1. Vpliv študija v tujini na osebne vrednote študentov na izmenjaviSamira Sijarić, 2025, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo raziskuje vpliv študija v tujini na osebne vrednote študentov, ki sodelujejo v izmenjavnih programih. Namen dela je ugotoviti, v kolikšni meri in na kakšen način bivanje v drugi državi vpliva na spremembo stališč, prioritet in identitete študentov. Poseben poudarek je namenjen dejavnikom, kot so dolžina trajanja izmenjave, kulturne razlike med državami, osebnostne značilnosti študentov ter njihova prejšnja mednarodna izkušnja. V teoretičnem delu je pojasnjen pojem osebnih vrednot, njihov razvoj ter vloga družbenega in kulturnega okolja pri njihovem oblikovanju. Empirični del obsega raziskavo, izvedeno med študenti pred in po izmenjavi, kjer so bile analizirane spremembe v njihovih vrednotah in stališčih. Rezultati kažejo, da študij v tujini prispeva k večji odprtosti, strpnosti, samostojnosti in samozavesti študentov, hkrati pa prinaša tudi izzive, med katerimi izstopata kulturni in povratni kulturni šok. Zaključuje se, da ima mednarodna mobilnost pomemben transformativni potencial v akademskem, osebnem in družbenem razvoju študentov. Keywords: Študij v tujini, Osebne vrednote, Medkulturna izmenjava, Erasmus+, Prilagajanje študentov Published in DKUM: 22.10.2025; Views: 0; Downloads: 3
Full text (1,04 MB) |
2. Stališča prebivalcev o kriminaliteti na območju Policijske uprave Celje : magistrsko deloAleš Lamovšek, 2025, master's thesis Abstract: Ljudje si oblikujejo različna stališča, tudi do kriminalitete. Kriminaliteta nas dandanes pravzaprav spremlja na vsakem koraku, zato smo želeli izvedeti več o tej temi. Prebivalci na območju Policijske uprave Celje imajo do kriminalitete ustvarjena določena stališča, ki so nas zanimala v magistrski nalogi. osnovni problem, ki nas je zanimal, je bil kakšne so oblike kriminalitete, ki so najbolj prepoznavne pri prebivalcih in kako za njih deluje policija ter kako občutijo strah pred kriminaliteto in samo varnost. Problema smo se lotili sistematično. Preučili smo različne vire o kriminaliteti, o varnosti in delovanju policije. Izvedli smo kvantitativno raziskavi, t.j. anketiranje po metodi snežne kepe. Z raziskavo smo ugotovili, da prebivalci največ problemov pripisujejo drogam in njeni razširjenosti. Za njih Policija deluje dobro in v večini se počutijo varne, tako ponoči kot podnevi. Ženske občutijo večji strah pred kriminaliteto kot moški na javnih mestih. Za prebivalce PU Celje je delovanje varnostnih institucij dobro delujoče, tako, da dve-tretjini prebivalcev izraža pozitiven odnos do njih. Na podlagi ugotovitev se nam zdi najpomembneje, da Policija in drugi varnostni organi povečajo svojo prisotnost in angažiranost v lokalnih oziroma četrtnih skupnostih. Ko je Policija sprejela dejstvo, da za uspešen nadzor nad kriminaliteto potrebuje sodelovanje prebivalcev, je pričela izvajati policijsko delo v skupnosti. Tak način delovanja Policije vključuje redno komunikacijo z javnostjo, vidno prisotnost med prebivalci, svetovanje glede preventivne zaščite pred določenimi tveganji, izobraževanje otrok v šolah in podobno. Policije, ki še vedno opravljajo naloge na tradicionalen način, vse težje rešujejo varnostno problematiko. Policijsko delo v skupnost je filozofija in organizacijska strategija, ki temelji na sodelovanju Policije s prebivalci. S tem se oblikujejo tudi določena stališča prebivalcev do kriminalitete. Ker je policijsko delo v skupnosti zaznamovano s transparentnostjo in dostopnostjo informacij, so nas zanimala prav stališča. stališča prebivalcev se oblikujejo tudi pod vplivom medijev, ki so prisotni na vsakem koraku. Tako oblikovana stališča in strah pred kriminaliteto so v veliki meri prisotni pri skoraj vseh prebivalcih. Pogosta je zaznava, da vse oblike kriminalitete, zlasti tista z elementi nasilja naraščajo, čeprav uradni statistični podatki tega ne potrjujejo. Dodajamo, da kriminologi že desetletja preučujejo razmerje med mediji in kriminaliteto, ter se osredotočajo na vprašanje, kako mediji vplivajo na oblikovanje stališč o kriminaliteti. Analizirali smo strah pred kriminaliteto in njegove dejavnike. Strah pred kriminaliteto je tesno povezan s skrbjo ljudi za lastno varnost. Obstaja več dejavnikov, ki vplivajo na ta strah, med drugim viktimizacija, demografske razlike, posredna viktimizacija, neurejeno okolje, znaki nereda ter metodološki dejavniki. Vsi ti dejavniki imajo določen vpliv na doživljanje varnosti. varnost predstavlja temeljni pogoj za delovanje vsake družbe in njen razvoj, pri čemer imajo vsi prebivalci pravico do varnosti. Objektivno varnost pomeni odsotnost groženj pridobljenim vrednotam, subjektivno pa odsotnost strahu pred ogrožanjem teg vrednot. Viri ogrožanja varnosti imajo vedno lokalne posledice, zaradi česar je prisotnost Policije v skupnosti ključna. Keywords: strah pred kriminaliteto, pregled študij, magistrska dela Published in DKUM: 22.10.2025; Views: 0; Downloads: 17
Full text (930,98 KB) |
3. Študij in otrok - izzivi študentskih družin v Sloveniji : magistrsko deloAsja Patricija Majcen, 2025, master's thesis Abstract: Študentsko obdobje je čas pomembnih življenjskih odločitev, ki prinašajo številne spremembe in izzive. Nekateri študenti v tem obdobju začutijo željo po ustvarjanju družine, kar pomeni dodatno odgovornost. To prinese zahteve po usklajevanju različnih življenjskih vlog. Študentske družine se pogosto soočajo z izzivi, povezanimi z usklajevanjem študijskih obveznosti, družinskega in partnerskega življenja ter starševskih nalog. Osrednji cilj raziskave je bil pridobiti vpogled v življenjske situacije študentskih družin v Sloveniji, s poudarkom na izzivih starševstva med študijem in strategijah, ki jih študenti starši uporabljajo za njihovo premagovanje. V teoretičnem delu so predstavljeni ključni pojmi za razumevanje obravnavane tematike, v empiričnem delu pa so na podlagi intervjujev s študenti starši analizirane njihove vsakdanje izkušnje in izzivi, s katerimi se soočajo v vlogi starša in študenta hkrati. Ugotovitve raziskave kažejo, da se študentske družine soočajo z različnimi izzivi, kot so časovna stiska, finančna in bivanjska negotovost, psihična obremenjenost in pomanjkanje prilagodljivosti v študijskem okolju. Ključno vlogo pri uspešnem usklajevanju študijskih in starševskih obveznosti imajo skrbno načrtovanje, prilagodljivost, podpora partnerja in širše družine ter razumevanje visokošolskih institucij za specifične potrebe študenta starša. Kljub mnogim izzivom številni študenti starši razvijejo pomembne kompetence in spretnosti, kot so učinkovito upravljanje časa, visoka motivacija in psihična odpornost, kar jim pomaga pri akademskem uspehu in pri vzdrževanju družinskega ravnovesja. Keywords: študij, otrok, izzivi, študentska družina, študenti starši. Published in DKUM: 29.09.2025; Views: 0; Downloads: 6
Full text (2,04 MB) |
4. Digital transformation of legal educationYuliya Kharitonova, Larisa Sannikova, 2022 Keywords: pravo, izobraževanje, študij, študijski programi, digitalizacija, digitalne kompetence, informacijsko-komunikacijska tehnologija, digital transformation, law studies, digital competences, information-communication technology, digital skills Published in DKUM: 08.09.2025; Views: 0; Downloads: 5
Full text (641,58 KB) This document has many files! More... |
5. Neenako priznavanje odvetniških stroškov v slovenski sodni praksi : magistrsko deloLara Roškar, 2025, master's thesis Abstract: Odvetništvo je samostojna in neodvisna služba, ki je urejena s pravnimi akti. Ker samostojnost odvetništva pomeni organizacijsko neodvisnost od državne oblasti, tudi odvetniške stroške odvetništvo ureja samo. Odvetniki se lahko za plačilo dogovorijo na različne načine, in sicer se lahko glede plačila dogovorijo s stranko ali pa jim stroške krije državni proračun v zvezi z odobreno brezplačno pravno pomočjo ali pri zastopanju po uradni dolžnosti. Največja problematika se pojavi, da sodišča in drugi državni organi priznavajo odvetniške stroške v teh dveh primerih, pri čemer zaradi pavšalno urejene zakonodaje prihaja do neenotne sodne prakse in različne uporabe določb v praksi.
Odvetniška tarifa je temelj za obračunavanje odvetniških stroškov, Odvetniška zbornica Slovenije pa je tudi sprejela obvezne razlage in pojasnila v zvezi s priznavanjem odvetniških stroškov s strani sodišč, ravno z namenom, da bi bile določbe jasnejše. Veliko je vprašanj, kako se določeni odvetniški stroški priznavajo v praksi. Eni izmed teh sta zagotovo konferenca s stranko in študij spisa. Večinsko mnenje sodišč je, da so te storitve že vštete v storitve zastopanja stranke, saj zastopanje ni možno brez predhodnega pogovora s stranko in študijem vseh listin, vendar se v nekaterih primerih konferenca s stranko in študij spisa štejeta kot samostojni storitvi. Dileme se pojavljajo prav tako pri priznavanju potnih stroškov in stroškov za odsotnost iz pisarne. V kazenskem postopku pa je recimo tudi problematično vprašanje zaključna beseda, saj se slednja lahko poda ustno na zapisnik na zadnjem naroku ali vloži tudi pisno, zato se tukaj pojavlja vprašanje, ali se v slednjem primeru lahko prizna kot obrazložena vloga.
So pa še nekateri dejavniki, ki lahko vrednost storitev tudi zvišajo. Med drugim je to vlaganje pravnega sredstva zoper meritorno ali nemeritorno odločbo ali zastopanje stranke za več kaznivih dejanj hkrati ali nadaljevalno kaznivo dejanje. Posebnost pa se pojavi tudi pri izvensodnih postopkih, recimo pri mediaciji, in sicer pri sklenitvi sodne poravnave v postopku mediacije, saj prav tako lahko privede do velikih odstopanj glede na to, v katerem delu postopka je bila poravnava sklenjena. Keywords: načelo enakosti, odvetniška tarifa, brezplačna pravna pomoč, zastopanje po uradni dolžnosti, konferenca s stranko, študij spisa, kaznivo dejanje, zaključna beseda Published in DKUM: 04.09.2025; Views: 0; Downloads: 57
Full text (716,83 KB) |
6. Visokošolsko izobraževanje v digitalni dobiVesna Ferk Savec, Andrej Flogie, 2025, independent scientific component part or a chapter in a monograph Abstract: Poglavje osvetljuje preobrazbo visokošolskega izobraževanja v kontekstu digitalne dobe, ki jo je dodatno pospešila pandemija covid-19. Avtorja predstavita zgodovinski razvoj izobraževanja na daljavo ter pojasnita ključne pojme, kot so spletno, e- in kombinirano izobraževanje. Prav tako poudarita na razpršenost in neenotnost terminologije, kar povzroča zmedo tako v praksi kot v raziskovanju. V poglavju so tako izpostavljeni glavni izzivi digitalizacije v slovenskem visokem šolstvu: razlike v dostopu do tehnologije, neenakomerna digitalna pismenost ter pomanjkanje pedagoško ustrezno oblikovanih spletnih vsebin. Poglavje temelji na analizi aktualnih nacionalnih in mednarodnih dokumentov, izpostavi dobre prakse ter poudarja pomen sistemskega pristopa pri načrtovanju kakovostnega kombiniranega učenja. Osrednje sporočilo je, da mora digitalna preobrazba v visokem šolstvu preseči tehnične rešitve in vključevati celostno razumevanje pedagoških in organizacijskih implikacij. Keywords: kombinirano izobraževanje, e-izobraževanje, digitalna preobrazba, visokošolski študij, digitalne tehnologije Published in DKUM: 28.08.2025; Views: 0; Downloads: 6
Full text (1,62 MB) This document has many files! More... |
7. Legitimnost v zaporskem okolju : sistematični pregled študijZala Osterc, Gorazd Meško, Rok Hacin, 2025, review article Abstract: Namen prispevka: Namen prispevka je na podlagi celovitega pregleda literature o legitimnosti in samozaznavi legitimnosti v zaporskem okolju predstaviti najnovejša spoznanja raziskovalnega področja in identificirati vrzeli v obstoječem znanju o pomenu legitimnosti v zaporih. Metode: Opravljen je bil celovit pregled študij, ki so se osredotočale na empirično raziskovanje zaznav legitimnosti zaporskega osebja pri obsojencih in samozaznavi legitimnosti zaporskih delavcev, s postavitvijo robustnih kriterijev za vključitev študij v vzorec in uporabe metode PRISMA. Ugotovitve: Pregled raziskovanja legitimnosti v zaporskem okolju je pokazal, da prevladujejo študije o zaznavi legitimnosti avtoritete pri obsojencih, saj so študije o samozaznavi legitimnosti zaporskega osebja predstavljale manj kot tretjino vseh študij v vzorcu. Zaznava legitimnosti zaporskih delavcev pri obsojencih primarno temelji na postopkovni pravičnosti in dobrih odnosih med zaporskim osebjem in obsojenci. Raziskovanje zaznav lastne legitimnosti je izpostavilo problem primernosti obstoječih modelov, ki temeljijo na triadi priznavanja, za merjenje samozaznave legitimnosti avtoritet v zaporskem okolju. Omejitve/uporabnost raziskave: Omejitve študije so vidne v strogih kriterijih za vključitev znanstvenih del v vzorec, ki ne predvidevajo vključitve teoretičnih in preglednih študij ter zaključnih del, ki so se osredotočale na legitimnost v zaporskem okolju. Praktična uporabnost: Identifikacija ključnih dejavnikov, ki se povezujejo z obema naravama legitimnosti, je uporabna za razvoj ustreznih odnosov zaporskih delavcev z obsojenci, ki predstavljajo temelj za resocializacijo obsojencev in zagotavljanje reda v zaporskem okolju, ki temelji na komunikaciji in ne na uporabi prisile nad zaprtimi osebami. Izvirnost/pomembnost prispevka: V prispevku je opravljen celovit pregled empiričnih študij s področja legitimnosti v zaporskem okolju ter analiza in sinteza ugotovitev, ki pomembno prispevajo k teoriji o legitimnosti in obstoječem znanju o pomenu legitimnosti v zaporih. Keywords: legitimnost, samozaznava legitimnosti, raziskovanje, sistematični pregled študij, zaporsko okolje Published in DKUM: 09.07.2025; Views: 0; Downloads: 22
Full text (502,56 KB) This document has many files! More... |
8. Analiza raziskave o možnostih implementacije študija na daljavo na Višji strokovni šoli Šolskega centra kranjMateja Demšar, 2025, undergraduate thesis Abstract: Zaključno delo obravnava možnosti in izzive izvedbe študija na daljavo v višjem strokovnem izobraževanju, s poudarkom na programu informatika na Višji strokovni šoli Šolskega centra Kranj. Glavni cilj raziskave je bil ugotoviti, v kolikšni meri so študenti in predavatelji pripravljeni na izvajanje študija na daljavo, kakšna so njihova stališča ter katere pogoje in ovire zaznavajo pri tem procesu. Uporabljena je bila metoda kvantitativne raziskave z anketnima vprašalnikoma, namenjenima študentom in predavateljem. Zbrani podatki so bili analizirani s pomočjo deskriptivne statistike in primerjalne interpretacije. Glavne ugotovitve raziskave kažejo visoko pripravljenost obeh skupin za vključitev v spletno izobraževanje, visoko oceno izkušenj in podporo za uvedbo hibridnega modela. Raziskava je razkrila tudi ključne izzive, kot so slabša interakcija, tehnična podpora ter omejena izvedljivost praktičnih vsebin. Na podlagi SWOT analize so bila oblikovana priporočila za izboljšanje organizacije, didaktike, tehnične podpore in pravnih okvirov. Zaključno delo prispeva k razumevanju digitalne preobrazbe izobraževanja ter podaja konkretne možnosti za nadaljnji razvoj študija na daljavo v višješolskem okolju. Keywords: študij na daljavo, višje strokovno izobraževanje, informatika, hibridni model, digitalna podpora Published in DKUM: 30.06.2025; Views: 0; Downloads: 10
Full text (1,14 MB) |
9. Uresničevanje pričakovanj visokošolskih učiteljev in asistentov od usposabljanj v okviru projekta INOVUPMatej Urbančič, Nina Kristl, 2020, original scientific article Abstract: Visokošolskim učiteljem je skupno delo s študenti, ne pa tudi zavedanje, da je pristop k poučevanju tako pomemben, kot je pomembna vsebina. V okviru projekta INOVUP se izvajajo usposabljanja visokošolskih učiteljev s področja visokošolske didaktike za izboljševanje kakovosti poučevanja, osrednja predpostavka projekta pa je, da je način poučevanja povezan s pridobljenim znanjem, razumevanjem vsebine, motivacijo za delo in sodelovanjem med študenti in učitelji. V prispevku obravnavamo odzive na pričakovanja do usposabljanj in uresničitev teh pričakovanj. Rezultati kažejo, da je pri skoraj treh četrtinah udeležencev motivacija za udeležbo želja po praktičnem, uporabnem znanju. Udeleženci so večinoma zadovoljni z usposabljanji, za katere menijo, da imajo pozitiven doprinos k pridobitvi teoretičnih in praktičnih znanj ter k motivaciji za nadaljnje poglabljanje znanja. Na osnovi teh ugotovitev je mogoče oblikovati priporočila za posodobitve in nadgradnje usposabljanj. Keywords: visoko šolstvo, visokošolska didaktika, usposabljanja, pričakovanja udeležencev, visokošolski študij, visokošolski učitelji, projekti Published in DKUM: 26.06.2025; Views: 0; Downloads: 6
Full text (1,29 MB) This document has many files! More... |
10. Koncept in umestitev učnega izida v slovenski visokošolski prostorKlara S. Ermenc, Borut Mikulec, 2020, original scientific article Abstract: Avtorja v središče svoje razprave postavita koncept učnega izida in kritično prevprašujeta njegovo definicijo, zagate pri prevajanju te v slovenski jezik in vpliv na kurikularno načrtovanje. Razprava je metodološko umeščena v analizo vpliva procesa evropeizacije izobraževanja na razumevanje učnih izidov; v analizo vpliva evropskega ogrodja kvalifikacij za vseživljenjsko učenje in ogrodja evropskega visokošolskega prostora na sodobno razumevanje učnih izidov. Keywords: visokošolski študij, kurikulum, učni načrti, operativni cilji, učni izid, kompetence, učni izid, izobraževanja, slovensko ogrodje kvalifikacij, ogrodje evropskega visokošolskega prostora Published in DKUM: 26.06.2025; Views: 0; Downloads: 5
Full text (1,29 MB) This document has many files! More... |