celotnega sveta, zato smo se konstantno primorani prilagajati vsem spremembam, ki nam jih prinaša tehnološki napredek, tako z vidika posameznikov, poslovnega sveta kot posledično tudi z vidika managementa človeških virov.
Digitalizacija in industrija 4.0 sta s seboj prinesli ogromno pozitivnih sprememb, kot so večja produktivnost, razbremenjevanje zaposlenih, časovna učinkovitost, zmanjševanje stroškov in številne druge koristi, vendar sočasno predstavljata tudi številne težave in skrbi, zlasti s strani zaposlenih.
Kakšen vpliv bo imela digitalizacija na trg dela? Ali bosta avtomatizacija in z njo povezana umetna inteligenca zamenjali človeški par rok ter vodili v tehnološko brezposelnost? Ali bomo brez ustrezne stopnje digitalnih kompetenc sploh lahko prišli do poklica? Kakšni bodo poklici v prihodnosti? Ali nove, fleksibilnejše oblike dela vodijo v izkoriščanje delovne sile? Kako bo s starejšimi zaposlenimi? To je le peščica vprašanj, ki jih je s seboj prinesla digitalizacija.
Ne glede na to, ali so nam spremembe, ki jih je s seboj prinesla digitalizacija, všeč ali ne, se jim ne moremo izogniti.
Skozi diplomsko delo smo predstavili digitalizacijo in industrijo 4.0 ter njun vpliv na management človeških virov in trg dela. Poglobili smo se v njun vpliv na poklice, oblike dela, potrebne kompetence in načine usposabljanja. Naše diplomsko delo je sestavljeno iz teoretičnega dela in študije primera.
V sklepu smo s pomočjo predelane literature zapisali naše ugotovitve in podali lastno mnenje glede obravnavane teme. Keywords: digitalizacija, industrija 4.0, management človeških virov, e-HRM, trg dela, digitalne kompetence, usposabljanje, študija primera Published in DKUM: 17.10.2022; Views: 514; Downloads: 176
Full text (2,08 MB) |
5. Implementacija GDPR v organizacijo : študija primera izvajalcaKristina Pavli, 2022, master's thesis Abstract: Nesprejetje novega nacionalnega Zakona o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-2) na izpolnjevanje zakonskih skladnosti v organizacijah vpliva negativno. Onemogoča polno uveljavljanje Splošne uredbe o varstvu podatkov (GDPR), urejanje določenih področij v luči obstoječega zakona ZVOP-1 je nepregledno, določene določbe pa je nujno v celoti nadomestiti s posodobitvami upoštevajoč GDPR. Oteženo je tudi delo nadzornega organa, tj. Informacijskega pooblaščenca Republike Slovenije (IP). Težave imajo tudi izvajalci implementacije GDPR v organizacijah, kar se ugotavlja preko študije primera izvajalca v tem delu.
Med ključna področja in poudarke področja varstva osebnih podatkov pri implementaciji se uvrščajo vgrajeno in privzeto varstvo podatkov, načela in pravne podlage za obdelavo osebnih podatkov, veljavna privolitev, transparentnost obdelave z zagotavljanjem informacij do osebnih podatkov (za posameznike), izvajanje pravic posameznikov, pogodbe o pogodbeni obdelavi osebnih podatkov, evidenca dejavnosti obdelave, varnost obdelave, kršitve varstva osebnih podatkov, ocena učinka v zvezi z varstvom podatkov, pooblaščena oseba za varstvo podatkov, prenos podatkov v tretje države ali mednarodne organizacije.
Za implementacijo so pomembni še analiza stanja pred vpeljavo in obdobne revizije, preko katerih se prepozna stanje sistema v organizaciji in izpostavijo pomanjkljivosti za podajo priporočil za potrebno nadgradnjo.
