| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 46
First pagePrevious page12345Next pageLast page
1.
From digital technology to healthy habits : interdisciplinary foundations for developing training programs for a healthy lifestyle among children
Kosta Dolenc, Samo Fošnarič, 2025, original scientific article

Abstract: This article explores the impact of digital technology on children’s development, focussing on the physical, cognitive, and emotional domains. The introduction emphasises the benefits of digital tools for education and language acquisition, but also points out the associated risks such as physical inactivity, sleep disturbances and mental health problems. A rigorous methodological approach ensures the inclusion of high-quality data, while subsequent sections explore key themes, including the interplay between screen time, physical activity, and diet. The conclusion emphasises interdisciplinary interventions, including the ZŽS project framework, which integrates technology, health, and environmental responsibility. This approach aims to promote healthier lifestyle choices.
Keywords: digital technology, mental health, child development, physical activity
Published in DKUM: 02.10.2025; Views: 0; Downloads: 7
.pdf Full text (426,89 KB)
This document has many files! More...

2.
Uporaba umetne inteligence za izboljšanje navodil pri izdelavi praktičnih izdelkov v 5. razredu osnovne šole : magistrsko delo
Klara Tomšič, 2025, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo obravnava uporabo umetno inteligentnih sistemov pri oblikovanju učnih navodil za praktične izdelke v osnovni šoli. V teoretičnem delu smo opredelili umetno inteligenco, njeno zgodovino, chatbote, prompting in vlogo UI v izobraževanju. V praktičnem delu smo primerjali naloge za izdelavo gugalnice nihalke iz delovnih zvezkov s tistimi, ki so jih oblikovali sistemi ChatGPT, Gemini in Perplexity. Ugotovili smo, da imajo nekateri sistemi - zlasti Gemini in Perplexity - potencial za oblikovanje kakovostnih, ciljno usmerjenih in didaktično ustreznih nalog. Te vključujejo raziskovalne elemente, refleksijo ter so v veliki meri tehnično izvedljive. Po drugi strani pa naloge, ustvarjene z modeloma ChatGPT, pogosto zahtevajo učiteljevo intervencijo in prilagoditev. Umetna inteligenca se izkaže kot uporabna predvsem v začetni fazi načrtovanja učne ure, vendar njena uporaba zahteva strokovno presojo in nadgradnjo. Delo poudarja pomen kritične rabe UI in vlogo učitelja kot ključnega dejavnika kakovostne učne izvedbe.
Keywords: umetna inteligenca, tehnični izdelek, osnovna šola, učna navodila
Published in DKUM: 04.09.2025; Views: 0; Downloads: 8
.pdf Full text (6,28 MB)

3.
Didaktika naravoslovja in tehnike na razredni stopnji
Samo Fošnarič, Kosta Dolenc, 2025

Abstract: Učbenik Didaktika naravoslovja in tehnike na razredni stopnji sistematično predstavi, kako mlajše učence voditi od prvih izkušenj v predmetu Spoznavanje okolja do poglobljenega pouka Naravoslovja in tehnike. Avtorja razložita cilje, standarde znanja in medpredmetne povezave, nato pa ponudita konkretna orodja za pripravo in izvedbo pouka: opis didaktičnih pristopov (transmisijski, konstruktivistični, raziskovalni, PBL, flipped classroom), faz načrtovanja učnih ur, metod (verbalno-tekstualne, demonstracijske, laboratorijske, izkustvene) ter učnih oblik (frontalno, skupinsko, tandem, individualno). Poseben poudarek je na načelih poučevanja, strategijah tehnološko-praktičnega dela, preverjanju in ocenjevanju, razvoju prostorskih in časovnih predstav ter vključevanju IKT in trajnostnih vsebin. Učbenik zaokroža vsebino z vodnikom po tehniški dokumentaciji, materialno-tehničnih pogojih šole ter zgodovinskim pregledom razvoja naravoslovno-tehniških predmetov v Sloveniji. Namenjena je bodočim in aktivnim učiteljem kot celovit priročnik za sodobno, kompetenčno naravnano poučevanje.
Keywords: naravoslovje in tehnika, didaktika, razredna stopnja, učenci, vzgoja in izobraževanje
Published in DKUM: 27.08.2025; Views: 0; Downloads: 26
.pdf Full text (36,37 MB)
This document has many files! More...

