| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 16
First pagePrevious page12Next pageLast page
1.
Sodobne perspektive družbe : umetna inteligenca na stičišču znanosti
2022, proceedings

Abstract: Vprašanja, ki se dotikajo prihodnosti družbe, so v veliki meri povezana z razvojem umetne inteligence (UI). V publikaciji, ki je pred vami, je UI odprto področje znanstvenega raziskovanja, kjer se srečujejo družboslovne, naravoslovne in tehniške znanosti. Nagovarja trenutno najbolj aktualno temo, ki jo lahko prosto povzamemo kot prednosti in slabosti hitrega razvoja UI z vidika njenega vpliva na moralo, psihologijo in izobraževanje. Vsebuje štirinajst člankov, razdeljenih v dva vsebinska dela, pri čemer se prvi osredotoča na presek med UI, filozofijo in etiko, drugi pa na presek med UI, psihologijo in izobraževanjem. Posebej so poudarjene tiste dimenzije vsebin, ki se nahajajo v preseku omenjenih področij. Takšna interdisciplinarnost predstavlja dodano vrednost te publikacije, saj uporaba vsaki vedi lastne raziskovalne metodologije v člankih pripomore k njihovi svojstveni obogatitvi v smislu vpliva UI na moralo, transparentnost in uporabnost. Ukvarjanje z raziskovalnimi problemi na opisan način pa poskrbi za raznolike, pestre in domiselne prispevke, ki pri ponujanju rešitev pogosto prestopijo meje ustaljenega.
Keywords: umetna inteligenca, moralna odgovornost, transparentnost, izobraževanje, singularnost
Published in DKUM: 09.12.2022; Views: 751; Downloads: 185
.pdf Full text (7,16 MB)
This document has many files! More...

2.
Iluzija zavesti: metaanaliza problema duha in telesa
Alen Lipuš, 2020, doctoral dissertation

Abstract: Disertacija najprej predstavi osrednji problem v sodobni filozofiji duha, tj. problem pojavne zavesti. Izpostavi situacijo, da je zaradi nejasnosti uporabljenih pojmov problem težavno opredeliti. Nato podrobneje predstavi ključne pojme, ki problem sestavljajo, in poda analizo sodobne dialektične situacije v filozofiji duha glede problema pojavne zavesti. Kasneje obravnava tradicionalne opredelitve problema in posledične rešitve ter jih predstavi kot nezadostne rešitve. Nato se osredotoči na metapristop, za katerega je značilno kritično preiskovanje predpostavk. Metaanaliza problema zavesti je najboljši pristop za razumevanje legitimnosti problema pojavne zavesti in za ovrednotenje posameznih stališč, ki so se do zdaj oblikovala kot reakcije na problem. To, da je vprašanje o umestitvi zavesti v svet smiselno, predpostavlja, da je zavest neka stvar iste kategorije kot razsežni predmeti; predpostavlja, da je zavest točno takšna, kot se nam kaže, saj je ravno videz zavesti tisti, zaradi katerega jo je težavno umestiti v svet; predpostavlja, da glede na zavest, razlikovanje med realnostjo in videzom ne obstaja. V metaanalizi disertacija te predpostavke artikulira in ovrednoti, kakšne so posledice njihovega sprejetja. Disertacija pokaže, da so nekatere predpostavke (npr. predpostavka o identiteti videza in realnosti zavesti) takšne, da njihovo nekritično sprejemanje pomeni prevelik teoretski davek in smo tako primorani, da jih v raziskovanju ne dojemamo kot aksiomatskih oz. samoumevnih izhodišč. Disertacija prav tako predstavi iluzionizem kot enega izmed metapristopov k reševanju problema pojavne zavesti in predlaga, da je to najboljša strategija za fizikaliste, tj. pripadnike stališča, da so mentalna stanja v bistvu fizična. Disertacija nato predstavi in obravnava iluzionizem kot fizikalistično teorijo zavesti. Obravnava proces vzpostavitve iluzionizma in predstavi sklepanje, ki običajno vodi do iluzionizma: opiše in kritično ovrednoti prvotne vzpostavitvene pogoje za iluzionizem ter pokaže, da je v trenutni literaturi iluzionizem vzpostavljen na problematičen način in kot tak neskladno stališče. Nadalje obravnava razne kritike iluzionizma in nanje odgovori ter predstavi nov problem, zaradi katerega se zdi, da iluzionizem ni skladno vzpostavljen. Na koncu opiše teoretske prednosti uspešne rešitve novega problema – največja je ta, da bi z uspešnim odgovorom na nov problem, iluzionizem postal skladna teorija –, ki sestojijo v tem, da lahko to pripomore pri dodatni obrambi iluzionizma pred drugimi, že obstoječimi kritikami.
Keywords: zavest, iluzionizem, pojavnost, takšnosti, težek problem zavesti
Published in DKUM: 20.11.2020; Views: 1317; Downloads: 132
.pdf Full text (1,04 MB)

3.
The architecture of a school system according to the theory of dynamical systems
Boris Aberšek, Janez Bregant, 2012, original scientific article

Abstract: From the experience of recent years it seems clear that the existing educational system, as a whole, is perceived as an ailing system that fails to meet the needs of a major portion of the society it serves. Every aspect of the educational process must be studied and reconsidered in the light of new and different societal expectations. In the last decades we started with one school reform after the other, but it looks now that these changes had no positive impact whatsoever. Even worse, the school system was damaged afterwards. In this paper we will explore some possibilities how to improve it without facing these consequences. The main idea is, as a result of our latest research, that mathematical methods for describing and simulating could be very useful for predicting and simulating school systems without using a long term and complex empirical experimentation. The paper introduces the correlation between the dynamical mathematical calculus and the educational school system and elaborates to some extent the basic idea of using the former to predict the latter.
Keywords: architecture, mathematical modelling, school systems, dynamical systems
Published in DKUM: 19.12.2017; Views: 1315; Downloads: 124
.pdf Full text (802,07 KB)
This document has many files! More...

4.
Critical thinking in education : why to avoid logical fallacies?
Janez Bregant, 2014, original scientific article

Abstract: The study argues for the claim that a correct argumentation, i.e. a non-fallacious or good reasoning, should be the essential part of the education process, which is not always the case. The bad argumentation makes human standards and interpersonal relationships worse, and leads to the growth of social conflicts and an instable society. If the legislature, executive and judiciary branches of power did not listen to good arguments, our lives would not be as good as they are since the state might pass bad, dangerous and unjust laws. A person trained in critical thinking starting in their youth would be able to tell a difference between good and bad arguments and recognize the fact that accepting the former and dropping the latter is the only way to avoid the above mentioned negative characteristics of a society. By teaching pupils how to employ the prescribed standards of a correct argumentation using everyday examples helps them to avoid adopting certain views on the ground of their popularity, affections produced in observers, their popularity etc., which are classic examples of logical fallacies. An early training in critical thinking could make obvious the fact that, a democracy consisting among other things also in a social, racial and gender equality, after all, does not mean that sometimes left arguments win and sometimes the right ones, and that there is no difference between them in the long run.
Keywords: arguments, critical thinking, deduction, induction, validity
Published in DKUM: 15.12.2017; Views: 1360; Downloads: 117
.pdf Full text (583,71 KB)
This document has many files! More...

5.
Artificial intelligence versus human talents in learning process
Janez Bregant, Boris Aberšek, 2011, original scientific article

Abstract: To highlight the differences between conventional educational systems and CBLS - computer based learning systems. It is useful to consider CBLS, as the class of a system most closely related to artificial intelligence - AI. In such a system, the ultimate goal is to create a virtual duplicate of reality for learning, analysis, training, experimentation, or other purposes. Simulating reality is an approach that may or may not be useful at creating experience. This distinction yield several consequences. In CBLS, behaviour should be as realistic as possible, the representation of environment tends to be uniform and consistent and allowing users to act freely within that environment. To teach users through realistic experience CBLS design techniques can make the experience much more memorable. In such an environment the context and control afforded by design techniques allow the integration of technologies and evaluation of the overall experience. Perhaps it is time to take lessons of CBLS and AI in a learning design and teaching tools seriously. At the beginning we will point out one simple question: could the ideas, methodology and techniques of AI also be applied to a development of relatively serious mind applications and can they substitute human teachers? And the answer will be continued in our paper.
Keywords: education, intelligent tutors, artificial intelligence, CBLS
Published in DKUM: 12.12.2017; Views: 1377; Downloads: 142
.pdf Full text (465,85 KB)
This document has many files! More...

6.
TURINGOV TEST: STRAH IN TREPET ČLOVEŠTVA
Staša Grilc, 2016, undergraduate thesis

Abstract: Slabih sedemdeset let od predstavitve Turingovega testa, danes, ko živimo v visoko tehnološko-informacijski dobi, težko rečemo, da ta nima nobene teže. Če ne želimo biti obtoženi diskriminacije vrst, moramo stroju pripisati intencionalno zavest, če ta uspešno opravi preizkus, ki zahteva od računalnika precej, kajti nobenemu doslej ni uspelo streti tega trdega oreha. In če hkrati upoštevamo, da problem takšnosti še ni rešen, kar pomeni, da je mogoče stroju pripisati tudi fenomenalno zavest, potem je Turingov test danes nadvse živ.
Keywords: brez "Ključne besede:"
Published in DKUM: 10.11.2017; Views: 2424; Downloads: 264
.pdf Full text (777,37 KB)