Upoštevati je potrebno pravni in informacijsko-tehnološki (IT) vidik skladnosti, priporoča se uporaba PDCA kroga, implementacija pa je na ta način (preko načrtovanja, izvajanja, preverjanja in ukrepanja) stalno, kontinuirano dejanje, ki zaradi zahtev poslovnega in zakonodajnega okolja zahteva celovit oziroma sistemski pristop. K njemu v svojih smernicah in priporočilih stremi tako nadzorni organ kot tudi izvajalec implementacije, kar se odraža v obravnavani dokumentaciji. Keywords: osebni podatki, upravljanje z osebnimi podatki, podjetja, varstvo osebnih podatkov, GDPR, implementacija GDPR, študija primera, magistrska dela Published in DKUM: 26.09.2022; Views: 449; Downloads: 86
Full text (2,68 MB) |
6. Pobegi iz koprskega zapora : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko deloMitja Kirbiš, 2022, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu je bilo naše delo osredotočeno na pobege zaprtih oseb iz koprskega zapora v obdobju 2004-2020. Gre za sodobni zapor, zgrajen po evropskih zaporskih standardih, zaradi česar se je že ob njegovem odprtju leta 2004 oblikovalo mnenje, da gre za enega izmed najbolj varnih zaporov Republike Slovenije. Uvodoma smo s pregledom literature predstavili slovenski zaporski sistem, koprski zapor in na kakšen način zaporski delavci preprečujejo pobege iz zaporov. V drugem delu smo z analiziranjem statističnih podatkov pridobljenih iz letnih poročil Uprave Republike Slovenije za izvrševanje kazenskih sankcij ugotavljali zasedenost slovenskih zaporov, ter število pobegov in strukturo pobegov po vrsti pobega in jih primerjali s pobegi iz koprskega zapora. S primerjavo podatkov smo ugotovili, da je koprski zapor v primerjavi z drugimi slovenskimi zapori izredno varen. Iz zaprtega dela zapora je bil od leta 2004 evidentiran le en klasičen pobeg, pri tem pa je potrebno izpostaviti, da ni bilo nobenega pobega med spremstvom pravosodnih policistov. Največje število pobegov iz koprskega zapora predstavljajo nevrnitve vendar kljub temu koprski zapor ne odstopa od ostalih slovenskih zaporov po številu pobegov. Ugotovili smo, da pobegi v koprskem zaporu ne vplivajo na varnost zapornikov in zaporskega osebja. Keywords: zapori, pobegi, študija primera, diplomske naloge Published in DKUM: 08.09.2022; Views: 312; Downloads: 39
Full text (1,29 MB) |
7. Didaktična gradiva za spoznavanje sodobnih likovnih del v petem razredu osnovne šole : magistrsko deloTamara Čerček, 2022, master's thesis Abstract: Magistrsko delo Didaktična gradiva za spoznavanje sodobnih likovnih del v petem razredu osnovne šole sestoji iz teoretičnega dela, kjer smo opozorili na to, kako pomembno je opazovanje reprodukcij in originalnih likovnoumetniških del, predstavili smo didaktična načela in kriterije za izbiro primernih umetniških del za učence in predstavili metodo raziskovanja v umetnosti ter metodo estetskega transferja kot primera dobre prakse za opazovanje likovnoumetniških del. Teoretična izhodišča so nam pomagala pri pripravi didaktičnih gradiv. V empiričnem delu smo izvedli študijo primera, pri kateri so sodelovali učenci 5. razreda ter njihova učiteljica likovne umetnosti. V raziskovalnem delu so učenci tega razreda pri predmetu likovne umetnosti skozi pripravljena didaktična gradiva spoznavali reprodukcije treh umetniških del Mihe Artnaka: Lovka na lovce, Silvestra Plotajsa Sicoea: Kruh je moj art in Petre Varl: Poljubi in objemi. Učenci so skozi sam proces raziskave izražali zanimanje za slednja umetniška dela, kar se je pokazalo tudi pri sami analizi pridobljenih podatkov po koncu raziskave. Tako smo ustvarili didaktična gradiva, ki so primerna za spoznavanje sodobnih likovnih del v petem razredu osnovne šole. Keywords: didaktična gradiva, sodobna likovna dela, likovna umetnost, študija primera Published in DKUM: 18.07.2022; Views: 444; Downloads: 44
Full text (3,41 MB) |
8. Primerjava sporočilno in tokovno orientiranih integracijskih sistemov : diplomsko deloVasilka Saklamaeva, 2021, undergraduate thesis Abstract: Zaradi pospešene uporabe in ustvarjanja podatkov, ki spremljajo rast interneta, se hitro soočamo z izzivom, kako z njimi upravljati na učinkovitejši, hitrejši in stroškovno ugodnejši način.
To diplomsko delo se osredotoča na primerjavo med dvema vrstama integracijskih sistemov, ki temeljijo na sporočilih: sporočilne (angl. messaging/obdelava sporočila po sporočilu) in tokovno orientirane (angl. streaming/obdelava več podatkov). Pokazali smo njihove različne arhitekture ter s tem, kakšne prednosti in slabosti ponujajo. Predstavili smo tudi njihove vodilne predstavnike in njihove metode dela. Za nadaljnjo oceno njihove praktičnosti, smo opravili časovno primerjavo med tremi različnimi predstavniki: ActiveMQ (predstavnik rešitev izmenjave sporočil), Apache Kafka (predstavnik rešitev pretakanja) in Apache Pulsar (predstavnik obeh rešitev).
Rezultati našega vrednotenja kažejo, da čeprav je čas pomemben dejavnik pri porazdeljenem računalništvu, ni vedno najpomembnejši. Na tej podlagi smo zaključili, v katerih primerih bi bili naši predstavniki glede na svoje različne metodologije najbolj primerni. Keywords: sporočanje, pretakanje, primerjava, integracijski sistemi, ActiveMQ, Apache Kafka, Apache Pulsar, študija primera Published in DKUM: 18.10.2021; Views: 747; Downloads: 218
Full text (1,82 MB) |
9. Raziskava možnosti prehoda iz ArcGIS na odprtokodni QGISJožef Štih, 2021, master's thesis Abstract: GIS orodja so v dobi informatike postala eno od osnovnih orodij, ki jih uporabljamo na Geološkem zavodu Slovenije. Najbolj znano med njimi je orodje ArcGIS. Zaradi visoke cene orodja pa razpolagamo z manjšim številom licenc od povpraševanja uporabnikov, zato smo že pred leti predlagali prehod na rabo prostega in odprtokodnega orodja QGIS. Ker se v tem času potrebe po licencah ArcGIS še naprej povečujejo, nadaljnji način licenciranja pa postaja nejasen, smo raziskali, kakšne so možnosti prehoda na QGIS. Raziskave smo se lotili z metodologijo študije primera. Podatke smo zbirali kot aktivni opazovalci, z anketo, intervjuji ter zunanjimi viri. Pri tem smo iskali odgovor na dve vprašanji: v kolikšni meri je QGIS primerno nadomestilo za orodje ArcGIS ter kako novo orodje vpeljati v uporabo.
QGIS se je izkazal kot povsem uporabno orodje pri manj do srednje zahtevnih opravilih, ki pri delu Geološkega zavoda Slovenije predstavljajo večino; na podlagi tega bi bilo mogoče sklepati, da bi to orodje lahko v veliki meri nadomestilo ArcGIS. Pri zahtevnejših opravilih pa QGIS še ne dosega ArcGIS, a tudi na teh področjih razvojno napreduje. Prav zato bi bilo mogoče povzeti, da je za potrebe Geološkega zavoda najprimernejša sočasna uporaba obeh programov: ArcGIS za zahtevno uporabo in QGIS za preostala opravila. Pri prehodu na uporabo orodja QGIS smo se soočili z odporom do novega programa, zato smo nove uporabnike skušali motivirati s tečajem in dostopom do dodatnih informacij in pomoči.
S tečajem QGIS smo zaposlenim približali prednosti orodja QGIS, jim predstavili njegove zmogljivosti ter razbili morebitne predsodke in nelagodje pred neznanim orodjem. Poleg tega smo z namenskim kanalom za uporabnike QGIS prek platforme Teams poskrbeli za pomoč ob morebitnih težavah in vprašanjih ter jim omogočili dodaten vir informacij. Tečaj je bil zelo dobro sprejet in prvi vtisi so spodbudni, seveda pa bo rezultate mogoče tehtno oceniti šele po daljšem časovnem obdobju. Kanal za uporabnike QGIS je trenutno še slabo obiskan, vendar pričakujemo, da se bo to ob pogostejši uporabi orodja QGIS spremenilo. Keywords: GIS, QGIS, ArcGIS, FOSS, študija primera Published in DKUM: 19.08.2021; Views: 715; Downloads: 86
Full text (1,78 MB) |
10. Sodelovanje s starši in sodelavci kot možen izvor stresa pri vzgojiteljih predšolskih otrokMonika Bujan, 2021, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo z naslovom Sodelovanje s starši in sodelavci kot možen izvor stresa pri vzgojiteljih predšolskih otrok je sestavljeno iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu smo govorili o sodelovanju, ki poteka v vrtcu, torej o sodelovanju s starši, sodelavci, vodstvom in ostalimi strokovnjaki. Sodelovanje oziroma vrste sodelovanj smo bolj specifično opredelili. Potem smo nekaj besed namenili raziskavam, kako sodelovanje vpliva na stres vzgojitelja. Opredelili smo stres, vrste stresa, stresorje in kako prepoznamo stres v našem življenju. Posvetili smo se tudi sprostitvenim tehnikam, za katere smo mnenja, da so v našem življenju pomembne. Izmed vseh sprostitvenih tehnik, ki obstajajo, smo jih bolj podrobno opredelili pet. V empiričnem delu smo raziskali pojav stresa pri vzgojiteljih v vrtcih. Zanimalo nas je, ali vzgojitelji doživljajo stres, katero vrsto stresa pri sebi opazijo (pozitivnega ali negativnega), katere stresorje bi lahko pripisali sami sebi, kako na stres vplivajo vrste sodelovanja s starši, kako se počutijo pred timskimi sestanki in v vrtcu v sodelovanju s sodelavci, vodstvom in svetovalnimi delavci oziroma ostalimi strokovnjaki. Na koncu pa nas je zanimalo, ali se sproščajo in kako. Keywords: vzgojitelj, stres, sodelovanje, sproščanje, študija primera Published in DKUM: 07.04.2021; Views: 905; Downloads: 267
Full text (823,76 KB) |