1. Responsible hospitality : inclusive, active, greenAnu Harju-Myllyaho, Salla Jutila, Tanja Lešnik Štuhec, Mihaela Škrlj Brglez, Barbara Izlakar, Barbara Pavlakovič Farrell, Maja Gorenc Šulc, Larisa Žibert, Jasna Potočnik Topler, Marko Koščak, Tony O'Rourke, Ivana Mišković, Iva Škrbić, Sonja Mlaker Kač, Irena Gorenak, Tomi Špindler, Katja Kokot, Maja Turnšek, Milica Rančić Demir, Marjetka Rangus, Biljana Božinovski, Boštjan Brumen, 2018, scientific monograph Abstract: Odgovorno gostoljublje: vključujoče, aktivno, zeleno. Knjiga razširja doseg turističnih študij z zagotavljanjem celovitih in temeljitih pregledov številnih vprašanj, povezanih z odgovornim razvojem turizma. Zbornik prispevkov obravnava odgovorno gostoljubnost široko in v skladu s skrbmi za družbeno, kulturno, gospodarsko in naravno okolje. S tem ponuja distinktiven in uravnotežen pregled tako teoretičnih vprašanj kot praktičnih primerov. Izhajajoč iz predpostavke, da so zaveze glede dostopnosti in socialne vključenosti ultimativni referenčni okvir za odgovoren razvoj turizma danes, zbornik v prvem delu najprej predstavlja prispevke o dostopnem turizmu in zagotavljanju socialne trajnosti turizma prek načel vključevanja vseh družbenih skupin. V kontekstu povečanega povpraševanja po vseobsegajočih in poglobljenih izkušnjah prispevki, predstavljeni v drugem delu, prispevajo k razumevanju aktivnega turizma in športnega turizma. V zadnjem delu pa avtorji prispevkov preučujejo tudi vprašanja razvoja odgovornega turizma v okviru zelenega, zdravega in lokalnega iz treh različnih perspektiv: perspektive (vedenja) turistov, lokalnih ponudnikov (storitev) in na nivoju upravljanja. Splošni cilj knjige je oblikovati vizijo gostoljubnosti, ki deluje na način, ki podpira ljudi in skupnosti, spodbuja odgovorno okoljsko potrošnjo in je družbeno vključujoč. Keywords: dostopni turizem, aktivni turizem, zeleni turizem, odgovornost, lokalnost Published in DKUM: 09.06.2025; Views: 2; Downloads: 1
Link to full text This document has many files! More... |
2. Vpliv rusko-ukrajinske vojne na turizem v Črni gori : odziv hotelirjev v BudviAnđela Šušić, 2025, undergraduate thesis Abstract: Črna gora je znana turistična destinacija, saj turizem predstavlja glavno gospodarsko panogo te države. Črna gora je kot majhna država bolj občutljiva na različne krize, ki lahko spreminjajo in vplivajo na njeno gospodarstvo. Vojna kriza v Ukrajini je močno vplivala na turizem in življenje prebivalcev Črne gore. V diplomski nalogi smo pregledali obstoječo literaturo in izvedli strukturirane intervjuje s predstavniki hotelov, da bi na ta način analizirali vpliv vojne krize na hotele v Budvi. Vojna je prinesla številne spremembe v strukturi gostov in prebivalcev. Pred vojno so državljani Rusije in Ukrajine bili le obiskovalci, zdaj pa so se mnogi med njimi preselili in postali prebivalci. Ta sprememba je prinesla pozitivne in negativne posledice. Med pozitivnimi so izmenjava znanja in tehnologij, medkulturna strpnost in spodbujanje gospodarske rasti, med negativnimi pa pritisk na infrastrukturo in potencialna sprememba kulture ter tradicije same destinacije. Položaj, v katerem se je znašla Črna gora, je velik izziv za celotno gospodarstvo, vendar je tudi zelo pomembna kot priprava na morebitne prihodnje krize. Keywords: vojna v Ukrajini, sankcije, hoteli, prebivalstvo, krize, Črna gora Published in DKUM: 05.06.2025; Views: 0; Downloads: 5
Full text (1,17 MB) |
3. Vplivnostni marketing in oblikovanje podobe turistične destinacije s TikTok plesnimi videoposnetki : magistrsko deloAnđela Babić, 2025, master's thesis Abstract: Delo podaja pregled povezav med vplivnostnim marketingom, podobo turističnih destinacij ter TikTok plesnimi videoposnetki. Temeljni raziskovalni problem predstavlja vprašanje, kako so v plesnih TikTok videoposnetkih predstavljene podobe turističnih destinacij in kako jih uporabniki TikToka dojemajo. TikTok plesne videoposnetke obravnavamo kot marketinško orodje za grajenje pozitivne podobe turistične destinacije. Rezultati koristijo strokovnjakom za marketing ter oddelkom, zadolženim za strateški razvoj turističnih destinacij. Rezultati kvantitativne analize 143 TikTok plesnih videoposnetkov mikro, makro in mega vplivnežev pokažejo prepletanje prikazovanja turističnih znamenitosti, glasbe in plesa. Analiza odzivov uporabnikov TikToka s pomočjo dveh fokusnih skupin in uporabo metode video elicitacije pokaže, dale preplet vseh treh elementov omogoča prepoznavnost turističnih destinacij, kar se kaže kot najboljša strategija za ustvarjanje TikTok plesnih videoposnetkov, namenjenih sooblikovanju pozitivne podobe turistične destinacije. Keywords: vplivnostni marketing, podoba turistične destinacije, ples, TikTok, videoposnetki Published in DKUM: 26.03.2025; Views: 0; Downloads: 21
Full text (2,11 MB) |
4. Vizualna komunikacija na Instagramu : primer Slovenske turistične organizacije in izbranih slovenskih destinacijLuka Stanić, 2024, master's thesis Abstract: Instagram je postal eno glavnih promocijskih orodij. Destinacija se mora zavedati trendov in promocijskih vsebin, ki so predstavljene na Instagramu, da lahko konkurira na visoko konkurenčnem trgu. Za uspešno promocijo destinacije je treba razumeti, kako destinacijo promovirati, in kar je še bolj pomembno, vedeti, katere vsebine promovirati. Vsebina promocije mora temeljiti na preferencah uporabnikov, torej občinstva. Da bi ugotovili, kaj promovirati, še več, kakšne so preference občinstva, smo naredili tematsko analizo Instagram objav STO in izbranih slovenskih destinacij ter izvedli kvantitativno raziskavo, katere namen je bil pridobiti preference anketirancev glede določenih pojavov. Prišli smo do spoznanja, da se na Instagramu najbolj promovirajo naravni elementi, da sta na fotografijah najbolj zastopani naravni barvi modra in zelena ter da so predmeti na fotografijah največkrat povezani z naravo. Ugotovili smo tudi, da anketiranci dajejo prednost naravni dediščini pred kulturno dediščino, imajo višjo stopnjo naklonjenosti fotografijam s prevladujočimi naravnimi barvami (modro in zeleno) kot fotografijam z drugimi prevladujočimi barvami, dajejo prednost fotografijam iz uradnih virov v primerjavi s fotografijami iz neuradnih virov (UGC) in da imajo raje fotografije pokrajin, kjer ni ljudi. Na podlagi ugotovitev smo izdelali model za uspešno objavo fotografij na Instagramu, ki služi kot vodilo destinacijam in turističnim deležnikom. Keywords: vizualno komuniciranje, identiteta destinacije, turizem, družbeni mediji, odnosi z javnostmi. Published in DKUM: 26.03.2025; Views: 0; Downloads: 21
Full text (12,18 MB) |
5. Raziskovanje všečnosti pokrajine : eksperimentalna primerjava Avatarja, Kitajske in HavajevKaja Šetinc, 2024, master's thesis Abstract: Ali so turistom fiktivno pretirane pokrajine bolj všeč kot realistične? Magistrska naloga raziskuje všečnost realističnih in fiktivnih predstavitev pokrajin z uporabo eksperimentalne primerjave med slikami dejanskih destinacij na Kitajskem in Havajih ter prizori iz filma »Avatar: Pot vode«. Teorija tekočnosti obdelave zagovarja, da lahko fiktivne, tj. pretirane in izmišljene pokrajine bolj privlačijo turiste zaradi nenavadnosti in edinstvenosti, v nasprotju z realističnimi pokrajinami na Zemlji. Tako smo na podlagi tega zastavili hipoteze in izvedli raziskavo s 400 anketiranci. Njihova naloga je bila oceniti privlačnost prikazanih pokrajin. Pričakovano je bilo, da bodo fiktivne pokrajine zaradi pretiravanja resničnih, že obstoječih pokrajin, bolj privlačne, a so rezultati pokazali ravno nasprotno. Čeprav so fiktivne destinacije všečne, je bilo ugotovljeno, da so udeleženci raje izbrali realistične predstavitve pokrajin, ki so sprožile večjo željo po obisku in so se z njimi udeleženci bolj poistovetili z aktualno in idealno samopodobo v navezavi s podobo destinacije. Povezava rezultatov nakazuje na močno povezanost Slovencev z naravo, saj so izbrali pristne in realistične destinacije nad fiktivnimi. Poleg tega so bile realistične podobe pokrajin visoke kakovosti in opremljene z zeleno/modro barvno paleto, s čimer se predstavlja tudi Slovenija. Raziskava je korak bližje k razumevanju turistične promocije v Sloveniji, ki poudarja pomembnost resničnosti in skladnosti samopodobe. Keywords: Všečnost pokrajine, realističnost vs. fiktivnost, turistična promocija, želja po obisku destinacije, samopodoba, Avatar: Pot vode Published in DKUM: 07.01.2025; Views: 0; Downloads: 33
Full text (2,36 MB) |
6. Tourism climate change adaptation : The case of SloveniaMaja Turnšek, Chris Cooper, Barbara Pavlakovič Farrell, Katja Kokot, Tomi Špindler, Zala Žnidaršič, Tjaša Pogačar, 2024 Abstract: This monography is a result of the national research project “V7-2128 Climate change and sustainable tourism development in Slovenia”. It prepares the groundwork for adaptation within the tourism sector in Slovenia, assesses the risks and vulnerabilities of Slovenian tourism to climate change, and identifies possible adaptation options of Slovenian tourism. The analysis uses past climate data and three scenarios of climate change until the end of the 21st century. Two databases were used to get a wider range of available data: the Copernicus Climate Change Service and Slovenian Environment Agency archive data. The analysis focuses on four main areas of Slovenian tourism: (a) water related tourism, (b) urban and cultural tourism and MICE tourism, (c) winter outdoor tourism and (d) summer outdoor tourism. The results confirm past comparative research about Slovenian tourism being less vulnerable to climate change, with the important exception of winter tourism. While some of the climate change impacts are expected to even benefit Slovenian tourism, adaptation processes are still highly recommended both with regards to direct impacts, such as the increase of temperature, and indirect impacts such as the expected increase of tourism impacts on biodiversity due to the prolonged summer season. Keywords: tourism, climate change, adaptation, tourism climate index, Slovenia Published in DKUM: 20.12.2024; Views: 0; Downloads: 9
Full text (17,86 MB) This document has many files! More... |
7. Dojemanje podnebnih sprememb in preverjanje učinkovitosti apelov strahu v oglaševanju zelenih hotelov : diplomsko delo univerzitetnega študijaTadeja Tratar, 2024, undergraduate thesis Abstract: Vprašanje blaženja podnebnih sprememb je osrednje problemsko področje tudi za
turizem, kjer ima pomembno vlogo spodbujanje prepoznavnosti trajnostnega
certificiranja, kot je Zeleni ključ za turistične nastanitve. Za uspešno delovanje tovrstnih certifikatov je pomembno, kakšno mnenje imajo o njih potencialni gosti in na kakšen način je smiselno izpostavljati certifikate v oglaševanju nastanitev. V skladu s teorijo apelov strahu v prepričevalnem komuniciranju so sporočila o negativnih posledicah podnebnih sprememb lahko učinkovita, vendar le dokler mera strahu ni previsoka in ima občinstvo na voljo učinkovite načine za odpravljanje grožnje. V zaključnem delu smo z eksperimentalno metodo preverjali učinkovitost apelov strahu o podnebnih
spremembah in prisotnost certifikata v oglasu na odnos do oglasa, odnos do podobe hotela, namero rezervacije in percepcijo zelenega zavajanja. Eksperimentalna metoda ni pokazala razlik med skupinami glede na tip oglasa: apel strahu ni imel vpliva na odločitve anketirancev, niti ni bilo razlik glede na prisotnost certificiranja v oglasu. Rezultati torej kažejo nizko možnost doseganja sprememb z zgolj enim oglasom in v spletnem okolju, kjer je pozornost občinstev nizka. Je pa raziskava pokazala statistično značilne korelacije med odvisnimi spremenljivkami in okoljevarstvom in odnosom do
certificiranosti. Nadalje, rezultati naloge so pokazali, da so bili anketiranci močno naklonjeni okoljevarstvu ter so imeli pozitiven odnos do trajnostnih ali okoljskih certifikatov. Sklepamo, da je smotrno spodbujati turistične ponudnike k zelenim praksam glede na pozitivne ocene certificiranja. Glede vprašanja o vlogi apelov strahu pri komuniciranju podnebnih sprememb pa svetujemo nadaljnje raziskovanje, ki bo vključevalo dolgoročnejše spremljanje učinkov komuniciranja. Keywords: hotel, trajnost, certifikat, podnebne spremembe, apel strahu. Published in DKUM: 18.10.2024; Views: 0; Downloads: 25
Full text (2,34 MB) |
8. Varstvo osebnih podatkov kot temeljna človekova in pacientova pravica : magistrsko deloEma Turnšek, 2024, master's thesis Abstract: Magistrsko delo obravnava vprašanja in dileme varstva osebnih podatkov zdravstvene narave in jih locira v pravnem sistemu. V glavnem se ukvarja z vrsto občutljivih osebnih podatkov zdravstvene narave. Občutljivi so zato, ker se nanašajo na lastnosti ali kvalitete človeka, zaradi katerih bi lahko bil podvržen diskriminaciji in/ali stigmatizaciji (npr. diagnoza psihološke bolezni, prizadetost, neplodnost, okuženost z virusom HIV ipd.). Slovenija je šesta država v Evropi, ki je v splošnem zavarovala pravico do varstva osebnih podatkov z Ustavo Republike Slovenije. Varstvo osebnih podatkov v zdravstvenih sistemih Slovenije pa se od takrat razvija na različne načine. V Urgentnem kliničnem centru v Ljubljani so že okoli leta 2000 izdelali Izjavo o posredovanju informacij o osebnih podatkih in o zdravstvenem stanju, ki je urejala in legitimirala posredovanje informacij pacienta. Nekoliko kasneje, leta 2008, se je začelo načrtovanje projekta eZdravje. Kljub temu, da se je njegovo izvajanje dodobra začelo šele leta 2015, je do konca krize Covid-19 projekt doživel razcvet. Prinesel je ogromno novosti, ki so se izkazale za ene bolj in druge malo manj dobre. Pojav epidemije Covid-19 je prispeval tudi naklonjenosti vlade k izdajanju številnih predpisov in odlokov, kar je rezultiralo v precejšnjem razburjenju množice, ustavnih pritožbah, zahtevah po presoji ustavnosti kot tudi v dejanskih kršitvah človekovih in pacientovih pravic. S tem se zaključi historični pregled ureditve varstva osebnih podatkov v Sloveniji in se začne podrobna opredelitev danes veljavne pravne ureditve v zvezi s pravico do varstva osebnih podatkov, ki velja v našem nacionalnem pravnem redu. Pravica do varstva osebnih podatkov pacienta ni varovana zgolj na nacionalnem nivoju, temveč tudi skozi določbe primarnega in sekundarnega prava EU ter EKČP. Magistrsko delo zajema obravnavo vseh relevantnih pravnih aktov, ki kakorkoli vplivajo na uresničevanje pacientove pravice do varstva (zdravstvenih) osebnih podatkov. Temelji varstva splošne pravice do osebnih podatkov so zastavljeni v določbah najvišjih aktov, t. j. v ustavi, primarnem pravu EU in EKČP. Poleg slednjih, magistrsko delo predstavlja tudi splošnejše pravne akte, ki urejajo pravila za zakonito uresničevanje navedene pravice, to sta Splošna uredba o varstvu podatkov kot del sekundarnega prava EU in Zakon o varstvu osebnih podatkov kot lex generalis za zadevno področje. Ker se delo osredotoča na obravnavo varstva osebnih podatkov v zdravstvenih sistemih oziroma na specifično zdravstvene osebne podatke, sega raziskava tudi do specialnih zakonov na področju zdravstva, saj le-ti predvidevajo spoštovanje pravice do varstva (zdravstvenih) osebnih podatkov v konkretnem. Varstvo osebnih podatkov zajema več pravic, denimo pravico do dostopa, pravico do omejitve obdelave, pravico do izbrisa ali pozabe, in med drugimi tudi pravico do seznanitve z osebnimi podatki. Slednja lahko na nek način asociira na pojasnilno dolžnost zdravnika. Oba fenomena namreč pokrivata pacientovo pravico do seznanitve, vprašanje je le do česa, kdaj in v kakšnem obsegu. Iz tega razloga je v magistrsko delo vključena primerjava, ki izpostavi njune razlike in določene skupne točke. Glede na to, da se večji del magistrskega dela osredotoča na pravo, veljavno v Sloveniji in deloma za EU, je na koncu vključena primerjava koncepcije varstva osebnih podatkov v dveh zelo različnih pravnih sistemih – ZDA in EU. S tem se magistrsko delo nekako zaokroži in uspešno prikaže celostno sliko varstva osebnih podatkov v smislu temeljne človekove in pacientove pravice. Keywords: osebni podatki, občutljivi osebni podatki, zdravstveni osebni podatki, pravica do zasebnosti, varstvo človekovih pravic, zdravstvena dokumentacija, pojasnilna dolžnost, varstvo osebnih podatkov, medicinsko pravo, kršitve pravice do varstva osebnih podatkov Published in DKUM: 04.09.2024; Views: 89; Downloads: 159
Full text (5,53 MB) |
9. Pojav zanosa v turistični izkušnji : diplomsko delo univerzitetnega študijaCarina Petrič, 2024, undergraduate thesis Abstract: Diplomska naloga je osredinjena na psihološko stanje, ki se imenuje zanos, specifično na pojav zanosa v turistični izkušnji. Zanos je motivacijski dejavnik, ki omogoča vztrajanje v turističnih aktivnostih in spodbuja globok občutek zadovoljstva, zato je pomemben del turistične izkušnje. Teoretični del naloge vsebuje pregled literature s področja zanosa in proučevanja zanosa v turističnih študijah. Opredeljeni so dejavniki, za katere je predpostavljeno, da vplivajo na zanos. Dejavniki so interpretacija znamenitosti s strani turističnega vodnika, predhodno poznavanje destinacije, pričakovanje prijetne izkušnje in razdalja od kraja bivanja do destinacije. V empiričnem delu je s pomočjo anketnega vprašalnika ugotovljeno, ali ti dejavniki povečujejo zanos. Vprašalnik je bil razdeljen med domačimi in tujimi turisti na destinaciji Maribor. Ugotovljeno je bilo, da je imelo turistično vodenje vpliv na zgolj nekaj indikatorjev zanosa, ne pa na celoto oz. večino indikatorjev. Pri sedmih od devetih dimenzij zanosa je bila ugotovljena povezava s poznavanjem destinacije, kar pomeni, da je večja možnost za občutenje zanosa, če destinacijo pred obiskom poznamo. Med odvisnimi spremenljivkami in oddaljenostjo ni bilo najdene statistično pozitivne povezave. Dognano je bilo tudi, da turisti z višjimi pričakovanji občutijo tudi večji zanos. Izsledki raziskave so lahko v pomoč turistični industriji pri oblikovanju produktov. Keywords: zanos, turistična izkušnja, turistično vodenje, razdalja, pričakovanja Published in DKUM: 16.07.2024; Views: 149; Downloads: 109
Full text (2,26 MB) |
10. Turizem in blaženje podnebnih sprememb : oblikovanje modela ocene ogljičnega odtisa turistov, ki prenočijo v Sloveniji, in priporočil za zmanjševanje ogljičnega odtisa v slovenskem turizmu2024, scientific monograph Abstract: Pričujoča monografija je rezultat projekta »CRP V7-2128 Podnebne spremembe in trajnostni razvoj turizma v Sloveniji«. Gre za ciljni raziskovalni projekt, namenjen oblikovanju strateških predlogov ukrepov za zmanjševanje ogljičnega odtisa slovenskega turizma in njegovo prilagajanje na podnebne spremembe na podlagi dejanskih podatkov in poglobljenega modela, ki vključuje specifičnosti zbiranja podatkov o turizmu v Sloveniji. V monografiji so predstavljeni rezultati, ki naslavljajo naslednje cilje projekta: 1. Oblikovanje in testiranje modela ocene ogljičnega odtisa turistov, ki prenočijo v Sloveniji, na ravni destinacij s podanimi prvimi rezultati; 2 Oblikovanje strateških priporočil na ravni države, občin in javnih ter zasebnih ponudnikov z ukrepi v namen spremljanja in zmanjševanja ogljičnega odtisa slovenskega turizma. Rezultati naslavljajo doseganje ciljev Pariškega podnebnega sporazuma, Evropske zelene direktive, Strategije Slovenije 2030, Načrta za okrevanje in odpornost in Strategije trajnostnega razvoja slovenskega turizma 2022 – 2028. Končna priporočila prispevajo k trajnostnemu razvoju slovenskega turističnega gospodarstva in utrjevanju Slovenije kot zelene destinacije. Keywords: podnebne spremembe, ogljični odtis, ukrepi blaženja podnebnih sprememb, prevoz, nastanitve, doživetja, prehrana turistov Published in DKUM: 28.06.2024; Views: 154; Downloads: 56
Full text (7,35 MB) This document has many files! More... |