| | SLO | ENG | Piškotki in zasebnost

Večja pisava | Manjša pisava

Izpis gradiva Pomoč

Naslov:Napovedni model poklicnih želja in odločitev osnovnošolcev s poudarkom na izbiri tehniških poklicev : doktorska disertacija
Avtorji:ID Košak, Igor (Avtor)
ID Ploj Virtič, Mateja (Mentor) Več o mentorju... Novo okno
Datoteke:.pdf Doktorska_disertacija_Kosak_24.1.2024_(2).pdf (4,16 MB)
MD5: 1E3EE21FF842921B0F64F292C60C898B
 
Jezik:Slovenski jezik
Vrsta gradiva:Doktorsko delo/naloga
Tipologija:2.08 - Doktorska disertacija
Organizacija:FNM - Fakulteta za naravoslovje in matematiko
Opis:Izbira ustrezne izobraževalne, in s tem tudi karierne poti, je ena izmed najpomembnejših odločitev, ki jih morajo sprejeti učenci ob koncu osnovnošolskega izobraževanja. Cilj našega dela je prepoznati: a) priljubljenost posameznih poklicev, b) dejavnike, ki bi lahko vplivali na poklicne želje in odločitev osnovnošolcev za karierno pot s poudarkom na izbiri tehniških poklicev ter c) razviti napovedne modele, s katerimi bi olajšali načrtovanje ukrepov za poklicno usmerjanje učencev. V neeksperimentalno študijo smo vključili 4.534 učencev od 5. do 9. razreda 35 slovenskih osnovnih šol (starost 11 do 15 let), podatke smo zbirali z uporabo spletnega vprašalnika. S splošnim vprašalnikom, namenjenim vsem anketirancem, smo ob demografskih podatkih spremljali spremembe glede priljubljenosti poklicnih želja na 13 poklicnih področjih. Učenci 9. razreda so dodatno odgovarjali tudi o: (a) osebnih dejavnikih, ki vplivajo na izbiro poklica, (b) odnosu do tehniških poklicev, (c) nameri o izbiri tehniškega poklica in (d) o aktualni izbiri srednje šole. Ugotavljamo, da so v celotni populaciji najbolj priljubljeni poklici, ki zahtevajo univerzitetno oziroma visokošolsko izobrazbo, poklici z zahtevano zaključeno osnovno šolo so na repu priljubljenosti. Najbolj priljubljeni so poklici v športu in kulturi, sledijo tehniško-tehnološki poklici, na tretjem mestu glede priljubljenosti so poklici v zdravstvu. Z leti šolanja se veča priljubljenost poklicev z zahtevano univerzitetno izobrazbo, upada pa priljubljenost poklicev, ki zahtevajo zaključeno osnovno šolo. Poklicne želje za opravljanje tehniško-tehnoloških poklicev, ki zahtevajo srednješolsko izobrazbo, opazno narastejo od 6. do 9. razreda. V raziskavi smo potrdili tudi stereotipno razliko v poklicnih željah za tehniške poklice med dečki in deklicami. Med učenci 9. razreda osnovne šole so tehniško-tehnološki poklici, ki zahtevajo univerzitetno izobrazbo, na tretjem mestu najbolj priljubljenih poklicev, obstajajo pa statistično značilne razlike po spolu, ki so v prid dečkom. Med osebnimi dejavniki, ki vplivajo na oblikovanje poklicnih želja bi izpostavili, da prevladujejo dejavniki notranje (intrinzične) motivacije (»zanimivo delo«, »poklic, v katerem bom užival«, »poklic, ki bo izpolnil življenjske ambicije« in »poklic, ki nudi izzive«), medtem ko so se dejavniki zunanje (ekstrinzične) motivacije izkazali kot manj pomembni (»nasvet drugih« in »poklic prinaša slavo«). V povzetku zaznavamo, da imajo učenci 9. razreda v povprečju zelo pozitiven odnos do tehniških poklicev, česar nato ne zasledimo v njihovi nameri o izbiri tehniškega poklica, ki je izrazito nizka; statistično značilne razlike med spoloma zaznamo pri dečkih. V sklepu povzamemo, da v kolikor je družbeni cilj vključiti več učencev v smeri tehniško-tehnološkega izobraževanja ter v nadaljevanje njihove poklicne poti v tej smeri, moramo sprejeti več učinkovitih intervencij in ukrepov, ne le za spodbujanje zanimanja za tehniško-tehnološke poklice med mladimi, temveč predvsem za aktualno pretvorbo njihovih želja v konkretne odločitve.
Ključne besede:Slovenija, osnovne šole, poklicne želje osnovnošolcev, tehniški poklici, osebni dejavniki, odnos do tehniških poklicev, namera o izbiri tehniškega poklica, poklicna odločitev
Geografsko pokritje:Slovenija;
Kraj izida:[Maribor
Kraj izvedbe:[Maribor
Založnik:I. Košak]
Leto izida:2024
Št. strani:XI, 149 str.
PID:20.500.12556/DKUM-86859 Novo okno
UDK:331.54:62-057.874(043.3)
COBISS.SI-ID:193475075 Novo okno
Datum objave v DKUM:23.04.2024
Število ogledov:235
Število prenosov:56
Metapodatki:XML DC-XML DC-RDF
Področja:FNM
Ostalo
:
KOŠAK, Igor, 2024, Napovedni model poklicnih želja in odločitev osnovnošolcev s poudarkom na izbiri tehniških poklicev : doktorska disertacija [na spletu]. Doktorska disertacija. Maribor : I. Košak. [Dostopano 18 april 2025]. Pridobljeno s: https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?lang=slv&id=86859
Kopiraj citat
  
Skupna ocena:
0.5
1
1.5
2
2.5
3
3.5
4
4.5
5
(0 glasov)
Vaša ocena:Ocenjevanje je dovoljeno samo prijavljenim uporabnikom.
Objavi na:Bookmark and Share


Postavite miškin kazalec na naslov za izpis povzetka. Klik na naslov izpiše podrobnosti ali sproži prenos.

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:A predictive model of occupational aspirations and decisions of primary school students with a reference to the choice of technical occupations
Opis:The choice of an appropriate educational and, thus, career path is one of the most important decisions that students have to make at the end of their elementary education. The aim of our work was to identify: a) the popularity of specific careers, b) the factors that might influence the career aspirations and career choices of elementary school students, with a focus on the choice of technical careers, and c) develop predictive models to facilitate the planning of career guidance measures for students. The non-experimental cohort study included 4,534 students in grades 5 to 9 in 35 Slovenian elementary schools (age 11 to 15 years) and collected data using an online questionnaire. In addition to demographic data, a general questionnaire addressed to all respondents was used to monitor changes in the popularity of career preferences in 13 occupational areas. In addition, pupils in grade 9 were asked about (a) personal factors influencing their career choice, (b) attitudes towards technical careers, (c) their intention to choose a technical career and (d) their current choice of secondary school. We find that careers requiring a university or higher education qualification are the most popular in the population as a whole, while careers requiring a primary education qualification are at the tail end of the popularity scale. The most popular careers are those in sports and culture, followed by technical and engineering occupations, with health care occupations in third place. Careers requiring a university degree increase in popularity over the years of schooling, while those requiring a primary school education decrease in popularity. Career aspirations for technical-technological occupations requiring secondary education increase markedly between grades 6 and 9. The study also confirmed the stereotypical difference in career aspirations for technical occupations between boys and girls. Among pupils in Year 9 of elementary school, technical-technological occupations requiring a university degree are the third most popular occupations, but there are statistically significant gender differences in favour of boys. Among the personal factors influencing the formation of career aspirations, we would point out that intrinsic motivation factors predominate ('interesting work', 'a career I will enjoy', 'a career that will fulfil life ambitions' and 'a career that offers challenges'), while extrinsic motivation factors prove less important ('advice from others' and 'a career that brings fame'); and, in the case of boys and girls, intrinsic motivation factors are more important than extrinsic motivation factors. In summary, Year 9 students have, on average, very positive attitudes towards technical careers, which is not then reflected in their intention to choose a technical career, which is markedly low, with statistically significant gender differences in favour of boys. In conclusion, if the societal goal is to involve more students in the direction of technical and technological education and in the continuation of their careers in this direction, more effective interventions and measures need to be taken, not only to stimulate interest in technical and technological careers among young people, but above all to translate their aspirations into concrete decisions.
Ključne besede:Slovenia, lower secondary school, career aspirations of lower secondary school pupils, technical careers, personal factors, attitudes towards technical careers, intention to choose a technical career, career decision.


Komentarji

Dodaj komentar

Za komentiranje se morate prijaviti.

Komentarji (0)
0 - 0 / 0
 
Ni komentarjev!

Nazaj
Logotipi partnerjev Univerza v Mariboru Univerza v Ljubljani Univerza na Primorskem Univerza v Novi Gorici