| | SLO | ENG | Cookies and privacy

Bigger font | Smaller font

Search the digital library catalog Help

Query: search in
search in
search in
search in
* old and bologna study programme

Options:
  Reset


1 - 10 / 15
First pagePrevious page12Next pageLast page
1.
Generativna umetna inteligenca v izobraževanju : Analiza stanja v primarnem, sekundarnem in terciarnem izobraževanju
Marta Licardo, Eva Kranjec, Alenka Lipovec, Kosta Dolenc, Barbara Arcet, Andrej Flogie, Darja Plavčak, Milena Ivanuš-Grmek, Barbara Bednjički Rošer, Barbara Sraka Petek, Maruša Laure, 2025

Abstract: Monografija predstavlja prvo celovito in sistematično analizo stanja uporabe generativne umetne inteligence (GEN-UI) v izobraževanju v Sloveniji. Raziskava, strukturirana skozi enajst tematskih področij, zajema različne deležnike vzgojno-izobraževalnega sistema na primarni, sekundarni in terciarni ravni. Vsebina ponuja poglobljen vpogled v vrste, pogostost in namene uporabe GEN-UI v osnovnih, srednjih šolah ter fakultetah. Obravnavani so izzivi, s katerimi se srečujejo deležniki pri uporabi GEN-UI, etična vprašanja ter pedagoške priložnosti, ki jih omogočajo orodja GEN-UI. Analizirane so tudi potrebe po usposabljanju, zaznane tehnične omejitve ter predlogi za optimizacijo uporabe GEN-UI v pedagoških procesih. Poseben poudarek je namenjen percepciji vpliva GEN-UI na različne vidike vzgojno-izobraževalnega dela, vključno z organizacijsko podporo, zaznanimi koristmi, uporabniško izkušnjo ter doživljanjem procesov učenja, poučevanja in vodenja ob uporabi GEN-UI. Monografija predstavlja pomemben znanstveni in strokovni doprinos k področju edukacijskih ved ter nudi dragocene usmeritve za oblikovanje strateških politik in odločitev na področju vzgoje in izobraževanja v prihodnosti.
Published in DKUM: 14.05.2025; Views: 0; Downloads: 7
.pdf Full text (5,28 MB)
This document has many files! More...

2.
Innovative professional learning communities and sustainable education practices through digital transformation
Maja Vičič Krabonja, Simona Kustec, Vesna Skrbinjek, Boris Aberšek, Andrej Flogie, 2024, original scientific article

Abstract: Education is the most important part of sustainable society development. Traditional approaches to permanent lifelong educator training often fail to produce lasting changes in teaching practices (UN, Goal 4). This paper examines how educator involvement in a professional learning community (PLC) ensures equitable quality education and promotes lifelong learning opportunities for all and a sustainable digital transformation of the teaching and learning process. Participation in PLC and the use of contemporary learning environments positively impact the quality of educators’ work, thereby enhancing the overall educational process. This study utilised a quantitative methodology, employing both descriptive and inferential statistics to analyse the data. Results indicate that a balanced integration of formal PLC structures and guidance, combined with elements of a non-formal, broader PLC and external incentives and support (such as projects), can surpass mere exchanges of best practices, foster innovation, and support the sustainable digital transformation of educators. This approach leads to a sustainable shift in pedagogical paradigms. The PLC_IP model (focused on including digital technologies and effective teaching strategies) enhances collective educator efficacy, contributing to improved teaching quality. For PLCs to achieve sustainability, they must be dynamic entities that adapt to the evolving educational landscape, ensuring their continued relevance and impact with rising completion rates over time. Our findings underscore the importance of innovative PLCs in driving sustainable educational development and improvement and provide a framework for future research and practical applications in educational settings. In addition, PLCs can strengthen the means of implementation and revitalise the global partnership for sustainable development (UN, Goal 17).
Keywords: professional learning communities, ESD, training, sustainable changes, sustainable education, education practices, schools
Published in DKUM: 27.11.2024; Views: 0; Downloads: 9
.pdf Full text (1,57 MB)
This document has many files! More...

3.
Tehniško izobraževanje in inženirska pedagogika
Boris Aberšek, Andrej Flogie, 2019, scientific monograph

Abstract: Pri tehniških in inženirskih izobraževanjih se učenci in študentje učijo razumeti tehniko v njenih socialnih, ekonomskih in ekoloških kontekstih. Pri tem so posebej pomembni tako zgodovinski aspekti tehnike, kot tudi najnovejši dosežki njenega razvoja. Učenci morajo biti pri pouku motivirani tudi za samostojno in aktivno učenje pretežno po principu učimo se ob delu. Da bi tehniško izobraževanje lahko realizirali na tak aktiven način, je  treba premakniti njegovo težišče od po-uka(pasivnega učenja) k aktivnemu učenju. Domnevamo,  da se bodo razlage in vsebine te knjige večkrat razlikovale od predstav, ki so zakoreninjene tako med učitelji, kot tudi med učenci. Upamo, da bomo s predstavljenimi idejami pri učiteljih izzvali kognitivno disonanco – intelektualno nelagodje, ki jih bo spodbudilo k temu, da bodo prevetrili svoje ponotranjene »teorije v glavah«, pri učencih pa, da bodo odkrili lažjo in bolj efektno pot, kako usvajati zahtevana in potrebna znanja. Ta knjiga je namenjena tako učiteljem tehniških strok kot tudi učencem, da bodo skozi razumevanje procesa učenja lažje in bolj poglobljeno prihajali do znanj in spoznanj.
Keywords: tehniško izobraževanje, inženirska pedagogika, metode in strategije poučevanja, projektni pristop, motivacijski modeli
Published in DKUM: 17.09.2024; Views: 0; Downloads: 3
URL Link to full text

4.
Smart education systems supported by ICT and AI
Boris Aberšek, Andrej Flogie, 2023, preface, editorial, afterword

Keywords: teaching and learning, smart education systems, education and technology, ICT, artificial intelligence
Published in DKUM: 05.04.2024; Views: 307; Downloads: 22
.pdf Full text (175,31 KB)
This document has many files! More...

5.
Problemski pouk pri predmetu tehnika in tehnologija : magistrsko delo
Lara Voler, 2023, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo opredeljuje razširjenost uporabe sodobnih metod poučevanja pri pouku tehnike in tehnologije v slovenskih osnovnih šolah. V raziskovalnem delu se osredotoča na problemski pouk in njegovo uporabo pri pouku tehnike in tehnologije. Problemski pouk namreč predstavlja enega izmed sodobnih pristopov poučevanja pouka tehnike in tehnologije. V teoretičnem delu so izpostavljeni temelji sodobnih metod dela in pogleda na družbo (izobraževanje in družba, digitalno izobraževanje, posamezne sodobne metode poučevanja, kompetence ipd.). Empiričen del pa temelji na rezultatih izvedene ankete, s pomočjo katere je bila potrjena temeljna hipoteza, da je problemski pouk pri pouku tehnike in tehnologije eden izmed pomembnih pristopov, ki se v slovenskih osnovnih šolah pogosto uporablja. Učitelji so mnenja, da je problemski pouk kompleksnejši od tradicionalnih oblik poučevanja tehnike in tehnologije ter da potrebujejo več znanj s tega področja. Prav tako lahko potrdimo visoko samoiniciativnost učiteljev, katera je bila izražena skozi željo po dodatnih izobraževanjih na področju izvajanja problemskega pouka pri predmetu tehnike in tehnologije. Iz navedenega lahko zaključimo, da so učitelji tehnike in tehnologije v povprečju visoko motivirani in samoiniciativni ter da jim sodobne metode dela ne povzročajo večjih izzivov. Dejansko je tudi narava predmeta takšna, da vzpodbuja pri učencih kreativnost in inovativnost, pri učiteljih pa vzpodbuja sodobne pedagoške pristope.
Keywords: sodobne metode poučevanja, problemski pouk, sodobne kompetence, tehnika in tehnologija
Published in DKUM: 26.02.2024; Views: 424; Downloads: 146
.pdf Full text (2,53 MB)

6.
Medpredmetno povezovanje pri tehniki in tehnologiji
Tadej Zorko, 2022, master's thesis

Abstract: Magistrsko delo opredeljuje in obravnava vlogo medpredmetnega povezovanja pri pouku tehnike in tehnologije v slovenski osnovni šoli. V teoretičnem delu naloge so predstavljeni osnovni termini obravnavanega področja in temelji naravoslovne pismenosti ter opisane nekatere inovativne metode poučevanja pri pouku tehnike in tehnologije. Orisan je pregled medpredmetnih povezav, ki so navedene v učnem načrtu za pouk tehnike in tehnologije. V empiričnem delu naloge so predstavljeni izsledki raziskave, s katero smo na vzorcu učiteljev tehnike in tehnologije ugotavljali primernost medpredmetnega povezovanja tega predmeta z drugimi učnimi vsebinami. Rezultati so pokazali, da se učitelji tehnike in tehnologije medpredmetnega poučevanja pogosto poslužujejo, saj menijo, da so vsebine učnega načrta tehnike in tehnologije zelo primerne za tovrstno obliko pouka, ki pomembno prispeva tudi k razvoju naravoslovne pismenosti.
Keywords: inovativni pristopi poučevanja, medpredmetno povezovanje, naravoslovna pismenost, tehnika in tehnologija
Published in DKUM: 30.08.2022; Views: 848; Downloads: 121
.pdf Full text (2,00 MB)

7.
Razvoj didaktičnega modela za neformalno in formalno izobraževanje, temelječega na sodobnih tehnologijah in mobilnih aplikacijah
Tine Pajk, 2022, doctoral dissertation

Abstract: Zavedati se moramo, da imamo samo eno naravno okolje, ki ga ne moremo brezmejno in brezobzirno izkoriščati. Zato potrebujemo trajnostne in okolju prijazne rešitve na vseh področjih, še posebej na področju pridelave hrane in varovanju okolja. Ključni pomen pri tem je ozaveščanje in izobraževanje na področju pridelave hrane. V doktorski disertaciji je bil razvit in preizkušen inovativni interdisciplinarni didaktični model predvsem za neformalno, lahko pa tudi formalno izobraževanje, ki temelji na interdisciplinarnem pristopu in na sodobnih tehnologijah ter mobilnih aplikacijah. Razviti didaktičen model in spletno okolje sta namenjena razvijanju novih kariernih in zaposlitvenih možnosti na trgu dela, predvsem na področju ekološkega kmetovanja. Pri tem smo dali poseben poudarek socialnemu podjetništvu, trajnostnemu razvoju in sonaravnim oblikam proizvodnje s poudarkom na ekologiji in varovanju okolja. Razviti didaktični model na osnovi sodobnih in mobilnih tehnologij bo zagotovo vplival na doseganje višjih kompetenc učečih, kot bi uporaba tako imenovanih klasičnih metod poučevanja. S sodobnim pristopom poučevanja bomo v koraku s časom tudi na področju digitalne pismenosti, digitalnih kompetenc in s potrebami gospodarstva.
Keywords: didaktični model, socialno podjetništvo, ekokmetijstvo, neformalno izobraževanje, sistem za upravljanje učenja, Moodle
Published in DKUM: 17.05.2022; Views: 924; Downloads: 168
.pdf Full text (6,61 MB)

8.
Inovacije in inovativne metode v izobraževanju
Sanja Levart, 2019, master's thesis

Abstract: V magistrskem delu obravnavam inovacije in inovativne metode v izobraževanju. Današnja šola se spreminja iz tradicionalne v sodobno šolo, v kateri je v ospredju učenec, inovativnost, ustvarjalnost in sodobna informacijsko-komunikacijska tehnologija. Temelj celotnega sodobnega šolskega procesa je holističen pristop, v katerem je treba izpostaviti vlogo sodobne informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT), ki kot orodje podpira inovativne pristope poučevanja in učenja. V teoretičnem delu sem opisala in podala definicije pojmov inovacija, ustvarjalnost in inovativnost različnih avtorjev, predstavila načine razmišljanja, tehnike ustvarjalnega mišljenja ter predstavila inovativne metode poučevanja. V empiričnem delu sem raziskala uporabo inovativnih metod in IKT pri predmetu Tehnika in tehnologija. Zanimalo me je predvsem, koliko in v kakšni meri učitelji uporabljajo IKT in inovativne metode pri poučevanju ter posledično vpliv na samo delo z učenci. Rezultati so pokazali, da učitelji pri pouku v veliki meri uporabljajo tradicionalne metode poučevanja in učenja. Umestitev sodobne IKT jim dejansko predstavlja velik izziv zaradi različnih dejavnikov (tudi zaradi slabe usposobljenosti na tem področju). Učitelji so izpostavili, da zaradi pomanjkljive opremljenosti s sodobno tehnologijo in pomanjkljivega znanja o inovativnih metodah poučevanja in učenja le-teh ne uporabljajo tako pogosto, kot bi jih sicer lahko.
Keywords: inovacija, inovativnost, ustvarjalnost, tehnike ustvarjalnega mišljenja, načini razmišljanja, inovativne metode.
Published in DKUM: 11.06.2019; Views: 2647; Downloads: 482
.pdf Full text (1,63 MB)

9.
Pouk tehnike z otroki s posebnimi potrebami
Nenad Stropnik, 2019, master's thesis

Abstract: Učenci se z vsebinami tehnike in tehnologije srečajo že v nižjih razredih osnovne šole pri predmetih spoznavanje okolje ter naravoslovje in tehnika, v šestem razredu pa se pri predmetu tehnika in tehnologija podrobneje seznanijo s posameznimi vsebinami, med katerimi sta tudi les in papir. V magistrskem delu bom podrobneje predstavil te dve vsebini in njuno umestitev v učni načrt. V teoretičnem delu bom predstavil več o posameznih skupinah otrok s posebnimi potrebami, še posebej se bom osredotočil na otroke z motnjo avtizma. Predstavil bom potrebne prilagoditve ter uspešne metode dela s temi učenci in njihovimi starši. Pri učencih z avtizmom je bistvenega pomena strukturiran način dela in možnost umika v kotičke. Na šoli, kjer sem zaposlen, je precejšna prostorska stiska, zato je treba prostore še posebej premišljeno urejati, da zadovoljimo potrebe vseh učencev. Poleg tega, da preurejamo prostore, uporabljamo tudi različne pripomočke, ki služijo kot prostor za umik. V praktičnem delu magistrskega dela bom predstavil izdelavo hiške za umirjanje. Gre za izdelek, ki ga bodo učenci 6. razreda naredili pri pouku tehnike in tehnologije. Namenili ga bodo učencem avtističnega oddelka druge triade.
Keywords: tehnika in tehnologija, otroci s posebnimi potrebami, avtizem
Published in DKUM: 10.06.2019; Views: 1989; Downloads: 257
.pdf Full text (2,78 MB)

10.
Tehniška pismenost in razvoj metakognitivnega modela funkcionalne pismenosti na tehniškem področju
Zvonka Cencelj, 2019, doctoral dissertation

Abstract: Pismenost, še posebej funkcionalna pismenost postaja v sodobni družbi vse bolj pomembna. Ob tem pa postaja tudi vse večji problem. Danes, ko smo vse bolj odvisni od tehnologij in ko se te vse hitreje spreminjajo, se moramo z njimi seznaniti in jih usvojiti v čim krajšem času. V okviru pouka tehnike in tehnologije v osnovni šoli in različnih inženirskih predmetih v nadaljnem izobraževanju to pomeni sporazumevanje, branje in pisanje o problemih tehnike ter učenje učenja o tehniki in tehnologiji. V nalogi je posebej poudarjeno usvajanje bralnih strategij, ki se razvija (funkcionalizira) v zmožnost učenja o tehniki, saj poznavanje bralnih učnih strategij omogoča učencu, da z branjem usvoji informacije in jih nato zna glede na namen tudi učinkovito uporabiti. Ugotovljene pomanjkljivosti, pridobljene ob študiju literature, smo v največji meri poskušali odpraviti s sodobnimi didaktičnimi metodami, s katerimi smo želeli učence naučiti uporabljati različne študijske strategije, s pomočjo katerih učenci identificirajo in klasificirajo podatke v besedilu z namenom, da prebrano bolje razumejo in si zapomnijo. Šele obvladovanje učnih strategij namreč daje učencu kompetentnost reševanja zadane naloge, zadanega problema in motivacijo za delo z različnimi pisnimi viri. V disertaciji smo razvili metakognitivni model funkcionalne pismenosti prilagojen za tehniško področje (MkM_FPT), merili njegovo učinkovitost v odvisnosti strukture pouka in formativnega spremljanja učenčevega napredka. Poučevanje Tehnike in tehnologije (TIT) v osnovni šoli (OŠ) smo prilagodili trendom današnje šole in pri tem omogočili učencem aktivno odkrivanje in reševanje zastavljenih problemov. Učinkovitost modela MkM_FPT, kjer so učenci stalno vodeni in v sodelovanju z učiteljem, se odraža na končni kompetenci (kvaliteta izdelave, izvirnost, samostojnost pri delu), večji funkcionalni pismenosti (učenec je sposoben učinkovitega učenja iz pisnih gradiv, uporabe tehnične dokumentacije in pisnih, video in drugih navodil za izdelavo izdelkov, predstavitve in argumentacije izbranih rešitev), posredno pa tudi večji motivaciji za delo z različnim študijskim gradivom in boljšo organiziranostjo dela. Rezultati raziskave kažejo, da model MkM_FPT omogoča učiteljem upoštevati učenceve posebnosti in voditi učence k razvijanju znanja z razumevanjem. Ob tem pa z razvitim modelom MkM_FPT dosegamo pri učencih višle kognitivne, afektivne in psihomotorične ravni znanja, odnosov in spretnosti.
Keywords: funkcionalna pismenost na inženirskem in tehniškem področju, bralno razumevanje, didaktični model, osnovnošolsko izobraževanje
Published in DKUM: 08.05.2019; Views: 1987; Downloads: 143
.pdf Full text (5,36 MB)

Search done in 0.12 sec.
Back to top
Logos of partners University of Maribor University of Ljubljana University of Primorska University of Nova Gorica