1. Stres pri delu zaposlenih v srednji ekonomski šoli XMatej Škodič, 2025, master's thesis Abstract: Eden ključnih mehanizmov, ki je človeku skozi celotno dobo obstoja omogočal preživetje, je način, kako se je posameznik odzval na dražljaje iz okolja. Že od prazgodovine naprej je mehanizem stresa oziroma reakcija našega organizma na nevarnosti spodbudila tako imenovani odziv boj ali beg, kar je lahko pomenilo razliko med življenjem in smrtjo. Kljub temu da je v sodobnem času primerov, ko bi bilo naše življenje neposredno ogroženo, toliko manj, pa se ljudje s stresom srečujemo na vsakem koraku. Ljudje se na enake dražljaje odzivamo različno, zato tudi stres kot odziv na vsakega izmed nas vpliva drugače. Kadar stresa ne obvladujemo oziroma stres obvladuje nas, se začnejo pojavljati številni negativni učinki in posledice, zato je stres, imenovan tudi »tihi ubijalec«, povzročitelj številnih bolezni in ena največjih nevarnosti sodobnega časa.
S stresom se srečujemo tako v zasebnem življenju, kakor tudi na delovnem mestu, na katerem preživimo skoraj četrtino svojega življenja. Z magistrskim delom smo želeli podrobneje spoznati in preučiti stres, pri čemer smo se osredotočili na stres, prisoten v delovnem okolju.
V teoretičnem sklopu magistrskega dela smo najprej predstavili definicije različnih avtorjev, ki so preučevali stres. Predstavili smo različne vrste stresa in nekatere modele strokovnjakov ter raziskovalcev, s katerimi želijo razložiti mehanizem delovanja stresa. Navedli in kategorizirali smo možne povzročitelje stresa – tako imenovane stresorje – in izpostavili fiziološke, psihološke ter vedenjske simptome stresa. Z vidika posameznika in organizacije smo predstavili možne posledice ter načine soočanja s stresom.
V empiričnim delu smo na primeru izbrane srednje šole želeli stres preučiti v praksi. Zanimalo nas je, kako se s stresom soočajo učitelji srednje ekonomske šole X. S pomočjo spletnega anketnega vprašalnika smo naredili raziskavo, s katero smo predhodno zastavljene domneve potrdili oziroma ovrgli. Z orodji za statistično obdelavo podatkov smo pridobljene odgovore analizirali in predstavili izsledke. Prvenstveno so nas zanimali simptomi in dejavniki, ki zaposlenim povzročajo največ stresa. Predpostavili smo, da na doživljanje stresa pomembno vpliva čas tekom leta, ko so zaposleni bolj ali manj podvrženi stresu, narava dela, razlika med učnimi programi in delovna doba. Ugotovili smo, da razlike med učnimi programi in delovna doba ne vplivajo na doživljanje stresa, medtem ko narava dela in različna časovna obdobja med letom za zaposlene pomenijo večjo stresno obremenitev. Na koncu naloge smo podali nekaj predlogov in izhodišč za učinkovito in uspešno upravljanje stresa. Keywords: srednja šola, stres, stres na delovnem mestu, učitelji Published in DKUM: 06.11.2025; Views: 0; Downloads: 1
Full text (3,45 MB) |
2. Multivariatni razlagalni model družbenih dejavnikov integracije priseljenih mladostnikov v Evropi : doktorska disertacijaLucija Dežan, 2025, doctoral dissertation Abstract: Razumevanje integracije priseljenih učenk in učencev je pomembno v luči naraščajoče etnične, jezikovne ter kulturne heterogenosti evropskih izobraževalnih ustanov in držav. Šole predstavljajo za večino priseljenih učenk in učencev prvi ter glavni prostor, kjer spoznavajo značilnosti države sprejema, s svojim delovanjem pa pospešujejo ali otežujejo integracijski proces. Uspešno integracijo priseljenih učenk in učencev razumemo kot dvosmeren ter večdimenzionalen proces, ki na dolgi rok omogoča njihovo družbeno, ekonomsko in politično sodelovanje ter preprečuje negativne vidike družbene izključenosti (npr. revščino, izkoriščanje, etnično segregacijo ali getoizacijo). Že obstoječa literatura je sicer ločeno naslovila posamezne dejavnike integracije, povezane z makro, mezo ali mikro ravnjo, vendar ostaja razmeroma neraziskano, kako se ti dejavniki prepletajo ter v kolikšni meri določajo integracijske izide priseljenih učenk in učencev. To je še posebej problematično v luči širših družbenih trendov, povezanih z vzponom skrajno desnih strank ter populističnega protiudara, ki krepijo protipriseljenski sentiment. Le s poglobljenim razumevanjem integracijskega procesa, utemeljenim na empiričnih podatkih, lahko namreč oblikujemo politike in ukrepe, ki bodo prispevali k zniževanju ksenofobnih stališč. Ta disertacija zapolnjuje omejeno vrzel s proučevanjem strukturnih značilnosti držav ter izobraževalnih sistemov v povezavi z individualnimi dejavniki priseljenih učenk in učencev v kontekstu šolskega okolja. Pri tem smo bili posebej pozorni na šest kazalnikov integracije: integracijo v šolsko okolje, obšolske dejavnosti in medvrstniško skupino ter psihološko dobrobit, znanje jezika države sprejema ter učni uspeh priseljenih učenk in učencev. Raziskava temelji na neslučajnostnem priložnostnem vzorcu učenk in učencev (N = 3244) iz šestih evropskih držav in 40 izobraževalnih ustanov. Rezultati poudarjajo izrazit pomen inkluzivnega delovanja pedagoškega osebja, ki se je izkazal kot najmočnejši napovednik integracije priseljenih učenk in učencev. Dodatno se je izkazalo, da predstavljajo osnovne šole pomembno podporno okolje za integracijo, kar pripisujemo bolj individualiziranim ukrepom, širšemu naboru obšolskih dejavnosti ter tesnejšemu sodelovanju s priseljenimi družinami v primerjavi s srednjimi šolami. Ugotovili pa smo tudi, da odraščanje v bolj urbanem okolju prispeva k boljšemu znanju jezika države sprejema ter višjim stopnjam psihološke dobrobiti priseljenih učenk in učencev. Urbana okolja s svojo infrastrukturo (npr. ljudske univerze, knjižnice, jezikovne šole, kulturna društva) in etnično heterogenim prebivalstvom omogočajo lažje usvajanje jezika države sprejema, ohranjanje lastnih kulturnih značilnosti ter spoznavanje nove družbe, kar prispeva k hitrejši integraciji. Na podlagi ugotovitev ob koncu podamo tudi priporočila za oblikovanje političnih ukrepov na področju integracije priseljenih učenk in učencev. Keywords: integracija, priseljeni učenci in učenke, kazalnik integracije, šola, migracije, upravljanje z večkulturnostjo Published in DKUM: 04.11.2025; Views: 0; Downloads: 12
Full text (3,78 MB) |
3. Uporaba umetne inteligence v osnovnošolskem izobraževanju: mnenja učiteljev in učencevAleš Zavec, 2025, master's thesis Abstract: V magistrskem delu smo se osredotočili na večplastno raziskavo uporabe umetne inteligence (UI) v osnovnih šolah, saj je v veliki meri že prisotna v tem okolju. Cilj raziskave je bil raziskati uporabo UI v osnovnih šolah.
V empiričnem delu smo z kavzalno ne-eksperimentalno metodo in študijo primera odgovorili na vprašanja o doživljanju UI v učnem procesu. Ugotovili smo, da so tako učitelji kot učenci v večni naklonjeni uporabi UI v osnovni šoli. Pri obeh skupinah anketirancev, so rezultati pokazali, da se največkrat uporablja orodje podjetja OpenAI – ChatGPT. Sama uporaba orodij UI se jim zdi preprosta in uporabna, prav tako so tako učenci kot učitelji podali mnenje, da nameravajo uporabljati orodja UI tudi v prihodnje Keywords: umetna inteligenca, osnovna šola, učenci, učitelji, učni proces Published in DKUM: 23.10.2025; Views: 0; Downloads: 5
Full text (3,69 MB) |
4. Odnos slovenskega osnovnega šolstva do učencev z ADHDKatarina Kocman, 2025, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo obravnava odnos slovenskega osnovnošolskega sistema do učencev z motnjo pozornosti in hiperaktivnostjo (ADHD), eno najpogostejših nevrorazvojnih motenj v otroštvu. Namen raziskave je bil ugotoviti, kako osnovne šole izvajajo zakonsko predpisano podporo učencem z ADHD, s kakšnimi izzivi se soočajo učitelji, strokovni delavci in starši ter kakšne posledice ima pomanjkljivo izvajanje za učence in družbo. V teoretičnem delu smo predstavili značilnosti ADHD, zakonodajni okvir in primere dobrih praks doma ter v tujini.
Empirični del je vključeval spletno anketo med učitelji in strokovnimi delavci ter intervjuje z učencem z ADHD, staršem učenca z ADHD, učiteljico na predmetni stopnji, učiteljico na razredni stopnji, specialno in rehabilitacijsko pedagoginjo in študentko razrednega pouka. Rezultati so pokazali, da imajo učitelji in strokovni delavci pogosto premalo znanja o prilagoditvah, sistemska podpora je neenotna, starši pa poročajo o neizvedenih pravicah otrok. Hkrati pa zaposleni izražajo pripravljenost za dodatna usposabljanja in jasnejše smernice.
Osrednji rezultat naloge je postopkovnik, ki prvič ponuja celovit okvir za delo z učenci z ADHD. Temelji na treh stebrih: zgodnjem prepoznavanju, ustreznih prilagoditvah učnega procesa ter sodelovanju strokovnih timov in staršev. Njegova posebnost je sistem evalvacije, certificiranja in nagrajevanja, ki vključuje naziv 'Šola, ki sprejema ADHD' ter certifikat 'Specialist za delo z učenci z ADHD'.
Predlagani model presega obstoječe parcialne rešitve, saj združuje akademsko utemeljenost, praktično izvedljivost in motivacijske elemente. Njegova uvedba lahko pomembno prispeva k večji enakosti, zmanjšanju stigmatizacije ter krepitvi strokovne samozavesti zaposlenih v osnovnih šolah, hkrati pa učencem z ADHD omogoči, da razvijajo svoje potenciale v spodbudnem šolskem okolju. Keywords: ADHD, osnovna šola, postopkovnik, inkluzija, certificiranje Published in DKUM: 08.10.2025; Views: 0; Downloads: 8
Full text (2,70 MB) |
5. Vloga klavirja pri poučevanju glasbe v osnovni šoli: perspektiva učitelja : magistrsko deloBrina Dumančić Grm, 2025, master's thesis Abstract: Magistrska naloga se osredotoča na vlogo klavirja pri pouku glasbe v osnovni šoli. Sestavljena je iz teoretičnega in praktičnega dela. Teoretični del sem razdelila na pet poglavij, kjer sem preučevala: klavir in njegovo zgodovino, vlogo učitelja glasbe v osnovni šoli, sam predmet glasbene umetnosti v osnovni šoli, glasbeno improvizacijo in izzive učiteljev pri uporabi klavirja. Praktični del je razdeljen na štiri poglavja. V prvem sem analizirala učni načrt za glasbeno umetnost, v drugem pa uporabo klavirja v tujih kurikulih. V tretjem, praktičnem poglavju sem izvedla pet intervjujev z učiteljicami, zadnje poglavje pa je vsebovalo analizo skladb iz interaktivnega gradiva IzziRokus. Keywords: klavir, glasbena vzgoja, glasbeno izobraževanje, osnovna šola, učitelji glasbe, glasbena improvizacija Published in DKUM: 29.09.2025; Views: 0; Downloads: 8
Full text (9,18 MB) |
6. Pogled staršev otrok s posebnimi potrebami na izvajanje dodatne strokovne pomoči v osnovni šoli : magistrsko deloLaura Firšt, 2025, master's thesis Abstract: Vključevanje otrok s posebnimi potrebami v redne osnovne šole zahteva ustrezno prilagajanje učnega okolja, nudenje podpore in zagotavljanje pogojev, ki omogočajo optimalno vključevanje v šolski prostor. Ključno vlogo pri tem ima dodatna strokovna pomoč, ki mora biti strokovno načrtovana, individualno prilagojena potrebam otroka in kakovostno izpeljana. Čeprav se pomoč večinoma odvija v odnosu med otrokom in strokovnim delavcem, imajo izredno pomembno vlogo tudi starši. Posebej pri dodatni strokovni pomoči je pomembno enakovredno sodelovanje oziroma partnerski odnos med starši in šolo, ki temelji na zaupanju, spoštovanju, izmenjavi informacij in oblikovanju skupnih ciljev.
Namen magistrske naloge je raziskati pogled staršev otrok s posebnimi potrebami na izvajanje dodatne strokovne pomoči v osnovni šoli. Podatki so bili zbrani z anketnim vprašalnikom. V raziskavi je sodelovalo 105 staršev.
Ključne ugotovitve kažejo, da starši zaznavajo pozitiven vpliv dodatne strokovne pomoči na socialni in učni napredek otroka. Prav tako so večinoma zadovoljni s sodelovanjem z izvajalcem pomoči, saj ta pravočasno odgovori na njihova vprašanja, upošteva njihove predloge in jih spodbuja pri delu doma. Raziskava je pokazala, da so starši zaradi dodatne strokovne pomoči bolj pomirjeni in bolje razumejo otrokove potrebe. Kljub temu pa kar tretjina anketiranih poroča o konkretnih ovirah pri dostopu in urejanju dodatne strokovne pomoči. Keywords: otroci s posebnimi potrebami, dodatna strokovna pomoč, osnovna šola, pogled staršev, sodelovanje Published in DKUM: 26.09.2025; Views: 0; Downloads: 25
Full text (2,12 MB) |
7. Vloga inkluzivnih pedagogov pri spodbujanju duševnega zdravja otrok s posebnimi potrebami na osnovnih šolah : magistrsko deloMaja Košenina, 2025, master's thesis Abstract: V magistrskem delu smo raziskovali vlogo inkluzivnih pedagogov pri spodbujanju duševnega zdravja otrok s posebnimi potrebami v osnovnih šolah. V teoretičnem delu smo predstavili temeljne pojme s področja inkluzivnega izobraževanja, značilnosti otrok s posebnimi potrebami ter dejavnike, ki vplivajo na njihovo duševno zdravje. Osredotočili smo se tudi na pristope, strategije in tehnike, ki jih inkluzivni pedagogi uporabljajo pri delu, ter na pomen sodelovanja s strokovnjaki in družinami. V empiričnem delu smo uporabili kvalitativno raziskovalno metodologijo in metodo pol strukturiranih intervjujev, ki smo jih izvedli s 17 inkluzivnimi pedagoginjami iz različnih regij Slovenije. Ugotovitve kažejo, da pedagoginje svojo vlogo razumejo predvsem kot čustveno, podporno in povezovalno, saj si prizadevajo ustvarjati varno, spodbudno in vključujoče okolje za otroke. Izpostavile so pomen individualiziranih pristopov, strukturiranega okolja ter sodelovanja z drugimi deležniki. Rezultati nakazujejo, da je vloga inkluzivnih pedagogov ključna pri podpori duševnemu zdravju otrok s posebnimi potrebami, a še vedno pogosto spregledana, zato bi bilo smiselno okrepiti sistemsko podporo in prepoznavnost njihovega dela. Keywords: inkluzivni pedagogi, otroci s posebnimi potrebami, duševno zdravje, osnovna šola, sodelovanje Published in DKUM: 19.09.2025; Views: 0; Downloads: 7
Full text (1,28 MB) |
8. Uveljavljanje pouka izven učilnice pri začetnem družboslovju : doktorska disertacijaPolona Jančič Hegediš, 2025, doctoral dissertation Abstract: Začetno družboslovje se na razredni stopnji osnovnošolskega izobraževanja v Sloveniji poučuje v sklopu predmeta Spoznavanje okolja in predmeta Družba. Učna načrta obeh predmetov sta koncipirana na konstruktivistični teoriji poučevanja in učenja, ki poudarja aktivno vlogo učenca v učnem procesu. Sodobne didaktične smernice in didaktična priporočila obeh predmetov poudarjajo pomen izkustvenega učenja in spodbujajo vključevanje pouka izven učilnice kot pomembne didaktične strategije za doseganje učnih ciljev predmetov. Temeljni namen raziskave je bil proučiti uveljavljanje pouka izven učilnice pri pouku začetnega družboslovja. Empirični del temelji na kombiniranem kvantitativnem in kvalitativnem metodološkem pristopu. Z uporabo kombiniranega metodološkega pristopa je bila zagotovljena celostnost in večplastnost prečnega zbiranja podatkov za boljše razumevanje raziskovalnega problema. Uporabili smo konvergentni model kombiniranega raziskovanja. V empirično raziskavo je bil vključen reprezentativen vzorec osnovnih šol v Sloveniji in v njih zaposlenih učiteljev razrednega pouka ter vodstvenih delavcev. Rezultati kažejo, da večina učiteljev razrednega pouka in vodstvenih delavcev prepoznava pomen in koristi pouka izven učilnice, zlasti v povezavi s celostnim razvojem učencev. Učiteljev osebni interes se je izkazal kot pomemben dejavnik, ki vpliva na pogostost izvajanja pouka izven učilnice. Kljub pozitivnim stališčem in priznavanjem prednosti, se pouk izven učilnice v praksi izvaja manj pogosto, kot bi bilo za pričakovati, glede na didaktične smernice poučevanja začetnega družboslovja, saj večina učiteljev izvaja pouk izven učilnice le enkrat na mesec ali redkeje. Med najpogosteje izbranimi vsebinami izstopata področji geografije in ekologije. Rezultati kažejo, da je pri izvajanju pouka izven učilnice pri začetnem družboslovju, prevladujoča učna oblika skupinsko delo, prevladujoča didaktična strategija pa izkustveno učenje. Učitelji se čutijo dovolj usposobljeni za pouk izven učilnice pri začetnem družboslovju. Ovire in omejitve, ki so bile prepoznane pri uveljavljanju pouka izven učilnice pri začetnem družboslovju, kažejo na kompleksno prepletanje organizacijskih, sistemskih in osebnih dejavnikov. Keywords: osnovna šola, družboslovje, izkustveno učenje, pouk izven učilnice Published in DKUM: 17.09.2025; Views: 0; Downloads: 39
Full text (4,90 MB) |
9. Dr. Vanek Šiftar - prvi zaslužni profesor prava na Univerzi v Mariboru : spominska publikacija ob 65-letnici študija prava v Mariboru2025 Abstract: Publikacija prikazuje življenje prekmurskega profesorja prava Ivana Vaneka Šiftarja, ki je deloval v času, ko se ni govorilo o neodvisnosti sodstva in o avtonomiji univerze. Deloval je v pravosodju in na univerzi, pod partijskim nadzorom, a si je v obeh okoljih prizadeval za prevlado strokovnosti nad političnimi vzgibi. Verjel je, da lahko le znanje izboljša življenjski standard ljudi na geografskem obrobju Slovenije. Bil je tožilec in sodnik, poslanec ter profesor prava. Deloval je kot drugi direktor Višje pravne šole v Mariboru. Obstoj šole je bil v tem času vse prej kot zagotovljen. Po upokojitvi je postal prvi zaslužni profesor prava na Univerzi v Mariboru. Keywords: Mladi Prekmurec, Višja pravna šola, Zveza komunistov na univerzi, prekmurski poslanec, intelektualec, pravnik, zgodovinar, profesor Published in DKUM: 17.09.2025; Views: 0; Downloads: 6
Full text (12,63 MB) This document has many files! More... |
10. Dejavniki obiskovanja mladinskega pevskega zbora v osnovni šoli : magistrsko deloNika Rupnik, 2025, master's thesis Abstract: V mladinske pevske zbore se vključujejo otroci od 5. do 9. razreda osnovne šole. Danes ni več samoumevno, da bi otroci prepevali z veseljem. Na sodelovanje otrok v pevskem zboru lahko vplivajo različni dejavniki, kot so zborovodja, interes, socialni odnosi ter okolje in kultura. Za obiskovanje pevskega zbora je pomembna motivacija posameznika in tukaj ima učitelj glasbe zahtevno nalogo, kako naj navduši učence za sodelovanje v interesni dejavnosti, ki ni obvezna.
V empiričnem delu magistrske naloge smo želeli preučiti dejavnike, ki vplivajo na obiskovanje ali neobiskovanje mladinskega pevskega zbora v osnovni šoli. Anketa je bila namenjena tako učencem, ki pevski zbor obiskujejo, kot tistim, ki ga ne. Anketo je rešilo 300 učencev iz treh osnovnih šol. Zanimalo nas je, kateri dejavniki po mnenju učencev v največji meri vplivajo na obiskovanje in kateri na neobiskovanje pevskega zbora. Ugotavljamo, da na obiskovanje pevskega zbora najbolj vpliva veselje do petja, na neobiskovanje pa pomanjkanje interesa za to dejavnost, kar se najbolj kaže v 8. in 9. razredu. Na pomembnost dejavnikov v neki meri vplivajo spol, razred in obiskovanje glasbene šole. V raziskavi smo ugotovili, da se v mladinski pevski zbor bistveno pogosteje vključujejo dekleta kot fantje. Prav tako smo ugotovili, da se učenci, ki obiskujejo glasbeno šolo, pogosteje vključujejo v zbor kot tisti, ki je ne. Keywords: motivacija, mladinski pevski zbor, osnovna šola, učitelj glasbene umetnosti, zborovodja Published in DKUM: 10.09.2025; Views: 0; Downloads: 8
Full text (1,50 MB) |