4.
Konstruiranje z lego gradniki v 2. razredu osnovne šole v okviru razširjenega programa : magistrsko delo
Tamara Simonič, 2025, master's thesis

Abstract: Magistrska naloga obravnava projektno učno delo, izvedeno z učenci drugega razreda Osnovne šole Kamnica v okviru razširjenega programa. V projekt je bilo vključenih 14 učencev, dejavnosti pa so potekale štiri tedne, dvakrat tedensko, v mesecu maju. Skupaj je bilo izvedenih sedem srečanj. Glavni namen magistrske naloge je bil konstruiranje Lego kotička z lego gradniki, ki spodbujajo celostni razvoj učencev tako na področju finih motoričnih spretnosti kot tudi na kognitivni, socialni in ustvarjalni ravni. Projekt je nastajal ob aktivnem sodelovanju učencev skozi celoten proces. Evalvacija projektnega učnega dela Moje Lego mesto – Kamnica je pokazala visoko stopnjo zadovoljstva učencev, ki so delo z lego gradniki doživeli kot ustvarjalno, poučno in motivacijsko izkušnjo. Pozitivno so ocenili možnost samostojnega načrtovanja in skupinskega dela, kot izboljšavo pa so navedli potrebo po več lego gradnikih in več časa za izvedbo. Učenci so pokazali visoko mero vključenosti, projekt pa je prispeval k povezovanju teorije s prakso na igriv in ustvarjalen način.
Keywords: konstruiranje, lego gradniki, drugi razred, osnovna šola, razširjen program
Published in DKUM: 08.08.2025; Views: 0; Downloads: 33
.pdf Full text (3,88 MB)

5.
Izdelava lesene makete mlina na Muri v okviru tehničnega in naravoslovnega dneva : magistrsko delo
Maja Kovač, 2025, master's thesis

Abstract: V sklopu tehničnega in naravoslovnega dneva so učenci prek medpredmetnega povezovanja učnih predmetov spoznali mlin na Muri. Ta je pomemben del kulturne dediščine njihovega kraja, zato je bila ta izkušnja zanje še posebej dragocena. Med izvedbo dnevov dejavnosti so se učenci naučili delovanja mlina na Muri in iz česa je sestavljen ter spoznali njegov pomen v preteklosti in danes. Tehnični in naravoslovni dan sta bila izvedena v petem razredu Osnovne šole Beltinci. Učenci so aktivno sodelovali v celotnem poteku dnevov dejavnosti, od začetne ideje izvedbe pa vse do končne evalvacije. Evalvacija, ki je vključevala mnenje učitelja in učencev o obeh dnevih dejavnosti, je pokazala, da je izvedba tehničnega in naravoslovnega dneva pozitivno vplivala na učence. Ugotovitve so pokazale, da sta tehnični in naravoslovni dan uspešno povezala različne dejavnosti z učnimi cilji, kar je pri učencih spodbudilo pozitivno motivacijo, prispevalo k pridobivanju znanja in razumevanja ter veščin medsebojnega sodelovanja. Učenci so v okviru dnevov dejavnosti prav tako razvijali kritično mišljenje, reševali probleme v skupini ter krepili tehnično ustvarjalnost in motorične spretnosti. Preplet tehničnega in naravoslovnega dneva se je tako izkazal kot učinkovito sredstvo za pridobivanje in spodbujanje znanja na praktičen in inovativen način.
Keywords: tehnični dan, naravoslovni dan, mlin na Muri, kulturna dediščina, medpredmetna povezava
Published in DKUM: 05.08.2025; Views: 0; Downloads: 17
.pdf Full text (4,84 MB)

6.
Gibalne aktivnosti kot sredstvo usvajanja in utrjevanja naravoslovnih vsebin znotraj tematskega sklopa Živa bitja pri predmetu naravoslovje in tehnika v petem razredu osnovne šole : magistrsko delo
Anja Stopar, 2025, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo obravnava vpliv vključevanja gibalnih aktivnosti v pouk naravoslovja in tehnike v 5. razredu osnovne šole znotraj tematskega sklopa Živa bitja. Teoretični del izpostavlja pomen gibanja za otrokov telesni in kognitivni razvoj ter prikazuje možnosti za medpredmetno povezovanje naravoslovja in tehnike ter športne vzgoje. Podrobneje so predstavljeni tudi naravoslovni pojmi, ki sodijo v sklop Živa bitja. V empiričnem delu so bile analizirane gibalne aktivnosti, ki so jih študenti izvedli z učenci v šolskem okolju. Podatki, zbrani z opazovalnimi listi, so pokazali, da gibalne aktivnosti pozitivno vplivajo na učenčevo razumevanje vsebine, motivacijo in aktivno sodelovanje. Ugotovljene so bile tudi možnosti za izboljšave, predvsem glede časovne in prostorske organizacije. Raziskava potrjuje, da je vključevanje gibanja v pouk naravoslovja in tehnike učinkovit, sodoben in celosten didaktični pristop.
Keywords: gibalne aktivnosti, naravoslovje in tehnika, razumevanje, motivacija, priročnik
Published in DKUM: 25.07.2025; Views: 0; Downloads: 21
.pdf Full text (897,90 KB)

7.
Bralni kotiček na prostem kot rezultat projektnega dela v osnovni šoli : magistrsko delo
Marko Bračič, 2025, master's thesis

Abstract: Projektno učno delo je sodoben pedagoški pristop, ki učencem omogoča aktivno vlogo pri reševanju izzivov iz vsakdanjega življenja. Pri tem razvijajo ključne kompetence, kot so ustvarjalnost, samostojnost, sodelovanje in odgovornost. Zunanji prostori šole ponujajo številne možnosti za učenje, vendar pogosto ostajajo neizkoriščeni. Devetošolci so v okviru interesne dejavnosti, ki je potekala po načelih projektnega dela, oblikovali in izvedli projekt bralnega kotička v šolskem parku. Z mislijo na mlajše učence so izdelali ergonomsko oblikovano klop, knjigobežnico in lesen podest s cvetlično gredo ter uredili okolico. Ob tem so pridobivali tehnično znanje, spoznavali materiale, orodja in delovne postopke ter krepili občutek pripadnosti šolskemu prostoru. Čeprav je končni izdelek uspešno narejen, največjo vrednost predstavlja proces, ki je učencem omogočil izkustveno učenje, sodelovanje in aktivno sooblikovanje šolskega okolja.
Keywords: projektno učno delo, tehnika in tehnologija, knjigobežnica, bralni kotiček, osnovna šola
Published in DKUM: 16.07.2025; Views: 0; Downloads: 11
.pdf Full text (1,61 MB)

8.
Signs of a catastrophe : predicted shortage of teachers of lower secondary science and technics and technology in Slovenia
Kosta Dolenc, Andrej Šorgo, Mateja Ploj Virtič, 2021, original scientific article

Abstract: The paper provides evidence as a baseline for action to prevent the educational catastrophe that would result from the predicted shortage of STEM teachers in lower secondary schools in Slovenia. Based on the data, obtained from the relevant institutions, we can predict that, without a change in educational policy towards encouraging students to choose the teaching of STEM subjects as a career, the number of STEM teachers will fall below all acceptable levels.
Keywords: STEM teacher shortage, lower secondary schools, the economics of education
Published in DKUM: 27.06.2025; Views: 0; Downloads: 7
.pdf Full text (2,31 MB)
This document has many files! More...

9.
Uporaba mobilnih aplikacij za naravoslovno izobraževanje na razredni stopnji osnovne šole : magistrsko delo
Urška Uhan, 2025, master's thesis

Abstract: V magistrskem delu smo raziskovali uporabo mobilnih aplikacij za naravoslovno izobraževanje na razredni stopnji osnovne šole. S pomočjo anketnega vprašalnika smo tako najprej ugotovili, v kolikšni meri učitelji razrednega pouka uporabljajo IKT pri pouku naravoslovja in koliko uporabljajo specifično tablične računalnike. Ugotovili smo, da velika večina učiteljev uporablja IKT, vendar ne uporablja tabličnih računalnikov. Glede uporabe mobilnih aplikacij pa niso bili tako prepričani, saj niso tako usposobljeni. Pripravili smo učno uro, ki je vsebovala uporabo tabličnih računalnikov in aplikacij, izvedli pa smo tudi kombiniran pouk v učilnici in izven nje. Pri samem načrtovanju smo naleteli na omejitve, saj smo med samim raziskovanjem ugotovili, da v današnjem času mobilne aplikacije niso razvite tako, da bi se lahko vključevale v pouk. Tiste, ki bi se lahko, pa so bile plačljive ali pa niso bile v slovenskem jeziku. Tudi učitelji menijo, da se morajo mobilne aplikacije še bolj razviti in tudi oni sami bi se morali na tem področju bolj usposabljati za večjo uporabo IKT pri pouku naravoslovja. Tako smo v praksi izvedli pouk s pomočjo tabličnih računalnikov in ugotovili, da je tak pouk primeren za 2. triado osnovne šole.
Keywords: poučevanje, IKT, mobilne aplikacije, pouk izven učilnice
Published in DKUM: 04.06.2025; Views: 0; Downloads: 39
.pdf Full text (11,98 MB)

10.
Generativna umetna inteligenca v izobraževanju : Analiza stanja v primarnem, sekundarnem in terciarnem izobraževanju
Marta Licardo, Eva Kranjec, Alenka Lipovec, Kosta Dolenc, Barbara Arcet, Andrej Flogie, Darja Plavčak, Milena Ivanuš-Grmek, Barbara Bednjički Rošer, Barbara Sraka Petek, Maruša Laure, 2025

Abstract: Monografija predstavlja prvo celovito in sistematično analizo stanja uporabe generativne umetne inteligence (GEN-UI) v izobraževanju v Sloveniji. Raziskava, strukturirana skozi enajst tematskih področij, zajema različne deležnike vzgojno-izobraževalnega sistema na primarni, sekundarni in terciarni ravni. Vsebina ponuja poglobljen vpogled v vrste, pogostost in namene uporabe GEN-UI v osnovnih, srednjih šolah ter fakultetah. Obravnavani so izzivi, s katerimi se srečujejo deležniki pri uporabi GEN-UI, etična vprašanja ter pedagoške priložnosti, ki jih omogočajo orodja GEN-UI. Analizirane so tudi potrebe po usposabljanju, zaznane tehnične omejitve ter predlogi za optimizacijo uporabe GEN-UI v pedagoških procesih. Poseben poudarek je namenjen percepciji vpliva GEN-UI na različne vidike vzgojno-izobraževalnega dela, vključno z organizacijsko podporo, zaznanimi koristmi, uporabniško izkušnjo ter doživljanjem procesov učenja, poučevanja in vodenja ob uporabi GEN-UI. Monografija predstavlja pomemben znanstveni in strokovni doprinos k področju edukacijskih ved ter nudi dragocene usmeritve za oblikovanje strateških politik in odločitev na področju vzgoje in izobraževanja v prihodnosti.
Published in DKUM: 14.05.2025; Views: 0; Downloads: 22
.pdf Full text (5,28 MB)
This document has many files! More...

Search done in 0.1 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica