1. Pomen Finskega trga za gospodarstvo SlovenijeKlara Popović, 2024, master's thesis Abstract: V magistrskem delu smo obravnavali značilnosti mednarodne trgovine in njen vpliv na gospodarstvo. Današnji časi zaradi prepletenosti in kompleksnosti poslovanja, zahtevajo od držav sodelovanje, partnerske odnose in zavezništva. V tem obdobju si nobena država, nobeno gospodarstvo ne more privoščiti samozadostnosti ali neke oblike izolacije, saj ne bi preživelo. Poudarjanje pojmov kot so svetovno gospodarstvo, svetovni trgi in globalizacija, nakazuje prepletenost držav.
Magistrsko delo smo začeli z opredelitvijo nastanka in razvoja mednarodne trgovine. Mednarodno poslovanje opredelimo kot družbeno-politično pogojen proces izmenjave, ki vključuje dve ali več držav in dva ali več družbenih akterjev, katerih komercialno motiviran namen je bodisi zadovoljiti nepopolno zadovoljene nacionalne izmenjave bodisi hkrati ustvariti in zadovoljiti nacionalne izmenjave.
Mednarodno poslovanje je neposredno povezano tudi z globalizacijo. Globalizacija je večplasten pojav in vsak njen vidik lahko različno učinkuje na ekonomske kazalnike. Pojavlja se kot del velikega števila gospodarskih, tehničnih, socialnih, pravnih in političnih sprememb, ki se medsebojno prepletajo in se vračajo, zato je učinke globalizacije težko ločiti.
Nadalje smo se osredinili na gospodarstvi izbranih držav, in sicer Slovenije in Finske. Opredelili, opisali in analizirali smo značilnosti gospodarstev obeh držav. Pri tem smo upoštevali značilnosti makroekonomskega poslovnega in investicijskega okolja. S tem smo pridobili konkretnejši vpogled v značilnosti gospodarstev in njihovo delovanje. Osredinili smo se na mednarodno aktivnost obeh držav in opredelitev glavnih trgovskih partneric. Ugotovili smo, da so največji trgovski partnerji Slovenije Avstrija, Luksemburg, Švica, Hrvaška in Nemčija. Največji vlagatelji na Finskem pa so bližnje države Švedska, Nizozemska, Luksemburg in Norveška. Slovenija je za Finsko po pomembnosti. šele na 46.mestu.
V tretjem delu smo opredelili gospodarsko sodelovanje med Slovenijo in Finsko. Predstavili smo splošne politične in gospodarske odnose med državama ter meddržavne sporazume. Ker sta obe državi v Evropski uniji, je njuno poslovanje v večinski meri določeno v njen, predvsem kadar gre za sporazume in podpise pogodb. Podrobneje smo predstavili blagovno menjavo za obdobje 2018—2023 ter analizirali uvoz in izvoz po panogah. Ugotovili smo, da je slovenski izvoz na Finsko večji, kot slovenski uvoz iz Finske. Predstavili smo tudi možnosti razvoja sodelovanja in razširitev partnerstva med državama. Izdelki z največjim izvoznim potencialom iz Slovenije na Finsko so zdravila za prodajo na drobno, motorna vozila za prevoz manj kot deset oseb in električna energija.
V empiričnem delu magistrskega dela smo uporabili analitični pristop. Po metodi deskripcije smo analizirali posamezne gospodarske kazalnike (bruto domači proizvod, uvoz, izvoz, brezposelnost, neposredne tuje naložbe in inflacijo) za obdobje 2008—2022. S korelacijsko in z regresijsko analizo smo ugotovili pozitivno povezanost med določenimi gospodarskimi kazalniki Slovenije in Finske. Keywords: mednarodna trgovina, globalizacija, blagovna menjava, uvoz, izvoz, Slovenija, Finska Published in DKUM: 21.01.2025; Views: 0; Downloads: 8
Full text (3,11 MB) |
2. Logistični procesi pri nabavi kemijskih materialov v podjetju Hisense Gorenje EuropeKlara Šmon, 2023, undergraduate thesis Abstract: Diplomsko delo smo razdelili na dva dela: teoretični in praktični. V teoretičnem delu smo opredelili, kaj je to logistika, opisali logistične podsisteme in elemente logistike s poudarkom na nabavni logistiki. V praktične delu pa se bomo omejili na logistične procese pri nabavi kemijskih elementov v podjetju Hisense Gorenje Europe.
Metode, ki smo jih pri raziskovalnem delu uporabili bodo poslovne, saj bomo v diplomski nalogi proučevali poslovno (nabavno) funkcijo podjetja. Uporabljene metode se lahko opredeli tudi kot dinamične, saj se poslovne funkcije spreminjajo in prilagajajo okoliščinam poslovanja. K raziskovanju smo pristopili deskriptivno, saj bomo s pomočjo strokovne literature in spletnih virov opredelili logistiko, opisali njene podsisteme in elemente. Podatke za pripravo diplomskega dela smo pridobili s pomočjo intervjuvanja mentorja, ki nam ga je dodelilo podjetje.
Hipoteza iz katere smo izhajali je bila, da dobro organizirana nabavna logistika pozitivno vpliva na delovanje podjetja Hisense Gorenje Europe. Keywords: logistika, nabava, Hisense Gorenje Europe, skladiščenje, transport, logistični procesi. Published in DKUM: 05.12.2024; Views: 0; Downloads: 17
Full text (1,47 MB) |
3. Primerjava proizvodnje v lastnem podjetju s proizvodnjo pri zunanjem izvajalcuMaša Petrič, 2024, master's thesis Abstract: Brez proizvodnje ni podjetja in brez podjetja ni končnih izdelkov. Izdelki, ki jih ljudje v današnjem času želijo, morajo biti nekje proizvedeni. Za proizvodnjo so potrebne surovine in material, oprema in delavci, zato se podjetja sprašujejo, katero metodo proizvodnje izbrati. Odločajo se med lastno proizvodnjo v podjetju, pri čemer izdelke proizvajajo sami. Druga možnost je outsourcing oziroma proizvodnja pri zunanjem izvajalcu, ki izdelke za podjetje proizvede pogodbeno. Največji dejavnik odločitve za podjetja je denar. Zavedati se morajo vseh stroškov, ki jih proizvodnja prinese, največji motivator pa je dobiček, ki ga ustvarijo.
Zraven stroškov je veliko vprašanje kakovost in nadzor izdelkov, s katero vrsto proizvodnje podjetja dosežejo najvišje standarde. Največji proizvajalki na svetu sta še vedno Kitajska in Južna Amerika, kjer so stroški proizvodnje in delavcev najnižji. Posledično je cena izdelkov nizka, taka pa je tudi kakovost. Tamkajšnje proizvodnje se soočajo z veliko kritiko, saj razmere za delavce v nizkocenovnih državah niso idealne. Hkrati pa so podjetja z lastno proizvodnjo ena izmed najbolj cenjenih, ampak so izdelki posledično dražji.
V sklopu magistrskega dela smo opredelili prednosti in slabosti obeh vrst proizvodnje in za lažje razumevanje za vsako navedli primer podjetja. Ugotovili smo, da je izbira proizvodnje odvisna predvsem od vrste izdelkov, ki jih želijo proizvajati, od dostopnosti surovin in materiala ter finančne zmogljivosti. Vsak, ki je pred to odločitvijo, mora natančno analizirati tako svoje podjetje kot tudi proizvodnjo in zunanje vplive. Dejavnikov, ki vplivajo na to izbiro, je veliko in so različni za vsako podjetje in državo, v kateri se podjetje nahaja. V analizi primera podjetij Seltron in IKEA smo te vplive združili in pojasnili, zakaj sta se odločili za te vrste proizvodnje. V natančnejši analizi pa smo ugotovili, da je metod proizvodenj več in da obstajajo tudi mešane, pri katerih se združijo in med seboj sodelujejo lastna proizvodnja in zunanji izvajalci. Keywords: Koncept proizvodnje, lastna proizvodnja, proizvodnja pri zunanjem izvajalcu, outsourcing, primerjalna analiza. Published in DKUM: 29.11.2024; Views: 0; Downloads: 4
Full text (1,60 MB) |
4. Pomen medkulturnih razlik in različnih gospodarskih sistemov pri družbeno odgovorni naravnanosti podjetij po svetuMonika Rožanc, 2024, master's thesis Abstract: V magistrskem delu smo raziskovali vpliv kulturnih razlik in različnih gospodarskih ureditev na družbeno odgovorno poslovanje podjetij po svetu. Glavni cilj raziskave je bil ugotoviti, v kolikšni meri medkulturne razlike in gospodarski sistemi vplivajo na družbeno odgovornost podjetij. Rezultati analiz treh geografskih področij – Severne Amerike, Evrope in Japonske – so pokazali, da so v poslovnem svetu opazne pomembne razlike v izražanju družbene odgovornosti podjetij glede na kulturno in gospodarsko okolje. Ugotovljeno je bilo, da podjetja, ki izražajo visoko stopnjo družbene odgovornosti, lažje obvladujejo krize, kot je bila koronakriza. Prav tako je bilo ugotovljeno, da je ustvarjanje dobička še vedno ena izmed prioritet podjetij, na katero ne gledajo z vidika družbene odgovornosti, temveč še vedno pretežno z gospodarskega in ekonomskega vidika. Raziskava poziva k nadaljnjim analizam in prizadevanju za povišanje stopnje družbene odgovornosti podjetij po svetu. Keywords: medkulturne razlike, družbena odgovornost podjetja, trajnost, obvladovanje kriz, globalizacija. Published in DKUM: 10.10.2024; Views: 0; Downloads: 13
Full text (1,05 MB) |
5. Analiza poslovnih kultur Južne Koreje, Južne Afrike in Katarja s perspektive slovenskih mednarodnih tržnikovMelani Stojnšek, 2024, master's thesis Abstract: V današnjem času je vpliv globalizacije na vsakdanje življenje posameznika in na potek mednarodnega poslovanja skoraj nemogoče prezreti. Kljub lažjemu vstopu na tuja tržišča se mednarodni tržniki še vedno soočajo z nekaterimi izzivi in ovirami. Ena izmed največjih preprek v mednarodnem poslovanju je premagovanje medkulturnih in jezikovnih ovir. Ne glede na pripravljenost in temeljito raziskavo trga je za mednarodne tržnike še vedno bistvenega pomena poznavanje tujih poslovnih kultur in njihovih običajev. Predvsem pa kulturna občutljivost predstavlja ključne kompetence za uspešna dolgoročna partnerstva in dobre rezultate na mednarodnih trgih.
Pričujoče magistrsko delo je nadaljevanje diplomskega projekta z istim naslovom in nadgradnja že obstoječih rezultatov. V njem raziskujemo ter opisujemo elemente, pomen in vpliv kulture na potek mednarodnega poslovanja. Osredotočamo se predvsem na poslovne kulture Južne Koreje, Južne Afrike in Katarja, pri čemer najprej podrobno opišemo osnovne značilnosti izbranih držav, nato pa se poglobimo v analizo in opis posameznih elementov ter načinov poslovanja južnokorejske, južnoafriške in katarske poslovne kulture. Izbrane poslovne kulture med seboj tudi primerjamo in podrobno analiziramo morebitne podobnosti ter medkulturne razlike. V zadnjem poglavju predstavimo pomen izbranih poslovnih kultur za slovenske mednarodne tržnike in opišemo morebitna potencialna sodelovanja izbranih držav s Slovenijo. Kljub nekaterim podobnostim med izbranimi poslovnimi kulturami gre za dokaj različne države, kjer največjo oviro predstavlja nepoznavanje medkulturnih razlik. Za slovenske mednarodne tržnike je zelo pomembno, da se pred samim vstopom na izbrana tržišča dodobra poučijo o kulturnih raznolikostih in jih obravnavajo z določeno mero previdnosti, saj nobena izmed izbranih kultur medsebojno ni identična ali podobna slovenski poslovni kulturi. Da bi dolgoročno uspešno poslovali, je pomembno, da se te medkulturne razlike prepoznajo, preden mednarodni tržniki vstopijo na svetovne trge. Ključ do dolgoročnega uspeha na južnokorejskem, južnoafriškem in katarskem tržišču je predvsem gradnja zaupanja in ustrezna mera medosebnega spoštovanja. Keywords: poslovna kultura, Južna Koreja, Južna Afrika, Katar, mednarodno poslovanje Published in DKUM: 08.10.2024; Views: 0; Downloads: 20
Full text (1,89 MB) |
6. Optimizacija oskrbe z rezervnimi deli v podjetju Mark metal d.o.o. : diplomsko deloŽan Gonza, 2024, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu smo obravnavali ključne izzive upravljanja z zalogami rezervnih delov v podjetju Mark Metal d.o.o., kjer so neenakomerna poraba in dolgi dobavni roki izpostavili potrebo po izboljšanju obstoječih praks. S poudarkom na implementaciji ABC in XYZ analiz, je bil cilj naloge vse rezervne dele kategorizirati in optimizirati njihovo skladiščenje, da bi izboljšali dostopnost in zmanjšali skupne stroške. Z analizo podatkov smo ugotovili, kateri deli so kritični za proizvodnjo in kateri imajo največja nihanja v porabi. Na podlagi teh informacij lahko prilagodimo pogostost naročanja in količino zalog, da bi zmanjšali stroške povezane z zastaranjem in prekomernim skladiščenjem. Keywords: optimizacija, rezervni deli, ABC analiza, XYZ analiza, zaloge in upravljanje zalog Published in DKUM: 30.09.2024; Views: 0; Downloads: 13
Full text (3,15 MB) |
7. Strateška zavezništva na področju co-marketinga in co-brandinga na primeru podjetja XNarina Kosec, 2023, master's thesis Abstract: Podjetja razvijajo nove strategije in znova odkrivajo blagovno znamko, da bi sledili priložnostim na svetovnem trgu. V magistrskem delu smo pojasnili strategije co-brandinga in co-marketinga.
Dandanes so blagovne znamke zelo razširjene, zato lahko zasledimo veliko informacij v literaturi. Kreativna načina za nastanek blagovne znamke sta co-branding in co-marketing, kjer se dve podjetji odločita za strateško zavezništvo.
Izbira partnerja je izredno velikega pomena in tukaj mora biti podjetje zelo previdno, saj z nepravilno izbiro partnerja lahko pride do neuspeha. Za uspešna co-branding in co-marketing morata imeti podjetji nekaj skupnih točk. Keywords: co-branding, co-marketing, zavezništvo, strateško zavezništvo, sodelovanje, dejavniki uspeha. Published in DKUM: 09.04.2024; Views: 230; Downloads: 25
Full text (906,23 KB) |
8. Vrednotenje investicije na primeru postavitve nove linije za separatorje v podjetju MPI-reciklaža, d. o. o. : magistrsko deloJaka Praper, 2023, master's thesis Abstract: Magistrsko delo obravnava vrednotenje investicije v novo linijo za separatorje v podjetju MPI-reciklaža, d. o. o. Prikazane so tehnično-tehnološke lastnosti linije, izračunani so vsi prihodki in odhodki oziroma donosnost investicije. Za vrednotenje investicije so uporabljene dinamične metode, na podlagi katerih je izračunana in prikazana doba vračanja investicije, neto sedanja vrednost in notranja stopnja donosa. Izračuni so pokazali, da se investicija ob navedenih predpostavkah povrne v treh letih in enajstih mesecih, kjer ob diskontni stopnji 12 % NSV znaša 755.266,90 evra in NSD 31 %. Zaradi nepredvidljivih razmer na trgu se je opravila še analiza občutljivosti za različne scenarije, od faktorja 5 do 25 %. Pokazalo se je, da na dobo vračanja investicije najbolj vpliva zmanjšana pridobljena količina svinca in PP. V primeru uresničitve vseh naštetih scenarijev pa je investicija sprejemljiva do faktorja 10 %. Keywords: separatorji, svinec, polipropilen, vrednotenje investicije, doba vračanja, neto sedanja vrednost, notranja stopnja donosa, finančni kazalniki Published in DKUM: 09.02.2024; Views: 394; Downloads: 60