7.
Večvrstna realizacija v luči sodobnih nevroznanstvenih raziskav
Tadej Todorović, 2017, master's thesis

Abstract: Naloga se ukvarja s problemom večvrstne realizacije v filozofiji duha in telesa. V prvem delu naloge je predstavljen sam problem duha in telesa, kot ga poznamo v filozofiji, preko katerega je nato definirana in kontekstualizirana teza večvrstne realizacije – teza, ki zavrača psihofizični redukcionizem. V drugem delu naloge so predstavljeni možni ugovori večvrstni realizaciji, razdeljeni v tri skupine: ugovori zanikanja različnosti fizičnih stanj organizmov, ugovori zanikanja istosti mentalnih stanj organizmov ter kombiniran ugovor finega in grobega sita. Izpostavljene so dobre in slabe strani vseh ugovorov, prav tako je za vsak ugovor ponujena možna obramba večvrstne realizacije. V zadnjem delu naloge sta predstavljena dva potencialna empirična dokaza za večvrstno realizacijo, za katera se izkaže, da nista pristna primera večvrstne realizacije. To vodi v sklep, da večvrstna realizacija do sedaj še ni bila dokazana in kaže na to, da bo v luči ugovora finega in grobega sita zelo težko najti pristen primer večvrstne realizacije. Sledi alternativa za nasprotnike psihofizičnega redukcionizma v obliki principa ponovne uporabe nevronskih mrež, ki implicira možnost obstoja tako imenovane obrnjene večvrstne realizacije, ki, če je resnična, prav tako zavrača psihofizični redukcionizem. Naloga zaključi, da princip ponovne uporabe nevronskih mrež sicer ni a priori argument za obstoj obrnjene večvrstne realizacije, ampak sugerira, da je iskanje obstoja obrnjene večvrstne realizacije, v nasprotju z večvrstno realizacijo, morda boljša pot v iskanju dokaza proti psihofizičnemu redukcionizmu.
Keywords: problem duha in telesa, večvrstna realizacija, redukcionizem, funkcionalizem, nevroznanost
Published in DKUM: 06.10.2017; Views: 1407; Downloads: 192
.pdf Full text (1,14 MB)

8.
In brain we trust
Janez Bregant, 2012, review article

Abstract: The central question of Churchland’s book Braintrust1 is where do moral values come from? She answers it in terms of the latest research in neuroscience, evolutionary biology, experimental psychology, and genetics. By explaining and understanding our social practices via scientific research Churchland tries to provide a neurobiological platform for morality and thus illuminates the usually neglected account that moral properties are in some sense natural properties. She puts the results of the latest empirical experiments into the philosophical framework in such a way that it forms a foundation for our moral behaviour. The book is therefore about the biological approach to human morality. However, in what sense moral properties are (via social properties) natural (neurobiological) properties, as the naturalistic approach to the origins of human morality suggests, remains murky. To blame is presumably the resently limited powers of neurobiological explanations of social, and consequently, moral behaviour since the complex neural mechanisms of our brains are still not clear enough.
Keywords: morality, naturalism, naturalistic fallacy, neurophysiology, social life
Published in DKUM: 02.08.2017; Views: 1126; Downloads: 92
.pdf Full text (271,55 KB)
This document has many files! More...

9.
PROBLEM VIDEZA KONTINGENCE V FILOZOFIJI DUHA
Alen Lipuš, 2015, undergraduate thesis

Abstract: V diplomski nalogi se ukvarjamo z vprašanjem videza kontingence v primeru aposteriorne identitete duha in telesa. Videz kontingence je prisoten pri propozicijah, ki so aposteriorne identitete. Večina tovrstnih identitet ni spornih, ker lahko brezhibno pojasnimo videz kontingence. Slednja je prisotna, kadar en člen v identiteti referira kontingentno. Pri identiteti mentalnega in fizičnega kontingentno referiranje ne nastopa in je torej videz kontingence težje razložljiv. Dozdevanje kontingentnosti v diplomski nalogi obravnavamo tako, da najprej raziščemo strategijo pojavnih pojmov kot kandidata za razlago. Slednja se izkaže za nevzdržno stališče, ker preozko razume pojavne pojme in predpostavlja to, kar je šele potrebno dokazati. Nadalje se osredotočimo na razlikovanje med teoretičnim in intuitivnim dojetjem nečesa in to podkrepimo z obravnavo Papineaujevega razumevanja Kripkejevega argumenta iz zamisljivosti. Iz te obravnave vidimo, kako se Kripkejev argument razlikuje od dvo-dimenzionalnega (2D) argumenta, ki v sodobni filozofiji velja za verodostojno revizijo Kripkejevega argumenta. Na podlagi tega lahko odgovorimo na izvorni Kripkejev izziv, in sicer tako, da videz kontingence razložimo kot posledico intuicije različnosti. Prikažemo, da je slednja osnovana na miselni zmoti in to razširimo na problem duha in telesa, za katerega tako potem velja, da nima ontološke podlage.
Keywords: Problem duha in telesa, identiteta duha in telesa, videz kontingence, argument iz zamisljivosti, Kripke, dvodimenzionalen (2D) argument.
Published in DKUM: 13.10.2015; Views: 1487; Downloads: 101
.pdf Full text (642,84 KB)

10.
Vaje iz UMZRD
Janez Bregant, 2006, other educational material

Keywords: znanost, raziskovalno delo, kritično mišljenje, študijsko gradivo
Published in DKUM: 10.07.2015; Views: 1575; Downloads: 106
URL Link to full text

Search done in 7.09 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica