1. Učni načrtMarjeta Kovač, Nives Markun Puhan, Breda Lorenci, Leonida Novak, Jurij Planinšec, Iztok Hrastar, Karmen Pleteršek, Vesna Muha, 2011, professional monograph Abstract: Učni načrt Keywords: športna vzgoja, osnovna šola, učni načrt Published in DKUM: 12.09.2024; Views: 27; Downloads: 8
Link to full text |
2. Pomen kegljanja za razvoj gibalnih sposobnosti otrok v 2. vzgojno-izobraževalnem obdobju : magistrsko deloTimi Jurančič, 2024, master's thesis Abstract: Namen raziskave je bil ugotoviti, ali je kegljanje povezano z razvojem gibalnih sposobnosti otrok. V raziskavi so sodelovali učenci 2. vzgojno-izobraževalnega obdobja različnih osnovnih šol ter kegljaških klubov po celotni Sloveniji. V raziskavo je bilo zajetih 100 otrok starih od 9 -12 let od tega 48 kegljačev (25 fantov, 23 deklet) in 52 nekegljačev (29 fantov, 23 deklet). Merili smo naslednje gibalne sposobnosti: moč, koordinacija, ravnotežje, gibljivost, hitrost in vzdržljivost. Vse gibalne sposobnosti smo merili v okviru športno vzgojnega kartona. Podatke smo obdelali v programu SPSS in s pomočjo t-preizkusa ugotavljali, ali obstajajo statistično pomembne razlike. Primerjava med skupinama kegljačev in nekegljačev je pokazala, da so kegljači boljše in statistično pomembnejše rezultate dosegali pri testih predklona, stanja na T-klopci, dvigovanju trupa, teka na 600 m in vese v zgibi. Med skupinama kegljačic in ne kegljačic so rezultati pokazali, da so kegljačice boljše in statistično pomembne rezultate dosegajo pri testih dotikanja plošče z roko, skoku v daljino, premagovanju ovir nazaj, dvigovanju trupa, vese v zgibi in stanju na T-klopci. Pri testih hitrosti (T60) med skupinama tako fantov kot deklet ni statistično pomembnih razlik. Na osnovi dobljenih rezultatov lahko sklepamo, da je kegljanje povezano z razvojem gibalnih sposobnosti. Keywords: gibalne sposobnosti, kegljanje, otroci Published in DKUM: 03.09.2024; Views: 48; Downloads: 12
Full text (1,84 MB) |
3. Komparativna analiza telesnih značilnosti učencev z mestnih in podeželskih šol : magistrsko deloMia Kopold Metličar, 2024, master's thesis Abstract: Namen magistrske naloge je bil preučiti razlike v telesnih značilnostih učencev, starih med 6 in 11 let, ki obiskujejo mestne in podeželske šole v Podravski regiji. Vzorec je zajemal 1755 otrok, od tega 690 iz podeželskih območij in 1065 iz mestnih središč. Raziskava je vključevala spremenljivke telesna masa (TM), telesna višina (TV), kožna guba nadlahti (KG), indeks telesne mase (ITM), spol, starost in bivalno okolje otrok. Izračunani so bili osnovni statistični pokazatelji, za ugotavljanje razlik med mestnimi in podeželskimi otroki je bil uporabljen t-preizkus.
Rezultati analize so pokazali, da ni statistično pomembnih razlik v telesnih merah med mestnimi in podeželskimi otroki, razen pri nekaterih izjemah. Pri fantih 2. razreda je bila razlika v debelini kožne gube nadlahti statistično značilna (p = 0,004), kar pomeni, da imajo mestni fantje debelejše kožne gube kot podeželski. Pri dekletih 2. razreda je prav tako bila statistično pomembna razlika (p = 0,05), pri čemer imajo mestna dekleta debelejše kožne gube kot podeželska. Ostale telesne mere, kot so telesna višina, telesna masa in indeks telesne mase, ne kažejo statistično značilnih razlik. Rezultati kažejo, da je bivalno okolje povezano z debelino kožne gube nadlahti pri nekaterih starostnih skupinah, vendar pa bivalno okolje ne vpliva bistveno na druge telesne mere. Keywords: telesne značilnosti, učenci, mestne šole, podeželske šole, bivalno okolje Published in DKUM: 02.09.2024; Views: 83; Downloads: 17
Full text (1,20 MB) |
4. Primerjava gibalnih sposobnosti otrok mestnih in podeželskih območij Spodnjega Podravja : magistrsko deloVita Toličič, 2024, master's thesis Abstract: Namen raziskave je bil ugotoviti, ali obstajajo razlike med gibalnimi sposobnostmi otrok mestnih in podeželskih šol. V raziskavo je bilo vključenih 1.718 učencev, od tega 621 iz mestnih in 1.097 iz podeželskih šol Spodnjega Podravja. Gibalne sposobnosti otrok smo primerjali na temelju rezultatov meritev za športnovzgojni karton, ki smo jih obdelali s statistično analitičnim orodjem SPSS. Najprej smo izračunali osnovne statistične kazalnike, nato pa na osnovi rezultatov t-preizkusa ugotavljali prisotnost statistično pomembnih razlik na ravni tveganja p < 0,05. Ugotovili smo, da med gibalnimi sposobnostmi učencev mestnih in podeželskih šol obstajajo določene razlike, vendar vse niso statistično značilne. Rezultati merskih nalog vzdržljivosti v moči kažejo, da se statistično pomembne razlike pojavljajo le v merski nalogi vesa v zgibi, kjer so bile uspešnejše prvošolke podeželskih šol. Na testih hitrosti so prvo- (T60) in drugošolke (DPR) podeželskih šol dosegle signifikantno boljše rezultate od njihovih vrstnic iz mesta. V merski nalogi gibljivosti (PRE) so prvošolci iz mestnih šol dosegli statistično pomembno boljše rezultate, medtem ko pri ostalih merskih nalogah med učenci ni bilo opaznih razlik. Ugotovljeno je bilo prav tako, da obstajajo razlike v gibalnih sposobnostih glede na spol, vendar te razlike niso enotne za vse gibalne sposobnosti, in da se razlike s starostjo ne povečujejo dosledno. Keywords: otrok, gibalne sposobnosti, športnovzgojni karton, mesto, podeželje Published in DKUM: 30.08.2024; Views: 119; Downloads: 36
Full text (715,73 KB) |
5. Associations between physical activity and academic competence : a cross-sectional study among Slovenian primary school studentsJoca Zurc, Jurij Planinšec, 2022, original scientific article Abstract: Physical activity has beneficial effects on overall academic performance in children. However, there is a lack of evidence regarding how the individual characteristics of physical activity interact with other confounding variables of academic competence. Leisure-time physical activity with potential confounders—such as developmental, behavioral, family, and school factors, predicting overall, mathematical, and reading academic competence—was studied in a random sample of 1520 Slovenian primary school students in grades 4–6 (51.9% female; mean age = 10.4 years; SD = 0.93). A structured self-reported questionnaire was used to gather data on the children’s leisuretime physical activity and social-demographic variables, while academic competence was measured by teachers using the SSRS Academic Competence Evaluation Scale. The findings showed that children engage in physical activity most days a week, with moderate-intensity and unorganized activities. It was predicted that engaging in physical activity would lead to an increase in academic performance by 4.2% in males (p = 0.002) and 3.2% in females (p = 0.024), but after fully adjusting the model for controlling confounding variables, the prediction increased to 81.1% in females and 84.1% in males (p < 0.001). The frequency and intensity of physical activity, the absence of digital games, and attending sports clubs seem to have the most beneficial effects in terms of academic competence in school children, among other relevant confounders mediating in this complex relationship. Keywords: physical activity, leisure time, sports, academic competences, late childhood, multiple regression analyses Published in DKUM: 12.07.2024; Views: 94; Downloads: 10
Full text (394,49 KB) This document has many files! More... |
6. Consequences of COVID-19 lockdown restrictions on children physical activity : a Slovenian StudyJurij Planinšec, Črtomir Matejek, Saša Pišot, Rado Pišot, Boštjan Šimunič, 2022, original scientific article Abstract: During the COVID-19 pandemic, countries took several restrictions to contain the spread of coronavirus. In the second wave of the COVID-19 pandemic, primary schools in Slovenia were closed for a period long time (from October 19th 2020 until January 18th 2021 when they were partially reopened for 6–9 year olds until February 15th 2021 when they were reopened for all children) and organized sport activities for children and adolescents under the age of 15 was not allowed during this period. The aim of the study was to examine how these restrictions were reflected in the amount of different forms of physical activity (PA) of 6–12-year old children (N = 3,936). Data were collected using an online questionnaire (International Physical Activity Questionnaire Short Form) comparing different forms of PA before (BEFORE) and during (DURING) remote schooling. The results show that there has been a decline in children’s PA DURING, specifically, only 4.3% of children had their physical education ≥ 45 min (or 77.7% ≤ 30 min), as is the usual duration in Slovenia. There was also a remarkable decline in extracurricular sports activities (p < 0.001), which BEFORE had been participated by 72.2% of children, while DURING remote schooling, as many as 83.5% of children did not participate these activities. 69.7% of children participated in organized sports in clubs at least once a week, while DURING remote schooling, as many as 88.1% (p < 0.001) did not participate in such form of activities. Furthermore, the time spent exercising in moderate to vigorous PA also decreased (BEFORE 8.2% vs. DURING 24.9%; p < 0.001). We found that during lockdown there has been an alarming decrease in the frequency and duration of organized PA at school and at sports clubs. These findings are a good starting point for designing (developing) an effective strategy for promoting health-enhancing PA of children in the event of a future lockdown or similar situations. The strategy should focus on the appropriate implementation of PA curriculum and motivate young people to participate regularly in extracurricular organized and non-organized activities. Keywords: COVID-19 pandemic, physical activity, children, remote schooling, physical education Published in DKUM: 01.07.2024; Views: 134; Downloads: 9
Full text (228,43 KB) This document has many files! More... |
7. Physical activity drops during summer holidays for 6- to 9-year-old childrenTadeja Volmut, Rado Pišot, Jurij Planinšec, Boštjan Šimunič, 2021, original scientific article Abstract: Regular physical activity (PA) reduces the health risk of childhood obesity and associated chronic diseases as well as mental health problems. Since PA declines as children age as well with future generations it is of highest importance to intervene in school and out-of-school settings. Out-of-school periods affect children's PA as it is mainly left to the interest and motivation of their parents. We compared accelerometer-based PA patterns in 93 6- to 9-year old children assessed four times: before (May/June), during (August), and after (September) summer holidays and at a 1-year follow up (May/June). Before summer holidays children were assessed also for anthropometry and motor tests. During summer holidays overall PA decreased by 18% (p < 0.001), physical inactivity increased by 5.5% (p < 0.001), moderate PA decreased by 53% (p < 0.001) and moderate to vigorous PA decreased by 45% (p < 0.001) when compared to before summer holidays. Furthermore, overall PA remained diminished also after summer holidays by 8.8% (p = 0.001) but recovered to baseline values at 1-year follow up. About 30% of overall PA and moderate to vigorous PA decrease during summer holidays could be explained by children's fitness level as a greater decrease was found in children with better results in standing long jump and 300-meter running time. Our finding detects an alarming summer holiday decrease in children PA that should not be neglected in future studies and intervention designs. Keywords: MVPA, otroci, poletne počitnice, gibalna neaktivnost, sedentarnost, pospeškometer, children, vacations, physical inactivity, sedentary behavior, accelerometer Published in DKUM: 15.05.2024; Views: 254; Downloads: 12
Full text (421,77 KB) This document has many files! More... |
8. Telesna aktivnost, sedentarno vedenje in učni dosežki študentov : magistrsko deloŽaklina Vidović, 2023, master's thesis Abstract: Namen naše raziskave je bil preučiti povezave med telesno aktivnostjo, sedentarnim vedenjem in akademsko uspešnostjo študentov. V raziskavo je bilo vključenih 105 študentov razrednega pouka Univerze v Mariboru, od tega 29 (27,6 %) 2. letnika, 15 (14,3 %) 3. letnika, 23 (21,9 %) 4. letnika in 38 (36,2 %) študentov 1. letnika magistrskega študija. Stopnjo telesne aktivnosti študentov smo ugotavljali s pomočjo standardiziranega vprašalnika o telesni aktivnosti IPAQ, ki smo ga prilagodili za študentsko populacijo ter izrednim razmeram, povezanih s COVID-19. S pomočjo standardiziranega vprašalnika SIT-Q-7d pa smo ugotavljali čas, ki ga študenti preživijo sedentarno. Preko spletne ankete, s pomočjo programa 1ka, smo pridobili podatke, potrebne za raziskavo, le-te pa smo analizirali z računalniškim programom SPSS 27. Najprej smo izračunali osnovne statistične kazalnike, nato smo z enosmerno analizo variance (ANOVA) izračunali, ali obstajajo razlike med skupinami. Statistično pomembne razlike smo ugotavljali na ravni tveganja p < 0,05. Ugotovili smo, da med stopnjo telesne aktivnosti študentov in njihovo povprečno oceno na fakulteti, ni statistično pomembne razlike, prav tako se ne opazijo razlike v relaciji med posameznimi letniki ter količino zmerne do visoke telesne aktivnosti. Čeprav smo predvidevali upad vključevanja v telesno aktivnost v višjih letnikih, se je pokazalo, da se, kljub temu da je 2. letnik v povprečju najbolj aktiven, napovedani upad telesne aktivnosti v višjih letnikih ne pojavlja. Ugotovili smo, da študenti največ časa preživijo sede, in sicer na fakulteti oz. ob študiju na daljavo, za opravljanje študijskih obveznosti (izven predavanj in vaj) ter med uporabo naprav z zasloni. Ob tako sedečem vsakdanu je zelo pomembno, da se študenti držijo smernic o telesni aktivnosti za odrasle, saj je redna telesna aktivnost eden najpomembnejših dejavnikov za preprečevanje bolezni in splošnega ohranjanja zdravja. Keywords: telesna aktivnost, sedentarno vedenje, študenti, povprečna ocena, IPAQ Published in DKUM: 08.06.2023; Views: 543; Downloads: 139
Full text (1,46 MB) |
9. Motorični park za spodbujanje gibalnega razvoja otrok : magistrsko deloNina Fanedl, 2023, master's thesis Abstract: Namen magistrskega dela je bil predstaviti vpliv motoričnega parka na gibalne sposobnosti otrok ter opraviti analizo motoričnih parkov po Evropi in v Sloveniji. Ker menimo, da mora privlačen in sodoben park postavljati nove standarde tako v kvaliteti kot tudi kvantiteti ter sprožati ustrezne večdimenzionalne prilagoditve med uporabniki, kar motorični park zagotovo jih, smo pripravili predlog motoričnega parka, katerega osrednji koncept je, z različnimi vadbenimi napravami in postajami, spodbuditi gibalno aktivnost otrok in mladostnikov, vzbuditi dobro fizično in psihično počutje, zadovoljstvo, ozaveščenost o vadbi ter pomena zavedanja aktivnega življenjskega sloga za zdravje. Gre za stimulativno gibalno okolje, za spodbujanje motorične in športno-specifične gibalne sposobnosti. Motorični park vključuje pet področij treninga: koordinacijo, moč, hitrost, vzdržljivost, ravnotežje, natančnost in gibljivost. Ker lahko vsak uporabnik prilagodi način vadbe, je namenjen vsem starostnim in interesnim skupinam. Eden glavnih ciljev motoričnega parka je, preko športne aktivnosti, usposobiti posameznika za opazovanje in raziskovanje narave ter kulturne dediščine v kraju, kjer se športna aktivnost odvija, zato smo v zavedanju odgovornosti za vzdržen in trajnostni razvoj, posebno pozornost namenili trajnostnemu vidiku motoričnega parka kot okolja vzgoje za trajnostni razvoj. Navedeno kaže na številne prednosti, ki jih tak park prinaša v naša življenja in življenja prihodnjih generacij. Keywords: Gibalni razvoj, gibalna aktivnost, gibalne sposobnosti, motorični park, večgeneracijski park, trajnostni razvoj. Published in DKUM: 05.05.2023; Views: 671; Downloads: 131
Full text (5,53 MB) |
10. Miselno-gibalne igre za mlajše učence : magistrsko deloNina Cizl, 2022, master's thesis Abstract: Glavni namen magistrske naloge je predstaviti miselno-gibalne igre za mlajše učence. Te igre imajo pomemben vpliv na možgane oziroma miselne procese in učenje.
Magistrska naloga je sestavljena iz teoretičnega in praktičnega dela. Miselno-gibalne igre so igre, kjer so otroci tako fizično kakor tudi kognitivno aktivni, razvijajo pa tudi socialne sposobnosti. Namen izvajanja miselno-gibalnih iger je izboljševanje spomina, lažje sodelovanje pri učenju, zmanjševanje stresa, krepitev pozitivnih čustev za učenje in več telesne aktivnosti otrok. V vsaki dejavnosti so otroci postavljeni v situacije, ko morajo kritično razmišljati. Naučijo se razmišljati, medtem ko se zabavajo v gibanju. Ta odnos med gibanjem in učenjem podpirajo raziskave, ki kažejo, da gibanje izboljšuje razumevanje, učenci pa posledično dosegajo boljše rezultate v šoli. Praktični del je sestavljen iz miselno-gibalnih iger in primerov učnih priprav, ki vključujejo miselno-gibalne igre. Opisanih je štiriinštirideset miselno-gibalnih iger, ki se lahko glede na starost otrok tudi prilagodijo, vse pa je odvisno od kreativnosti učitelja. Vsaka igra je poimenovana, napisani so predvideni pripomočki, predlagani prostori, ki so primerni za izvajanje igre, in napotki, s katerimi predmeti poleg športne vzgoje se igra povezuje. Za lažjo predstavo, kako vključiti igre v pouk, so napisani trije primeri priprav z vključenimi miselno-gibalnimi igrami za različne starostne skupine in z različnimi medpredmetnimi povezavami. Miselno-gibalne igre so dobra motivacija za učenje in popestritev vseh učnih ur. Keywords: gibanje, namen gibanja, učenje, otroške igre, medpredmetno povezovanje, miselno-gibalne igre Published in DKUM: 09.09.2022; Views: 1023; Downloads: 238
Full text (2,42 MB) |