1. Prednosti in slabosti družinskih podjetijOgnjen Kamidžorac, 2024, undergraduate thesis Abstract: Glavni cilj naše raziskave je razviti razumevanje tega edinstvenega organizacijskega modela. S preučevanjem prednosti in slabosti družinskih podjetij, želimo dobiti vpoglede, ki lahko pomagajo lastnikom, managerjem in oblikovalcem politik podjetja pri sprejemanju strateških odločitev ter pri samem vodenju. Skozi podrobno analizo našega podjetja OK, d. o. o., želimo ugotoviti katere so edinstvene značilnosti našega podjetja, ter kako te vplivajo na uspešnost podjetja. Osredotočili smo se na raziskovanje njihovih prednosti, ki jih podjetje lahko izkoristi in njihovih slabosti, ter kako se podjetje lahko sooča z njimi. Ugotovitev raziskave smo primerjali s teoretičnimi modeli in praksami drugih družinskih podjetij, kar nam je omogočilo da podjetju OK, d. o. o. podamo konkretne nasvete. Keywords: družinsko podjetje, prednosti družinskih podjetij, slabosti družinskih podjetij, značilnosti družinskih podjetij, družina, družinski člani Published in DKUM: 10.10.2024; Views: 0; Downloads: 3 Full text (1,99 MB) |
2. Okolje, trajnost in trajnostni razvoj podjetja - primer skupine marovt groupTim Marovt, 2024, undergraduate thesis Abstract: Diplomska naloga se osredotoča na preučevanje trajnostnega razvoja v sodobnem poslovnem okolju, s posebnim poudarkom na skupini Marovt Group, ki vključuje podjetja iz različnih industrijskih panog, kot so kovinsko-predelovalna, informacijsko-komunikacijska, stroje gradnja, ogrevalna in elektroenergetska industrija. Glavni izziv za podjetja danes je uskladiti ekonomične interese z zahtevami trajnostnega razvoja, ki vključuje okoljske, družbene in gospodarske vidike. V industrijah, kot je kovinsko-predelovalna, je to še posebej pomembno zaradi velikega vpliva na okolje.
Naloga analizira, kako Marovt Group vključuje trajnostne prakse v svoj poslovni model in kako te prakse vplivajo na širšo družbo in poslovno uspešnost. Poudarek je na merjenju in spremljanju napredka pri trajnostnem razvoju preučevanega podjetja in vključevanju deležnikov, kot so zaposleni in lokalna skupnost, v te procese. Raziskava prav tako preučuje, kako to podjetje obvladuje tveganja, povezana s trajnostjo, in kakšno vlogo igrajo inovacije pri doseganju trajnostnih ciljev.
V teoretičnem delu so predstavljene ključne priložnosti in tveganja, s katerimi se podjetje sooča, pri čemer so zunanja tveganja pogosto povezana s političnim in pravnim okoljem, medtem ko notranja tveganja izhajajo iz upravljanja podjetja in strateških odločitev. Posebna pozornost je namenjena vplivu okoljske zakonodaje in družbenih pričakovanj na poslovanje podjetja, kar vključuje tudi pritiske po znižanju emisij toplogrednih plinov in zmanjšanju okoljskih odpadkov.
Marovt Group kot primer, predstavljen v praktičnem delu, izpostavlja svoje napore pri uvajanju trajnostnih praks v kovinsko-predelovalni industriji, ki je energetsko intenzivna in močno odvisna od naravnih virov. Cilj naloge je preučiti, kako uspešno podjetje vključuje trajnostna načela v svojo poslovno strategijo in kako ta strategija prispeva k dolgoročni konkurenčnosti in finančni stabilnosti podjetja. Pristop k trajnostnemu razvoju je predstavljen kot nujnost za ohranjanje konkurenčnosti na globalnem trgu in za zadostitev naraščajočim zakonodajnim zahtevam ter pričakovanjem deležnikov.
Naloga je strukturirana tako, da najprej predstavi širši kontekst trajnostnega razvoja in nato preide na analizo specifičnih vidikov trajnosti, kot so okoljska, gospodarska in družbena (politična) trajnost. Na podlagi teoretičnih izhodišč se preučuje implementacija trajnostnih strategij v podjetju Marovt Group, vključno z empirično analizo konkretnih ukrepov in njihovih učinkov na podjetje ter njegovo okolje. Na koncu so predstavljena tudi priporočila za izboljšanje trajnostnih praks v podjetju Marovt Group. Keywords: trajnost, trajnostni razvoj, trajnostna transformacija, Marovt Group, kovinsko-predelovalna industrija, strateška transformacija, inovacije. Published in DKUM: 10.10.2024; Views: 0; Downloads: 3 Full text (1,68 MB) |
3. Transforming smartphones into microscopes for teaching anatomyAndrej Šorgo, Vida Lang, 2023, published scientific conference contribution Abstract: A group of prospective biology teachers were given the task of building a microscope out of home appliances and a smartphone. At the end of the course, they built their own microscopes in different designs and took photos of different animal tissues and other material objects. They showed great creativity and tested a variety of solutions. Their work can be seen as a model for their future work with students during their professional careers. An important point is that applying the principles of smartphone microscopy to other school and extracurricular activities can be considered a lifelong skill not only for prospective teachers but also for their future students. Keywords: biology education, human anatomy, microscopy, prospective teachers, smartphone Published in DKUM: 25.09.2024; Views: 1; Downloads: 1 Link to file |
4. The role of computerized laboratory exercises in development of key competencesAndrej Šorgo, Vida Lang, 2023, published scientific conference contribution Abstract: Over the past 20 years, the first author and numerous collaborators have attempted to introduce computer-based laboratory exercises in science, particularly in biology classes. While working with secondary and post-secondary students, it was realised that it was possible to simultaneously develop cross-cutting competencies that bridged several key competences of the European framework of eight key competences for lifelong learning. These were (a) Collecting, analysing, and organising information; (b) Communication of ideas; (c) Planning and organising activities; (d) Working with others in teams; (e) The use of mathematical ideas and techniques; (f) Problem solving; and (g) The use of technology. When inquiry and problem-solving strategies are used, student achievement is much higher compared to explanatory and expository labs. Keywords: biology education, computer based laboratory, key competences, laboratory work, science education Published in DKUM: 25.09.2024; Views: 0; Downloads: 1 Link to file |
5. Views of students, parents, and teachers on smartphones and tablets in the development of 21st-century skills as a prerequisite for a sustainable futureVida Lang, Andrej Šorgo, 2024, original scientific article Abstract: It is no longer just an opinion but a fact that the only way to prevent a catastrophic future for
humanity on a planetary scale is to introduce sustainable practices in all areas of human endeavour. The key role in these processes is activity to education. The aim of this study is to investigate the perceptions of Slovenian secondary school students, parents, and teachers (SPTs) regarding the role of smartphones and tablets in promoting 21st-century skills. This study explores the views of Slovenian secondary school students, parents, and teachers (SPTs) on the value of smartphones and tablets in 21st-century skills education. The results show a consensus among participants that smartphones and tablets make a positive contribution to various aspects of 21st-century skills as a Prerequisite for Sustainable Future. Participants consistently rated the suggested benefits of smartphones and tablets above the middle of the scale, with a focus on internet, digital, and information literacy. However, there is still room for improvement in basic skills and higher-order thinking skills. The factorial analysis revealed three correlated factors: Holistic Learning skills, Higher-Level Cognitive skills, and Digital Information Literacy skills. Subsequent analysis revealed significant differences between the focus groups, with students showing stronger agreement with the positive impact of smartphones and tablets on a wide range of skills. While teachers recognized the value of smartphones and tablets for students’ digital literacy and engagement, the differences between teachers and other groups were
relatively small. These findings underscore the importance of integrating smartphone strategies and technology tools to promote 21st-century skills as a Prerequisite for Sustainable Future. Educators and policymakers can use these findings to promote effective teaching and learning practices that meet the demands of the 21st century. Keywords: 21st-century skills, smartphone, mobile learning Published in DKUM: 18.09.2024; Views: 0; Downloads: 2 Full text (260,81 KB) This document has many files! More... |
6. Spodbujanje kulture raziskovanja in inoviranja pri pouku skozi proces vseživljenjskega učenja učiteljev : projekt: V5-0440Janez Vogrinc, Saša A. Glažar, Mojca Juriševič, Iztok Devetak, Janez Krek, Maja Umek, Urška Sešek, Vesna Podgornik, Mara Cotič, Bogdana Borota, Vida Medved-Udovič, Darjo Zuljan, Vlasta Hus, 2010, final research report Abstract: Spodbujanje kulture raziskovanja in inoviranja pri pouku skozi proces vseživljenjskega učenja učiteljev Published in DKUM: 16.09.2024; Views: 10; Downloads: 2 Link to full text |
7. Schemann, Hans; Mellado Blanco, Carmen; Buján, Patricia; Iglesias, Nelly; Larreta, Juan P.; Mansilla, Ana (2013): Idiomatik Deutsch-Spanisch/Diccionario idiomático alemán-español.Hamburg. Hamburg: Helmut Buske Verlag GmBH. 1202 pp.Jasmina Markič, Vida Jesenšek, 2013, review, book review, critique Abstract: Schemann, Hans; Mellado Blanco, Carmen; Buján, Patricia; Iglesias, Nelly; Larreta, Juan P.; Mansilla, Ana (2013): Idiomatik Deutsch-Spanisch/Diccionario idiomático alemán-español.Hamburg. Hamburg: Helmut Buske Verlag GmBH. 1202 pp. Keywords: španščina, nemščina, frazeološki slovar, recenzije Published in DKUM: 13.09.2024; Views: 36; Downloads: 1 Link to full text |
8. Polisurfaktanti, kot inhibitorji korozijskih procesovAna Vida, 2024, undergraduate thesis Abstract: V okviru diplomskega dela smo preučili inhibicijsko učinkovitost dveh neionskih polisurfaktantov kot zaviralcev korozijskega procesa z uporabo klasične potenciodinamske metode. Učinkovitost polisurfaktanta Pluronica F127 in PEG 1500 smo preučili v mediju 3,5 % NaCl. Nadalje smo v mediju 0,1 M HCl preiskali vpliv temperature na inhibicijsko delovanje PEG 1500 ter sinergijski učinek PEG 1500 ob dodatku surfaktanta Tritona X-100. Za zaključek smo preverili sposobnost tvorbe efektivnih adsorpcijskih prevlek preizkušenih inhibitorjev. Površine različnih vzorcev smo analizirali z merjenjem kontaktnega kota vodne kapljice, metodo infrardeče spektroskopije s Fourierjevo transformacijo ter z vrstično elektronsko mikroskopijo. Na podlagi rezultatov smo opredelili mehanizme adsorpcije ter potrdili inhibicijsko učinkovitost vseh uporabljenih neionskih spojin. Rezultati potrjujejo inhibicijsko delovanje, ki se izboljšuje s povečevanjem koncentracije uporabljenih inhibitorjev. V 3,5 % NaCl smo dosegli najboljšo inhibicijsko učinkovitost 94,6 % ob uporabi 0,3 mM Pluronica F127 ter inhibicijsko učinkovitost 90,73 % ob uporabi PEG 1500 koncentracije 0,1 M. Nadalje smo s PEG enake koncentracije v mediju 0,1 M HCl dosegli najboljšo inhibicijsko učinkovitost 74,62 % pri 303 K. Za konec pa smo potrdili sinergijsko delovanje PEG 1500 in Tritona X-100 ter njuno sposobnost tvorbe efektivnih adsorpcijskih prevlek. Keywords: korozija, polisurfaktanti, adsorpcija, potenciodinamska metoda Published in DKUM: 10.09.2024; Views: 25; Downloads: 16 Full text (2,57 MB) |
9. Dielectric and thermal conductive properties of differently structured ▫$Ti_3C_2T_x$▫ MXene-integrated nanofibrillated cellulose filmsSubramanian Lakshmanan, Vida Jurečič, Vid Bobnar, Vanja Kokol, 2024, original scientific article Abstract: The fabrication of nanocellulose-based substrates with high dielectric permittivity and anisotropic thermal conductivity to replace synthetic thermoplastics in flexible organic electronics remains a big challenge. Herein, films were prepared from native (CNF) and carboxylated (TCNF) cellulose nanofibrils, with and without the addition of thermally conductive multi-layered Ti3C2Tx MXene, to examine the impact of polar (− OH, − COOH) surface groups on the film morphological, moisturizing, dielectric, and thermal dissipation properties. The electrostatic repulsion and hydrogen bonding interaction between the hydrophilic surface/terminal groups on CNF/TCNF and MXene was shown to render their self-assembly distribution and organization into morphologically differently structured films, and, consequently, different properties. The pristine CNF film achieved high intrinsic dielectric permittivity (ε' ~ 9), which was further increased to almost ε' ~ 14 by increasing (50 wt%) the MXene content. The well-packed and aligned structure of thinner TCNF films enables the tuning of both the composite’s dielectric permittivity (ε' ~ 6) and through-plane thermal conductivity (K ~ 2.9 W/mK), which increased strongly (ε' ~ 17) at higher MXene loading giving in-plane thermal conductivity of ~ 6.3 W/mK. The air-absorbed moisture ability of the films contributes to heat dissipation by releasing it. The dielectric losses remained below 0.1 in all the composite films, showing their potential for application in electronics. Keywords: nanofibrillated cellulose, Ti3C2T, Mxene, film preparation, moisture content, thermal conductivity Published in DKUM: 03.09.2024; Views: 36; Downloads: 7 Full text (1,87 MB) This document has many files! More... |
10. Preverjanje naravoslovne pismenosti v astronomskih vsebinah pri predmetu spoznavanje okolja : magistrsko deloNika Vida Zidarič, 2024, master's thesis Abstract: Pismenost je večna spremenljivka izobraževalnega obdobja, ki jo definiramo kot obvladovanje znanja ali veščin. Mi smo se usmerili v naravoslovno pismenost, ki je ključnega pomena za soočanje z izzivi in problemi sveta.
Znotraj teoretičnega dela smo predstavili naslednja poglavja: opredelitev naravoslovne pismenosti, gradniki naravoslovne pismenosti, astronomske vsebine v osnovni šoli, predmet spoznavanja okolja, oblikovanje astronomskih vsebin v osnovni šoli.
V praktičnem delu zaključnega dela smo se lotili priprave učnih priprav za razvijanje naravoslovne pismenosti oz. posameznih gradnikov v 1. VIO, natančneje v 3. razredu OŠ.
V empiričnem delu smo predstavili rezultate testa, ki je preverjal pridobljene kompetence naravoslovne pismenosti na vzorcu 40 učencev 3. razreda. Želeli smo povečati stopnjo naravoslovne pismenosti z optimizacijo učnih priprav, oblikovati učne priprave za učinkovitejše in bolj sistematično posredovanje učne snovi, razviti posodobljene kriterije za ocenjevanje napredka v naravoslovni pismenosti in kritično oceniti ter analizirati učinkovitost posodobljenih strategij za razvoj naravoslovne pismenosti. Keywords: naravoslovna pismenost, spoznavanje okolja, tretji razred, astronomija Published in DKUM: 31.07.2024; Views: 123; Downloads: 18 Full text (3,19 MB) |