Full text (1,87 MB) |
9. Vloga svetovne banke pri sanaciji sodobnih krizAnej Šarlah, 2023, master's thesis Abstract: V sklopu te naloge opisujemo sodobno problematiko, s katero se spopadajo mednarodne ustanove, kot je Svetovna banka s svojimi vejami. V teoretičnem delu postavljamo ozadje svoji analizi s pregledom preteklosti Svetovne banke, razloge za njeno ustanovitev in rast, ki jo je organizacija doživela skozi čas. Opisujemo vse veje Svetovne banke in njihove storitve, ki jih ponujajo tako vlagateljem kot izvajalcem projektov, in projektni cikel, vključno s fazami, skozi katere se novi projekti oblikujejo. Prav tako naredimo kratek pregled nekaterih večjih projektov Svetovne banke – in tudi projektov, ki so naleteli na raznovrstne zaplete pri svoji dolgoročni izvedbi. Opisujemo kritiko, ki najpogosteje opozarja na škodljivo delovanje Svetovne banke in dejstvo, da sodelovanje Svetovne banke v nekaterih primerih ne zagotavlja dolgoročne gospodarske rasti.
V praktičnem delu se podrobneje spustimo v opis večjih sodobnih kriz, ki v našem časovnem obdobju predstavljajo problematiko na globalni ravni. Sprva opišemo kovidno krizo in delovanje Svetovne banke v razvijajočih se državah, kjer organizacija že dolga leta pomaga povečati dostop do higienskih in zdravstvenih storitev. Ravno te države utrpijo največje posledice podnebnih sprememb. Opišemo posledice naraščanja temperatur, ki jih bo utrpelo ranljivejše prebivalstvo. Glavnina praktičnega dela je posvečena rusko-ukrajinski vojni, ki predstavlja največji vojaški konflikt na evropski celini od konca druge svetovne vojne. Ker se Svetovna banka primarno ukvarja s financiranjem večjih dolgoročnih projektov, smo naredili izbor nekaterih potencialnih projektov in njihovo posebno situacijo povezali s podobnimi projekti iz preteklosti z namenom, da dobimo boljše razumevanje o potencialu sodelovanja Svetovne banke pri obnovi, ki bo čakala Ukrajino po koncu vojne. Prav tako opišemo tveganje naraščanja morske gladine in vpliv močne inflacije na odločitvene procese mednarodnih finančnih organizacij, vključno s potencialnimi potezami, s katerimi lahko neposredni tuji vlagatelji zmanjšajo dolgoročno tveganje. Keywords: Svetovna banka, IBRD, MIGA, Ukrajina, neposredne tuje naložbe, globalno segrevanje Published in DKUM: 18.01.2024; Views: 367; Downloads: 49
Full text (2,93 MB) |
10. Vpliv cestne infrastrukture na izbiro destinacijeNina Gyergyek, 2023, undergraduate thesis Abstract: Turizem, transport in potovanja so pojmi, stari kot človeštvo. Njihovo medsebojno vplivanje in vpliv na ljudi je privedlo do tega, da se nenehno spreminjajo in izboljšujejo. Dandanes je to nekaj samoumevnega in vsakdanjega, brez katerih si večina ne predstavlja življenja.
V diplomskem delu obravnavamo turizem in transport ter njihovo medsebojno povezanost. Ker je transport vse bolj pomemben in vsakodnevno nujen, ga predstavljamo skozi različne medije, pri tem pa se bolj osredotočamo na cestni transport in njegovo infrastrukturo. Na temo cestnega transporta in turizma smo se tudi bolj poglobili o njegovem stanju v Sloveniji. S pomočjo spletnega vprašalnika smo izdelali analizo o najbolj priljubljenem transportnemu sredstvu in o vplivu cestne infrastrukture na izbiro destinacije v očeh odjemalca. Keywords: turizem, slovenski turizem, cestni transport, cestna infrastruktura Published in DKUM: 15.01.2024; Views: 436; Downloads: 42
Full text (1,83 MB) |