1. Uporaba informacijskih rešitev za podporo računovodstva v računovodskih servisihLidija Golob, 2024, undergraduate thesis Abstract: Računovodstvo igra ključno vlogo v gospodarstvu, saj omogoča spremljanje in analizo finančnega stanja podjetij. Ker je samostojno vodenje računovodstva zelo zahtevno in odgovorno, se številna podjetja odločajo za najem računovodskih servisov. Ti servisi so strokovno usposobljene družbe ali samostojni podjetniki, ki za svoje naročnike opravljajo računovodske storitve. Stalno se izobražujejo in sledijo novim zakonskim zahtevam ter računovodskim standardom.
Računovodski servisi pri svojem delu uporabljajo različne informacijske rešitve, ki podpirajo računovodske procese. V tem diplomskem delu smo podrobneje raziskali dve takšni rešitvi: Minimax in Pantheon. V teoretičnem delu smo najprej temeljito preučili vse vidike računovodstva, vključno z njegovo zgodovino in razvojem. Nato smo se posvetili raziskavi računovodskih servisov ter na koncu teoretičnega dela analizirali izbrani informacijski rešitvi, Minimax in Pantheon. V empiričnem delu diplomskega dela smo izvedli analizo anketnega vprašalnika, s katerim smo preverjali zastavljene hipoteze. Naša raziskava je pokazala, da sta Minimax in Pantheon učinkoviti orodji za podporo računovodstva v računovodskih servisih. Obe rešitvi omogočata servisom učinkovito upravljanje storitev in hitro prilagajanje spremembam v zakonodaji ter računovodskih standardih, kar podjetjem zagotavlja stabilno in zanesljivo osnovo za sprejemanje finančnih odločitev. Keywords: računovodstvo, računovodski servis, informacijske rešitve, digitalizacija računovodstva, pomen računovodskih servisov. Published in DKUM: 03.10.2024; Views: 0; Downloads: 3 Full text (2,55 MB) |
2. Jedrnat zapis redkih matrikKlemen Golob, 2024, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu opisujemo postopke in implementacijo metod stiskanja redkih matrik. Implementirali smo metode CSR (angl. Compressed Sparse Row), CSF (angl. Coordinate Storage Format), CSV (angl. Compressed Sparse Vector), MSF (angl. Modified Storage Format) in CC (angl. Coordinate Compression). Kot primere redkih matrik smo uporabili decimirane sivinske rastrske slike. Po predstavitvi elementov redke matrike z omenjenimi metodami smo dobljeno zaporedje stisnili z aritmetičnim kodiranjem in z algoritmoma Gzip ter bzip2. Eksperimenti so pokazali, da je metoda CSV najučinkovitejša izmed opisanih metod. Keywords: stiskanje podatkov, stiskanje koordinat, metode stiskanja matrik CSR, CSF, CSV, MSF, CC. Published in DKUM: 19.09.2024; Views: 0; Downloads: 12 Full text (2,05 MB) |
3. Optimizacija metode obogatitve fosforiliranih peptidov za analizo z masno spektrometrijo : magistrsko deloDoroteja Golob, 2024, master's thesis Abstract: Dinamična fosforilacija in defosforilacija proteinov sta esencialna regulatorna mehanizma, ki regulirata večino celične fiziologije, zato ni presenetljivo, da so motnje v njunem delovanju pogosto vzrok za nastanek in napredovanje številnih bolezni. Fosfoproteomika je biološko pomembno področje, ki za analizo fosfoproteinov pogosto uporablja tekočinsko kromatografijo, sklopljeno s tandemsko masno spektrometrijo (LC MS/MS). Pred analizo z LC-MS/MS je ključnega pomena obogatitev fosforiliranih peptidov, ki zviša relativno količino ciljnih molekul in s tem poveča občutljivost metode.
V magistrski nalogi smo optimizirali metodo obogatitve fosforiliranih peptidov za analizo z masno spektrometrijo, pri čemer smo izhajali iz nezadovoljivega protokola proizvajalca. Na voljo smo imeli dva obogatitvena materiala: PureCube Fe-NTA MagBeads in PureCube Ti-NTA MagBeads, katerih kapaciteto smo primerjali. Ugotovili smo, da je v naši izvedbi eksperimenta veliko obetavnejša obogatitev s Ti-NTA magnetnimi kroglicami, ki so že na začetku optimizacije ponujale zadovoljiv delež obogatenih fosfopeptidov, medtem ko bi za uporabo Fe-NTA morali bistveno spremeniti sestavo vezavnega pufra. Optimizirali smo razmerje med količino Ti-NTA in maso vhodnih peptidov ter delež glikolne kisline (GA) v vezavnem pufru. Rezultati kažejo, da z večjo količino afinitetnega materiala obogatimo več fosforiliranih peptidov, brez zmanjšanega deleža le-teh v vzorcu, zato smo kot optimalno določili dvakratno količino Ti-NTA glede na prvotni protokol. Nadalje smo ugotovili, da dodatek GA občutno vpliva na specifičnost vezave, vendar večji delež le-te hkrati obogati manj fosfopeptidov. Kompromis med zvišanjem specifičnosti in večjim številom fosfopeptidov smo tako dosegli pri uporabi vezavnega pufra z 0,2 % deležem GA. Na podlagi alternativnih protokolov in teorije smo prilagodili tudi inkubacijski čas vezave in elucije fosfopeptidov. Nadalje smo ugotavljali minimalno maso vhodnih peptidov, iz katere še dobimo zanesljivo kvantifikacijo fosfopeptidov. Ugotovili smo, da je ta lahko veliko nižja kot navaja proizvajalec; minimalno maso smo postavili pri 50 g, saj nižje mase dajejo zelo variabilne in s tem nezanesljive rezultate.
Optimizirano metodo smo testirali na peptidih iz celic, gojenih v različnih pogojih. Analizirali smo fosfoproteom celic, tretiranih s kemoterapevtikom doksorubicin, napram celicam v normalnih rastnih pogojih. Statistična analiza je pokazala, da se je ob izpostavljenosti doksorubicinu količina številinih fosforiliranih peptidov statistično značilno povečala. Uporabljen masni spektrometer se je izkazal za dovolj občutljivega, da te spremembe zazna, optimizirana metoda pa kot učinkovita. Metoda je tako primerna za proučevanje fosfoproteoma, ko imamo opravka z manjšim številom vzorcev, pred širšo uporabo pa bo potrebna dodatna optimizacija. Keywords: proteomika, fosforilacija, obogatitev fosfopeptidov, masna spektrometrija Published in DKUM: 12.09.2024; Views: 21; Downloads: 12 Full text (3,68 MB) |
4. Spodbujanje raziskovanja otrok z raziskovalno škatlo: petelin in kokoš, na podlagi individualnega dela in dela v tandemu : diplomsko deloLarisa Črešnar, Eva Juhart, 2024, undergraduate thesis Abstract: Diplomska naloga z naslovom "Spodbujanje raziskovanja otrok z raziskovalno škatlo:
Petelin in kokoš, na podlagi individualnega dela in dela v tandemu" temelji na
teoretičnem, praktičnem in empiričnem delu, kjer nas je zanimalo kakšne so razlike, ki se
kažejo pri predšolskih otrocih, glede na samostojnost in uspešnost. Samostojnost je
lastnost, ki bi ji morali nameniti več pozornosti in ji predvsem pri otrocih omogočati, da
se razvije v čim večji meri. Didaktični pripomoček za razvijanje samostojnosti pri
odkrivanju novega znanja so prav raziskovalne škatle. S skrbno pripravljeno in podrobno
opisano raziskovalno škatlo je rokovalo 20 otrok, starih od 3 do 6 let. Od tega je bilo 10
otrok vključenih v individualno obliko dela, 10 otrok pa v tandemsko obliko dela. Otroci
so bili med raziskovanjem motivirani in so z zanimanjem pristopili k reševanju nalog
raziskovalne škatle. Rezultati opazovanja otrok so pokazali, da so bili le-ti uspešni in
samostojni tako pri individualni obliki dela kot tudi pri delu v tandemu, kar pomeni, da je
raziskovalna škatla primerna za otroke drugega starostnega obdobja. Keywords: raziskovanje, petelin, kokoš, predšolski otrok, individualno delo, delo v
tandemu Published in DKUM: 12.09.2024; Views: 31; Downloads: 17 Full text (4,67 MB) |
5. Ruminacija kot mediator med perfekcionizmom in socialno anksioznostjoJanja Golob, 2024, master's thesis Abstract: Namen naše študije je bil raziskati, kakšne so povezave med perfekcionizmom, ruminacijo in socialno anksioznostjo. Naš glavni cilj je bil ugotoviti, ali ruminacija deluje kot mediator v odnosu med perfekcionizmom in socialno anksioznostjo, zanimale pa so nas tudi razlike med spoloma v izraženosti posameznih konstruktov. Naš vzorec je sestavljalo 328 odraslih posameznikov. Uporabili smo Frostovo multidimenzionalno lestvico perfekcionizma (FMPS; Frost idr., 1990), Vprašalnik ruminacije in refleksije (RRQ; Trapnell in Campbell, 1999) ter Liebowitzovo lestvico socialne anksioznosti (LSAS; Liebowitz, 1987). Rezultati so pokazali pomembne pozitivne povezave med ruminacijo in socialno anksioznostjo, perfekcionizmom in ruminacijo ter med perfekcionizmom in socialno anksioznostjo, vključno s posameznimi dimenzijami perfekcionizma, kot so zaskrbljenost zaradi napak, dvom v dejanja, osebni standardi, starševska pričakovanja in starševska kritika, z izjemo dimenzije organiziranost. Mediacijska analiza je pokazala, da ruminacija delno mediira odnos med perfekcionizmom in socialno anksioznostjo. Ugotovili smo tudi, da sta pri ženskah ruminacija in socialna anksioznost statistično pomembno bolj izraženi kot pri moških, kar pa ne velja tudi za perfekcionizem. Ugotovitve naše raziskave nakazujejo, da bi lahko z razvijanjem intervencij za zmanjševanje perfekcionizma in ruminacije morda nekoliko prispevali tudi k znižanju stopnje socialne anksioznosti pri posameznikih. Keywords: Perfekcionizem, ruminacija, socialna anksioznost, mediacija Published in DKUM: 11.09.2024; Views: 18; Downloads: 6 Full text (1,03 MB) |
6. Učenje na podlagi nalog: ugotavljanje vpojnosti materialov : diplomsko deloSanela Bezjak, 2024, undergraduate thesis Abstract: V teoretičnem delu s pomočjo strokovne literature najprej predstavimo otroka ter značilnosti njegovega razvoja in učenja. Nato opredelimo vlogo otroka in vzgojitelja v samem procesu učenja. Predstavimo pomen naravoslovja v vrtcu in učno strategijo, poimenovano učenje na podlagi nalog. Ta zajema tri faze dela: pripravo na nalogo, nalogo in pregled. Sledi praktični del, v katerem predstavimo ugotovitve, ki smo jih pridobili s pomočjo izvajanja pripravljene dejavnosti v vrtcu Markovci. Skrbno pripravljeno dejavnost na temo ugotavljanje vpojnosti materialov z uporabo strategije učenja na podlagi nalog smo izvedli v dveh skupinah otrok, starih 4–5 in 5–6 let, ter med njima primerjali pridobljene rezultate. Ugotovili smo, da starejši otroci bolj sodelujejo med sabo. Komunikacija je zahtevnejša in usmerjena na nalogo, dobro razumejo svojo vlogo in vlogo otroka v paru ter težave rešijo znotraj para. Starejši otroci nalogo uspešno rešijo sami, medtem ko mlajši potrebujejo več usmeritev odraslega pri reševanju težav. Keywords: učenje na podlagi nalog, vpojnost materialov, sodelovanje predšolskih otrok, delo v paru. Published in DKUM: 22.08.2024; Views: 71; Downloads: 16 Full text (2,38 MB) |
7. Zavedanje laične javnosti o pomenu nezdrave prehrane pri vodenju arterijske hipertenzijeTadeja Golob, 2024, undergraduate thesis Abstract: Povzetek
Uvod: V Sloveniji in svetu je arterijska hipertenzija eden glavnih razlogov obolevnosti in umrljivosti. Zdrava prehrana in zdrav življenjski slog sta osnovna ukrepa pri vodenju arterijske hipertenzije. Namen zaključnega dela je bilo predstaviti splošno arterijsko hipertenzijo in zavedanje laične javnosti o pomenu nezdrave prehrane pri vodenju arterijske hipertenzije.
Metode: Raziskava temelji na kvantitativni metodologiji dela. Uporabljen je bil anketni vprašalnik, ki ga je izpolnilo 105 anketirancev, starejših od 18 let. Izvedli smo pregled tuje in domače znanstvene literature s področja zdrave prehrane in arterijske hipertenzije. Pri iskanju literature smo si pomagali s podatkovnimi bazami PubMed, Medline in Web of science. Uporabljena je bila deskriptivna metoda dela.
Rezultati: Ugotovili smo, da je laična javnost dobro informirana o preventivnih ukrepih za obvladovanje in zdravljenje visokega krvnega tlaka z nefarmakološkimi ukrepi, poznajo različne možnosti za usmeritev zdravega življenjskega sloga, hkrati pa glede na rezultate te ukrepe premalo uporabljajo.
Razprava in zaključek: Rezultati kažejo, da bi bilo treba ljudi še dodatno spodbujati in nadzorovati pri izvajanju ukrepov in posluževanju nefarmakoloških ukrepov, preden se jim uvede terapija. Problematika zahteva še več aktivnosti na delovanju področja zdravljenja arterijske hipertenzije ter osveščanja za zdrav življenjski slog, kar pa bi posledično lahko pripomoglo k manjši uporabi zdravil. Keywords: preventivna dejavnost, zdravstvena nega, zdravstveno vzgojno delo Published in DKUM: 04.07.2024; Views: 111; Downloads: 19 Full text (1,30 MB) |
8. Zdravilne rastline škrata Zdravilka : diplomsko deloLana Lašič, 2024, undergraduate thesis Abstract: V diplomskem delu smo preko lutke škrata Zdravilka spoznavali zdravilne rastline. Diplomsko delo je sestavljeno iz teoretičnega in praktičnega dela. Teoretični del je zapisan na podlagi strokovne literature. V njem smo opredelili, kaj je lutka, lutkovne tehnike, vlogo lutke, lutke v prvem razredu osnovne šole, lutko v korelaciji s področjem narave ter zdravilne rastline. Osredotočili smo se na pet izbranih zdravilnih rastlin, ki smo jih uporabili pri praktičnem delu diplomskega dela. Praktični del vključuje načrtovanje, izvedbo in evalvacijo projekta. Projekt je sestavljen iz priprav za dejavnosti, ki smo jih opravljali z otroki prvega razreda osnovne šole. Priprave vključujejo različne aktivnosti, ki jih otroci izvedejo s pomočjo lutke škrata Zdravilka. Cilj diplomskega dela je otrokom predstaviti zdravilne rastline na zanimiv in raznovrsten način z različnimi lutkovnimi dejavnostmi. Keywords: lutka, lutkovne dejavnosti, narava, škrat Zdravilko, zdravilne rastline Published in DKUM: 04.06.2024; Views: 145; Downloads: 30 Full text (9,36 MB) |
9. Raziskovanje gorenja sveče v vrtcu : diplomsko deloLarisa Zorec, 2024, undergraduate thesis Abstract: Zgodnje naravoslovje je otrokovo prvo doživetje v naravi. Osebnostni razvoj pri otrocih v njih spodbuja radovednost in željo po raziskovanju. Vzgojitelji moramo omogočiti otrokovo sodelovanje pri dejavnostih ter pristne izkušnje. Otroci si pri eksperimentiranju nabirajo še dodatne izkušnje ter si stvari lažje in hitreje zapomnijo.
Diplomska naloga je sestavljena iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu smo predstavili zgodnje naravoslovje ter vlogo vzgojitelja. Predstavili smo tudi proces gorenja in procese povezane z njim. Prav tako smo na kratko opisali tudi gorenje sveče ter sestavo le te. V teoretičnem delu smo raziskali tudi že predstavljene raziskave podobne naši.
V empiričnem delu smo predstavili raziskavo, ki smo jo izvedi v OŠ Selnica ob Dravi – vrtec Kobanček. Sodelovali so otroci stari od 4 do 6 let. Izvedli smo eksperiment s svečo ter kozarcem. Ugotavljali smo, zakaj sveča ugasne, ko jo s kozarcem pokrijemo. Eksperiment smo izvajali individualno. Otroci so naše hipoteze potrdili s svojimi odgovori ter razmišljanjem pred in po izvedenem eksperimentu. Ugotovili smo, da otroci še ne vedo, kaj sveča potrebuje za gorenje, otroci vedo, da se bo sveča stalila pri gorenju. Prav tako vedo, da bo sveča ugasnila, ko jo bomo pokrili s kozarcem. Otroci prav tako ne vedo, kaj je vzrok, da sveča ugasne, če jo pokrijemo s kozarcem. Bili so navdušeni nad izvedenim eksperimentom. Takšne dejavnosti pritegnejo pozornost otrok ter jih še bolj spodbudijo k raziskovanju, zato bi jih lahko več vključevali v vsakodnevne načrtovane dejavnosti. Keywords: Zgodnje naravoslovje, sveča, gorenje, eksperiment, učenje Published in DKUM: 04.06.2024; Views: 150; Downloads: 15 Full text (682,41 KB) |
10. |