| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 137
First pagePrevious page12345678910Next pageLast page
1.
2.
Umetna inteligenca oziroma orodja, podprta z umetno inteligenco, pri pouku in za pouk tujih jezikov – empirična raziskava o stališčih učiteljev tujega jezika v Sloveniji
Saša Jazbec, 2024, original scientific article

Abstract: Umetna inteligenca je izjemno aktualna in interdisciplinarno obravnavana tema. Pričujoči prispevek obravnava denimo UI pri pouku in za pouk tujega jezika z vidika učiteljev tujega jezika. Poskusu opredelitve UI, kratkemu pregledu virov in poskusu umestitve UI v koncept učenja in poučevanja tujih jezikov (nemščine in angleščine) sledi obravnava možnosti ter pasti rabe orodij, ki jih podpira UI, pri pouku tujega jezika. V empiričnem delu pa so predstavljeni rezultati analize z anketnim vprašalnikom zbranih mnenj oziroma stališč učiteljev tujih jezikov do rabe UI in orodij, podprtih z UI, pri pouku in za pouk tujih jezikov. Rezultati, analize in odgovori na raziskovalna vprašanja so pokazali, da so mnenja anketiranih učiteljev precej homogena. Anketirani menijo, da ima UI več prednosti kot slabosti. Zelo objektivno in realno so ocenili tudi nevarnosti in kompetence, ki jih bo raba UI v šoli zaobšla in ki jih bo treba posebej poudarjeno razvijati, ter tiste, ki jih bo raba UI pospešeno razvijala. Tudi korelacije med analiziranimi spremenljivkami niso ovrgle enotnih in stabilnih mnenj anketiranih, saj so pokazale, da ni statistično relevantnih razlik med mnenji učiteljev nemščine in angleščine.
Keywords: pouk tujega jezika, učitelji tujega jezika, umetna inteligenca, raba UI, orodja, podprta z UI
Published in DKUM: 28.02.2025; Views: 0; Downloads: 19
.pdf Full text (887,86 KB)
This document has many files! More...

3.
Factors affecting attitudes towards COVID-19 vaccination : an online survey in Slovenia
Luka Petravić, Rok Arh, Tina Gabrovec, Lucija Jazbec, Nika Rupčić, Nina Starešinič, Lea Zorman, Ajda Pretnar Žagar, Andrej Srakar, Matjaž Zwitter, Ana Slavec, 2021, original scientific article

Abstract: While the problem of vaccine hesitancy is not new, it has become more pronounced with the new COVID-19 vaccines and represents an obstacle to resolving the crisis. Even people who would usually trust vaccines and experts now prefer to wait for more information. A cross-sectional online survey was conducted in Slovenia in December 2020 to find out the attitudes of the population regarding COVID-19 vaccination and the factors that affect these attitudes. Based on 12,042 fully completed questionnaires, we find that higher intention to get vaccinated is associated with men, older respondents, physicians and medical students, respondents who got the influenza vaccination, those who knew someone who had gotten hospitalised or died from COVID-19 and those who have more trust in experts, institutions and vaccines. Nurses and technicians were less likely to get vaccinated. In answers to an open question, sceptics were split into those doubting the quality due to the rapid development of the vaccine and those that reported personal experiences with side effects of prior vaccinations. Although the Slovenian population is diverse in its attitudes towards vaccination, the results are comparable to those found in other countries. However, there are potential limitations to the generalizability of the findings that should be addressed in future studies.
Keywords: cross-sectional studies, intention, public opinion, trust, ordinal regression, COVID-19, vaccination, surveys and questionnaires, Europe, immune system, SARS-CoV-2
Published in DKUM: 10.10.2024; Views: 0; Downloads: 10
.pdf Full text (2,15 MB)
This document has many files! More...

4.
Fächerübergreifender Unterricht beginnt in den Köpfen der Entscheidungsträger : Analyse slowenischer und tschechischer curricularer Vorgaben
Saša Jazbec, Petra Fuková, 2024, independent scientific component part or a chapter in a monograph

Abstract: Der schulische Unterricht wird üblicherweise nach dem Fachprinzip organisiert, im Laufe der Zeit stößt dies jedoch immer mehr an seine Grenzen. Einerseits entstehen ständig neue Bereiche der Wissenschaft, wobei die realisierbare Anzahl der Schulfächer beschränkt bleibt, andererseits kann die heutige globale Welt nur schwer in einzelne Fächer aufgeteilt werden und es bietet sich eher an, sie mehrperspektivisch zu betrachten. Unter Fachleuten wird daher der fächerübergreifende Unterricht längst als eine Form diskutiert, die an Bedeutung gewinnen sollte, und zwar nicht nur aus den oben beschriebenen Gründen, sondern auch, weil die Informationen für Schüler und Schülerinnen dadurch viel realitätsnäher im Kontext erfasst und somit besser verständlich dargestellt werden können. Dieser Beitrag beschäftigt sich in diesem Zusammenhang mit der Implementierung dieser Ideen in curricularen Dokumenten. Als Untersuchungsgrundlage wurden strategische Dokumente und Curricula zweier Länder, Sloweniens und Tschechiens, gewählt, um festzustellen, inwieweit diese Vorgaben die Entwicklung widerspiegeln, wobei im Vorfeld die verschiedenen mit dem Thema zusammenhängenden Termini und Konzeptionen diskutiert und verglichen werden. Im fächerübergreifenden Unterricht wird ein besonderes Augenmerk dem Fremdsprachenunterricht (insbesondere dem DaF-Unterricht) zugewendet, da er im Grunde ein hohes Potenzial dafür bietet.
Published in DKUM: 26.07.2024; Views: 101; Downloads: 16
.pdf Full text (663,85 KB)
This document has many files! More...

5.
Gebrauch der Online-Tools und Apps beim DaF-Unterricht : Magisterarbeit
Ana Vok, 2024, master's thesis

Abstract: Die Magisterarbeit mit dem Titel „Gebrauch der Online-Tools und Apps beim DaF-Unterricht“ ist in einen theoretischen und einen empirischen Teil aufgeteilt. Im theoretischen Teil wird auf der Grundlage der analysierten Quellen die Digitalisierung und ihr Einfluss während der Covid-19-Pandemie beschrieben. Des Weiteren werden die Folgen der Digitalisierung nach der Covid-19-Pandemie in den Schulen erläutert. Dabei ist es entscheidend, dass Lehrer über digitale Kompetenzen für den Einsatz digitaler Medien verfügen. Im Weiteren werden die Begriffe M- und E-Learning mit den Online-Tools und Apps verbunden. Diese sind wichtig für das Fremdsprachenlernen, weshalb der Fokus auf dem DaF-Unterricht liegt. Es wird ermittelt, welche Kategorien von Online-Tools und Apps es gibt und wie sie in den DaF-Unterricht integriert werden können. Dabei wird erläutert, welche Kriterien für den Gebrauch von Online-Tools und Apps Lehrer beim Unterricht berücksichtigt werden müssen und welche Vor- und Nachteile beachtet werden sollen. Im empirischen Teil erfolgt die Analyse zweier Umfragen, an denen 81 Deutschlehrer und 127 Mittelschüler teilnahmen. Im Mittelpunkt steht die Analyse der Kompetenzen, der Häufigkeit und die Bereiche der Gebrauchs sowie die Vorteile und Hindernisse.
Keywords: DaF-Unterricht, digitale Medien, Online-Tools, Apps, M-Learning, E-Learning
Published in DKUM: 10.06.2024; Views: 118; Downloads: 18
.pdf Full text (2,07 MB)

6.
Exploring pre-service and in-service teachers' perceptions about early foreign language learning and dyslexia
Milena Košak Babuder, Saša Jazbec, 2019, original scientific article

Abstract: This contribution addresses Slovenian in-service and pre-service foreign language and general education teachers' awareness of dyslexia in the foreign language classroom. The authors examine and analyse the levels of familiarity with dyslexia among foreign language teachers and primary school teachers (in-service teachers) and foreign language students (pre-service teachers), their perceptiveness regarding the particularly demanding areas of language learning, and their willingness to engage in additional training to obtain the appropriate skills for teaching children with learning disabilities, particularly dyslexia. The results reveal noticeable differences in answers to individual research questions provided by the participants based on their profiles. The majority of participants stated that they were familiar with dyslexia from a theoretical point of view but also indicated that they were aware of the need to further improve their individual specialist-didactic knowledge and skills in order to give successful support to dyslexic pupils engaged in foreign language learning. The authors also predict the necessary extent of additional training measures in which foreign language teachers, primary school teachers, and foreign language students should engage.
Keywords: pouk tujega jezika, zgodnje učenje, disleksija, dislektični učenci, učitelji tujega jezika, razredni učitelji, empirične študije, foreign language teaching, early learning, dislexy, dislexic pupils, foreign language teachers, pre-service teachers, in-service teachers
Published in DKUM: 21.05.2024; Views: 248; Downloads: 25
URL Link to full text
This document has many files! More...

7.
Die disruptive Kraft in Klassenräumen oder über die KI-Unterstützten Tools beim Fremdsprachenlehren und -lernen
Saša Jazbec, 2023, original scientific article

Published in DKUM: 17.05.2024; Views: 167; Downloads: 49
.pdf Full text (1,88 MB)
This document has many files! More...

8.
Medpredmetno povezovanje in pouk jezikov
Alja Lipavic Oštir, Saša Jazbec, 2024, scientific monograph

Abstract: V publikaciji so teoretično, aplikativno in empirično obravnavne različne možnosti in priložnosti za povezovanje pouka nejezikovnih vsebin in pouka jezikov, kar v uvodniku na kratko poimenujemo kot Učenje za življenje! Prispevki so razvrščeni v pet tematskih sklopov, ki naslavljajo naslednje vidike: stališča učiteljev do pouka jezikov, uresničevanje medpredmetnega povezovanja na različnih točkah vertikale v šolstvu, medpredmetno povezovanje kot priložnost za posamezne jezike, povezovanje jezikov s perspektive drugih področij ter primerjava in izkušnje šolskih sistemov z medpredmetnim povezovanjem drugod. Prispevki so pomemben doprinos k razmisleku odločevalcev, kreatorjev šolske politike in akterjev v učnem procesu o prepotrebnih spremembah, o relativizaciji mej med posameznimi znanostmi in o pomenu osmišljenega učenja in poučevanja jezikov, ki učence in učenke pripravlja na življenje. V njem problemi, ki jih rešujemo, niso omejeni na eno samo področje ali na en jezik, ampak so holistični in zahtevajo razumevanje različnih perspektiv gledanja na nek konkreten problem in zahtevajo znanja in razumevanja različnih jezikov.
Keywords: medpredmetno povezovanje, jezikovni in nejezikovni pouk, CLIL, celostni pristop, pouk tujega jezika
Published in DKUM: 25.01.2024; Views: 369; Downloads: 86
.pdf Full text (11,67 MB)
This document has many files! More...

9.
Beiträge zur deutschen und slowenischen Phraseologie und Parömiologie
Vida Jesenšek, 2021, scientific monograph

Abstract: The monograph consists of three parts. Twelve contributions presented on several aspects of German and Slovenian phraseology represent a selection of authors phraseological studies, mostly related to the language contrastive (German-Slovene) research topic. Part I deals with typical aspects of proverbs from the perspective of system-related research. This is followed by contributions on the lexicographical and translational problems of phraseology (Part II). The volume ends with reflections on appropriate treatment of phraseology in the learning and teaching contexts (Part III). German as the primary language of observation plays an important role in all the contributions because its status as an influential language in Slovenia is increasingly challenged. It is worth mentioning that in the past, German used to exert much greater historical, cultural, and linguistic influence on the Slovenian society. By combining different research perspectives and linguistic contrastive approaches, the volume intends to appeal to linguists as well as practising translators and language teachers.
Keywords: phraseology, paremiology, German, Slovene, contrastive linguistics, translation, language‑didactics
Published in DKUM: 21.12.2023; Views: 524; Downloads: 60
.pdf Full text (15,55 MB)
This document has many files! More...

10.
Konstruiranje tritočkovnega vpetja za sejalnico
Jernej Jazbec, 2023, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo obravnava konstruiranje tritočkovnega vpetja za žitno sejalnico. V delu so predstavljene različne vrste vpetij, njihove prednosti in slabosti. Začetek naloge obravnava informacije o podjetju Lagerhof d.o.o. in predstavitev projekta. Sledi opis zahtev katere so bile podane s strani podjetja in analiza tržišča. V nadaljevanju so predstavljene različne variantne rešitve, katere smo ovrednotili in na podlagi ocen izbrali najprimernejšo variantno rešitev za nadaljnji razvoj. Modeliranje in konstruiranje posameznih sestavnih delov vpetja ter rezultati trdnostne analize so predstavljeni proti zaključku magistrskega dela. Magistrsko delo se zaključi z opisom izdelave prototipa in testiranja.
Keywords: konstruiranje, brana, sejalnica, dvižni mehanizem
Published in DKUM: 27.10.2023; Views: 388; Downloads: 87
.pdf Full text (5,13 MB)

Search done in 0.24 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica