1. Primeri učnih poti po občini Velika Polana kot oblika izkustvenega učenja izven učilnice pri poučevanju v prvem triletju osnovne šole : magistrsko deloNina Kotnjek, 2025, master's thesis Abstract: Pouk izven učilnice učencem omogoča, da znanje pridobijo skozi konkretno izkušnjo, kar vodi do boljšega razumevanja snovi ter hkrati tudi trajnejšega znanja. Poznamo veliko različnih oblik pouka na prostem, med katerega spada tudi učna pot. Magistrska naloga z naslovom Primeri učnih poti po občini Velika Polana kot oblika izkustvenega učenja izven učilnice pri poučevanju v prvem triletju osnovne šole je sestavljena iz teoretičnega in praktičnega dela. V teoretičnem delu se osredotočimo na opredelitev izkustvenega učenja, pouka na prostem, učne poti ter predstavitev same občine Velika Polana in njenih znamenitosti. V praktičnem delu pa predstavimo načrt poteka učnih poti za 1., 2. in 3. razred osnovne šole. Nato sledijo podrobne učne priprave za posamezni razred, v katere so vključeni splošni in operativni cilji, ki se realizirajo pri izvedenih dejavnostih učne poti. Dejavnosti in aktivnosti so načrtovane tako, da se osredotočajo na čim večjo aktivnost učencev, zraven tega pa učenci razvijajo še sodelovanje v skupini, komunikacijo, natančno opazovanje ter poslušanje. Primeri učnih poti so zapisani za vsak razred posebej, prav tako pa je težavnost proge primerna starosti učencev. Keywords: izkustveno učenje, pouk izven učilnice, učna pot, občina Velika Polana Published in DKUM: 18.04.2025; Views: 0; Downloads: 28
Full text (13,73 MB) |
2. Analiza varnosti in kapacitete križišča Domžale - Trzin pri Depali vasiAjka Durić, 2025, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo obravnava analizo varnosti in kapacitete križišča v Depali vasi z namenom izboljšanja prometne varnosti in pretočnosti. V raziskavi smo preučili trenutno stanje križišča z uporabo podatkov o prometnih obremenitvah, pridobljenih od podjetja Omega Consult, ter statistik prometnih nesreč za obdobje 2012–2022, dostavljenih s strani Agencije za varnost prometa.
S pomočjo simulacij v programu VISSIM in analize s programsko opremo SIDRA INTERSECTION smo ocenili različne variante križišča, vključno z nesemaforiziranim križiščem, semaforiziranim križiščem in krožiščem. Teoretično ozadje analize vključuje ocenjevanje ravni storitve (LOS) in kapacitetnih modelov, ki določajo zmogljivost križišča v različnih prometnih pogojih. Krožišče z dvema pasovoma se izkaže za najboljšo rešitev, saj omogoča boljšo razporeditev prometnih tokov, povečuje varnost in zmanjšuje zastoje. Kratkoročne rešitve vključujejo uvedbo dodatnih zavijalnih pasov in zmanjšanje hitrosti na regionalni cesti, kar bo izboljšalo pretočnost in varnost. Dolgoročno pa predlagamo preureditev križišča v krožišče, kar bi trajno rešilo težave s prometno pretočnostjo in varnostjo. Keywords: križišče, varnostna analiza, kapacitetna analiza, prometne nesreče, obremenitve križišča, prometna varnost, infrastruktura. Published in DKUM: 20.02.2025; Views: 0; Downloads: 27
Full text (1,76 MB) |
3. Prometna varnost otrok na prehodih za pešceNastja Janžič, 2025, undergraduate thesis Abstract: Prometna varnost otrok na prehodih za pešce je pereča tema, saj so otroci kot tudi ostali pešci pogosto ranljivi člen v prometu. Otroci se na prehodih za pešce srečujejo s številnimi tveganji, saj niso dovolj osveščeni oziroma obveščeni o pravilih in nevarnostih v prometu. Diplomsko delo obravnava vedenje in predvsem varnost osnovnošolskih otrok. Osredotočili smo se na osnovnošolske otroke, ki prečkajo nesemaforiziran prehod za pešce. Najprej smo se spoznali s pravilniki in zakoni o tem, kakšni so kriteriji za načrtovanje prehoda za pešce, kako so urejene in opremljene površine okoli šol, kakšna bi naj bila razsvetljava na prehodih za pešce, veliko pozornost pa smo namenili psihičnemu razvoju otroka med 6. in 14. letom. Obravnavani so bili prehodi za pešce v Mestni občini Maribor, ki so nameščeni v okolici osnovnih šol. S pomočjo videoposnetkov smo lažje opazovali dejansko stanje na cestah in prehodih ter analizirali otroke kot pešce ter voznike. Na koncu smo rezultate med seboj primerjali in jih analizirali. Z analizo smo ugotovili, kaj bi bilo potrebno v določenih primerih dodati ali spremeniti in mogoče s tem stanje tudi izboljšati. Keywords: promet, otroci, prehod za pešce, varnost v prometu Published in DKUM: 20.02.2025; Views: 0; Downloads: 23
Full text (4,01 MB) |
4. Prevodna analiza nemško-slovenskih letnih poročil zavarovalnice allianz s pomočjo tehnologije : magistrsko deloNoa Vilčnik, 2024, master's thesis Abstract: Sodobne jezikovne tehnologije prispevajo k hitrejšemu, kakovostnemu in ekonomičnemu načinu prevajanja in so neizogibni del prevajalčevega vsakdanjika. Z razvojem tehnologije in predvsem umetne inteligence se spreminjajo tudi kompetence prevajalca, ki postaja lektor, večjezični in medkulturni strokovnjak ter popravljalec strojnih prevodov. Namen magistrske naloge je primerjati kakovost prevodov in doslednost terminologije dela letnega poročila zavarovalnice Allianz za leto 2023 iz nemščine v slovenščino, ki jih ustvarimo s pomočjo treh spletnih in prosto dostopnih prevajalnikov, tj. orodja DeepL, umetne inteligence Chat GPT in Googlovega Prevajalnika, ter ugotoviti s katerim prevajalnikom ustvarimo ustrezen in terminološko konsistenten prevod. V teoretičnem delu smo predstavili zavarovalniško družbo Allianz, letna poročila kot vrsto strokovnih besedil, strokovni jezik in posebnosti strokovnega izrazja s področja zavarovalništva in financ. Izpostavili smo funkcionalistično teorijo in teorijo skoposa, na podlagi katere smo opravili analizo izrazoslovja. V empiričnem delu smo raziskali kakovost prevodov določenega dela letnega poročila zavarovalnice Allianz in prevodov strokovne terminologije iz nemščine v slovenščino, ki smo jih ustvarili s pomočjo vseh treh zgoraj naštetih spletnih prevajalnikov. V sklepnem delu magistrskega dela smo predstavili in komentirali ugotovitve empirične raziskave ter na podlagi le-te navedli spremembe kompetenc, ki jih prevajalec glede na hiter razvoj tehnologije in umetne inteligence prinaša na prevajalski trg. Keywords: zavarovalniška družba Allianz, letno poročilo, prevod, prevajalske tehnologije, teorija skoposa. Published in DKUM: 13.01.2025; Views: 0; Downloads: 17
Full text (1,21 MB) |
5. Starejše rokopisne pesmarice vzhodnoslovenskega prostora : Razstava v knjižnem razstavišču Univerzitetne knjižnice Maribor2024, catalogue Abstract: Današnji vzhodnoslovenski prostor zaje-ma geografsko območje vzhodne Štajerske med Dravo in Muro, kjer prebivalci govori-jo prleško in slovenskogoriško narečje, ter območje Prekmurja vse do današnje meje z Madžarsko. Ta prostor je bil v preteklosti del širšega jezikovnega in literarnega sistema, ki se je pričel oblikovati že v srednjem veku z ustanovitvijo vzhodnofrankovske mejne gro-fije Spodnje Panonije, ki je obsegala območje med rekama Donavo in porečjem Save. Prek-mursko ozemlje je že konec 11. stoletja preš-lo pod pravno oblast Ogrske, cerkvenouprav-no pa je bilo pridruženo zagrebški in györski škofiji (od 1777 sombotelski). Današnjemu slovenskemu prostoru se je priključilo šele po razpadu Avstro-Ogrske, leta 1919, z izjemo ozemlja ob zgornji Rabi in okolici Monoštra. Prekmurci so gojili svojo lastno književnost vse od 16. stoletja, nanjo pa so imele precej-šen vpliv kajkavska, gradiščanska in madžar-ska literarna tradicija. Knjižni jezik se je uve-ljavil v Küzmičevem prevodu Nove zaveze (1771), od polovice 19. stoletja pa so ga pre-kmurski pisci uveljavljali v vseh funkcijskih zvrsteh jezika. Prvi danes znani tiskani knji-gi prekmurskih Slovencev sta katekizem in abecednik (1715, 1725). Kljub temu pa obstoj številnih rokopisov, predvsem pesmaric, do-kazuje kontinuirano literarno ustvarjanje Prekmurcev vsaj od 16. stoletja pa do prve svetovne vojne, ko so tudi protestantski pisci sprejeli skupno slovensko knjižno normo. Published in DKUM: 22.11.2024; Views: 0; Downloads: 15
Full text (28,31 MB) This document has many files! More... |
6. Povečanje zmogljivosti na železniški povezavi Pragersko-Ormož-HodošTimotej Modrić, 2024, undergraduate thesis Abstract: Železniška infrastruktura je ključnega pomena za gospodarski razvoj države, saj omogoča
učinkoviti pretok blaga in ljudi. Vlak ima možnost prevažanja velikih količin tovora na dolge
razdalje, kar pripomore k okoljski trajnosti, ker je v primerjavi z drugimi oblikami prevoza
železniški promet okolju prijaznejši. V diplomskem delu je analizirana železniška povezava
Pragersko – Ormož – Hodoš, ki je del Sredozemskega koridorja RFC 6 in je bila v sklopu
nadgradnje železniškega sistema posodobljena. Kljub nadgradnji te povezave so dolžine
postajnih tirov ponekod prekratke za križanje vlakov dolžine 740 metrov, kakor tudi omejitve
pri zavarovanju proge, kar vpliva na daljše potovalne čase in zmanjšano zmogljivost.
Diplomsko delo se osredotoča na železniško infrastrukturo in vpliv vodenja prometa na
povečanje zmogljivosti in potovalnih časov na obravnavani železniški povezavi. Keywords: povečanje zmogljivosti, potovalni časi, železniški promet, železniška
infrastruktura, interoperabilnost, Pragersko – Ormož - Hodoš Published in DKUM: 14.11.2024; Views: 0; Downloads: 39
Full text (7,05 MB) |
7. Prometna varnost otrok na poti do šoleIna Džafić, 2024, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo obravnava prometno varnost osnovnošolcev, s poudarkom na varnosti na poti do šole. V uvodnem delu so opredeljeni problem, cilji raziskave, teze, predpostavke in uporabljene metode raziskovanja. Glavni cilj raziskave je oceniti trenutne razmere prometne varnosti v okolici izbranih osnovnih šol in predlagati izboljšave za večjo varnost otrok.
Raziskava se osredotoča na pomen prometne varnosti in vlogo različnih deležnikov, vključno z izobraževalnim sistemom. Obravnavan je tudi vpliv razvoja otroka na njegove varnostne potrebe in opravljena analiza varnosti otrok na poti do šole. V okviru raziskave je izvedena anketa med učenci treh osnovnih šol v Mariboru: OŠ Bojana Ilicha, OŠ Prežihovega Voranca in OŠ Toneta Čufarja. Cilj ankete je ugotoviti percepcijo varnosti med učenci in njihovimi starši ter oceniti obstoječo prometno infrastrukturo v okolici teh šol.
Rezultati ankete so pokazali razlike v stopnji zaznane varnosti med različnimi šolami, kar je privedlo do primerjalne analize in oblikovanja predlogov za izboljšanje prometne varnosti. Med glavnimi ugotovitvami sta izpostavljeni potrebi po izboljšanju infrastrukture in večji ozaveščenosti učencev in staršev.
Diplomsko delo zaključujemo s sklepom, kjer so povzeti glavni rezultati raziskave in podani konkretni predlogi za izboljšanje varnosti otrok na poti do šole. Keywords: šolske poti, prometna varnost, varnostni ukrepi, otroci Published in DKUM: 14.11.2024; Views: 0; Downloads: 21
Full text (3,32 MB) |
8. Tematska učna pot Čebelarstvo v okolici Osnovne šole Frana Roša v Celju : magistrsko deloZala Vita Berložnik, 2024, master's thesis Abstract: Poučevanje zunaj učilnice velja za bolj zahtevno, vendar zelo učinkovito. Učenci preko konkretnih izkušenj pridobijo trajnejše in bolj praktično znanje. Kljub temu pa takšen način poučevanja od učitelja, da se aktivnosti optimalno prilagodijo potrebam učencev, zahteva veliko več načrtovanja in organizacije. S pomočjo učnih poti lahko na različne načine pristopamo k raziskovanju tematik, zastavljenih v učnih načrtih. Magistrska naloga z naslovom Tematska učna pot Čebelarstvo v okolici Osnovne šole Frana Roša v Celju je sestavljena iz teoretičnega in praktičnega dela, ki se med seboj dopolnjujeta. Teoretični del magistrske naloge opisuje predmet spoznavanje okolja, ki se poučuje od 1. do 3. razreda, in predmet družba, ki se poučuje v 4. in 5. razredu. Opredelili smo tudi izkustveno učenje, pouk izven učilnice, učno pot ter opisali zgodovinski, biološki in kulturni sklop čebelarstva. V praktičnem delu smo načrtovali učno pot s čebelarsko vsebino. Oblikovali smo priprave za razredno stopnjo, in sicer tako za predmet spoznavanje okolja kot tudi predmet družba. Aktivnosti in naloge, ki smo jih vključili v priprave, so zasnovane s čebelarsko vsebino. S pomočjo načrtovanih dejavnosti smo učencem omogočili, da ti pridobijo konkretne izkušnje in neposredno spoznavanje narave in družbe. Keywords: učna pot, pouk izven učilnice, izkustveno učenje, čebelarstvo, Osnovna šola Frana Roša Published in DKUM: 01.10.2024; Views: 0; Downloads: 64
Full text (4,36 MB) |
9. Spodbujanje kulture raziskovanja in inoviranja pri pouku skozi proces vseživljenjskega učenja učiteljev : projekt: V5-0440Janez Vogrinc, Saša A. Glažar, Mojca Juriševič, Iztok Devetak, Janez Krek, Maja Umek, Urška Sešek, Vesna Podgornik, Mara Cotič, Bogdana Borota, Vida Medved-Udovič, Darjo Zuljan, Vlasta Hus, 2010, final research report Abstract: Spodbujanje kulture raziskovanja in inoviranja pri pouku skozi proces vseživljenjskega učenja učiteljev Published in DKUM: 16.09.2024; Views: 10; Downloads: 4
Link to full text |
10. |