1. Multivariatni razlagalni model družbenih dejavnikov integracije priseljenih mladostnikov v Evropi : doktorska disertacijaLucija Dežan, 2025, doctoral dissertation Abstract: Razumevanje integracije priseljenih učenk in učencev je pomembno v luči naraščajoče etnične, jezikovne ter kulturne heterogenosti evropskih izobraževalnih ustanov in držav. Šole predstavljajo za večino priseljenih učenk in učencev prvi ter glavni prostor, kjer spoznavajo značilnosti države sprejema, s svojim delovanjem pa pospešujejo ali otežujejo integracijski proces. Uspešno integracijo priseljenih učenk in učencev razumemo kot dvosmeren ter večdimenzionalen proces, ki na dolgi rok omogoča njihovo družbeno, ekonomsko in politično sodelovanje ter preprečuje negativne vidike družbene izključenosti (npr. revščino, izkoriščanje, etnično segregacijo ali getoizacijo). Že obstoječa literatura je sicer ločeno naslovila posamezne dejavnike integracije, povezane z makro, mezo ali mikro ravnjo, vendar ostaja razmeroma neraziskano, kako se ti dejavniki prepletajo ter v kolikšni meri določajo integracijske izide priseljenih učenk in učencev. To je še posebej problematično v luči širših družbenih trendov, povezanih z vzponom skrajno desnih strank ter populističnega protiudara, ki krepijo protipriseljenski sentiment. Le s poglobljenim razumevanjem integracijskega procesa, utemeljenim na empiričnih podatkih, lahko namreč oblikujemo politike in ukrepe, ki bodo prispevali k zniževanju ksenofobnih stališč. Ta disertacija zapolnjuje omejeno vrzel s proučevanjem strukturnih značilnosti držav ter izobraževalnih sistemov v povezavi z individualnimi dejavniki priseljenih učenk in učencev v kontekstu šolskega okolja. Pri tem smo bili posebej pozorni na šest kazalnikov integracije: integracijo v šolsko okolje, obšolske dejavnosti in medvrstniško skupino ter psihološko dobrobit, znanje jezika države sprejema ter učni uspeh priseljenih učenk in učencev. Raziskava temelji na neslučajnostnem priložnostnem vzorcu učenk in učencev (N = 3244) iz šestih evropskih držav in 40 izobraževalnih ustanov. Rezultati poudarjajo izrazit pomen inkluzivnega delovanja pedagoškega osebja, ki se je izkazal kot najmočnejši napovednik integracije priseljenih učenk in učencev. Dodatno se je izkazalo, da predstavljajo osnovne šole pomembno podporno okolje za integracijo, kar pripisujemo bolj individualiziranim ukrepom, širšemu naboru obšolskih dejavnosti ter tesnejšemu sodelovanju s priseljenimi družinami v primerjavi s srednjimi šolami. Ugotovili pa smo tudi, da odraščanje v bolj urbanem okolju prispeva k boljšemu znanju jezika države sprejema ter višjim stopnjam psihološke dobrobiti priseljenih učenk in učencev. Urbana okolja s svojo infrastrukturo (npr. ljudske univerze, knjižnice, jezikovne šole, kulturna društva) in etnično heterogenim prebivalstvom omogočajo lažje usvajanje jezika države sprejema, ohranjanje lastnih kulturnih značilnosti ter spoznavanje nove družbe, kar prispeva k hitrejši integraciji. Na podlagi ugotovitev ob koncu podamo tudi priporočila za oblikovanje političnih ukrepov na področju integracije priseljenih učenk in učencev. Keywords: integracija, priseljeni učenci in učenke, kazalnik integracije, šola, migracije, upravljanje z večkulturnostjo Published in DKUM: 04.11.2025; Views: 0; Downloads: 12
Full text (3,78 MB) |
2. Mental health and social trust : age and religiosity as moderators among young people in Croatia and SloveniaMinea Rutar, Andrej Naterer, Miran Lavrič, 2025, original scientific article Abstract: This study explored the moderating effects of age and religiosity on the relationship between social trust and mental health among young people aged 16–29 in Croatia (N = 1,177) and Slovenia (N = 1,227). Mental health was evaluated using two distinct measures: the Burnout Assessment Tool (BAT) and the Depression Anxiety Stress Scale (DASS-9). Social trust was assessed as trust in close family members and generalised trust. Religiosity was measured by religious service attendance, the importance of God in daily life, and support received from religious organisations. The findings indicate that age moderates the relationship between trust in close family members and BAT in both countries, and the relationship between trust in close family and DASS in Croatia. In terms of religiosity, all three dimensions significantly moderated the relationship between generalised trust and DASS in Croatia, while only one of them did so when BAT was used as the dependent variable. No significant moderation effects of religiosity were found in Slovenia. In summary, the results suggest that the negative psychological impact of low social trust can be mitigated through various mechanisms. The moderating effect of age implies that psychosocial maturation during adolescence may buffer the impact of low trust in close family on mental health. Religiosity, on the other hand, may act as an emotional substitute for generalised trust, especially in highly religious contexts. Additionally, the study highlights the importance of the chosen mental health indicator, as moderating effects varied depending on whether BAT or DASS-9 was applied. Keywords: generalized trust, trust in family members, mental health, emerging adulthood, religiosity Published in DKUM: 27.08.2025; Views: 0; Downloads: 3
Full text (1,68 MB) This document has many files! More... |
3. Effects of parenting styles on academic achievement : the moderating role of a country’s economic developmentTina Cupar, Rudi Klanjšek, Katja Košir, Miran Lavrič, Alexander T. Vazsonyi, 2025, original scientific article Abstract: Although numerous studies have examined the relationship between parenting styles and academic achievement in different socio-cultural contexts, the moderating role of specific macro contextual characteristics remains understudied. This cross-national study examined the effects of three parenting styles on two aspects of academic achievement (self-reported average grade and educational attainment) in a sample of adolescents and young adults from ten Southeast European countries (N = 10,909) and tested whether the associations were moderated by economic development as an indicator of socio-cultural context. Results indicated that country-level authoritative parenting style was positively associated with both academic outcomes, while authoritarian and permissive parenting styles were negatively associated (authoritarian with both outcomes, permissive only with educational attainment). Furthermore, the country’s higher economic development increased the positive impact by authoritative parenting and decreased the negative impact by authoritarian parenting style on educational attainment. Study results provide evidence of the importance of contextual characteristics in which parenting takes place, especially for adolescents’ and young adults’ long-term educational outcomes. The results are dis cussed in terms of importance of general value orientations and life goals for the varying effects of parenting styles on educational attainment. Keywords: academic achievements, parenting styles, Southeast Europe, cross-national, youth Published in DKUM: 21.08.2025; Views: 0; Downloads: 5
Full text (1,43 MB) This document has many files! More... |
4. Oblikovanje in značilnosti karizmatičnega vodenja: življenjski cikel kultov skozi prizmo treh študij primera : življenjski cikel kultov skozi prizmo treh študij primeraNaj Vujinič Kukovec, 2025, master's thesis Abstract: Glavni namen te magistrske naloge je bila preučitev življenjskega cikla kultov in prepoznati značilnosti ter preučiti otroštva njihovih karizmatičnih vodij. Empirični del temelji na sekundarni analizi virov o treh izbranih kultih in njihovih vodij: Združitvena cerkev in Sun Myung Moon, Federacija Damanhur in Oberto Airaudi ter Ljubezen je zmagala in Amy Carlson. Študija primerov je pokazala, da so značilnosti in načini delovanja med vodji kultov različna, a vsi zatrjujejo posebno povezanost z bogom oz. nadnaravnim, izkazujejo karizmo in uporabljajo tehnike manipulacije. Izkazalo se je tudi, da imajo vodji kultov lahko zelo različna otroštva. Edina podobnost, ki smo jo odkrili v navezavi na to, je, da vsi trdijo, da so imeli razne paranormalne izkušnje v mladosti. Glede življenjskih faz kultov je potrebno izpostaviti, da jih je možno razdeliti v razne časovne okvirje (oblikovanje, rast, vprašanja stabilnosti in transformacija ali razpad), vendar smo ugotovili, da se te faze pogosto delno prekrivajo in da so same meje med njimi zabrisane. Presenetljiva ugotovitev je, da lahko kulti nadaljujejo z delovanjem tudi po smrti njihovega karizmatičnega vodje, a le če jih je ta na to pripravil in kult v času svojega življenja spremenil v skupino, ki je v širši družbi bolj sprejemljiva. Te ugotovitve širijo naše razumevanje o kultih in njihovih vodjih, hkrati pa ponujajo možnosti za nadaljnje raziskovanje ter preučevanje te tematike. Keywords: kulti, karizmatični vodja, Združitvena cerkev, Federacija Damanhur, Ljubezen je zmagala Published in DKUM: 11.08.2025; Views: 0; Downloads: 15
Full text (3,38 MB) |
5. Vpliv inkluzivnosti rednih šol na socialno, čustveno in akademsko vključenost učencev z avtističnimi motnjami : doktorska disertacijaMateja Petek, 2025, doctoral dissertation Abstract: Temeljni namen doktorske disertacije je bil preučiti vpliv inkluzivnosti rednih šol na vključenost učencev z AM v razrede teh šol. Preučili smo, v kolikšni meri se v osnovnih šolah, v katere so vključeni učenci z AM, ustvarja in razvija inkluzivna kultura, oblikuje inkluzivna politika in promovira inkluzivna praksa ter v kolikšni meri te tri dimenzije Indeksa inkluzivnosti vplivajo na socialno, akademsko in čustveno vključenost učencev z AM v razrede teh šol. Ob tem smo tudi preučili korelacije med zaznavami posameznih dimenzij inkluzivnosti šol in med zaznavami socialne, čustvene ter akademske vključenosti učencev z AM v razrede osnovnih šol.
V raziskavi je sodelovalo 40 učencev z AM, njihovih 40 staršev, 120 učiteljev, 40 šolskih svetovalnih delavcev in 40 vodstvenih delavcev šol. Nato je sledila izvedba kvalitativne raziskave v obliki polstrukturiranih intervjujev šolskih svetovalnih delavcev. Za pridobitev ocen učencev, učiteljev in staršev glede zaznave akademske, socialne in čustvene vključenosti učencev z AM smo uporabili slovenski prevod vprašalnika The Perceptions of Inclusion Questionnaire (PIQ-S-SLO; Venetz idr., 2015), za merjenje inkluzivne šolske kulture, politike in prakse pa je bila uporabljena različica vprašalnika Indeks inkluzivnosti (Booth in Ainscow, 2000, 2002, 2011). Delno strukturirani intervjuji so zajemali 5 splošnih vprašanj in 15 predlog specifičnih vprašanj, ki se nanašajo na zaznave svetovalnih delavcev glede inkluzivne šolske kulture, politike in prakse.
Analiza rezultatov empirične raziskave kaže, da zaznave socialne vključenosti učencev z AM v razrede osnovnih šol ne korelirajo statistično pomembno z zaznavami njihove akademske vključenosti, medtem ko zaznave čustvene vključenosti učencev z AM v razrede osnovnih šol zmerno korelirajo z zaznavami njihove akademske in socialne vključenosti. Ob tem velja izpostaviti tudi rezultate korelacijske analize dimenzij vključenosti učencev in sociodemografskih spremenljivk, ki je pokazala tri statistično značilne korelacije: akademska vključenost je v statistično značilni šibki pozitivni povezanosti s formalno izobrazbo starša, čustvena vključenost pa je v statistično značilni šibki negativni povezanosti s starostjo učenca in v statistično značilni šibki pozitivni povezanosti s stopnjo ruralnosti kraja bivanja družine učenca z AM. To pomeni, da učenci staršev z višjo stopnjo formalne izobrazbe dosegajo višjo akademsko vključenost kot učenci staršev z nižjo stopnjo formalne izobrazbe. Čustveno pa so bolje vključeni mlajši učenci in tisti učenci, ki bivajo v bolj urbanem okolju. Nadalje je analiza rezultatov pokazala, da inkluzivne kulture in politike osnovnih šol, v katere so vključeni učenci z AM, ne vplivajo pomembno na socialno, čustveno in akademsko vključenost učencev z AM v razrede teh osnovnih šol. Tudi inkluzivne prakse osnovnih šol, v katere so vključeni učenci z AM, ne vplivajo pomembno na njihovo socialno in čustveno vključenost, vplivajo pa na njihovo akademsko vključenost v razrede teh šol. Čeprav se Indeks inkluzivnosti faktorsko ni potrdil v smislu dimenzij inkluzivne kulture, inkluzivne politike in inkluzive prakse, je bilo možno iz postavk vprašalnika oblikovati tri druge statistično ustrezne in teoretsko smiselne dimenzije inkluzivnosti šol: Organiziranje podpore za raznolikost; Gradnjo skupnosti; ter Organizacijo poučevanja in učenja. Preučevanje odnosa med zaznavami inkluzivne šolske kulture, prakse in politike osnovnih šol, v katere so vključeni učenci z AM, pa je razkrilo obstoj zmernih pozitivnih statistično značilnih korelacij med inkluzivno šolsko kulturo in inkluzivno šolsko politiko ter med inkluzivno šolsko politiko in inkluzivno šolsko prakso. Med zaznavami inkluzivne šolske kulture in inkluzivne šolske prakse ni bilo ugotovljene statistično značilne korelacije.
Na osnovi spoznanj smo na koncu doktorske disertacije oblikovali aplikativna priporočila za spodbujanje razvoja Indeksa inkluzivnosti v slovenskih osnovnih šolah. Keywords: učenci z avtističnimi motnjami, inkluzija, akademska vključenost, socialna vključenost, čustvena vključenost, inkluzivna kultura, inkluzivna politika, inkluzivna praksa Published in DKUM: 04.04.2025; Views: 0; Downloads: 61
Full text (8,20 MB) |
6. Vloga sociokulturnega okolja pri učinkih vzgojnih stilov na izide mladeih: raziskava v izbranih državah jugovzhodne Evrope : raziskava v izbranih državah Jugovzhodne EvropeTina Cupar, 2024, doctoral dissertation Abstract: Vzgojni stili staršev predstavljajo pomemben dejavnik posameznikovega razvoja in specifičnih izidov v različnih razvojnih obdobjih. Vprašanje optimalnosti avtoritativnega, avtoritarnega ali permisivnega vzgojnega stila je pogosto povezano tudi z vprašanji pomena vloge sociokulturnega okolja, v katerem se vzgoja odvija. Pogojenost uporabe in učinkov vzgojnih stilov z vidika sociokulturnih značilnosti je v manjši meri raziskana v evropskem prostoru, zlasti v državah Jugovzhodne Evrope. Namen disertacije je v okviru meddržavne primerjalne analize desetih držav Jugovzhodne Evrope preučiti vlogo različnih značilnosti sociokulturnega okolja na makro in mikro ravni pri razširjenosti in učinkovanju vzgojnih stilov za tri različna področja izidov mladih (izobraževalne izide, problematično vedenje, subjektivno blagostanje in zdravje). Zbiranje podatkov je temeljilo na reprezentativnih vzorcih mladih iz 10 držav Jugovzhodne Evrope (N = 10.909) starih od 14 do 29 let. Rezultati glede razširjenosti vzgojnih stilov med drugim kažejo, da so o avtoritarni vzgoji v večji meri poročali moški in mladi iz družin z nižjim socioekonomskim položajem. Z vidika učinkov ugotavljamo, da so učinki avtoritativnega vzgojnega stila najbolj konsistentno pozitivni, a njihov pozitiven učinek variira glede na značilnosti sociokulturnega okolja. Učinki avtoritarnega vzgojnega stila so najbolj konsistentno negativni, a tudi najbolj dovzetni za moderacijsko vlogo sociokulturnega okolja. Učinki permisivnega vzgojnega stila so v največji meri variabilni, značilnosti sociokulturnega okolja pa jih pogojujejo v najmanjši meri. Stopnja kolektivistične usmerjenosti in stopnja tradicionalističnih vrednotnih usmeritev sociokulturnega okolja blažita negativne učinke avtoritarnega in permisivnega vzgojnega stila pri različnih izidih ter krepita pozitivne učinke avtoritativnega vzgojnega stila pri izobraževalnih izidih. Bolj prevladujoče tradicionalistične vrednote prav tako zmanjšujejo pozitivne učinke avtoritativnega vzgojnega stila na področju subjektivnega blagostanja in zdravja. Rezultati kažejo, da vzgojni stili učinkujejo manj škodljivo v sociokulturnih okoljih, ki so bolj skladni z značilnostmi posameznega stila. Tako stopnja kolektivistične usmerjenosti kot tradicionalističnih vrednotnih usmeritev imata pomembno vlogo blažilca v primerih splošno slabše funkcionalnih vzgojnih stilov. Keywords: vzgojni stili, mladi, Jugovzhodna Evropa, izobraževalni izidi, problematično vedenje, subjektivno blagostanje, zdravje, šolski uspeh, delinkventno vedenje, uporaba drog, sociokulturno okolje, kolektivistična usmerjenost, tradicionalistične vrednote, socioekonomska razvitost Published in DKUM: 06.03.2025; Views: 0; Downloads: 70
Full text (2,69 MB) |
7. Napovedniki nacionalizma in evroskepticizma med mladimi v Jugovzhodni Evropi : primerjalna analiza dvanajstih državVanesa Korže, 2024, master's thesis Abstract: Temeljni namen magistrske naloge je bila preučitev napovednikov nacionalizma in evroskepticizma med mladimi iz dvanajstih držav Jugovzhodne Evrope. Empirični del naloge temelji na sekundarni analizi anketnih podatkov, ki so bili zbrani v okviru projekta »FES Youth Study Southeast Europe 2024« na nacionalno reprezentativnih vzorcih mladih, starih med 14 in 29 let. Izkazalo se je, da na ravni skupnega vzorca vseh obravnavanih držav skoraj vsi napovedniki nacionalizma in evroskepticizma tendenčno kažejo v predvidene smeri. Pri tem kot ključno ugotovitev izpostavljamo zelo visoko meddržavno variacijo napovednikov nacionalizma in evroskepticizma. Edina delna izjema je odnos med nacionalizmom in politično avtoritarnostjo, pri katerem smo ugotovili statistično značilne pozitivne korelacije v skoraj vseh obravnavanih državah. Nekoliko presenetljiva je ugotovitev, da so bolj avtoritarno nagnjeni mladi v večini držav bolj verjetno naklonjeni Evropski uniji. Presenetila nas je tudi ugotovitev, da se je le v Sloveniji pojavila pričakovana negativna korelacija med najvišjo doseženo stopnjo izobrazbe staršev in nacionalizmom. Mladi iz Slovenije sicer izrazito odstopajo tudi po moči povezave med nenaklonjenostjo priseljencem in višjo stopnjo nacionalizma. Keywords: nacionalizem, Evropska unija, evroskepticizem, Jugovzhodna Evropa, avtoritarnost Published in DKUM: 12.09.2024; Views: 10; Downloads: 75
Full text (1,72 MB) |
8. Translating Answers to Open-ended Questions in Multi-lingual Surveys. A Case Study of the Cross-national Longitudinal Study: Older Audiences in the Digital Media EnvironmentUrša Marinšek, 2024, master's thesis Abstract: This thesis looks into the process of translating answers in multi-lingual longitudinal surveys. It provides a literature review on translation in similar studies, but more importantly, through qualitative interviews with researchers involved in an international longitudinal study, it explores concrete strategies and challenges.
The Cross-National Longitudinal Study: Older Audiences in the Digital Media Environment is investigated as a case study. The main working language in the study is English and the used questionnaire includes closed- and open-ended questions. Dealing with respondents’ answers includes translating answers to English from many languages.
Researchers in this study do not pay attention to translating answers to great extent, and some think open-ended questions are not necessary in quantitative research. Those who translated answers had problems with language comprehension and cultural backgrounds. They lacked certain guidelines which would help with solving any issues. This thesis identifies the challenges that researchers face and finds possible strategies, and improvements for translations. Keywords: meta-methodological research, translation of answers, guidelines for translation in quantitative research, longitudinal studies Published in DKUM: 03.09.2024; Views: 55; Downloads: 22
Full text (1,37 MB) |
9. Measuring religious costs and rewards in a cross-cultural perspectiveMiran Lavrič, Sergej Flere, 2010, original scientific article Abstract: The assumption of rationally motivated individual religious behavior was tested in a survey of undergraduate university students from four different cultural/religious environments: Slovenia, Bosnia and Herzegovina, Serbia, and the United States of America. In particular, an attempt was made to explain readiness to bear religious costs by the expectation of otherworldly rewards and some other variables, such as religious socialization, support in the upbringing of children, religious capital, satisfaction with religious services and the perceived social sanctions for possible religious nonparticipation. It was found that it is the otherworldly rewards in all the samples that explain by far the major part of the variance in the readiness to bear religious costs. These results suggest that individuals do tend to make rational choices even when it comes to religion. Based on their beliefs, they are ready to accept religious costs approximately to the level of their expectation of otherworldly rewards. Keywords: medkulturne študije, racionalna izbira, religija, verski izdatki, verske nagrade, cross-cultural studies, racional choice, religion, religious costs, religious rewards Published in DKUM: 02.08.2024; Views: 78; Downloads: 7
Link to full text |
10. Divergent trends in legal recognition of religious entities in Europe : the cases of Slovenia and HungaryMiran Lavrič, Sergej Flere, 2015, original scientific article Abstract: Religious dynamics in Europe, especially regarding religious pluralism, are largely affected by the characteristics of legal recognition of religious entities in individual countries. The implementation of the European Convention of Human Rights by the European Court of Human Rights clearly points to democratic pluralism as the essential principle in treating religious entities by the state. On the other hand, the situation in European countries is very complex and certain tendencies opposite to the European Convention of Human Rights directions, particularly in terms of privileging of traditional entities, are still deeply entrenched. Recent changes in Slovenia, where two essentially parody religions have been registered, and in Hungary, where registration and recognition of previously registered churches have been annulled, are considered. It is argued that the implementation of the liberal course set by the Council of Europe is (still) largely dependent on the political situation in individual countries. Keywords: sociologija religije, politika, sociology of religion, politics Published in DKUM: 02.08.2024; Views: 82; Downloads: 8
Link to full text |